Решение по дело №327/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 октомври 2019 г. (в сила от 1 октомври 2019 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700327
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2019 г.

Съдържание на акта

                               Р Е Ш Е Н И Е № 186

 

                                            гр. Сливен, 01.10.2019 г.

 

                                       В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

Административен съд-Сливен, в публично съдебно заседание проведено на седемнадесети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                Съдия: Детелина Бозукова

 

при секретаря Николинка Йорданова като разгледа докладваното от съдия Бозукова административно дело № 327 по описа на съда за 2019 година на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 171 и чл.172 ал.5 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.

Образувано е по жалба на И.Т.И. *** против Заповед № 18-0804-000974 от 14.07.2018 г. на Началник сектор "Пътна полиция" към ОДМВР-Сливен. Със заповедта на основание чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП временно е отнето свидетелството за управление на моторно превозно средство на жалбоподателя до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

В жалбата се твърди, че обжалвания административен акт е незаконосъобразен. Към датата на връчване на заповедта с влязло в сила споразумение по НОХД №927/2018 г. по описа на СлРС бил решен въпроса с отговорността на оспорващия, като му били наложени съответните наказания по НК. Моли съда да отмени заповедта за налагане на принудителната административна мярка.

В проведеното съдебно заседание жалбоподателят редовно призован не се явява. Вместо него се явява адвокат М.Й. ***, който поддържа жалбата и пледира оспорваната заповед да се отмени.

Ответникът по жалбата - Началник сектор на "Пътна полиция" при ОДМВР-Сливен не изпраща представител и не изразява становище, въпреки дадената възможност.

Административен съд Сливен, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 14.07.2018 г. мл. а. И. Б. в присъствието на свидетеля Й. К. съставил акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ на И.Т.И. *** /настоящ жалбоподател/, за това, че на 14.07.2018 г., около 23. 15 ч. извършил нарушение на чл. 5 ал. 3 т.1 от ЗДвП като водач на МПС управлявал пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установено с техническо средство.  Издаден му е талон за медицинско изследване № 0012835 от 14.07.2018 г.

По делото е представена Заповед рег.343з-86 от 20.01.2017 г. на директора на ОДМВР-Сливен, с която е оправомощил началника на сектор "Пътна полиция" при ОД МВР Сливен да прилага с мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 4, т. 5, б."а" и т. 6 от ЗДвП.

Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 18-0804-000974 от 14.07.2018 г. Началник сектор "Пътна полиция" към ОД на МВР Сливен на основание чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП временно е отнел свидетелството за управление на моторно превозно средство на жалбоподателя И. до решаване на въпроса с отговорността, но не повече от 18 /осемнадесет/ месеца.

При така установените факти, настоящия съдебен състав на Административен съд Сливен, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от страна с активна процесуална легитимация срещу акт подлежащ на съдебен контрол и пред надлежния съд, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Предмет на настоящото съдебно производство е индивидуален административен акт Заповед за прилагане на принудителна административна мярка, издадена по реда на чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП.

За да е законосъобразна наложената принудителна административна мярка същата трябва да е издадена от компетентен орган. Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. За да издаде процесната заповед издателят й се е позовал на заповед № 343з-86 от 20.01.2017 г. на директора на ОДМВР Сливен. С нея са оправомощени служители от дирекцията, в това число и началника на сектор "Пътна полиция" при ОД МВР-Сливен да издава заповеди, с които да прилагат принудителни административни мерки по чл. 171, т. 1 от ЗДвП. Въз основа на изложеното се приема, че заповедта по чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП е издадена от компетентен орган и не са налице основания за отмяната й в условията на чл. 146, т. 1 от АПК.

Заповедта за прилагане на принудителната административна мярка е издадена в писмена форма и съдържа всички необходими реквизити, съгласно изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 172, ал. 1 от ЗДвП. Същата е мотивирана, включително чрез препращане в съдържанието й към съставения АУАН № Д 0723597/14.07.2018 г. Поради изложеното не се налага отмяната й на основание чл. 146, т. 2 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвПпоследната редакция ДВ, бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г./, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения спрямо водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух или след употреба  на наркотични вещества или техни аналози, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изслдване се прилага принудителна административна мярка "Временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство" до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца.

При тази законова регламентация, приложената спрямо жалбоподателя ПАМ по чл. 171, т.1, б."б" от ЗДвП от фактическа страна се основава на надлежно съставен от компетентно длъжностно лице Акт за установяване на административно нарушение № Д 0723597/14.07.2018 г. за извършено нарушение по чл. 5 ал. 3 т.1 от ЗДвП, за деяние, изразяващо се в това, че на посочените в АУАН дата, час, място и обстоятелства, същия като водач на МПС управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установено с техническо средство.

Обжалваната заповед е в съответствие с административно производствените правила. В процесния случай не са допуснати нарушения при издаването на ПАМ.

Обжалваната заповед е издадена в съответствие и при правилно приложение на материалния закон. Това е така, защото по надлежния ред от компетентните длъжностни лица е констатирано управляване от И. на пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта от 1,76 на хиляда, установено с техническо средство.

Предпоставка за издаването на заповед на основание чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП, е извършено от водача на моторното превозно средство административно нарушение, което се установява със съставен акт за установяване на административно нарушение. Описаните в АУАН фактически обстоятелства за извършено административно нарушение по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП, съставляват едновременно и релевантните фактически обстоятелства за издаването на заповедта за прилагането на ПАМ по чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП. Съгласно чл. 189, ал.2 от ЗДвП редовно съставените АУАН по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното. Като официален свидетелстващ документ АУАН се ползва и с обвързваща материална доказателствена сила по отношение на удостоверените с него факти и обстоятелства. Съответно доказателствената тежест за установяване на фактическа обстановка, различна от тази по АУАН, е на жалбоподателя. В настоящия случай фактическите констатации по АУАН, възпроизведени и в оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка, не са оспорени от жалбоподателя И. и съответно законовата презумпция по чл. 189, ал.2 от ЗДвП и материалната доказателствена сила на съставения от длъжностно лице на службите за контрол от сектор "ПП" към ОДМВР-Сливен Акт за установяване на административно нарушение № Д 0723597/14.07.2018 г., не са оборени. Въз основа на това и с оглед констатираните обстоятелства по АУАН, а именно: че И. на 14.07.2018 г., около 23.15 ч, в с.Б. на ул.“Ч.“ управлява лек автомобил "Опел", с рег. № ………….., като след извършената проверка с техническо средство-алкотест "Дрегер 7510" № 0069 уредът показва 1,76 промила алкохол в изидишания въздух, се приема, че наличието на материалноправната предпоставка, с която правната норма на чл. 171, т.1, б."б" от ЗДвП свързва налагането на ПАМ "временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач", е обоснована и доказана.

В хода на съдебното производство жалбоподателят не опровергава констатациите на административния орган с допустимите процесуални способи и средства и не ангажира никакви доказателства, които да бъдат съпоставени с тези послужили за издавеното на принудителната административна мярка. С оглед на това настоящия съдебен състав приема за доказана фактическата обстановка, установена с акт за установяване на административно нарушение от 14.07.2018 г. Безспорно са възникнали материалноправните предпоставки за налагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ по чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП. Касае се за административна принуда, предвидена в специален закон, с оглед спецификата на регулираните от него обществени отношения, която се прилага при изрично предвидени условия. След като те са налице, правилно административният орган е приложил принудителната мярка. От нормата на чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП е видно, че органът действа при условията на обвързана компетентност, което означава, че при установяване на фактическите основания, визирани в хипотезата на правната норма, както е в случая, същият няма право на избор или на свободна преценка дали да наложи ПАМ или не, а е длъжен да издаде административен акт с указаното от закона съдържание, което в конкретния случай е сторено. При обвързана компетентност и в хипотезата на управление на МПС при употреба на алкохол се е следвало издаване на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП. В този смисъл оспореният административен акт се явява постановен при правилно приложение на материалния закон.

