Решение по дело №2545/2019 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 47
Дата: 24 януари 2020 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Красимир Маринов Кръстев
Дело: 20193630202545
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                                                                                                     

 

                                                                       47/24.1.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Шуменският районен съд, четиринадесети състав

На шести януари две хиляди и двадесета година,

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                                                Председател: Кр.Кръстев

 

Секретар Ф. А.

Като разгледа докладваното от районния съдия

ВАНД № 2545 по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производство по чл.59 и сл. от ЗАНН.

            Обжалвано е Наказателно постановление № 27-0000888 от 13.11.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда гр. Шумен, с което на основание чл.53 от ЗАНН чл. 85 ал.4 от Закона за насърчаване на заетостта“ на „И. ТРАНС 2016” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Гусла, *************** обл. Шумен, представлявано от Ф.М.Н. ЕГН ********** е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 5000лв. /пет хиляди/ лева, за нарушение на чл. 27 ал.2 т.2 вр. чл. 26 т.1 и т.5 от ЗНЗ и чл. 3 т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа. В жалбата си до съда жалбоподателят моли съда да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно и неправомерно. В съдебно заседание, редовно призован, се явява управителя на дружеството, за него се  явява и редовно упълномощен представител,  като се поддържа депозираната жалба.

            За административно-наказващият орган, издал НП, редовно призован се явява процесуален представител, който моли издаденото НП да бъде потвърдено.

            Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално допустима.

Жалбата е неоснователна.

      От събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, се установи следното от фактическа страна: На 04.10.2019г. и на 14.10.2019г. (по документи представени в ДИТ) компетентни длъжностни лица при Дирекция инспекция по труда извършили проверка на дружеството жалбоподател. Повод за извършената проверка били множеството жалби от страна на граждани участващи в гроздобера във Франция ползващи услугата на дружеството по набирането им и превоза им там. По време на проверката било установено, че дружеството жалбоподател е осъществявало посреднически услуги по заетостта на български граждани в чужбина, включващи информиране, насочване и подпомагане за започване работа, без да притежава съответната регистрация в Агенцията по заетостта за извършване на посредническа дейности и услуги по наемане на работа в чужбина, а именно:

            Юридическото лице „И. ТРАНС 2016“ЕООД е установило контакт и в резултат на така установения контакт на 30.08.2019г. е подписало с френската фирма „РОЯЛ ДЕ ЛА М.“ ООД, представлявана от С.Й., договор за предоставяне на услуга „набиране е и транспортиране на определен брой работници  за гроздобер във Франция. В подписания договор била уговорена комисионна 20 евро за „И. ТРАНС 2016“ ЕООД за посочено и транспортирано лице.

Представляващия дружеството Ф.М.Н. информирал познатите си (в т.ч.работещите в обслужващата го счетоводна фирма „Корект груп – Д.“ ЕООД гр. Шумен) за възможността за сезонна работа в Р. Франция, за да му търсят желаещи. По телефона започнали да му се обаждат кандидати за работа. От писмените обяснения снети на 14.10.2019г. от управляващия фирмата, а и от сведенията снети от Е.И.Д. на 30.09.2019г. и Й.Д.Л. на 27.09.2019г., става ясно, че посредническата дейност по наемане на работа е осъществявана от управителя Н.. Посредническата дейност е включвала насочване и подпомагане на лица за започване на работа в Р.Франция в кампанията за гроздобера. Търсещите работа лица били информирани от него за условията за започване на работа, а имено:

-          месторабота – лозови масиви в област Ремс Р. Франция;

-          работно място – гроздоберач;

-          сключване на договор – при пристигане в Р.Франция с „Роял де ла М.“ ООД;

-          възнаграждение – по 14 евроцента/кг. грозде (между 70 и 100 евро за работен ден), превеждани по банков път след приключване на работа и аванс при пристигане в брой;

-          квартира – за сметка на френската компания;

-          хранене – за сметка на кандидата;

-          застраховка „помощ при пътуване в чужбина“ – за сметка на кандидата;

-          транспорт от Р. България до Р. Франция и вътрешен транспорт до лозовите масива – организиран с автобуси на „И. ТРАНС 2016“ ЕООД за сметка на френската компания;

В изпълнение на посредническата си дейност управителя на дружеството жалбоподател на 28.08.2019г. на автогарата в гр. Шумен се срещнал след уговорка с Й.Л. и я информирал за гореизброените условия за работа, каквото и сторил по телефона на обадилата му се на 04.09.2019г. Е.Д.. С други желаещи за работа се срещал в офиса на обслужващата го фирма „Корект груп – Д.“ ЕООД, където им копирал нужните документи за пътуването.

Така в началото на м. септември 2019г. от дружеството жалбоподател били насочени, подпомогнати за започване на работа и организирано пътуване на общо 82 лица за сезонна работа в Р. Франция.

На 06.09.2019г. 82 наети работници с два автобуса отпътували за Р. Франция, където пристигнали на 08.02019г. в следобедните часове и веднага започнали работа на лозовите масиви. Сред работниците били и Е.Д. и Й.Л..

За така извършената проверка, след проверка и в Агенцията по заетостта в присъствието на управителя на проверяваното дружество бил съставен Протокол за извършена проверка № ПР 19329840/14.10.2019г. В протокола освен това били констатирани и описани и други нарушения, като на осн. чл. 404 ал.1 т.1 от КТ били дадени и задължителни предписания на дружеството жалбоподател. В т.3 от даденото предписание било предписано юридическото лице „И. ТРАНС 2016“ ЕООД с. Гусла да не осъществява посредническа дейност по наемане на работа без съответната регистрация в Агенцията по заетостта и получаване на удостоверение за това от министъра на труда и социалната политика или от упълномощено от него длъжностно лице съгласно чл. 28  ал.1 от ЗНЗ във връзка с чл. 5 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа. Протокола бил връчен на 14.10.2019г. на управляващия дружеството, който не се възползвал от даващата му възможност на чл. 81 ал.1 и чл. 84 от АПК да оспори в 15 дневен срок дадените задължителни предписания т.е. той се е съгласил с тях. След това въз основа на констатациите при проверката и проверените документи в присъствието на представляващия дружеството Н. бил съставен АУАН № 27-0000888 от 14.10.2019г., като проверяващите сметнали че са нарушени разпоредбите на чл. 27 ал.2 т.2 вр. чл. 26 т.1 и т.5 от ЗНЗ и чл. 3 т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа. Акта е връчен на представляващия дружеството, който го е подписал без забележки и възражения. Въз основа на така съставения акт и на материалите съдържащи се в административно-наказателната преписка Директора на Дирекция „Инспекция на труда“ гр. Шумен  е издал Наказателно постановление № 27-0000888 от 13.11.2019г., с което на основание чл.53 от ЗАНН чл. 85 ал.4 от Закона за насърчаване на заетостта“ на „И. ТРАНС 2016” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Гусла, *************** обл. Шумен, представлявано от Ф.М.Н. ЕГН ********** е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 5000 /пет хиляди/ лева, за нарушение на чл. 27 ал.2 т.2 вр. чл. 26 т.1 и т.5 от ЗНЗ и чл. 3 т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа.

Видно от показанията на разпитаните в съдебно заседание актосъставител – свидетеля П.С. и С.Т. свидетел при установяване на нарушението, те са установили по безспорен начин, че дружеството жалбоподател е извършвало посредническа дейност по заетостта, чрез организирането и транспортирането на хора в Р. Франция за извършване на гроздобер без съответната регистрация в Агенцията по заетостта. Административното нарушение е извършено по отношение на общо 82 лица, които на 06.09.2019г. с два автобуса са отпътували към Р. Франция за бране на грозде. Разпоредбата на чл. 2 т.2 от ЗНЗ гласи, че посредническите услуги по заетостта се организират и предоставят от лица, които имат право да предоставят такива услуги съгласно българското законодателство, но задължително следва да са регистрирани по този закон. Нарушението се изразява не в самото започване на работа, а в самото посредничество.

Смисълът, който законодателя е вложил в чл. 27 ал.2 т.2 вр. чл. 26 т.1 и т.5 от ЗНЗ и чл. 3 т.1 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа е, че посредническата дейност по осигуряване на работа в чужбина трябва да става от регистрирани в Агенцията по заетостта дружества, а дружеството жалбоподател, не е такова. От събрания доказателствен материал тези критерии не се покриват.

При така установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбоподателят   действително е извършил визираното в акта и в НП нарушение на Закон за насърчаване на заетостта. Разпоредбата е категорична, че тази дейност може да се упражнява само от регистрирани за целта дружества. Установи се по безспорен начин, че жалбоподателя е извършил визираното в наказателното постановление нарушение. Съдът не констатира наличието на съществени процесуални нарушения в процедурата по издаването на АУАН и НП., които да опорочат самото НП и да повлекат неговата отмяна.

            Относно размера на наложеното наказание, разпоредбата на чл. 81 ал.1 от ЗНЗ предвижда: „На физически и/или юридически лица, извършващи посредническа дейност и услуги без регистрация или без предварително уведомяване , се налага глоба, съответно имуществена санкция , в размер 5000 лв. При индивидуализация на наказанието, с оглед постигане целите  установени с разпоредбата на чл. 12 от ЗАНН, наказващия орган е спазил разпоредбите на чл. 27 от ЗАНН, като е наложил предвиденото от закона наказание, което е в константен размер и не подлежи на промяна. Няма данни нарушението да не е извършено за първи път.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е обосновано, правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, а жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без уважение.

            Водим  от горното  и  на  основание  чл.63 ал.1  предл. 1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

            ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 27-0000888 от 13.11.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда гр. Шумен, с което на основание чл.53 от ЗАНН чл. 85 ал.4 от Закона за насърчаване на заетостта“ на „И. ТРАНС 2016” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: с. Гусла, *************** обл. Шумен, представлявано от Ф.М.Н. ЕГН ********** е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 5000лв. /пет хиляди/ лева, за нарушение на чл. 27 ал.2 т.2 вр. чл. 26 т.1 и т.5 от ЗНЗ и чл. 3 т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на посредническа дейност по наемане на работа.

 

            Решението подлежи на касационно обжалване пред ШАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено.

 

 

 

 

                                                                                                            Районен  съдия: