РЕШЕНИЕ
№ 843
Хасково, 13.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Хасково - XIII тричленен състав, в съдебно заседание на осемнадесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ПЕНКА КОСТОВА |
Членове: |
АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА |
При секретар ГЕРГАНА ТЕНЕВА
и с участието на прокурора ВАЛЕНТИНА СЛАВЧЕВА РАДЕВА-РАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА канд № 20237260700926 / 2023 г., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на глава дванадесета от
АПК, във вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба,
депозирана чрез процесуален представител от Началник на Регионална дирекция за
национален строителен контрол (РДНСК) – гр.Хасково, против Решение №
19/26.06.2023 г., постановено по АНД № 36/2023 г. по описа на Районен съд –
Ивайловград.
Касационният жалбоподател твърди,
че решението на съда било неправилно. Заявява, че административнонаказателното
производство започва със съставянето на АУАН, а не с издаване на констативен
протокол от проверка. Проверката, при която бил съставен Констативен протокол №
410/24.11.2022 г., била извършена по повод подадена жалба от възложител за
това, че не била издадена виза по подадено заявление. При проверката било
установено, че действително визата не била издадена и в тази връзка били
събрани документи, относими към случая. При анализа на събраните писмени данни
било установено, че заявлението е подадено по реда на чл. 140а, ал. 1 от ЗУТ от
„Кая Солар“ ЕООД, което задължавало главния архитект да изпрати заявлението до
посочените в същото експлоатационни дружества за безвъзмездно предоставяне на
исканите изходни данни, необходими за изработване на инвестиционния проект и на
условията за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура. В
случая било установено, че главният архитект не изпълнил това свое задължение,
поради което му бил съставен АУАН и въз основа на него издадено и процесното
наказателно постановление. С оглед на така изложеното, се моли да бъде отменено
Решение № 19/26.06.2023 г., постановено по АНД № 36 по описа на Районен съд –
Ивайловград за 2023 година и да бъде потвърдено Наказателно постановление №
Х-7-9/27.02.2023 г., издадено от Началника на РДНСК - Хасково.
Ответникът - Г.М.А. депозира по
делото писмено становище, с което оспорва касационната жалба. Посочва, че
обжалваното съдебно решение е правилно и законосъобразно, постановено при
спазване на процесуалните правила и материалния закон и при изяснена фактическа
обстановка.
Представителят на ОКРЪЖНА
ПРОКУРАТУРА - Хасково намира касационната жалба за основателна, съответно
предлага решението на Районен съд – Ивайловград да бъде отменено като
неправилно и да бъде потвърдено издаденото наказателно постановление на РДНСК
-Хасково.
Административен
съд - Хасково, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност, намери за установено от фактическа страна следното:
С обжалваното съдебно решение
Районен съд – Ивайловград е отменил Наказателно постановление №
Х-7-9/27.02.2023 г., издадено от инж. П. В. С. – началник на Регионална
дирекция за национален строителен контрол (РДНСК) - Хасково, с което на
жалбоподателя Г.М.А. *** е наложена „глоба” в размер на 1 000 лева за нарушение
на чл. 140а, ал. 2 от Закона за устройство на територията.
За да постанови решението си,
районният съд е приел за установено от фактическа страна, че в Констативен
протокол № 410/24.11.2022 г. било отразено, че при извършена проверка от
работна група на служители на РДНСК - Хасково, в присъствието на жалбоподателя,
във връзка със Заповед № ДК-14-Х-26/21.11.2022 г. на Началник РДНСК - Хасково,
по повод постъпило писмо с вх. № ИГ-1067-01-957/11.11.2022 г. от ДНСК, с
приложено копие от подадена жалба от К. Н. - управител на „Кая Енерджи“ ЕООД и
„Кая Солар“ ЕООД, *
относно забавяне или непроизнасяне в срок по подадени заявления за издаване на
визи за проектиране от Главен архитект на Община Ивайловград за имоти на
гореспоменатите дружества, между които и ПИ с идентификатор 32024.66.271 по КК
на *,
било установено, че за този имот било подадено заявление от „Кая Солар“ ЕООД за
издаване на виза за проектиране, заведено под № 30-00-408/16.08.2022 г. в
деловодството на Община Ивайловград. В констативния протокол било посочено, че
към датата на проверката няма издадена виза за проектиране. Впоследствие бил
съставен Акт за установяване на административно нарушение № X-7/19.01.2023 г. и
издадено процесното наказателно постановление за нарушение на чл. 140а, ал. 2
от ЗУТ и осъществяване на състава на чл. 232, ал. 1, т. 1, предл. първо от ЗУТ
за това, че Г.М.А., във функциите си на Главен архитект на Община Ивайловград,
не е изпълнил свое задължение, като не е изпратил заявление, заведено в Община
Ивайловград с вх. № 30-00-539/20.10.2022 г. за издаване на виза за проектиране
за строеж „Фотоволтаичен парк с мощност 1000 kW“ в УПИ I, кв. 122 по плана на *, с идентификатор 32024.66.271 по
КК на *,
подадено по реда на чл. 140а, ал. 1 от ЗУТ, от „Кая Солар“ ЕООД, в едномесечен
срок от получаването му, на хартиен носител и по електронен път с приложено
копие (извадка) от действащ ПУП до посочените в заявлението експлоатационни
дружества - електрическа мрежа, за безвъзмездно предоставяне на исканите
изходни данни, необходими за изработване на инвестиционния проект и на
условията за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура.
Излагайки доводите си по съществото
на правния спор, районният съд е посочил, че НП е издадено от компетентен
орган, съобразно предоставените му правомощия, в законния срок по чл. 34, ал. 3
от ЗАНН, като при издаването му не са допуснати нарушения на процесуалните
правила. Цитирана е разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗУТ, според която,
възложителят или упълномощено от него лице може да подаде заявление за издаване
на виза за проектиране, като на основание ал. 7 от същия член визата за
проектиране се издава от главния архитект на общината в едномесечен срок от
постъпване на заявлението по ал. 1. Посочено е също, че в заявлението по чл.
140, ал. 1, възложителят или упълномощеното от него лице може да поиска с
визата за проектиране да му бъдат предоставени и изходните данни, необходими за
проектирането и за присъединяване към мрежите на техническата инфраструктура от
съответните експлоатационни дружества - чл. 140а, ал. 1 от ЗУТ, като в 7-дневен
срок от получаването компетентният орган по чл. 140, ал. 7 изпраща заявлението
по ал. 1 на хартиен носител и по електронен път с приложено копие (извадка) от
действащ подробен устройствен план до посочените в заявлението експлоатационни
дружества за безвъзмездно предоставяне на исканите изходни данни, необходими за
изработване на инвестиционния проект и на условията за присъединяване към
мрежите на техническата инфраструктура - чл. 140а, ал. 2 от ЗУТ. В конкретния
случай, видно от Констативния протокол било, че няма издадена виза за
проектиране от главния архитект в указания едномесечен срок. Неспазването на
този срок, според съда, било предпоставка за търсене на
административнонаказателна отговорност за нарушаване на разпоредбата на чл.
140, ал. 7 от ЗУТ. В акта и НП обаче било посочено друго нарушение, а именно
такова по чл. 140а, ал. 2 от ЗУТ - за неизпращане на подаденото заявление, на
хартиен носител и по електронен път, до посочените в заявлението
експлоатационни дружества. Същият едномесечен срок бил посочен и в описанието
на нарушението по чл. 140а, ал. 2 от ЗУТ в акта и НП. Срокът по чл. 140а, ал. 2
от ЗУТ обаче бил седмодневен, а не едномесечен. В тази връзка районният съдия е
приел, че АНО е допуснал нарушение, ограничаващо правото на защита на дееца -
да разбере дали е нарушил разпоредбата на чл. 140, ал. 7 от ЗУТ или тази на чл.
140а, ал. 2 от ЗУТ. Нарушената законова разпоредба не можела да бъде извличана
по пътя на формалната или правната логика. В този смисъл били без значение
индициите, че наказаното лице вероятно е разбрало коя е законовата разпоредба,
за която било обвинено, че е нарушило. Изтъкнато е, че правоприлагането,
особено в частта му на налагане на административни наказания, не можело да
почива на предположения. Нарушението трябвало да е ясно изписано и сведено до
знанието на дееца, за да знае той какво е нарушил виновно и да може да
организира защитата си.
След
извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка за валидност,
допустимост и съответствие на атакувания съдебен акт с материалния закон,
настоящият касационен състав намира касационната жалба за основателна, като не
споделя правните изводи на районния съд за наличие на съществено процесуално
нарушение, обуславящо отмяна на обжалваното наказателно постановление.
В
тази връзка, на първо място, следва да се отбележи, че изложените доводи в
оспореното съдебно решение, свързани със съдържанието на констативния протокол,
посочени от предходната съдебна инстанция като факт, от съществено значение за
развитието на административнонаказателното производство и като обуславящи извод
за вида на нарушението, вменено в отговорност на съответното лице, не се
споделят от настоящата инстанция. Констативният протокол не поставя началото на
административнонаказателното производство, а цели най-вече да удостовери и
закрепи онези факти и обстоятелства, които имат значение в производството. В
този ред на мисли този протокол не изпълнява присъщите за АУАН обвинителна и
сезираща функция. От това следва, че с констативния протокол все още не се
вменява във вина на субекта конкретно административно нарушение и от него не
възниква задължение за наказващия орган да се произнесе по наличието на
конкретно визиран в този констативен протокол състав на административно
нарушение, неговата правна квалификация, както и осъществено ли е виновно от
съответното лице. В този смисъл отбелязаното в констативния протокол, че към
датата на проверката няма издадена виза за проектиране от главния архитект, не
предполага автоматично ангажиране на отговорността на същия именно за това
нарушение. Констатираните с протокола факти и обстоятелства могат да обусловят
извода за наличие на съвсем различно нарушение, за което да бъде съставен АУАН
и издадено НП.
На
второ място, следва да бъде отбелязано, че в съдържанието на наказателното
постановление изпълнителното деяние, вменено в отговорност на съответното лице,
е индивидуализирано в необходимата и достатъчна степен и от фактическа, и от
правна страна. Необосновано съдът е приел, че отбелязването, че заявлението е
следвало да бъде изпратено в едномесечен срок, представлява съществено процесуално
нарушение. Такова нарушение действително е налице, но същото не влияе на
доказването и установяване осъществяването на съставомерните елементи от
фактическия състав на административното нарушение, за което е ангажирана
отговорността на арх. Г.А.. С оглед на начина, по който е формулирано и
обосновано административното обвинение от фактическа страна с посочване на
всички елементи от състава на визираното административно нарушение на чл. 140а,
ал. 2 от ЗУТ, включително със съдържащото се в обстоятелствената част на
наказателното постановление пояснение, че нарушението е извършено на 28.10.2022
г. – датата след изтичане на седемдневния срок по чл. 140а, ал. 2 от ЗУТ,
следва да се приеме, че е налице достатъчно точно и ясно описание на нарушението
и от фактическа, и от правна страна. В този смисъл, въпреки непрецизното
(еднократно) посочване на срока, в който заявлението е следвало да бъде
изпратено, нарушителят несъмнено е имал обективна възможност да разбере кое
негово деяние е прието за противоправно по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, съответно
правото му на защита не е накърнено.
С
оглед изложеното, настоящата инстанция намира, че в хода на
административнонаказателното производство не е допуснато соченото съществено
процесуално нарушение, както неправилно е приел въззивният съд. Стигайки до
извод за допуснато процесуално нарушение, съдът е приел, че не следва да
обсъжда спора по същество и наказателното постановление е отменено на
посоченото по-горе формално основание, без да са изложени каквито и да е било
мотиви относно извършена преценка на събраните по делото доказателства, кои
факти и обстоятелства съдът е приел за установени, въз основа на кои
доказателствени материали и какви правни изводи следват от тях. В този смисъл
касационната инстанция е в невъзможност да извърши проверка на съдебното
решение без изложени мотиви и съответно да прецени дали съдебното решение е
правилно, от гледна точка на приложението както на процесуалния, така и на
материалния закон, тъй като би се явила първа инстанция по съществото на спора,
което е недопустимо.
Ето
защо, въззивното решение следва да бъде отменено и делото да бъде върнато за
ново разглеждане на Районен съд – Ивайловград от друг състав на съда, който да
извърши цялостна проверка относно законосъобразността на оспореното наказателно
постановление.
Воден
от горното и на основание чл. 222, ал. 2 от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение
№ 19/26.06.2023 г., постановено по АНД № 36/2023 г. по описа на Районен съд –
Ивайловград.
ВРЪЩА делото
за ново разглеждане от друг съдебен състав на Районен съд - Ивайловград.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
Председател: |
||
Членове: |