Анализът на разпоредбата на чл. 171 от ЗДвП сочи, че процесната мярка има двояко значение-същата е от превантивен характер и цели осуетяване възможността на дееца да извърши други подобни нарушения и едновременно с това има преустановяващ ефект, тъй като е насочена към прекратяване на деянието, осъществяващо състав на административно нарушение по смисъла на специалния закон. Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на нарушението, мярката се прилага под прекратително условие - "до решаване на въпроса за отговорността на водача на МПС, но не повече от 18 месеца". В случая ПАМ е наложена под прекратително условие - "до решаване на въпроса за отговорността на водача на МПС, но не повече от 18 месеца" в съответствие с правната норма.

От доказателствата по делото – АУАН, справка за нарушител, а и от постигнато споразумение по НОХД № 927/2018 г. по описа на районен съд-Сливен се установява, че реално свидетелството за управление на моторно превозно средство на водача не е иззето със съставяне на акт за установяване на административното нарушение, тъй като  същият не е носил СУМПС и контролен талон към него. Към момента на съставянето на АУАН и издаването на заповедта, СУМПС се е намирало във фактическо държане на жалбоподателя, което обстоятелство прави възможно реалното му изземване от административния орган с издаване на оспорената ПАМ. Ето защо правилно е постановено временното му отнемане до решаване въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца. Изпълнението на тази ПАМ се реализира преди акта да е влязъл в сила, предвид допуснатото по закон предварително изпълнение. С оглед на това се приема, че заповедта има предмет.

Съдът отчита факта, че заповедта е връчена на И. година след издаването й, което е в разрез с основни принципи залегнали в АПК, но връчването на заповедта е свързано главно с упражняване на правото на жалба, тъй като в правния мир съществува тази заповед и това му право е зачетено. Съгласно чл. 142 от АПК съответствието на акта с материалния закон се преценява към момента на издаването му, а не към момента на връчването му. Поради тази причина към датата на издаване на акта са били налице всички изискуеми предпоставки за постановяването му. Решаването на въпроса за отговорността на водача в наказателно производство с влязъл в сила акт, в случая споразумение, не прави издадената заповед за прилагане на ПАМ незаконосъобразна, а само е основание за отпадане на наложената принудителна мярка.

 

С оглед изложеното, съдът намира, че са налице материалноправните предпоставки и административният орган с основание е издал атакуваната заповед, с която на жалбоподателя е приложена предвидената в закона административна мярка. Мярката по чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП е принудителна административна мярка, която няма санкционен характер. Чрез нея просто се реализира диспозицията на правната норма. ПАМ по своя характер е вид административна принуда, предвидена в специалния закон, с оглед спецификата на регулираните от него обществени отношения, която се прилага при изрично предвидени условия. След като те са налице, правилно административният орган е приложил мярката.

Приложената принудителна административна мярка е съобразена и с целта, преследвана от закона, доколкото същата е установена както в обществен интерес, така и в интерес на самия водач.

Поради изложеното по-горе жалбата срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 18-0804-000974 от 14.07.2018 г. на началник на сектор "Пътна полиция" към ОДМВР-Сливен следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Разноски от административния орган не са поискани, поради което и не се присъждат.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдия при Административен съд Сливен

 

                                                        Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Т.И. *** против Заповед № 18-0804-000974 от 14.07.2018 г. на началник сектор "Пътна полиция" към ОДМВР-Сливен, с която на основание чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП временно е отнето свидетелството за управление на моторно превозно средство на жалбоподателя до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

 

Решението не подлежи на обжалване на основание чл.172 ал.5 изр.2 от ЗДвП.

 

Решението да се съобщи на страните.

                                            

 

 

 

                                                             Съдия: