Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 979 Година 2018, 02.05. Град
ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав
на
15.01.2018 година
в
публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР
КОЛЕВ
Секретар: СЪБИНА СТОЙКОВА
като
разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм.
дело номер 1287 по описа за 2016 година и като обсъди:
Производство пред първа инстанция.
Образувано е по жалба от С.Р.П. с ЕТ „А.П.-90-С.П.“ със седалище и адрес на
управление *** против Ревизионен акт /РА/ №Р-16001315004503-091-001 от
01.02.16г., издаден от П.Д.С.на длъжност Началник сектор при ТД на НАП –
Пловдив, възложил ревизията и К.Г.Д.на длъжност главен инспектор по приходите
при ТД на НАП – Пловдив, Ръководител на ревизията, в потвърдената и изменена с
Решение №261/26.04.2016г. на Директор на Дирекция “ОДОП“ – Пловдив при ЦУ на
НАП части, относно
допълнително установени задължения за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ
за 2011г., 2012г. и 2014г. съответно в размер на 10 710 лв., 8 661 лв. и 7 825 лв., с прилежащи лихви, както и
допълнително установени задължения за задължителни осигурителни вноски,
недекларирани от самоосигуряващото се лице с прилежащи
лихви, както следва: окончателни вноски за ДОО за 2011 г. в размер на 441,68
лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 198,90 лв.; окончателни вноски за
ДОО за 2012 г. в размер на 1 371,64
лв., ведно с прилежащи лихви в размер на 384,42 лв.; авансови вноски за ДОО за
2014 г. в размер на 97,80 лв., ведно с прилежащи лихви в размер на 7,13 лв.;
окончателни вноски за ДОО за 2014 г. в размер на 2 841,60 лв., ведно с прилежащи лихви в размер
на 219,00 лв.; окончателни вноски за ЗО за 2011 г. в размер на 276,10 лв.,
ведно с прилежащи лихви в размер на 105,70 лв.; окончателни вноски за ЗО за
2012 г. в размер на 910,25 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 255,12
лв.; авансови вноски за ЗО за 2014 г. в размер на 48,00 лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 3,49 лв.; окончателни вноски за ЗО за 2014 г. в
размер на 1 776 лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 136,88 лв.; окончателни вноски за ДЗПО за 2011г.
в размер на 172,50 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 77,68 лв.;
окончателни вноски за ДЗПО за 2012 г. в размер на 558,41 лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 156,50 лв.; авансови вноски за ДЗПО за 2014 г. в
размер на 30,00 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 2,21 лв.; окончателни
вноски за ДЗПО за 2014 г. в размер на 1 110 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 85,55 лв.
Твърди се незаконосъобразност на РА в обжалваната му част, като се сочи, че констатациите на приходната
администрация не се подкрепят от извършените в хода на ревизията процесуални
действия и установените факти и обстоятелства, респ. доказателства за тях.
На първо място, във връзка с
непризнатите разходи за данъчни цели по фактури, издадени от ДГС Ч., ДЛС Р. и
ДЛС Ш. п. през 2010 г., но осчетоводени през 2011 г., се твърди, че
фактурираният и заплатен дървен материал през 2010 г., е извозен и получен през
2011 г., което е довело до неговото осчетоводяване именно през 2011 г. Това се
е наложило предвид лошите климатични и метеорологични условия в края на
годината (2010 г.), в т.ч. и предвид планинския релеф, което е затруднило
допълнително извозването на дървения материал.
На следващо място, във връзка с дървения материал, заведен съгласно
складови разписки, от една страна се твърди, че направеният анализ е неточен,
некоректен и неправилен, в т.ч. и противоречив, а от друга – че стоката е закупена
от частни стопани, притежаващи гори, които не могат да издадат фактури, поради
което са издали превозни билети и стоката е осчетоводена посредством складови
разписки (тъй като лицата – продавачи не са издали фактури).
И на последно място, относно констатациите, свързани с фактурирани стоки и
услуги от „***“ ЕООД, „***“ ЕООД и „***“ ЕООД се посочва, че са представени
фактури и фискални бонове, а по отношение „***“ЕООД и товарителници, фактурите
се посочва, че са включени в дневниците на доставчиците, поради което, според
жалбоподателя, е налице реална доставка на материали. Съображения са изложени и
относно доставчика „***“ ЕООД, по отношение на който обаче, определените с РА
задължения, са отменени с решението на директора на дирекция „ОДОП“ Пловдив.
Иска се РА в потвърдената му с решението на директора част да бъде отменена.
Претендират се сторените в производството разноски.
Ответникът по жалбата – Директор на Дирекция „ОДОП“ – Пловдив намира
подадената жалба за неоснователна и настоява за отхвърлянето и, като подробни
мотиви излага в представената по делото писмена защита. Претендира се
юрисконсултско възнаграждение.
Пловдивският административен съд – Второ отделение, VII състав, след като прецени поотделно
и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното.
Жалбата е подадена при наличието на правен интерес,
след като е упражнено правото за обжалване на ревизионния акт по
административен ред, и в предвидения процесуален срок, поради което съдът
намира същата за допустима. Разгледана по същество, жалбата е ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения.
Ревизията е образувана със Заповед за възлагане на
ревизия № Р-1600 **********-020-001 от 18.06.2015 г., издадена от Петър
Димитров Стоев, Началник сектор в ТД на НАП – Пловдив, с която е възложено да
се обхванат задължения за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ, както и
такива за Универсален пенсионен фонд – за самоосигуряващи
се, ДОО – за самоосигуряващи се и здравно
осигуряване – за самоосигуряващи се, всички
задължения за периода 01.01.2011г. до 31.12.2014г.,
като е определен срок за приключване на ревизионното производство до 3 месеца,
считано от датата на връчване на заповедта, което е сторено на 30.06.2015 г.
Със Заповед за изменение на ЗВР № Р-16001315004503-020-002/28.09.2015 г. и
Заповед за изменение на ЗВР № Р-16001315004503-020-003/29.10.2015 г. срокът за
приключване на ревизията е продължен до 30.11.2015г. ЗИ на ЗВР са връчени на
ревизираното лице съответно на 06.10.2015 г. и 29.10.2015 г.
Извършените процесуални действия и събраните
доказателства са допустими по ДОПК и са осъществени по реда, предвиден в
кодекса. Спазени са основните принципи на ДОПК.
Въз основа на събраните доказателства е съставен
Ревизионен доклад № Р-16001315004503-092-001/14.12.2015 г., срещу който е подадено
възражение. Така изготвеният РД е послужил като основание за издаване на
Ревизионен акт № Р-16001315004503-091-001/01.02.2016 г.
Ревизионният доклад и ревизионният акт са издадени в
сроковете по чл.117 ал.1 и чл.119 ал.2 ДОПК и от компетентните органи по
смисъла на чл.118 ал.2 ДОПК, във връзка с чл.7 ал.1, т.4 ЗНАП (в редакцията към
момента на издаването им), в кръга на определените им правомощия по чл.119 ал.2 ДОПК, определящ материалната компетентност на лицата, които следва да издават
ревизионния акт, и предвиждащ, че той се издава от органа, възложил ревизията
(определен за това с акт на директора на компетентната териториална дирекция)
и ръководителя на ревизията (определен със заповедта за възлагане на
ревизия).
В срока по чл.152 ал.1 ДОПК ревизионният акт е
обжалван пред директор на дирекция “ОДОП” – Пловдив при ЦУ на НАП, който в
срока по чл.155 ал.1 ДОПК е постановил и Решение № 261/26.04.2016г., с което
РА е потвърден и изменен в обжалваната му част.
Следва
да се констатира също така, че от приобщените по делото доказателства се
установява, че ЗВР, заповедите за изменение на ЗВР, РД и РА са надлежно
подписани с валидни електронни подписи, положени в съответствие със Закона за
електронния документ и електронния подпис към момента на подписването на
електронните документи.
При така установеното, съдът намира, че процесният ревизионен акт е издаден от компетентни
органи, в изискуемата се форма и при спазени административнопроцесуални
правила за това.
От фактическа страна съдът намира за установено
следното.
През ревизирания период дейността на едноличния
търговец е дърводобив и производство на фасониран дървен материал,
осъществявана в собствена база в гр. Сърница.
В хода на ревизията на С. П. са връчени Искания за
представяне на документи и писмени обяснения от задължено лице /ИПДПОЗЛ/ за
установяване на годишните данъчни основи по чл.28 ЗДДФЛ от дейността му като
ЕТ, в отговор на които от негова страна са представени изисканите такива.
С протокол № АА0208012/02.09.2015 г. са присъединени
по опис доказателства от досието на задълженото лице, събрани в хода на
ревизия по ЗДДС, приключила с РА №Р-16001314002547-091-001/01.07.2015 г., като
съдът констатира, че самият РА, с който производството е приключило, не е
присъединен. С Протокол №Р-16001315004503-П73-001/03.12.2015 г. са присъединени
и изготвените справки от информационния масив на НАП.
Извършени са насрещни проверки на доставчиците „***“
ЕООД, „***“ЕООД и „***“ЕООД, обективирани
съответно в ПИНП №№П-22002315160516-141-001/27.10.2015г.,
№П-22002315160506-141-001/ 19.10.2015 г. и №
П-22220315160229-141-001/19.10.2015 г.
След преглед на представените доказателства и дадените писмени обяснения е
установено от органите по приходите, че ЕТ е отчел разходи по сметка 601 и 602
въз основа на фактури, издадени от „***“ ЕООД през 2012 г. в размер на 6 000 лв., от
„***“ ЕООД през 2014 г. в размер на 26 978 лв. и от „***“ ЕООД през 2014
г. в размер на 31 094,20 лв. Така издадените фактури е прието, че не отразяват вярно реално извършени
стопански операции, поради което и с посочените по-горе суми е увеличен
финансовият резултат на търговеца за 2012 г. и 2014 г.
По отношение на „***“ ЕООД е констатирано на първо място, че процесните 2 бр. фактури с предмет „транспортна услуга от
гр. Сърница до гр.Първомай“ и „транспорт на дървесина“ не са включени в
дневниците за продажби на доставчика. Прикрепените към тях фискални бонове не
отговарят на разпоредбата на чл.26 ал.1, т.7 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. за
регистриране и отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални
устройства (наименование, код на данъчна група, количество и стойност по
видове закупени стоки или услуги). В представените товарителници и пътни
листове е установено противоречие, тъй като за изпращач и превозвач в
товарителницата е отразен „***“ЕООД, без същият да е собственик на товара, установени
са разминавания между фактурата и товарителницата в направленията за извозване,
освен това, не е установена връзката на посочените в пътния лист лица с
превозвача. От справката за регистрирани трудови договори е установено, че
дружеството има назначени 5 лица по трудово правоотношение, както следва – гипсаджия, гипсаджия – мазач, шпакловчик, строителен импрегнатор
и монтажник, няма назначен шофьор тежкотоварен автомобил. И най-сетне, от
извършена справка в КАТ и МДТ е установено, че дружеството няма регистрирани
ППС.
По отношение на „***“ ЕООД е констатирано, че дружеството не е подало ГДД
по чл.92 ЗКПО за 2014 г. Има назначени по трудово правоотношение 8 лица – „ринач-копач“ и едно лице на срочен договор – „хидроизолаторчик“.Прикрепените към фактурите фискални
бонове не отговарят на изискванията на разпоредбата на чл.26 ал.1 т.7 от
Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговски обекти чрез фискални устройства(наименование, код на данъчна група,
количество и стойност по видове закупени стоки или услуги). Процесните
фактури са включени в ДП.
По отношение на „***“ ЕООД е констатирано, че процесните
фактури са включени в ДП, дружеството няма подадени уведомления на действащи
трудови договори за периода, през който са издадени фактурите, няма регистрирани
ППС, вкл. и товарни автомобили, с които да бъде извършен транспортът на
фактурираната дървесина. Прикрепените към фактурите фискални бонове са от дерегистриран ЕКАФП. А от представените превозни билети е
установено натоварване на дървен материал от неизвестен търговски обект през м.11.2014 г., в които
дървесината като количество не съответства на количествата по процесните фактури, в които като дата на данъчното събитие
е отразена датата на издаване на
фактурата.
Въз
основа на събраните доказателства, ревизиращите органи са приели за установено,
че процесните
фактури, издадени от „***“ ЕООД, „***“
ЕООД и „***“ ЕООД, не отразяват вярно описаната в тях стопанска операция, т.е.
отразените разходи не са документално обосновани по смисъла на чл.10 ЗКПО,
поради което и същите в размер на 6 000 лв. за 2012 г. и в размер на
58 072,20 лв. за 2014 г. не са признати за данъчни цели по реда на чл.26
т.2 ЗКПО.
Установено е също така в хода на ревизията, че в материалните сметки на предприятието на ЕТ през 2011г.
са осчетоводени фактури за покупки на дървен материал от 2010г., които според
ревизиращите са били заприходени през 2010г. по
сметка 302 „Материали“.
