Решение по дело №1747/2019 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 юли 2020 г. (в сила от 17 август 2020 г.)
Съдия: Свилена Стоянова Давчева
Дело: 20192230201747
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  №276

гр.Сливен, 27.07.2020 г.

 

В    И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

    Сливенският районен съд, наказателно отделение, шести състав, в публично съдебно заседание на двадесет и осми май през две хиляди и двадесета година в състав :

 

                                РАЙОНЕН СЪДИЯ:  СВИЛЕНА ДАВЧЕВА

 

         при секретаря Марияна Семкова, като разгледа докладваното от  съдията АНД № 1747 по описа за 2019 г. на СлРС, за да се произнесе, съобрази следното:

         Производството е по повод жалба на „Дана транс 2018” ООД, представлявано от управителя му Й.И.Д. против Наказателно постановление № 40-0000079 от 13.11.2019 год. на Началник Областен отдел "Автомобилна администрация" гр. Сливен, с което на основание чл. 104, ал.1 от ЗАвПр на дружеството е наложена "Имуществена санкция" в размер на 1000.00 лева за нарушение на чл.10, пар.2, изр.1, пр.2 от Регламент № 561/2006 год.

         Жалбоподателят, редовно призован, се представлява от процесуален представител пълномощие. Моли наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.

         В с.з. органът, издал обжалваното наказателно постановление не изпраща свой представител.

  Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

За периода от 01.02.2019 год. до 30.10.2019 год, свидетелите С.А. и Д.Б. Ст. Б., в качеството си на инспектори при Областен отдел "Автомобилна администрация" гр. Сливен, извършили проверка на жалбоподателя ”Дана транс 2018” ООД, притежаващ лиценз за международен превоз на товари. При приключване на проверката – на 30.10.2019 год., било установено, че дружеството – жалбоподател не е организирало труда на водача Я.Д. по начин, че да е в състояние да спазва изискванията на Регламент 561/2006 год. Установено било, че за периода от 23.32 часа на 13.02.2019 год. до 08.41 часа на 14.02.2019 год. водачът Д. е ползвал период от дневна почивка от 9 часа и 9 мин., като е следвало да ползва период на дневна почивка от поне 11 часа. Изводите на проверяващите били, че водачът е намалил нормалната дневна почивка със 111 минути. Въз основа на констатираното, на дружеството жалбоподател бил съставен АУАН, въз основа на който за нарушение на чл. 10, пар.2, изр.1, пр.2 от Регламент № 561/2006 год. било издадено обжалваното наказателно постановление, с което на дружеството жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева на основание чл. 104, ал.1 от ЗАвПр.

         Гореописаната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите, както и от писмените документи по административно наказателната преписка, приети като писмено доказателство по делото.

         Въз основа на така приетата фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

         Жалбата е процесуално допустима - подадена в законоустановения срок от лице имащо правен интерес от обжалването, а разгледана по същество се явява основателна.

Съставителят на акта, така и наказващият орган, са квалифицирали поведението на жалбоподателя като нарушение на чл. 10, пар. 2, изр. 1, пр. 2 от Регламент № 561/2006 на ЕС. Посочената норма гласи, че транспортното предприятие организира работата на водачите, посочена в параграф 1, по такъв начин, че водачите да са в състояние да спазват глава II от настоящия регламент. Транспортното предприятие надлежно инструктира водачите и извършва редовни проверки за осигуряване на спазването на Регламент (ЕИО) № 3821/85 и глава II от настоящия регламент. Цитираната гл. II от Регламент (ЕО) № 561/2006 регулира минималната възраст за придобиване на правоуправление, времето на работа и времето за почивка.

Наказващият орган е наложил на дружеството жалбоподател имуществена санкция в размер на 1000.00 лева на основание чл. 104, ал. 1 от ЗАвПр. Този член разпорежда на превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка, да се налага с имуществена санкция 1000 лв.

Всичко изложено дава основание да се приеме, че регламентираното задължение на транспортните дружества, извършващи превози на територията на ЕС, е да осигуряват и организират техните работници при полагане на труда им, като създават условия да ползват почивките си и да не надвишават максимално установеното време на управление. Както посочва изр. 2 на чл. 10, пар. 2 от Регламент (ЕО) № 561/2006 това може и следва да става като инструктира водачите и извършва проверки за спазването на регулациите. Следователно нарушаването на това задължение за установяване на такива условия представлява бездействие от страна на транспортното предприятие – неинструктиране и непроверяване, и неорганизиране на водачите си да спазват времето за управление и почивка в регулираните граници. Установено по този начин деянието, проявено чрез своята форма на бездействие, следва да остави обективна следва в действителността. Такава обаче не е посочена в АУАН и НП. Напротив, както актосъставителят, така и наказващият орган са се задоволили и ограничили в посочване на абстрактната формулировка на законодателя без да изложат конкретните проявления на поведението на жалбоподателя по неорганизиране на водачите му да спазват посочения регламент – не е проведен инструктаж, не са извършвани проверки или по някакъв друг начин. Това в такава степен ограничава правата на жалбоподателя, че от фактическа страна, като административнонаказващият орган не е посочил ясно и подробно в обстоятелствената част всичките индивидуализиращи белези на деянието, а именно обстоятелства, при които е извършено и конкретното проявление на бездействието на нарушителя, е засегнато правото му на защита и последният не е имал пълната възможност да разбере за какво точно е ангажирана отговорността му. Това от своя страна е довело до незаконосъобразност на наказателното постановление и същото следва да бъде отменено само на това процесуално основание, без да се разглежда спорът по същество.

От друга страна, изводът за съставомерност на деянието от наказващия орган е направен само въз основа на констатация, че конкретен водач не е спазвал изискванията за почивка така, както изискват разпоредбите на Регламент 561/2006 год. Нито в АУАН, нито в наказателното постановление се съдържа каквато и да е било индиция за това, че неспазването на почивките от страна на водача се намира в пряка причинна връзка с твърдяното от наказващия орган неизпълнение на задължения от страна на санкционираното лице. Сама по себе си констатацията, че служител на едно търговско дружество, в случая водач на превозно средство, не изпълнява вменени му със закон задължения, не е достатъчна да се направи извод, че неговият работодател не е изпълнил задълженията си така, че да осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките и не е организирал работата на водачите. Напротив, в хода на съдебно следствие се събраха доказателства, че дружеството жалбоподател е изпълнило изискванията за създаване на организацията и осъществяване на контрол по спазването ѝ от страна на водачите. Представиха се копие от книгата за провеждането на инструктаж за спазване на Регламенти №№ 561/2006 и 3821/85. Това именно представлява поведение, изключващо бездействието на транспортното предприятие, а оттам и несъставомерността на вмененото в нарушение деяние. В този смисъл, настоящият състав на съда намира, че освен констатираното по-горе съществено нарушение на процесуалните правила при издаване на наказателното постановление, са налице и основания да приеме, че наказващия орган не е доказал по категоричен начин съставомерността на нарушението, за което е наложил санкция

 

Предвид изложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

         ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 40-0000079 от 13.11.2019 год. на Началник Областен отдел "Автомобилна администрация" гр. Сливен, с което на „Дана транс 2018“ ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя му Й.И.Д. на основание чл. 104, ал.1 от ЗАвПр на дружеството е наложена "Имуществена санкция" в размер на 1000.00 лева за нарушение на чл.10, пар.2, изр.1, пр.2 от Регламент № 561/2006 год., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

         Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр. Сливен в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: