Решение по дело №73/2022 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 67
Дата: 25 май 2022 г.
Съдия: Веселин Христов Коларов
Дело: 20225630200073
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 67
гр. Харманли, 25.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАРМАНЛИ, ТРЕТИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и шести април през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Веселин Хр. Коларов
при участието на секретаря ИВЕЛИНА АТ. ИВАНОВА
като разгледа докладваното от Веселин Хр. Коларов Административно
наказателно дело № 20225630200073 по описа за 2022 година

Производството е по Глава III Раздел V -чл.59 и сл. от Закон за админист-
ративните нарушения и наказания .

Жалбоподателя М. К. ТР. ЕГН **********, чрез пълномощника си адв. М. М.
АК Стара Загора, обжалва Електронен фиш за налагане на глоба сер. К № 5479191 на ОД
МВР Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.2 вр. чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание
чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП, и е наложено административно наказание „Глоба” в
размер на 50лв. Недоволен от така наложеното наказание жалбоподателя го обжалва в срок
като подробно описва аргументите си.
Моли съда да отмени изцяло атакувания Електронен фиш.

В съдебно заседание жалбоподателя редовно призован, не се явява.
Представлява се от пълномощника адв. М.М. АК Стара Загора, който изцяло поддържа
искането за отменя на електронния фиш. Претендира присъждане на разноски.
Издателя на електронния фиш ОД МВР Хасково, редовно призован, не се
представлява .
Районна прокуратура гр. Хасково ТО Харманли – редовно призована не
изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл.
189 ал.8 от Закон за движение по пътищата, предвид приложените доказателства за датата на
връчването на санкционния акт - 19.І.2022г., като жалбата е депозирана пред
Административно наказващия орган - входирана под № 272000-1639/ 22.І.2022г. от лице,
легитимирано да атакува издадения електронен фиш, поради което е процесуално
допустима.
Съдът, за да се произнесе по основателността й, и след като се запозна и
прецени приобщените в производството писмени доказателства и извърши служебна
проверка на санкционния акт, намира за установено следното:
На 23.ХІ.2021г. в 15.38ч. на път ІІІ 554 км.60+700, до паркинг „ Райски кът“ в
посока на заснемане към гр. Симеоновград, при въведено ограничение на скоростта до
1
60км/ч. извън населено място с пътен знак В26 и приспаднат толеранс от 3км/ч. в полза на
водача, е било установено и заснето с мобилна система за видео контрол TFR1-M № 526
движение на лек автомобил марка, „***” с рег.№ ДВ **** КМ, със скорост от 80км./ч. – с
20км./ч. над разрешената за движение .
В описателната част на електронния фиш е отразен и отчетен толеранс от
плюс/минус 3%, - съгласно представения Протокол № 6-53-21 за проверка на мобилна
система за видео контрол TFR1-M № 526, като е вписано движение с установена скорост от
80км/ч. – превишаване с 20км/ч. За дата и час на нарушението са вписани показанията на
техническото средство, което видно от приложения Протокол от проверка № 6-53-21
/13.Х.2021г. е преминало последваща проверка, а за място на нарушението: гл. път ІІІ 554
км. 60+700, до паркинг „ Райски кът“ - посока на заснемане движение към гр. Симеоновград.
Приложения към преписката снимков материал – 4бр. снимки – „ Клип № 13396
TFR1-M № 526, съгласно разпоредбата на чл. 289 ал.1 от ЗДвП, като изготвено с техническо
средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява веществено
доказателствено средство в административно наказателния процес и като такова е
приобщено по делото.

При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл.21 ал.1 от Закон за движение по пътищата, при
избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да
превишава определените стойности на скоростта в км/ч., които за пътно превозно средство
от Категория Б за населеното място е 50 км/ч., извън населено място - 90км/ч., по
автомагистрала - 130 км/ч., а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да
се превишава, е различна от посочената в ал.1, това се сигнализира с пътен знак. По силата
на чл. 182 ал.2 т.2 от ЗДвП, в редакцията й относима към датата на извършване на деянието
и издаване на ел. фиша за превишаване на разрешената максимална скорост в извън
населено място от 11км/ч. до 20км/ч. с „Глоба“ от 50 лв. Следователно, деянието, за което е
наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо.
Според разпоредбата на чл. 189 ал.4 от ЗДвП, в редакцията, относима към
датата на процесното деяние, изм. ДВ, бр. 54/2017 г., при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш
съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешни-те работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
В Параграф 6 т. 65 от Допълните разпоредби на Закона за движение по
пътищата е регламентирано, че : „автоматизирани технически средства и системи” са уреди
за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие
или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни- прикрепени към земята
и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни- прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
Условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, са уредени с Наредба №
8121з-532 от 12.V.2015г., издадена на основание чл. 165 ал.3 от Закона за движение по
пътищата от Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ бр.36 от 19.V.2015г.). В
разпоредбата на чл. 2 от Наредбата е направено разграничение между стационарни и
мобилни АТСС, като чл. 3 от същата гласи, че за установените от АТСС нарушения на
правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на
автоматизирана информационна система. От анализа на съдържанието на цитираните норми
2
се налага извода, че към момента на извършване на описаното нарушение на правилата за
движение по пътищата, деянията от този вид могат да се установяват и санкционират чрез
издаване на електронен фиш не само чрез използване на стационарни АТСС, а и чрез
мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно
регламентираните изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване,
начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа,
който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на
мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в
Тълкувателно решение № 1 от 26.ІІ.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно
непълнотите в регламентацията на работата на „техническите средства” преди изменението
на чл.189 ал.4 от ЗДвП (ДВ бр.19 от 2015г.) В обобщение, електронен фиш за
санкциониране на допуснато нарушение на от Закона за движение по пътищата може да
бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано
техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба
№ 8121з-532 от 12.V.2015г. В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане
на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално
отговаря на изискванията на 189 ал.4 от ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва
да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със Заповед № Iз-305 от 04.ІІ.2011г. на
Министъра на вътрешните работи образец. С оглед на гореизложеното следва да се изследва
въпроса дали в процеса по установяване и заснемане на нарушението са изпълнени
изискванията на цитираната наредба, съдържаща правила, гарантиращи законосъобразното
протичане на този процес.
В случая приложен по административно наказателната преписка и приет по
делото, като писмено доказателство е и задължителният в случаите на ползване на мобилна
АТСС, Протокол по чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з- 532 от 12.V.2015г. на МВР. Последният
е доказателство относно мястото и времето на извършване на нарушение-то, на това с какво
АТСС е заснето, посоката на движение, ограниченията на скоростта, автомобила на който е
поставено мобилното АТСС, и др. изисквания по наредбата.
Съгласно чл.10 ал.3 от Наредбата: „ При работа с временно разположени на
участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта
протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на
разположението на уреда.”. Това изискване е въведено с оглед обезпечаване правото на
защита правото на защита, а така също и възможността за съдебен контрол. Няма спор, че в
конкретния случай АТСС TFR1-M № 526, е временно разположени на участък от пътя, а и
от страна на наказващия орган не се твърди обратното. С оглед на това изискването за
приложение на снимка на разположението на уреда се явява задължително. Такава не е
изготвена и не е приложена към преписката. Нещо повече в изготвения протокол по чл. 10
ал.1 от Наредбата, в графа „Дигитална снимка“, липсва каквото и да било отбелязване.

Към преписката не е представена и по делото не е приобщена Справка в
централна база КАТ, по регистрационен номер, от която да се установи на името на кого е
регистриран заснетия лек автомобил. Липсата на такава справка води до невъзможност да се
извърши преценка правилно ли жалбоподателя е вписана в обжалвания електронен фиш
като нарушител.
В случая въпросът за субекта на административната отговорност за
извършеното нарушение, с оглед характера на това нарушение и обстоятелствата около
неговото констатиране е разрешен с разпоредбата на чл. 188 ал.1 от ЗДвП и собственикът
или този, на когото е предоставено моторно превозно средство, са тези, които отговарят за
извършеното такова, а собственикът се наказва с наказанието, предвидено за извършеното
нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното превозно средство. Издателят на
електронния фиш обаче е следвало изрично в конкретната хипотеза да съобрази нормата на
ал.2 на посочената разпоредба и когато нарушението е извършено при управление на
моторно превозно средство, собственост на юридическо лице. Това обаче не е сторено от
Административно наказващия орган.
Не на последно място следва да се отбележи, че от представената и приобщена
по делото Справка изх.№ 11-00-59/ 04.ІV.2022г. на Агенция “Пътна инфраструктура“ ОПУ
Хасково се установява, че паркинг „ Райски кът“ се намира на път ІІІ- 554 при км. 70+680
3
дясно , а не както е отбелязано в обжалвания електронен фиш - на път ІІІ- 554 км.60+700.
С оглед изложените по-горе съображения, настоящия състав на съда счита че
атакуваният електронен фиш се явява незаконосъобразно издаден, с оглед на което той
следва да бъде отменен, след като не е установено авторството на нарушението.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 63 ал.3 от ЗАНН, жалбоподателя
има правно на разноски в настоящото производство за представителство от адвокат. Такава
претенция е своевременно направена както с депозираната жалба, така и по време на
съдебните прения. В тежест на административно наказващия орган следва да бъдат
възложени направените от жалбоподателя разноски за заплащане на упълномощен по делото
адвокат, които са в размер на 500лв. съгласно представения Договор за правна защита и
съдействие.

Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба сер. К № 5479191 на ОД МВР
Хасково, с който за нарушение чл.21 ал.2 вр.чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 189 ал.4
вр. чл.182 ал.2 т.2 от ЗДвП на М. К. ТР. ЕГН **********, е наложено административно
наказание „Глоба” в размер на 50лв.

ОСЪЖДА ОД МВР Хасково, да заплати на М. К. ТР. ЕГН **********,
разноски по делото в размер на 500лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от
съобщението за произнасянето му пред Административен съд-Хасково по реда на Глава ХІІ
от Административнопроцесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – Харманли: _______________________
4