Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 1657/4.10.2022г. Година 2022,
04.10. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІ състав
на 26.09.2022 година
в публичното заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ЙОРДАН РУСЕВ
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при
участието на прокурора ТОДОР ПАВЛОВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 1823 по описа за 2022 година и като обсъди:
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63в ЗАНН.
Постъпила е касационна жалба от ОД на МВР Пловдив, чрез процесуален представител
юриск.Б., срещу Решение
№1080/31.05.2022г. по АНД №1876/2022г. по описа на Районен съд Пловдив, ХХIV н. състав, с което е отменен Електронен фиш/ЕФ/ за налагане на глоба
серия К №5594393, издаден от ОД на МВР
Пловдив, с който за нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по
пътищата/ЗДвП/ на основание чл.189 ал.4, във връзка с чл.182 ал.1, т.2 ЗДвП на
Р.А.Ч. е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева. Със
същото решение ОД на МВР - Пловдив е осъдено и да заплати на Ч. сумата в размер
на 300 лева разноски по делото.
В жалбата се сочи, че
решението е неправилно, като се развиват доводи за противоречието му с
материалния закон и се настоява за отмяната му и потвърждаване на ЕФ.
Претендира се юрисконсултско възнаграждение и се прави възражение за
прекомерност на евентуално претендирано адвокатско възнаграждение.
Ответникът по
касационната жалба Р.А.Ч., чрез пълномощник
адв.Д.П., в отговор на касационната жалба оспорва същата и моли решението на
районния съд да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.
Претендира разноски.
Представителят на Окръжна
прокуратура Пловдив застъпва становище
за неоснователност на така подадената касационна жалба.
Пловдивският
административен съд Двадесет и първи
състав, след като разгледа поотделно и в съвкупност, наведените с жалбата
касационни основания, намира за установено следното.
Касационната жалба е
подадена в срок и от надлежна страна, следователно е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана
по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Настоящият съдебен състав
установи, че с оспорения, издаден от ОД на МВР
Пловдив ЕФ, серия К №5594393 за налагане на глоба за нарушение, установено
с автоматизирано техническо средство или система на 25.03.2021г. в 12,16 часа в
гр.Пловдив, бул.“Мария Луиза“ №70 посока изток, при максимално разрешена
скорост за движение в населеното място 50 км/ч с отчетен толеранс -3 км/ч в
полза на водача, Ч., в качеството му на собственик на МПС лек автомобил „Фолксваген Голф“, с рег.№***,
е бил санкциониран на основание чл.189 ал.4, във връзка с чл.182 ал.1, т.2 ЗДвП,
като му е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 50 лева за
това, че управлява МПС със скорост от 65 км/ч, при максимално разрешена скорост
от 50 км/ч нарушение на чл.21 ал.1 ЗДвП.
За да обоснове крайния си
извод за незаконосъобразност на атакувания ЕФ, състав на Районния съд е приел,
че същият е издаден в нарушение на правилото по чл.39 ал.4 ЗАНН, която
разпоредба е посочена като специална спрямо чл.182 ЗДвП, като е цитирана
съдебна практика. Мотивирано е, че законосъобразният ред за ангажиране
отговорността на дееца е била чрез съставяне на АУАН и издаване на НП, което не
е било сторено.
Като е стигнал до тези
правни изводи, Районният съд е постановил правилен съдебен акт. Във връзка с
наведените от касатора възражения е необходимо на първо място да се отбележи,
че нормите на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН са съществували, респ. са приети от
законодателя и обнародвани с изменението и допълнението на ЗДвП, направено с
бр.10 от 2011г. на ДВ. Това е именно изменението, с което се въвежда и
институтът на „електронния фиш“, респ. и самата норма на чл.189 ал.4 ЗДвП. Или,
всъщност основното изменение е в самия ЗДвП, а съгласувано с него са изменени и
други закони, вкл. и ЗАНН. След това изменение, въпреки последвали други
изменения в ЗДвП, в резултат на сложилата се съдебна практика, цитираните норми
в ЗАНН не са били променяни, вкл. и при последната голяма промяна в ЗАНН,
приета с ДВ бр.109/2020г. в сила от 23.12.2021г. В този смисъл като изцяло необосновани
са тезите, изложени в цитираната в касационната жалба съдебни решения, че нормите
на чл.39 ал.4 и чл.85а ЗАНН, са общи по отношение новелата на чл.189 ал.4 ЗДвП.
Не може да бъде споделено и виждането, че цитираните правила от ЗАНН се
прилагали във всички случаи, необхванати от ЗДвП, вкл. и че последният във
всички случаи е специален по отношение на първия. Дори, ако четем тези норми,
може без съществени усилия да се установи, че в тях се сочи приложимостта им по
отношение на електронните фишове, т.е. „…случаи
на административни нарушения, установени и заснети с техническо средство или
система, в отсъствие на контролен орган и нарушител …“/чл.39 ал.4/, а
правилото на чл.85а пък повелява, че „Доколкото в този закон няма особени
правила за административнонаказателния процес при нарушения, установени с техническо
средство или система съгласно чл.39, ал.4, се прилагат разпоредбите на Закона
за движението по пътищата“. Както се посочи по-горе, тези две норми са приети
заедно в един закон с тази на чл.189 ал.4 ЗДвП, в чиято редакция и към
настоящия момент няма принципни промени. Или, самият ЗИД на ЗДвП сочи, че
правилата от него/вкл. чл.189 ал.4/ се прилагат, доколкото ЗАНН не сочи нещо
друго с нормите си и особено тази на чл.39 ал.4, която е изрично посочена. Така,
че няма как да бъде споделена тезата, че нормата в ЗДвП, се явява специална.
На следващо място невярно
е твърдението, че видите ли тогава за някои от нарушенията по чл.182 ЗДвП нямало
да бъде приложим институтът на чл.189 ал.4 ЗДвП. В това всъщност няма нищо
страшно, защото в пълна мяра са налице останалите възможности в ЗДвП и в ЗАНН
за санкциониране на нарушителите, но това ще е общият ред, който не е изключен.
Разбира се това е доста по-ангажиращо и трудоемко за органите на МВР, тъй като
изисква ресурс и време.
На следващо място
новелата на чл.39 ЗАНН/до изменение в сила от 23.12.2021г./ регламентира
институтите на т.н. „явно маловажни случаи“/ал.1/ и „маловажни случаи/ал.2/ на
административни нарушения, като нормата на ал.4 е смислово и идейно свързана с
тях. Ако се изходи от фактологията по казуса, в който е наложена глоба в размер
на 50 лева, то доколкото нарушението е било установено безспорно при
извършването му, е налице възможност нарушителите в тези хипотези да се
възползват от маловажността на едно такова деяние, поради което и именно ал.4
повелява, че електронен фиш не се издава, когато глобата е в размерите по ал.2.
Противното означава, че вмененото нарушение дори за изброените хипотези в
мотивите на съдебното решение по чл.182 ЗДвП /касаещи напр. превишение от 10 км
в час/ винаги ще се санкционира, независимо от обстоятелствата, при които е
извършено нарушението или личността на наказваното лице. Или по същество
генералната теза, която се получава от мотивите на цитираните от касатора
съдебни решения е, че тук изначално е неприложим „маловажният случай“. Разбира
се и това е възможно, но само, ако законодателят изрично е посочил това, но не
и съдът. Така например в КТ чл.415в ал.2
изрично е посочено, че не са маловажни нарушенията на чл.61 ал.1, чл.62 ал.1 и
3 и чл.63 ал.1 и 2. Или подходът при административнонаказателната отговорност е
ясен този институт, който е от публичен
ред, не се прилага само, ако в закон е посочено и то за конкретно изброени
нарушения. В случая в чл.189 ал.4 ЗДвП, в ЗДвП като цяло, или дори в ЗАНН, не
се откриват подобни правила, относими към казуса, като ЗДвП собствено дефинира
само „маловажно нарушение“ съгласно §6 т.32 ДР на закона, която норма представя
едно общо дефинитивно правило. Това всъщност се подкрепя и косвено от самото
правило на чл.189 ал.4 ЗДвП, според което то се прилага само, ако за нарушението
не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки.
От изложеното следва, че
когато такива наказания са предвидени, а това безспорно са такива за по-тежки
нарушения, то тогава не се издава електронен фиш, а се следва съставяне на
АУАН, респ. издаване на НП, но пък това би значело, че за нарушителя ще е
налице в пълна мяра възможността той да се възползва от института на „маловажен
случай“, като бъде само предупреден/тук не се изхожда от това дали наказващият
орган би предприел реално едно такова поведение/.
С оглед изложеното, не са
налице касационните основания по чл.348 ал.1, т.1 и т.2 НПК, а атакуваното
решение на районния съд като валидно, допустимо и съответстващо на материалния
закон и във връзка с чл.221 ал.2 АПК, следва да бъде оставено в сила.
По разноските.
При този изход на спора, на ответника се дължат
извършените разноски, които се констатираха в размер на 300 лева договорено и заплатено адвокатско
възнаграждение за процесуално представителство пред тази инстанция. Като
неоснователно съдът намира възражението на касатора за прекомерност на адвокатското
възнаграждение, доколкото същото е определено съобразно правилата на чл.18
ал.2, т.1 вр. чл.7 ал.2, т.1 от Наредба №1 от 9.07.2004г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения.
Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе,
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
ХХI състав,
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1080/31.05.2022г., постановено по АНД №
1876/2022г. по описа на Районен съд Пловдив,
ХХIV н. с.
ОСЪЖДА ОД на МВР Пловдив с адрес гр.Пловдив, ул.“Княз Богориди“№7
да заплати на Р.А.Ч. *** сумата от 300/триста/ лева разноски за касационната
инстанция.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.