РЕШЕНИЕ
№
360
гр. Враца, 26.10.2023г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВРАЦА, троен състав,
в публично заседание на 10.10.2023г. през две хиляди двадесет и трета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ
ЖИТАРСКА
ЧЛЕНОВЕ: красимир
георгиев
НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ
при секретаря Стела БОБОЙЧЕВА и в
присъствието на прокурора Николай ЛАЛОВ, като разгледа докладваното от съдия
ГЕОРГИЕВ адм. дело № 406 по
описа на АдмС – Враца за 2023г. и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 185 и
сл. от АПК /Административно-процесуалния кодекс/ във вр. с чл. 37 ал. 1 от ЗНА
/Закон за нормативните актове/ и във вр. със ЗОБ /Закон за обществените
библиотеки/.
Образувано е по ПРОТЕСТ, предявен от
ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА /ОП/ - ВРАЦА, чрез Николай Лалов - прокурор в ОП-Враца, с
искане да бъде обявена нищожността на ПРАВИЛНИК за дейността на Р. б. „Х.Б.“ -
***, утвърден от Министъра на културата и съгласуван с Кмета на Община Враца и
ПРАВИЛА за обслужване на потребителите, утвърдени от Д. на Р. б. „Х. Б.“ - ***,
поради това, че същите представляват подзаконови нормативни актове и не са
публикувани в ДВ /Държавен вестник/ съгласно изискванията на чл. 37 от ЗНА.
В протеста се излагат кратки
съображения, че Правилника и Правилата са подзаконови нормативни актове и
същите са нищожни, защото не са обнародвани в ДВ. Пред съда протеста се
поддържа от вносителя на протеста. Иска се уважаване на протеста.
Ответникът Министъра на културата-гр.София,
К.Ц.К., в писмени становища, чрез процесуален представител – ** М.К.-И.,
изразява становище за недопустимост на протеста. Излагат се съображения, че
Правилника не е издаден от министъра на културата, а само утвърден и същия няма
качеството на нормативен акт, а е вътрешно-служебен акт, който не подлежи на
съдебен контрол и не подлежи на обнародване в ДВ. Иска се прекратяване на
производството спрямо министъра на културата. Претендират се разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Втория ответник Д. на Р. б. „Х.Б.“
***, С. П., чрез пълномощник – * И. И. ***, пред съда и в писмено становище
изразява становище за недопустимост на протеста и оставянето му без уважение.
Излагат се съображения, че Правилника и Правилата не са нормативни актове, а
ненормативни вътрешно-служебни актове и не подлежат на обнародване. Не се
претендират разноски.
Заинтересованата страна - Кмет на
Община Враца не е изразил становище по протеста на прокурора в ОП-Враца
Настоящият съдебен състав, като взе
предвид наведените в протеста, пред съда и в писмените становища доводи и
съображения, и след извършване на служебна проверка съгласно чл.218 ал.2 от АПК
, приема следното:
Протестът е подаден от активно
легитимирана страна – прокурор, който по аргумент от чл.
127 от Конституцията на Република България
и чл.
16 АПК
има правомощие да следи за законността, и срещу административен акт, който
подлежи на съдебен контрол, поради което е ДОПУСТИМ. Разгледан по същество
протеста е НЕОСНОВАТЕЛЕН.
По отношение процесния ПРАВИЛНИК за
дейността на Р. б. „Х. Б.“ ***, съдът приема следното:
Процесният Правилник на Р. б. „Х. Б.“
*** е издаден на основание чл. 9 вр. чл.
4, ал. 2, т. 1 от Закона за закрила и развитие на културата (ЗЗРК)
и чл.
30 от Закон за обществените библиотеки (ЗОБ),
съгласуван е с кмета на Община Враца, като няма посочена дата, кога е станало
това, а само подпис на кмета /К. Ш./ и е утвърден от министъра на културата
/В.Р./ на 15.09.2010г. Същия няма посочена дата на издаване и посочен издател,
но в § 4 от Заключителните разпоредби на същия е посочено, че влиза в сила от
датата на утвърждаването му министъра на културата. Няма спор между страните,
че правилникът не е обнародван в "Държавен вестник".
Съдът намира, че в случая не е налице
твърдяното нарушение на чл.37,
ал. 1 ЗНА.
Протестираният правилник няма характеристиката на подзаконов нормативен акт и
не представлява нормативен акт по смисъла на чл.
7, ал. 1 ЗНА
и чл.
1а ЗНА.
Р. б. съгласно чл.
25 ЗОБ
са регионални културни институти по смисъла на чл.
9 ЗЗРК.
Съгласно чл.
30 ЗОБ
министърът на културата утвърждава правилник за дейността на регионалната
библиотека след съгласуване с кмета на общината, на чиято територия се намира
седалището на съответната библиотека. Този правилник не съдържа общи правила за
поведение, които да се прилагат към неопределен кръг субекти, и не отговаря на кумулативно
изискуемите критерии за подзаконов административен акт по чл.
75 АПК
и чл.
1а ЗНА.
За тези правилници, както и за правилниците на общинските и на читалищните
библиотеки, не е предвиден специален ред за обнародване. Този правилник е
ненормативен вътрешно-служебен акт, попадащ в хипотезата на чл.
2, ал. 2, т. 3, пр. 1 АПК,
защото урежда дейността,управлението,структурата и финансирането на
библиотеката съобразно изискването на чл.
1 ЗОБ.
Като вътрешно-служебен акт правилникът не засяга права, свободи или законни
интереси на граждани и юридически лица, не съдържа общи правила за поведение,
които да рефлектират върху лица извън кръга на работещите в библиотеката.
Следователно неоснователно е
твърдението в протеста, че се касае за подзаконов нормативен акт, за който е
задължителна процедурата по чл.
37, ал. 1 ЗНА.
Тъй като протестираният правилник не е нормативен акт, нито общ административен
акт по смисъла на чл.
65 АПК,
а е вътрешно-служебен, издаден в изпълнение на управленска дейност, за него не
важи задължителната процедура за обнародване на нормативните актове чрез
"Държавен вестник".
Доколкото няма законово регламентирана
процедура за издаване на вътрешно-служебните актове, съдът намира, че при
приемане на оспорения правилник не са допуснати съществени процедурни
нарушения. Правилникът е издаден на законово основание, съгласуван е с кмета на
общината и е утвърден от министъра на културата съгласно изискването на чл.
30 ЗОБ.
В случая не са налице и останалите
основания за нищожност, възприети от практиката и правната теория по аргумент
на чл.
146 АПК,
но когато нарушенията са особено съществени. Не е налице такова съществено
засягане на установената от закона форма до степен, че да се приравни на липса
на акт. Не е налице съществено нарушение на материалния закон, което да бъде
приравнено изцяло на липса на законово основание за издаване на акта. Не е
налице също превратно упражняване на власт в степен, че преследваната цел да не
може да се постигне с никакъв акт.
Протестираният правилник е съгласуван
с Кмета на общината и е утвърден от министъра на културата, съгласно закона,
както се посочи по-горе, но фактически и логически изведено е издаден от Д. Р.
б. „Х.Б.“ ***, който я ръководи и представлява. По аргумент на чл.
9 ЗЗРК
и чл.
30 ЗОБ
в правомощията на директора е издаването на вътрешно-ведомствени актове,
какъвто, както се каза вече, представлява правилникът, т.е. правилникът е
издаден от компетентен орган.
Следва протеста в тази част се
отхвърли, като неоснователен.
По отношение процесните ПРАВИЛА за
обслужване на потребителите на Р. б. „Х. Б.“ ***, съдът приема следното:
Процесните Правила за обслужване на
потребителите на Р. б. „Х. Б.“ *** са издадени на основание § 2 от
Заключителните разпоредби на Правилника на Р.б. „Х. Б.“ *** във вр. чл.4 т.2-6
от правилника и във вр. с Раздел 6 и 7 от Наредба № 3 от 18.11.2014г. за
съхраняването, ползването и разпореждането с документите от библиотечния фонд.
Правилата са приети с решение на Общото събрание на служителите на библиотеката
– Протокол № **/ 13.12.2017г. и са влезли в сила от датата на утвърждаването
им. Същите са утвърдени от Директора на библиотеката в същия ден - на
13.12.2017г. Няма спор между страните, че правилата също не са обнародвани в
"Държавен вестник".
Съдът намира, че и в този случай не е
налице твърдяното нарушение на чл.37,
ал. 1 ЗНА.
Протестираните правила няма характеристиката на подзаконов нормативен акт и не
представлява нормативен акт по смисъла на чл.
7, ал. 1 ЗНА
и чл.
1а ЗНА.
Както се посочи и по-горе, Р. б. съгласно чл.
25 ЗОБ
са регионални културни институти по смисъла на чл.
9 ЗЗРК.
Правилата, както и правилника не съдържа общи правила за поведение, които да се
прилагат към неопределен кръг субекти, и не отговаря на кумулативно изискуемите
критерии за подзаконов административен акт по чл.75 АПК
и чл.
1а ЗНА.
За тези правила не е предвиден специален ред за обнародване. Тези правила също
са ненормативни вътрешно-служебни актове, издадени по делегация от правилника,
попадащи в хипотезата на чл.
2, ал. 2, т. 3, пр. 1 АПК,
защото уреждат организацията на работата по обслужването на потребителите на
библиотеката.
Като вътрешно-служебен акт правилата
не засягат права, свободи или законни интереси на граждани и юридически лица,
не съдържат общи правила за поведение, които да рефлектират върху лица извън
кръга на работещите и потребителите на библиотеката.
Следователно неоснователно е
твърдението в протеста, че се касае за подзаконов нормативен акт, за който е
задължителна процедурата по чл.
37, ал. 1 ЗНА.
Тъй като протестираните правила не са нормативен акт, нито общ административен
акт по смисъла на чл.
65 АПК,
а са вътрешно-служебен, издаден в изпълнение на управленска и организационна
дейност, за него не важи задължителната процедура за обнародване на нормативния
акт чрез "Държавен вестник".
Доколкото няма законово регламентирана
процедура за издаване на вътрешно-служебните актове, съдът намира, че при
приемане на оспорените правила не са допуснати съществени процедурни нарушения.
Правилата са издадени на законово основание, приети с решение на Общото
събрание на служителите на библиотеката и утвърдени от Директора на
библиотеката.
В случая не са налице и останалите
основания за нищожност, възприети от практиката и правната теория по аргумент
на чл.
146 АПК,
но когато нарушенията са особено съществени. Не е налице такова съществено
засягане на установената от закона форма до степен, че да се приравни на липса
на акт. Не е налице съществено нарушение на материалния закон, което да бъде
приравнено изцяло на липса на законово основание за издаване на акта. Не е
налице също превратно упражняване на власт в степен, че преследваната цел да не
може да се постигне с никакъв акт.
Протестираните правила са издадени на
законово основание, приети с решение на Общото събрание на служителите на
библиотеката и утвърдени от Директора на библиотеката, както се посочи по-горе,
но фактически и логически изведено са издадени от Д. Р. б. „Х. Б.“ ***, който я
ръководи и представлява. По аргумент на чл.
9 ЗЗРК
и чл.
30 ЗОБ
в правомощията на директора е издаването на вътрешно-ведомствени актове,
какъвто, както се каза вече, представляват правилата, т.е. правилата са
издадени от компетентен орган.
Следва протеста и в тази част се
отхвърли, като неоснователен.
По изтъкнатите съображения настоящият
съдебен състав приема, че оспорените от прокурора ПРАВИЛНИК за дейността на Р.
б. „Х. Б.“ *** и ПРАВИЛА за обслужване на потребителите на Р. б. „Х. Б.“ ***,
са издадени от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при
постановяването им не са допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила и същите са в съответствие с приложимите
материално-правни норми и с целта на закона.
В настоящия случай основателни се
явяват се явява становищата на ответниците – Министъра на културата – гр. София
и Д. на Р. б. „Х. Б.“ ***, изразени чрез процесуалните им представители, че
Правилника и Правилата не са нормативни актове, а ненормативни
вътрешно-служебни актове и не подлежат на обнародване в „Държавен вестник“.
Протеста на прокурор следва да се
отхвърли изцяло, като неоснователен.
С оглед този изход на делото
основателно се явява искането на ответника Министъра на културата за присъждане
на разноски. Съгласно чл. 143 ал. 3 от АПК вр. чл. 37 от ЗПП и чл. 24 от
Наредбата за заплащане на правната помощ, следва да се осъди Окръжна
Прокуратура – гр. Враца да заплати на Министерство на културата – гр. София
сумата от 100 лв. /сто лева/ разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Водим от гореизложеното и на основание
чл. 172 ал. 2 вр. ал. 1 от АПК Административен съд – Враца
РЕШИ
ОТХВЪРЛЯ ПРОТЕСТА,
предявен от ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА - ВРАЦА, с искане да бъде обявена нищожността
на ПРАВИЛНИК за дейността на Р. б. „Х.Б.“ *** и на ПРАВИЛА за обслужване на
потребителите на Р. б. „Х. Б.“ ***.
ОСЪЖДА Окръжна
Прокуратура – гр. Враца да заплати на Министерство на културата – гр. София
сумата от 100 лв. разноски.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на касационно обжалване, чрез АдмС Враца, пред ВАС в 14 /четиринадесет/ –
дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
Препис
от решението да се изпрати на страните по делото.
|
|
|
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.