Решение по дело №123/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 174
Дата: 25 май 2023 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20237240700123
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№174                                                  25.05.2023г.                           град Стара Загора

 

В     И  М  Е  Т  О     Н  А     Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, ІI състав, в публично съдебно заседание на двадесет и шести април през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

               СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

       

при секретар   Ива Атанасова

и с участието на прокурора  

като разгледа докладваното от съдия Г. ДИНКОВА административно дело № 123 по описа за 2023г., за да се произнесе съобрази следното:                                                    

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движение по пътищата  /ЗДвП/.

            Образувано е по жалба от М.П.М. с постоянен адрес:***, против Заповед за прилагане на ПАМ № 23-3389-000029/ 07.02.2023г. на Началник сектор в Шесто районно управление /РУ/ към ОД на МВР – Пловдив, с която на основание чл.171, т.2а, б. „б” от ЗДвП е приложена принудителна административна мярка /ПАМ/ – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от шест месеца. В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобразност на заповедта поради постановяването й при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят твърди, че автомобилът, който е управлявал е  регистриран във Великобритания, поради което не би могло да бъде прекратена регистрацията на този автомобил в България. Направено е искане за отмяна на оспорената заповед.

Ответникът - Началник сектор в Шесто РУ към ОД на МВР – Пловдив – К.В.А., редовно призован, не се явява и представлява по делото, както и не изразява становище по жалбата.

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните намира за установено следното от фактическа страна:

С оспорената Заповед №23-3389-000029/ 07.02.2023г., издадена от  Началник сектор в Шесто РУ към ОД на МВР Пловдив, на основание чл.171, т.2а, б. „б” от ЗДвП на жалбоподателя М.П.М. е приложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от шест месеца. Като отнети документи е посочено СУМПС 02186695343 и 2 бр. рег. Табели *****. От фактическа страна приложената принудителна административна мярка се основава на съставен АУАН № GA609969 от 07.02.2023г. и е обоснована с това, че на 07.02.2023г. около 20:42часа в гр.Пловдив, на ул.Зенит, до № 19 М.М. управлява, в посока изток-запад, лек автомобил АУДИ А3 с рег.№ *****, лична собственост, с концентрация на алкохол в кръвта над 1.2 на хиляда, установено по надлежния ред – извършена проверка с техническо средство Алкотест 7510 с фабричен № ARBA-0076, който е отчел 2.53 промила. Издаден талон за изследване № 089987 и осем броя холограмни стикери с № А053553.

   Заповедта е издадена въз основа на съставен на жалбоподателя М.П.М. Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №GA609969 от 07.02.2023г. за това, че в гр.Пловдив, на 07.02.2023г., около 20.00ч., на ул.Зенит до № 19, управлява в посока изток-запад лек автомобил Ауди, модел А3 с рег.№ *****, негова лична собственост, с концентрация на алкохол в кръвта си над 1.2 на хиляда, установено чрез извършена проверка с техническо средство Алкотест 7510 с фабричен № ARBA-0076, който е отчел 2.53 промила. Водачът силно мирише на алкохол. Издаден талон за изследване № 089987 и осем броя холограмни стикери с № А053553. Прието е, че с описаното деяние водачът виновно е нарушил чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП – водачът управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта си над 1.2 на хиляда, установено по надлежния ред. Жалбоподателят не е направил възражения по съставения АУАН, връчен му на 07.02.2023 г.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на приложената с обжалваната заповед принудителна административна мярка, в законово установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл. 172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т.5, б. ”а”, т.6 и 7 от ЗДвП, се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.  По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 317з-3162 от 15.04.2022г. на Директора на Областна дирекция на МВР – Пловдив, с която на основание чл.43, ал.4 и Заповед № 8121з-1632/ 02.12.2021г. на Министъра на вътрешните работи, са оправомощени длъжностни лица от ОД на МВР – Пловдив, които да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по ЗДвП /вкл. по чл.171, т.2а от ЗДвП/, сред които са и началниците на сектори  в  РУ при ОД на МВР – Пловдив. Следователно обжалваната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б. „б” от ЗДвП №23-3389-000029/ 07.02.2023г. е издадена от материално и териториално компетентен административен орган – Началник сектор в Шесто районно управление при ОД на МВР – Пловдив,  в рамките на предоставените му правомощия.

Оспорената заповед е постановена в писмена форма и съдържа всички изискуеми реквизити. Обоснована е с релевантните факти и обстоятелства, съставляващи нормативно регламентираната материалноправна предпоставка за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т.2а, б.”б” от ЗДвП. С оглед на което съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл.172, ал.1 от ЗДвП и на чл. 59, ал.2, т.4 от АПК, за постановяване на мотивиран административен акт.  

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в посочената като правно основание за неговото издаване норма и респ. дали се следват разпоредените с акта правни последици. Като правно основание за издаване на обжалваната Заповед № 21-0300-000108/15.08.2021г. е посочена разпоредбата на чл. 171, т.2а, б.”б” от ЗДвП, в която е предвидено, че за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, се прилага принудителна административна мярка „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство” на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. В конкретния случай, видно от фактическото описание в обстоятелствената част на заповедта, основанието за прилагане на ПАМ е управление на  МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 хиляда. Към момента на налагане на ПАМ – 07.02.2023г. концентрацията на алкохол в кръвта на М.М. е установена с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 с фабричен номер 0076, който е отчел 2.53 промила.

Наличието на възприетото от административния орган фактическо основание се доказва от приложения към административната преписка АУАН серия GA № 609969/ 07.02.2023г. за извършено нарушение на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП, който жалбоподателят е подписал лично без възражения.

Съгласно  разпоредбата на чл. 189, ал.2 от ЗДвП, редовно съставените актове за установяване на административни нарушения по този закон се ползват с доказателствена сила до доказване на противното. Като официален свидетелстващ документ АУАН се ползва и с обвързваща съда материална доказателствена сила по отношение на удостоверените с него факти и обстоятелства.

Доказателствената тежест за установяване на фактическа обстановка, различна от тази по АУАН, е на жалбоподателя. В случая по делото не са ангажирани никакви доказателства, които да опровергават констатациите на административния орган и описаната в обстоятелствената част на обжалваната заповед и в съставения АУАН фактическа обстановка, поради което съдът приема, че тя съответства на действителната такава.

Предвид доказаното съществуване на посочения в заповедта юридически факт – управление на моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, представляващ материалноправната предпоставка, с която разпоредбата на чл. 171, т.2а, б. ”б” от ЗДвП свързва прилагането на принудителна административна мярка, административният орган в рамките на предоставеното му правомощие обосновано е приел, че е налице нормативно установеното основание за налагане на ограничението, с оглед на което обжалваната заповед е издадена при правилно приложение на материалния закон.

Неоснователно е единственото поддържано от жалбоподателя оплакване  за липсата на компетентност на административния орган да прекратява регистрацията на МПС, регистрирано във Великобритания. Обстоятелството, че моторното превозно средство е с чужда регистрация, не представлява пречка за налагане на процесната ПАМ от българските контролни органи, който извод следва и от разпоредбите на чл. 18б, ал. 10 и ал. 11 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. В тях е указан реда който следва да се спазва при прекратяването на регистрацията на дадено МПС, което не е регистрирано в страната, като не е предвидено, че това може да става само по отношение на МПС регистрирани в страна-членка на ЕС. При управление на пътни превозни средства на територията на Република България всички водачи /независимо от тяхното гражданство/ са длъжни да спазват правилата, регламентирани в ЗДвП, в т.ч. и забраната да се управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда /чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП/. Нарушението, за което е приложена процесната ПАМ, безспорно е извършено на територията на страната, поради което контролният орган разполага с териториалната компетентност да приложи една или повече от предвидените в чл.171 ЗДвП принудителни административни мерки.

Принудителната административна мярка е приложена в съответствие и за постигане на законово установената цел по чл.171, ал.1 от ЗДвП. Предвидената мярка е израз на държавната политика за ограничаване и преустановяване управлението на МПС след употреба на алкохол, което е и обществено значима цел с оглед значителния брой жертви и пострадали при пътнотранспортни произшествия, като постигането на тази цел и интересите, които се защитават посредством налагането на мярката, надхвърлят по значимост частните интереси.

 

С оглед гореизложеното съдът намира, че обжалваната заповед е  законосъобразна - издадена е от компетентен орган; в предвидената от закона форма; постановена е в съответствие с  материалноправните разпоредби на които се основава; при спазване на административно-производствените правила и е съобразена с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на от М.П.М. с постоянен адрес:***, против Заповед за прилагане на ПАМ № 23-3389-000029/ 07.02.2023г. на Началник сектор в Шесто районно управление към ОД на МВР – Пловдив, с която на основание чл.171, т.2а, б. „б” от ЗДвП е приложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от шест месеца, като неоснователна.

 

Решението не подлежи на касационно обжалване, съгласно чл.172, ал.5 от ЗДвП.        

 

 

                                                                           СЪДИЯ: