№ 296
гр. Шумен, 31.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, VIII-И СЪСТАВ ( Н ), в публично
заседание на двадесет и осми октомври през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Валентина Люб. Тонева
при участието на секретаря Й.Р.К.
като разгледа докладваното от Валентина Люб. Тонева Административно
наказателно дело № 20253630201285 по описа за 2025 година
Настоящото производство е образувано на основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП на
Агенция "ПИ", с който на „И.П. “ ЕООД , със законен представител И.П., е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лева на осн. чл. 187а, ал.2, т.3, вр. чл. 179, ал.3б от
ЗДВП.
Първоначално по жалбата е било образувано НАХД № 124/20205г . по описа на РС
Девня.
С определение от 29.05.2025г. на РС Девня производството по НАХД № 124/20205г.
по описа на РС Девня е прекратено и е изпратено по компетентност на ШРС.
Жалбоподателят е депозирал жалба срещу ЕФ, с която моли съда да постанови
решение, с което да го отмени. Релевират се възражения, че при издаване на ЕФ са
допуснати процесуални нарушения, че издавайки атакувания електронен фиш за
нарушение по чл. 179, ал. 36 от ЗДвП АНО е допуснал съществено процесуално нарушение,
с което са накърнени императивни законови разпоредби, мястото на нарушението е неясно
и не фигурира в нормативния акт, липсват задължителни реквизити на този вид акт, липсва
словесно описание на нарушението, неуточнено е изпълнителното деяние , ЕФ не е издаден
по образец.
В съдебно заседание не се явява процесуален представител, депозирана е молба със
становище. Претендират се разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 550лв., по
договор за правна помощ от 26.03.2025г.
След провеждане на последното с.з. по делото, чрез ССЕВ е постъпила молба вх. №
19001 от 29.10.2025г. в 15,12 часа в ШРС, съдържаща становище по същество и приложен
списък с разноски в общ размер на 1100лв.
На 28.10.2025г. в ШРС чрез ССЕВ, е постъпила молба вх. № 18924 от 28.10.2025г. в
16,51 часа, от пълномощник на дружеството, която е докладвана на съда едва на
29.10.2025г., с молбата се прилага втори договор за правна помощ от 20.05.2025г., за
заплатено възнаграждение от 550лв. за обжалване на процесния ЕФ .
За административно-наказващ орган, призован съгласно императивната разпоредба
на чл.61, ал.1 от ЗАНН в съдебно заседание не се явява представител, депозирана е молба
със становище, че ЕФ е правилен и законосъобразен. Прави се възражение за прекомерност
на адвокатското възнаграждение.
1
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално
допустима.
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на
закона, намира за установено от фактическа страна следното:
В атакувания Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси е отразено, че на 07.09.2021г. в
08:05 часа, е установено нарушение № CC340C33D3281AC5E053011F160A9801, с ППС ВЛЕКАЧ ИВЕКО МП 440 Е43 ТП
регистрационен номер В 65 63 ВА с технически допустима максимална маса 19000, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 3 в състав с
ремарке с общ брой оси 5. с обща технически допустима максимална маса на състава 44000 в община Шумен, за движение по път А-2
км 340+293. с посока Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е
заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна
карта или валидна тол декларация за преминаването.
За нарушението електронната система за събиране на пътни такси е създала доклад
по чл.167а, ал.3 от ЗДВП.
Бил издаден ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП на
Агенция "ПИ"
Изложената фактическа обстановка се подкрепя от приобщените писмени
доказателства, а именно – ЕФ № **********; обратна разписка за връчване; Доклад от
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.167а, ал. 3 от ЗДВП; Справка за
собственост на МПС .; Снимков материал на ППС; Протокол № 28765/2021г. от заседание на
УС на АПИ за утвърждаване на образец на ЕФ; Заповед № РД - 11-983/13.09.2021г. и
приложение № 2 към нея;
По делото са приложени и Писмо от „Интелигентни трафик системи“ АД - София с
изх. № 3427/28.07.2025г., с което представят справка относно обстоятелството имало
ли е асоциирано бордово устройство към процесното ППС, било ли е технически изправно,
подавано ли е в черен списък. Посочват,че бордово устройство, асоциирано към ППС с рег.
№ В 6563 ВА, е било изключено или неправилно включено в електрическото захранване или
с изчерпана батерия в периода от 04.09.2021г. 11:09 часа до 07.09.2021г. 09:22 часа.
Вследствие на това в този период не са генерирани данни за геолокация на бордовото
устройство и съответно няма създадени тол декларации в посочения по-горе период, като
това е причината за регистрираното неправомерно ползване на платената пътна мрежа.
Нямат данни за неизправност на бордовото устройство на процесната дата. Бордовото
устройство не е подавано в черен списък на 07.09.2021г. Прилагат технически лог от
работата на бордовото устройство за процесния период, тол история и справка с
предадените GNSS позиции.
При така установената фактическа обстановка съдът приема следното: Процесният
Електронен фиш с ЕФ № ********** е издаден от компетентен орган, съобразно
разпоредбата на чл.10, ал.10 от ЗП, регламентираща, че Агенция "Пътна инфраструктура"
осъществява правомощията на държавата във връзка със събирането на пътните такси и
функциите на лице, събиращо пътни такси, както и по управлението на смесената система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние, както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси.
Съгласно чл.167а от ЗДВП Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява контрол по
отношение заплащането на съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП чрез електронна система
за събиране на пътни такси. В хипотезата за извършено нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДВП
законодателят е предвидил в чл.179, ал.3б от ЗДВП имуществена санкция в абсолютен
размер от 2500 лева за собственик /юридическо лице/, съответно ползвател /юридическо
лице/, ако има вписан такъв, на ППС от категорията по чл.10б ал.3 от ЗП /ППС с обща
технически допустима максимална маса над 3,5 тона/, за което изцяло или частично не е
заплатена дължимата такса по чл.10 ал.1 т.2 от ЗП /такса за изминато разстояние - тол такса/,
включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б ал.1 от ЗП,
каквато санкция е наложена на жалбоподателя, в качеството му на собственик.
Текстът на чл.102, ал.2 от ЗДВП задължава собственика да не допуска движението на
пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за ППС
не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл.10, ал.1 от ЗП според категорията на ППС.
В случая правилно е определен субектът на нарушението, доколкото процесният
автомобил към момента на извършване на нарушението е собственост на дружеството -
жалбоподател.
2
От материалите по делото категорично се установява, че е констатирано нарушение
по чл.102, ал.2 от ЗДВП, а именно, че на 07.09.2021г. в 08:05 часа, е установено нарушение
№ CC340C33D3281AC5E053011F160A9801, с ППС ВЛЕКАЧ ИВЕКО МП 440 Е43 ТП
регистрационен номер В 65 63 ВА с технически допустима максимална маса 19000, брой
оси 2, екологична категория ЕВРО 3 в състав с ремарке с общ брой оси 5. с обща
технически допустима максимална маса на състава 44000 в община Шумен, за движение по
път А-2 км 340+293. с посока Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал.
1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта
или валидна тол декларация за преминаването.
Съдът намира, че в обжалваният ЕФ мястото на нарушението е описано ясно и
конкретно, точно е направено и словесно описание на нарушението, също така налице е
пълно описание на изпълнителното деяние в ЕФ, поради което не споделя заявените в
тази насока възражения.
С оглед на изложеното, съдът намира, че правилно, съобразявайки нормата на
чл.187а, ал.2 от ЗДВП е била ангажирана отговорността на дружеството-жалбоподател, в
качеството му на собственик, който е допуснал движението на посоченото превозно
средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащането на
съответната тол такса.Административно-наказващият орган правилно е индивидуализирал и
дължимата за това нарушение санкция, а именно предвидената в разпоредбата на чл.187а,
ал.2, т.3 от ЗДВП имуществена санкция, която в случай на допуснато нарушение по чл.179
ал.3б от ЗДВП е в размер 2500 лева.
Същевременно съдът намира, че в хода на административно-наказателното
производство е допуснато съществено процесуално нарушение, което не може да бъде
санирано в настоящото производство.
Съгласно разпоредбата на чл.39, ал.4 от ЗАНН за случаи на административни
нарушения, установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на
контролен орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни
органи могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал.2, за което се
издава електронен фиш.
Т.е. видно от цитираната норма, за да бъде издаден електронен фиш за процесното
нарушение на чл.179, ал.3б от ЗДВП, това трябва да е предвидено в закон.
Съгласно нормата на чл.139, ал.7 от ЗДВП, водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл. 106, ал. 3 от Закона за пътищата е длъжен преди движение по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от
платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за
установяване на изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице. С
разпоредбата на чл. 179, ал. 3а от ЗДВП е предвидена санкция за водач, който управлява
пътно превозно средство от категорията по чл. 106, ал. 3 от Закона за пътищата по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните
задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за
пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал
да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното
превозно средство.
В нормата на чл. 189ж, ал. 1, изр. първо от ЗДВП /в редакцията към датата на
извършване на нарушението/ е предвидено, че при нарушение по чл. 179, ал. 3, установено и
заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена
санкция в размер, определен за съответното нарушение. В приложимата редакция на тази
норма не е предвидена възможност за издаване на електронен фиш за процесното
нарушение, като липсва и друга законова норма, която изрично да предвижда тази
възможност, поради което в случая е следвало да бъде съставен АУАН, а в последствие да
бъде издадено НП, а не да се съставя електронен фиш. Действително, с изменението на
ЗДВП - в сила от 13.02.2024г., нормата на чл. 189ж, ал. 1 е допълнена, като към настоящия
момент предвижда, че при нарушение по чл. 179, ал. 3 - 36, установено и заснето от
електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното превозно
средство, собственика или вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените
3
разпоредби, възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от ЗП, размера на глобата,
срока и начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се
утвърждава от управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Доколкото обаче, цитираната актуална редакция на нормата има процесуален
характер и поражда правно действие занапред, нейното приложение в настоящия казус, за
нарушение, извършено на 07.09.2021г . е недопустимо./В този смисъл е практиката на
ШАС, КАНД №393/ 2024г./
По отношение размера на наложената глоба по казуса, съдът съобрази и решение на
СЕС по дело C-61/23 от 21.11.2024г. по преюдициалното запитване отнасящо се до
тълкуването на член 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от
17 юни 1999 година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за
използване на определени инфраструктури (ОВ L 187, 1999 г., стр. 42; Специално издание на
български език, 2007 г., глава 7, том 7, стр. 88), изменена с Директива 2011/76/ЕС на
Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011 г. (ОВ L 269, 2011 .