Относно
тези фактури за получен дървен материал, издадени през 2010г. от ДГС Ч., ДЛС Р.
и ДЛС Ш. П., е констатирано, че същите са осчетоводени от ЕТ през 2011 г. от
ЕТ по дебита на сметка 302 „Материали“, впоследствие по сметка 601 „Разходи за
материали“ и са намерили отражение в разходите по ОПР за 2011 г. От извършена
съпоставка на сметка 302 с представените фактури е констатирано, че не са
представени всички фактури, отразени в счетоводната сметка – налице са такива
за авансови плащания, издадени кредитни известия, които не са намерили
отражение в сметка 302 и др. Според ревизиращите органи самите фактури са
издадени през 2010 г., основно в месеците юни, юли, септември, а единични - в
ноември и декември с посочени в тях конкретните номера на превозните билети,
които са издадени през същите периоди, т.е. прието е, че материалите са били
доставени през 2010г. и заплатени през същата година (авансово, с прикрепени
касови бележки от ЕКАФП, единични случаи - с платежно нареждане).
След
извършени служебни проверки (в ИС на НАП – ПП ВАТ-14) е установено, че ДГС Ч.,
ДЛС Р. и ДЛС Ш. П. са декларирали процесните фактури
през 2010 г. (тогава са отразени и фактури за продажбата на превозните билети,
които дати съвпадат с датите на доставката на дървения материал). Извършена е
съпоставка на всички издадени фактури за дървен материал и за превозни билети и
тяхното отразяване през 2010 г. и 2011 г., анализирани са разпоредбите на чл.
4, ал. 1, т. 1 и т. 7, ал. 3 от ЗСч., констатирано е, че от ЕТ не са
представени доказателства (аналитичност на счетоводни сметки за материали и доставчици),
от които да се установи, че фактурите не са намерили отражение в неговото
счетоводство през 2010 г., както и такива за годишни инвентаризации (тъй като,
според дадени обяснения от жалбоподателя, такива не са били правени, с оглед
на това, че дървеният материал в края на годината не бил в големи размери) и е
направен извод, че дървеният материал по процесните
фактури от 2010 г. (обект на констатациите в ревизионния доклад за 2011 г.) е
получен (заведен), преработен и остатъкът е отразен като крайно салдо към
31.12.2010 г., респ. като начално салдо към 01.01.2011
г.
Въз
основа на събраните доказателства, ревизиращите органи са приели за установено,
че счетоводното
отразяване на дървения материал през 2011 г. по фактури от 2010г. не представя
вярно стопанската операция, тъй като лицето е декларирало наличности от дървен
материал към 31.12.2010 г., отразени и в Баланса на предприятието към
31.12.2010 г., които включват наличния материал, вкл. и този по коментираните
по-горе фактури от 2010 г.
От ГДД за 2011 г. е установено, че ЕТ не е извършил корекция във връзка с
открита счетоводна грешка от минали отчетни периоди, която е била изправена с
РА, но ревизиращите са приели, че това е индиция, че
предприятието не представя вярно финансовото си състояние съгласно Закона за
счетоводството, поради което и на основание чл.26 т.2 ЗКПО е отказано
признаването за данъчни цели на счетоводните разходи за 2011 г., които не са
документално обосновани в общ размер на 31 875,13 лв. по фактурите,
издадени през 2010 г. от ДГС Ч., ДЛС Р. и ДЛС Ш. п.
През
2011 г. и 2012 г. пък са установени заведени количествено и стойностно
материали (дървесина) чрез „складови разписки“. Относно дървения материал,
заведен съгласно складови разписки, описани в РД и приложени по преписката, е
установено по превозните билети, приложени към складовите разписки, че по
част от тях получатели на дървен материал са „частни лица“ (които не са
идентифицирани), по други – получатели са юридически лица (ДГС, ДЛС или ЕООД),
но не и жалбоподателят. Налични са и такива, получател по които е „А.П.“, но
ревизиращите не са установили такива продажби от посочените продавачи към
купувача. Констатирано е също така, че част от превозните билети са издадени
от продавачи - различни ДГС и ДЛС след 08.07. 2011г., когато същите са с
прекратена регистрация в ТР като самостоятелни юридически лица, поради
преобразуване с правоприемник Югозападно държавно предприятие. След преглед на
представените складови разписки, ревизията е извършила съпоставка на
информацията в тях и тази по сметка 302 Материали, анал.
партиди – различни видове дървен материал и фактурите за покупка на дървен
материал през 2011г. и 2012г., при което е установено, че един и същи дървен
материал е заведен веднъж като получен по фактури от различни доставчици, а
преди това е заведен по складови разписки, в които също е отразена стойност на
дървения материал. Направен е извод, че така ЕТ „А.П. - 90 - С.П.“ двукратно е
отразил на разход дървен материал – веднъж по данъчен документ – фактури и
втори път със съставени от задълженото лице вътрешни документи – складови
разписки. Счетено е, че последните не са разходно-оправдателен документ, а
документ за приемане на стоката/материала. При това положение и на основание чл.26 т.2 ЗКПО е отказано признаването за
данъчни цели на счетоводните разходи за 2011г. и 2012г., които не са
документално обосновани в размер съответно на 37 299,40 лв. и
55 009,80 лв. по коментираните по-горе складови разписки.
С оглед непризнатите разходи за данъчни цели по смисъла на чл.26 ал.2 ЗКПО
финансовият резултат на ЕТ е увеличен съответно със сумите в размер на
69 174,53 лв. за 2011г., 61 009,80 лв. за 2012г. и 58 072,20 лв.
за 2014г., съответно е доначислен и полагащият се
данък в обжалваните в настоящото производство размери, а именно за 2011 г. в
размер на 10 710 лв., за 2012г. в размер на 8 661 лв. и за 2014 г. в
размер на 7 825 лв. с прилежащите лихви.
Вследствие на извършеното преобразуване на счетоводния финансов резултат
на ЕТ за ревизираните години е установен по-висок размер на облагаемия доход
от декларирания такъв и съответно по-висок размер на осигурителния доход на самоосигуряващото се лице. Върху установения с ревизията
нов размер на осигурителния доход на задълженото лице, ограничен до максималния
месечен размер на осигурителния доход, определен със ЗБДОО за съответната
година, на основание чл.6 ал.8 КСО и чл.40 ал.1, т.2 ЗЗО органите по приходите
са определили допълнително задължения за задължителни осигурителни вноски,
като предмет на обжалване в настоящото производство са една част от
определените такива за 2011г., 2012г. и 2014г., а именно: окончателни вноски
за ДОО за 2011 г. в размер на 441,68 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на
198,90 лв.; окончателни вноски за ДОО за 2012 г. в размер на 1 371,64 лв., ведно с прилежащи лихви в размер
на 384,42 лв.; авансови вноски за ДОО за 2014 г. в размер на 97,80 лв., ведно с
прилежащи лихви в размер на 7,13 лв.; окончателни вноски за ДОО за 2014 г. в
размер на 2 841,60 лв., ведно с
прилежащи лихви в размер на 219,00 лв.; окончателни вноски за ЗО за 2011 г. в
размер на 276,10 лв., ведно с прилежащи лихви в размер на 105,70 лв.; окончателни
вноски за ЗО за 2012 г. в размер на 910,25 лв., ведно с прилежащите лихви в
размер на 255,12 лв.; авансови вноски за ЗО за 2014 г. в размер на 48,00 лв.,
ведно с прилежащите лихви в размер на 3,49 лв.; окончателни вноски за ЗО за
2014 г. в размер на 1 776,00 лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 136,88 лв.; окончателни вноски за ДЗПО за 2011 г.
в размер на 172,50 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 77,68 лв.;
окончателни вноски за ДЗПО за 2012 г. в размер на 558,41 лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 156,50 лв.; авансови вноски за ДЗПО за 2014 г. в
размер на 30,00 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 2,21 лв.;
окончателни вноски за ДЗПО за 2014г. в размер на 1 110 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на
85,55 лв.
Тези именно задължения, определени с процесния
РА, са потвърдени от решаващия орган, който за да стори това изцяло е възприел мотивите на ревизиращия
екип, като е посочил подробно и нормативната уредба, уреждаща този вид
отношения. В останалата част, РА не е обжалван, поради което и не е предмет на
разглеждане в настоящото производство. Нарочно становище в тази връзка е
изразено в молба от 15.06.2016 г. от процесуалния представител на
жалбоподателя.
В
хода на съдебното производство е изслушана и приета без възражения от страните
съдебно-счетоводна експертиза, която съдът кредитира като коректна и
безпристрастно изготвена.
След
запознаване с наличните по делото писмени доказателства, вещото лице посочва, че в процесния случай осигурителният доход на жалбоподателя
представлява данъчна печалба по реда на ЗКПО, респ. при определянето му не
следва да се приспадат необходимо присъщи разходи, доколкото такива се
приспадат по реда на чл.29 ЗДДФЛ за доходи на физически лица, които не са
търговци по смисъла на Търговския закон.
Твърди
се също така, че няма нормативен акт или стандарт, който да налага ограничение
по отношение на осчетоводяването като разход през 2011г. на материали по
фактури от 2010г. Дървените материали по фактурите от 2010г., които са заприходени през 2011 г., са отразени като разход през
същата 2011г. чрез включването им в отчетите за производство като вложени в
производството. Чрез отразяването им като разход те участват във формирането
на финансовия резултат за 2011г. Хипотетично, дори дървените материали по
фактурите от 2010г. да бяха заприходени (заведени в
счетоводството по дебита на сметка 302-Материали) през 2010 г., то ако те са
вложени в производството през 2011г., това би довело до отразяването им като
разход през 2011г., а не през 2010г. От изложеното, вещото лице е достигнало до
извода, че отразяването на материали по фактури от 2010 г. като разход през
2011 г. не води до формирането на неточен финансов резултат за 2011 г., ако
материалите са били вложени в производството през 2011 г.
По
отношение издадените фактури от доставчиците „***“ ЕООД и „***“ ЕООД вещото
лице е констатирало, че от формална страна същите съдържат минимално
необходимата информация и отговарят на изискванията на чл.7 ал.1 ЗСч, поради
което няма пречка да бъдат осчетоводени. За да бъдат признати като разходи
материалите по тези фактури, обаче, същите следва да отговарят на изискванията
на ЗКПО, т.е. да бъдат придружени от фискални бонове, като по отношение на
представените такива, експертът е констатирал, че фискалните бонове към
фактурите, издадени от „***“ ЕООД не съдържат задължителни реквизити по чл.26
ал.1, т.7 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на
продажби в търговските обекти чрез фискални устройства – наименование, код на
данъчна група, количество и стойност по видове закупени стоки, а към фактурите,
издадени от „***“ ЕООД са приложени касови бележки от нерегистрирано ФУ.
В хода на съдебното производство от жалбоподателя са представени АПВ,
издадени на ЕТ през ревизирания период.
При така
установеното от фактическа страна, настоящият състав на Административен съд – Пловдив намира
следното от правна страна.
І. Относно
допълнително определените задължения по ЗДДФЛ.
1.Във връзка с увеличения финансов резултат на търговеца за 2012 г. и 2014
г., на основание чл.26 т.2 ЗКПО със сумите в размер на 6 000 лв. и
58 072,20 лв. по фактури, издадени от „***“ ЕООД, „***“ ЕООД и „***“ ЕООД,
с оглед непризнаването им за данъчни цели, съдът намира следното.
Следва да бъде посочено на първо място, че съгласно нормата на чл.26 т.2 ЗКПО, на
която са се позовали компетентният и решаващият орган, не се признават за
данъчни цели разходи, които не са документално обосновани по смисъла на този
закон. Легалното определение за понятието „документална обоснованост“ се
съдържа в текста на чл.10 ЗКПО, съгласно което за документално обоснован
се счита счетоводен разход, обоснован чрез първичен счетоводен документ по
смисъла на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската
операция. Поради това, за да се признае за целите на данъчното облагане,
разходът следва да е отразен в редовен от външна страна счетоводен документ,
който освен това отразява действителни факти и обстоятелства, т.е. отразява
вярно стопанската операция, както е посочено в ЗКПО.
Неоснователни в тази връзка са възраженията на жалбоподателя,
че приходните органи не са признали разходите на търговеца по представени в
ревизионното производство фактури за извършени покупки от доставчиците „***“ ЕООД, „***“ ЕООД
и „***“ ЕООД. Жалбоподателят
не ангажира достатъчно доказателства, които да оборят констатациите в ревизионния
акт в тази му част, като не се представиха документи и не се събраха писмени
и гласни доказателства, във връзка с процесните
фактурирани доставки на стоки, изпълнени от тези три дружества. След като
иска да бъдат признати процесните разходи за
данъчни цели, в тежест на жалбоподателя беше да докаже, че по отношение на
същите са спазени изискванията на ЗСч. и ЗКПО.
Предвид събраните доказателства, органите по приходите
правилно са установили, че по фактурите, издадени от „***“ЕООД и „***“ ЕООД на жалбоподателя, не е доказано
фактическото прехвърляне на собствеността върху стоката – иглолистни трупи, нито
пък извършването на транспортната услуга от „***“ ЕООД. Нито един от тримата доставчика не е
представил изисканите му документи и писмени обяснения, като ИПДПОЗЛ са
връчени по реда на чл. 32 ДОПК. Впрочем, доставчиците не са били открити и в
хода на ревизионното производство на жалбоподателя по ЗДДС, като резултатите
от извършените им насрещни проверки, са надлежно присъединени към настоящото
ревизионно производство.
След извършени проверки в ИМ на НАП е установено, че
доставчикът на претендираната транспортна услуга „***“ЕООД
не е включил процесните фактури в дневниците си за
продажби за съответните данъчни периоди, не разполага с шофьори, няма и
регистрирани МПС, а доставчикът на иглолистни трупи „***“ ЕООД е с предмет на
дейност „други довършителни строителни работи“ и разполага с назначени по
трудово правоотношение лица „ринач-копач“ и „хидроизолаторчик“. „***“ ЕООД пък е самоопределил дейността
си в подадените уведомления по чл.62 ал.5 КСО като „производство на дограма и
други изделия от дървен материал за строителството“, като за периода, през
който са издадени процесните фактури, няма подадени
уведомления за действащи трудови договори. Не водят до извод в обратната
насока и представените товарителници към фактурите, издадени от „***“ ЕООД,
доколкото е налице разминаване в направленията, т.напр. фактура №
305/30.11.2012г. е с предмет „транспортна услуга от град Сърница до град Първомай“,
но приложената към нея товарителница е с товарен пункт Първомай и разтоварен
Сърница, вместо обратното. В товарителницата към другата фактура пък се
посочва, че изпращач и превозвач са едно и също лице, а именно „***“ ЕООД, но
фактура за закупен дървен материал от това дружество, не се констатира да е
налична. Що се отнася до
реалното осъществяване на тези доставки е необходимо да се отбележи също така,
че наличие на доставка не се доказва само с издаване на първичен счетоводен
документ/фактура/ и включването му във вторичните счетоводни регистри за
съответния период. Заедно с това е необходимо да се установи фактическото
осъществяване на твърдените за извършени доставки. Не е достатъчно доставките
по принцип да са извършени, а е необходимо да са извършени именно от лицето,
твърдяно от жалбоподателя като доставчик във фактурата.
И най-сетне, фискалните бонове към процесните
фактури се констатира, в т.ч. и от заключението на вещото лице Р., че
придружаващите фактурите, издадени от „***“ ЕООД и „***“ЕООД, не съдържат задължителни
реквизити по чл.26 ал.1, т.7 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и
отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства –
наименование, код на данъчна група, количество и стойност по видове закупени
стоки, а фискалните бонове към фактурите, издадени от „*** ЕООД, са от
нерегистрирано фискално устройство. А съгласно разпоредбата на чл.10 ал.4 ЗКПО, данъчнозадължените лица са длъжни да регистрират и отчитат извършените
продажби на стоки и услуги чрез издаване на фискална касова бележка от фискално
устройство по ред, определен с наредба на министъра на финансите, освен когато
заплащането се извършва по банков път или чрез прихващане и липсата на касова
бележка от фискално устройство, когато е налице задължение за издаването й, е
основание за непризнаване на счетоводен разход за данъчни цели, което именно е
сторено и от ревизиращите.
За пълнота, следва да бъде посочено също така, че във
връзка с доставките от тези доставчици, от страна на жалбоподателя в хода на
съдебното производство не бяха представени годни доказателства, удостоверяващи действителното
изпълнение на тези стопански операции. Доказването на реалността на сделките
за целите на данъчното облагане е от съществено значение, тъй като само при
действително осъществени такива, могат да се признаят разходи за дейността при
получателя по фактурите. Само наличието на фактури, както вече се посочи, не
може да бъде основание за признаване на разходите по тях, след като
действителното извършване на същите не е установено по безспорен начин.
Жалбоподателят, като е отчел в разходите за дейността стойността по фактурите,
издадени от посочените по-горе три доставчика, неправилно е намалил
финансовия си резултат за ревизирания отчетен период. Чл.7 ал. 1 ЗСч. е
установил изчерпателно и кумулативно задължителните реквизити, които трябва
да съдържа първичният счетоводен документ. Наличието на всички реквизити,
предвидени в посочената правна норма, е условие за допустимост на
счетоводните документи като доказателства в ревизионния процес, но тези
реквизити следва да удостоверяват вярно и честно извършените сделки между
контрагентите.
В конкретния случай реквизитите във фактурите, издадени от „***
ЕООД, „***“ ЕООД и „***“ ЕООД не отразяват вярно твърдените за извършени
стопански операции. Недоказана доставка, макар и документално оформена в
счетоводството, не поражда права за ДЗЛ, както по отношение на косвени, така и
по отношение на преките данъци. Законът при всички случаи, независимо, дали се
касае за определяне на косвени или на преки данъци, изисква преди всичко
доказателства за фактическото осъществяване на доставката, а след това и за
правилното й счетоводно отразяване.
По горните съображения, предвид събраните доказателства съдът
намира за правилен и обоснован извода на приходната администрация за наличие
на предпоставките за прилагане на чл.26 т.2 ЗКПО по отношение доставките
на стоки, извършени от „***“ ЕООД, „***“ ЕООД и „***“ ЕООД.
2.Във връзка с увеличения финансов резултат на търговеца за 2011 г. на
основание чл.26 т.2 ЗКПО със сумата в размер на 31 875,13 лв. по
фактури, издадени от ДГС Ч., ДЛС Р. и ДЛС Ш. п. през 2010 г. и осчетоводени от
ЕТ през 2011 г., съдът намира следното.
Съгласно
цитираната от административния орган разпоредба на чл.26, т.2 ЗКПО, както
вече се посочи, не се признават за данъчни цели счетоводни разходи, които
не са документално обосновани по смисъла на този закон. Определение на
понятието документална обоснованост е дадено в чл.10 ЗКПО. Съгласно чл.10,
ал.1 ЗКПО счетоводен разход се признава за данъчни цели, когато е
документално обоснован чрез първичен счетоводен документ по смисъла
на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската операция.
Или
иначе казано, освен наличието на първичен счетоводен документ (с какъвто
безспорно в настоящия случай ревизираното лице разполага), е необходимо и той
да отразява вярно стопанската операция.
Мотивите
на ревизиращите, за да откажат признаване на извършените от ЕТ разходи за
данъчни цели, изложени в РА са следните: „През
2011 г. са осчетоводени фактури за покупки на дървен материал от 2010 г.,
които ревизията счита, че са
били заприходени през 2010 г. по сметка 302
„Материали“., посочва се също така, че: „В
хода на настоящата ревизия от задълженото лице не са представени и
доказателства (аналитичност на счетоводни сметки Материали и Доставчици), от
които да се установи, че фактурите не са намерили отражение в неговото
счетоводство през 2010 г. Това, че тези фактури не са отразени в Дневниците за
покупки по ЗДДС през съответните периоди на 2010г., а по-късно през 2011г. (в
рамките на 12-месечния срок по чл.72 ЗДДС), когато за доставките е упражнено
право на данъчен кредит, не означава, че покупките на дървен материал не следва
да бъдат включени в счетоводните регистри на предприятието.“
Тези
изводи съдът намира за неправилни и незаконосъобразни.
На
първо място, спор по отношение на факта, че коментираните тук фактури са
осчетоводени по дебита на сметка 302 Материали през 2011 г., както и че е
налице реалност на доставката, не се формира между страните.
Спорно
е обстоятелството дали тези фактури са били осчетоводени освен през 2011 г. и
през 2010 г., тъй като се твърди от органите по приходите, че от задълженото
лице не са представени доказателства, от които да се установи, че фактурите не
са намерили отражение в неговото счетоводство през 2010г. При това положение,
след като в
случая ответникът твърди наличието на счетоводно отразяване през 2010г., то в
негова тежест е да ангажира доказателства, установяващи осъществяването на
този положителен факт. Жалбоподателят твърди обратното, липсата на факт от
обективната действителност, поради което при обжалването следва да бъде
проверено от съда това твърдение на база на логичен анализ на фактите и
обстоятелствата по делото. Само ако действително ЕТ е получил тези стоки през
2010 г. е възможно счетоводното им отразяване през 2010 г., както се твърди от
органите по приходите. Тези факти обаче, не са доказани, доколкото ответникът
не е ангажирал никакви доказателства в тази насока, задоволил се е с
позоваването на извършени проверки само в ИС на НАП – ПП ВАТ-14, с оглед на
това, че към датата на извършване на ревизията, е изтекъл тригодишният срок за
съхранение на превозни билети от 2010 г., без да изпрати ИПДПОТЛ до посочените
доставчици, без да извърши насрещни проверки. Същевременно по делото са налице
достатъчно косвени доказателства по отношение на обратното – че дървеният
материал е получен през 2011г. и е заприходен
единствено и само през 2011г. Достатъчно в тази насока е да се посочи, че при
направен сравнителен анализ на наличните по делото счетоводни сметки
302-Материали за 2010г. и 2011г. не се констатира заприхождането
на стоки по едни и същи фактури веднъж през 2010г. и втори път през 2011г.,
както се твърди от ревизиращите органи. Или иначе казано, по делото липсват доказателства за
осчетоводяване на фактурите, издадени от ДГС Ч., ДЛС Р. и ДЛС Ш. п. през
2010г., а са налице такива единствено за 2011г.
Впрочем, в
тази насока е необходимо да се отбележи, че според чл.110 ал.2 ДОПК, ревизията
е съвкупност от действия на органите по приходите, насочени към установяване
на задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски, т.е. това в
никакъв случай не е производство, в което единствената цел на органите на
приходна администрация е да намерят някакъв формален повод, предположение или
безпринципно смешение при тълкуването на отделни правни норми, за да установят
задължение за данъци. Очевидно подходът на приходната администрация изключва
изясняването на фактите и обстоятелствата от значение за установяване и
събиране на публичните вземания, както и съвкупната преценка на всички събрани
в хода на ревизионното производство доказателства. Изложените до тук
съображения, налагат да се приеме, че в процесното
ревизионно производство, органите по приходите не са изпълнили задълженията си
за обективно /чл.3 ДОПК/, служебно /чл.5 ДОПК/ и добросъвестно /чл.6 ал.1 ДОПК/
установяване на фактите и обстоятелствата, които са от значение за установяване
на задълженията на задълженото лице към бюджета.
Освен това, отразяването на материали по фактури от
2010г. като разход през 2011г. не води до формирането на неточен финансов резултат
за 2011г., ако материалите са били вложени в производството през 2011г., което
несъмнено в случая е сторено. В този смисъл е и заключението на вещото лице
Райчев, което посочва също така, че няма нормативен акт или стандарт, който да
налага ограничение по отношение на осчетоводяването като разход през 2011г. на
материали по фактури от 2010г. Дори се посочва в заключението, че хипотетично,
ако дървеният материал по фактурите от 2010 г. е бил заприходен
през 2010г., при положение, че е вложен в производството през 2011 г., това би
довело до отразяването му като разход отново през 2011 г., а не през 2010 г.
За пълнота на изложеното следва да се посочи също
така, че основните счетоводни принципи по своята същност
и характер са фундаментални правила и като такива предприятията трябва да се
съобразяват с тях при осъществяване на счетоводната си дейност. Тези принципи
не могат да се изключват взаимно и за тях не е установена приоритетна
последователност. Целта на регламентирания принцип в чл.4 ал.1, т.4 ЗСч
(отм.), в сила за процесния данъчен период, е
съпоставимост между приходите и разходите, като разходите, извършени във
връзка с определена сделка или дейност, следва да се отразяват във финансовия
резултат за периода, през който предприятието черпи
изгода от тях, а приходите да се отразяват за
периода, през който са отчетени разходите за
тяхното получаване, или иначе казано, да не се допуска манипулиране на
финансовия резултат посредством отчитане на повече разходи или на по-малко
приходи за определен отчетен период и той няма как да бъде неприложим. Само при
спазването на принципа на съпоставимост на приходите и разходите може да се
получи коректен финансов резултат за всеки отчетен период, без той да бъде
изкривен за сметка на друг отчетен период, което в настоящия случай се
установи, че е сторено от жалбоподателя.
В
този смисъл съдът намира за
неправилен и необоснован извода на приходната администрация за наличие на
предпоставките за прилагане на чл.26 т.2 ЗКПО в този случай.
3.Във връзка с увеличения финансов резултат на търговеца за 2011 г. и 2012
г., на основание чл.26 т.2 ЗКПО със сумите в размер на 37 299,40 лв.
и 55 009,80 лв., с оглед заведен дървен материал със складови разписки,
съдът намира следното.
Съгласно
цитираната от административния орган разпоредба на чл.26 т.2 ЗКПО, както
вече нееднократно се посочи, не се признават за данъчни цели
счетоводни разходи, които не са документално обосновани по смисъла на този
закон. Определение на понятието документална обоснованост е дадено в чл.10 ЗКПО. Съгласно чл.10 ал.1 ЗКПО счетоводен разход се признава за данъчни цели,
когато е документално обоснован чрез първичен счетоводен документ по смисъла
на Закона за счетоводството, отразяващ вярно стопанската операция. В
алинея 2 е предвидено, че счетоводен разход се признава за данъчни цели и
когато в първичния счетоводен документ липсва част от изискуемата информация
по Закона за счетоводството, при условие че за липсващата информация са
налице документи, които я удостоверяват и съответно ал.3 урежда, че извън
случаите по ал.2, счетоводен разход се признава и когато първичният счетоводен
документ е издаден от лице, което не е предприятие по смисъла на чл.1 ал.2
от Закона за счетоводството и в документа липсва част от изискуемата
информация по Закона за счетоводството, когато този документ отразява
вярно документираната стопанска операция.
Представените
от жалбоподателя складови разписки, въз основа на които е заприходен
дървеният материал, безспорно представляват първични счетоводни документи,
отразяващи извършени покупко-продажби на стоки, за които се твърди от
жалбоподателя, че: „…няма издадени
фактури, защото са от частни гори изкупени от частни стопани.“
В тази връзка, съдът намира, че следва да бъде
посочено, че договорът за продажба е двустранен
/възникват задължения и за двете страни/, възмезден/налице е еквивалентно
разместване на блага/, комутативен /облагата от договора е известна към
момента на сключването му/, консенсуален /за сключването
му е достатъчно постигане на съгласие между страните/. Договорът за продажба
е неформален по принцип. Продавачът има
две основни задължения - да прехвърли собствеността/чл.183 ЗЗД/ и да предаде
продадената вещ /чл.187 ЗЗД/. Продажбата има не само облигаторно
действие. Съгласно чл.24 ЗЗД при договори за прехвърляне на собственост или за
учредяване, или за прехвърляне на други вещни права върху определена вещ,
прехвърлянето или учредяването настъпва по силата на самия договор, без да е
нужно да се предаде вещта. Това е така нареченото вещноправно
действие на продажбата. От този момент продавачът е изпълнил своето задължение
да прехвърли собствеността. Тя е преминала върху купувача, заедно с риска от
случайното погиване на вещта. Едно от изключенията на това правило е установено в
чл.24 ал.2 ЗЗД, във връзка с чл.288 ТЗ, който предвижда, че при договори за прехвърляне на
собственост върху вещи, определени по своя род, собствеността се прехвърля,
щом вещите бъдат определени по съгласие на страните, а при липса на такова,
когато бъдат предадени. Това изключение се отнася до
търговските покупко-продажби, които имат за предмет вещи, определени по своя
род, каквито са процесните сделки. В този случай,
според изричната норма на закона, собствеността не се прехвърля, като
непосредствена последица от сключването на договора, а щом вещите бъдат
определени по съгласие на страните или при липса на такова, когато бъдат
предадени. Другото съществено условие от съдържанието
на договора е възнаграждението.
В обобщение следва да се посочи, че за да се направи
ясен извод за наличие на конкретно осъществена доставка, следва да се
установи прехвърлянето на правото на
собственост или друго вещно право върху стоката, съответно извършването на
услугата, и заплащане на възнаграждението
- паричните суми по доставки, обективирани в процесните складови разписки. Именно, съотнасянето на посочените до тук правни норми,
налагаше в настоящия процес да се установи къде, кога и как процесните
родово определени стоки са били конкретно индивидуализирани по съгласие на
страните или пък физически предадени от продавача на купувача по сделката. Все
в тази насока, следваше в хода на производството да се установи къде е било
местонахождението на стоката към момента, в който тя е изпратена или е започнал
превозът й. Само и единствено, установяването на тези обстоятелства, би
позволило да се направи несъмнен извод, че процесните
складови разписки отразяват вярно документираната стопанска операция. Наложителността на това
установяване пък, произтича от това, че жалбоподателят черпи за себе си
спорното в процеса право на признаване на разходи за данъчни цели именно от
тези доставки, за която твърди да са позитивно проявени юридически факти. Това
определя и тежестта на доказване в конкретния казус. Или иначе казано, жалбоподателят претендира наличие
на извършено надлежно заприхождаване на дървения
материал със складови разписки, ето защо, нему бе тежестта да установи, че
документираната покупко-продажба на дървен материал, така, както е отразена в
складовата разписка, е позитивно проявен факт.
Съотнасянето на изложените до тук
съображения с фактите по делото, налага да се приеме по отношение на елементите
от състава на процесните търговски правоотношения и
следното.
От данните по делото не се установява възнаграждението –
паричната сума по процесната доставка, да е заплатена
от ревизираното лице. По делото не са представени фискални бонове, доколкото се
установи, че доставчици по въпросните складови разписки са и търговци, които
разполагат с ЕКАФП, нито дори обичайно създаваните за целта РКО/ПКО в случаите,
когато се касае за физически лица, които
не са търговци, нито пък предприятия по смисъла на чл.1 ал.2 от ЗСч. В хода на съдебното производство също не бяха ангажирани
доказателства в тази насока. Не се установява и вторият елемент от коментирания фактически състав,
а именно прехвърляне правото на собственост върху стоката. В конкретния случай, в съпровождащите складовите разписки превозни
билети липсват каквито и да било данни, от които да се направи обоснован
извод, че посочените в тях лица са продали, а жалбоподателят съответно е
закупил посочената дървесина - липсват доказателства за мястото на предаване
и приемане на дървения материал, за транспортирането му до производствената
база жалбоподателя в град Сърница. Освен това, както правилно ревизиращите са
констатирали, в голямата си част лицата, посочени в превозните билети са
търговци, т. напр. ЕТ„***“ и „***“ООД, които са доставяли дървен материал на жалбоподателя,
като доставките са обективирани във фактури, надлежно
осчетоводени и по тях е претендирано правото на
приспадане на данъчен кредит, видно от представените от самия жалбоподател АПВ.
С
оглед изложеното дотук, трябва да се направи констатацията, че ангажираните от
жалбоподателя писмени доказателства по никакъв начин не дават задоволителен
отговор на спорните по делото въпроси – от къде, кога, как и от кого са били
превозени, съответно предадени процесните стоки до
получателя им. Според жалбоподателя е налице реално извършена доставка на процесните стоки, но в тази насока, същият не ангажира
каквито и да било доказателства.