С решението си СЕС от 21.11.2024 г. по дело С – 61/23, относно заплащането на такси
от тежкотоварни автомобили на определена инфраструктура, е решил, че посоченото
изискване в чл. 9а от Директива 1999/62 ЕО за съразмерност, не допуска система от
наказания, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер,
за всички нарушения на правилата, относно задължението за предварително заплащане на
таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера на тежестта им,
включително когато тази система предвижда възможността за освобождаване от
административно наказателна отговорност, чрез заплащане на "компесаторна такса" с
фикисиран размер. Доколкото санкционните норми в чл. 179, ал. 3 - 3б от ЗДвП, съдържат
глоби и имуществени санкции с фиксиран размер, в случай на нарушение на различни
материални разпоредби от ЗДвП, същите се явяват в противоречие с изискването за
съразмерност, визиран в чл. 9а от Директива 1999/62 ЕО.
Единственият начин, гарантиращ пълната ефективност на правото на Съюза и
защитаващ правата на частноправните субекти, е непропорционалната национална
санкционна уредба – чл. 179, ал. 3б вр. чл. 187а ал. 2, т. 3 от Закона за движение по пътищата
да бъде оставена без приложение, доколкото в противен случай би се стигнало до
несъответстващ на правото на ЕС резултат.
С оглед задължителния характер на Решението на СЕС, по отношение тълкуването
правото на Съюза, съдът счита, това е основание за отмяна на ЕФ.
В тази насока е и съдебната практика на административните съдилища, които са се
произнасяли по идентични казуси, след постановеното решение на СЕС от 21.11.2024 г. по
дело С – 61/23.
Поради гореизложеното съдът намира, че издаденият ЕФ следва да бъде отменен.
Дружеството-жалбоподател претендира разноски 1100 лева за адвокатско
възнаграждение. В тази връзка при преценка на заявеното от страна на процесуалният
представител на въззиваемата страна възражение за прекомерност на заплатеното от
жалбоподателя адвокатско възнаграждение съдът намира същото за основателно.
При преценка на възражението съдът съобрази обстоятелството, че видно от
представените от жалбоподателя писмени доказателства – по Договор за правна помощ от
26.03.2025г. във връзка с депозираната жалба срещу ЕФ№ ********** е било заплатено
възнаграждение в размер на 550 лева. , както и че е приложен втори договор за правна
помощ от 20.05.2025г., за заплатено възнаграждение от 550лв. С молба постъпила след
провеждане на последното с.з. се пертендират разноски в общ размер на 1100лв.
В процесния случай, в съответствие с чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредбата за възнаграждения
за адвокатска работа, размерът на възнаграждението възлиза на 550 лв.
Съдът съобрази решение на СЕС от 25.01.2024 г. по дело С-438/22, задължително за
всички съдилища на основание чл. 633 от ГПК, според което настоящият национален съд не
следва да прилага посочената Наредба № 1 от 09.07.2014 г., респективно предвидените в нея
размери на възнагражденията. Посочените в наредбата размери на адвокатските
възнаграждения могат да служат единствено като ориентир при определяне на адекватния
размер на възнагражденията, но не са обвързващи за съда. Тези размери подлежат на
преценка на съда, като следва да бъдат взети предвид обективни критерии като: естеството
на спора, материалния интерес, вида и количеството на свършената работа, и преди всичко -
фактическата и правна сложност на делото.
Преценявайки горното съдът приема, че възражението за прекомерност по казуса е
основателно и претендираният размер за адвокатско възнаграждение от 1100лв. следва да
бъде намален, като намира, че сумата от 550 лв. е относим размер за адвокатско
4
възнаграждение.
Агенция „Пътна инфраструктура“, гр.София следва да бъде осъдена да заплати на
жалбоподателя разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 550 лева.Водим от
горното и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ ЕФ № ********** за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП на
Агенция "ПИ", с който на „И.П. “ ЕООД , със законен представител И.П. , е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лева на осн. чл. 187а, ал.2, т.3, вр. чл. 179, ал.3б от
ЗДВП.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, гр.София да заплати на „И.П.“ ЕООД
, със законен представител И.П. сумата от 550 лева, представляваща разноски за заплатено
адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен
съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
5