Необходимо е да се добави още, че доказателствената
тежест не е равнозначна на задължение да се представят доказателства.
Принципите на обективната истина и служебното начало в съдебния процес налагат
съдът да основе констатациите си за всеки факт върху наличните доказателства,
без да има значение дали те са представени от страната, която носи
доказателствената тежест относно този факт, от противната страна по административния
спор или пък са издирени служебно от съда. При това положение, въпросът за
доказателствената тежест се свежда до последиците от недоказването.
Доказателствената тежест се състои в правото и
задължението на съда да обяви за ненастъпила тази правна последица, чийто
юридически факт не е доказан. Това разбиране произтича от законоустановеното
задължение за съда да реши делото по същество, като отмени изцяло или частично
ревизионния акт, като го измени в обжалваната част или отхвърли жалбата –
чл.160 ал.1 ДОПК, независимо от това дали в съдебното производство страните са
ангажирали някакви доказателства или не. Изпълнението на това задължение от
страна на съда означава при недоказване да се приеме, че недоказаното не е
осъществено. А щом юридическият факт не е осъществен, не могат да настъпят
последиците, които съответната материалноправна
норма свързва с неговото проявление.
В случая съдът намира, че при доказателствена
тежест за оспорващия да установи по категоричен начин, че стоката фактически е
предоставена на датите, посочени в превозните билети, респ. в складовите
разписки, от посочените в тях лица, същият не успя да стори това по
категоричен начин, което действително би довело до незаконосъобразност на
атакувания административен акт в тази му част.
4.Във връзка с определяне на облагаемия доход
и годишната данъчна основа по реда на ЗДДФЛ.
Следва да
бъде съобразено на първо място, че съгласно разпоредбата на чл.26 ал.1 ЗДДФЛ
облагаемият доход от стопанска дейност като ЕТ е формираната по реда на ЗКПО
печалба, като за нейното формиране чл.18 ал.1 ЗКПО определя, че данъчният
финансов резултат (ДФР) е счетоводният финансов резултат (СФР), преобразуван
по реда на този закон. И най-сетне, разпоредбата на чл.28 ал.1 ЗДДФЛ урежда,
че ГДО за доходите от стопанска дейност като ЕТ се определя, като облагаемият
доход по чл.26 за данъчната година се намалява с вноските, които самоосигуряващото се лице е задължено да прави за данъчната
година за своя сметка по реда на КСО и ЗЗО, както и с внесените в чужбина ЗОВ,
които за сметка на физическото лице.
Без съмнение
възприетите вече изводи за незаконосъобразност на оспорения акт в частта
относно увеличения финансов резултат
на търговеца за 2011г. на основание чл.26 т.2 ЗКПО със сумата в размер на
31 875,13 лв. (69 174,53 лв. – 37 299,40 лв.), налага
формирането на нова данъчна основа за 2011 г., както следва :
Счетоводен финансов резултат – 20 549 лв.
Увеличения на финансовия резултат - 45 331,46 лв.
– чл.26, т.2 ЗКПО – 37 299,40 лв.
– чл.54, ал. 1 ЗКПО – 6 155 лв.
– чл.77 ал.1 ЗКПО – 1877,06 лв.
Намаления на финансовия резултат – 20 005 лв.
Данъчен финансов резултат – 45 875,46 лв.
Данъчна печалба/облагаем доход – 45 875,46 лв.
ЗОВ – 6368,40 лв.
Годишна данъчна основа по чл.28 ал.1 ЗДДФЛ –
39 507,06 лв.
Данък върху ГДО 15 % - 5 926,06 лв.
Дължим данък
за внасяне – 5 926 лв.
Това от своя
страна налага изменение на оспорения РА в тази част, като установеното
задължение за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ за 2011г. в размер на
10 710 лв. ще следва да бъде намалено на 5 926 лв., ведно със
законните лихви върху тази разлика.
В останалата
част относно допълнително установен годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ за
2011г. за сумата над 5 926 лв. до пълния установен размер 10 710 лв.,
както и за 2012г. в размер на 8 661 лв. и 2014 г. в размер на 7 825
лв., ведно със законните лихви, жалбата следва да бъде отхвърлена.
ІІ. Относно
допълнително определените задължения за ЗОВ.
Вследствие на извършеното преобразуване на счетоводния финансов резултат на
ЕТ за ревизираните години, както вече се посочи, е установен по-висок размер на
облагаемия доход от декларирания такъв и съответно по-висок размер на
осигурителния доход на самоосигуряващото се лице.
Върху установения с ревизията нов размер на осигурителния доход на задълженото
лице, ограничен до максималния месечен размер на осигурителния доход,
определен със ЗБДОО за съответната година, на основание чл.6 ал.8 КСО и чл.40
ал.1, т.2 ЗЗО органите по приходите са определили допълнително задължения за
задължителни осигурителни вноски, като предмет на обжалване в настоящото
производство са една част от определените такива за 2011г., 2012г. и 2014г.,
както следва: окончателни вноски за ДОО за 2011г. в размер на 441,68 лв.,
ведно с прилежащите лихви в размер на 198,90 лв.; окончателни вноски за ДОО за
2012г. в размер на 1 371,64 лв., ведно с
прилежащи лихви в размер на 384,42 лв.; авансови вноски за ДОО за 2014 г. в
размер на 97,80 лв., ведно с прилежащи лихви в размер на 7,13 лв.; окончателни
вноски за ДОО за 2014 г. в размер на 2 841,60 лв., ведно с прилежащи лихви в размер на 219,00 лв.; окончателни
вноски за ЗО за 2011 г. в размер на 276,10 лв., ведно с прилежащи лихви в
размер на 105,70 лв.; окончателни вноски за ЗО за 2012 г. в размер на 910,25
лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 255,12 лв.; авансови вноски за ЗО за
2014 г. в размер на 48,00 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 3,49 лв.;
окончателни вноски за ЗО за 2014 г. в размер на 1 776,00 лв., ведно с прилежащите лихви в размер
на 136,88 лв.; окончателни вноски за ДЗПО за 2011 г. в размер на 172,50 лв.,
ведно с прилежащите лихви в размер на 77,68 лв.; окончателни вноски за ДЗПО за
2012 г. в размер на 558,41 лв., ведно с прилежащите лихви в размер на 156,50
лв.; авансови вноски за ДЗПО за 2014 г. в размер на 30,00 лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 2,21 лв.; окончателни вноски за ДЗПО за 2014г. в
размер на 1 110 лв., ведно с
прилежащите лихви в размер на 85,55 лв.
При
формирането от съда на нова данъчна основа за 2011г., вследствие признаването
на разходите в размер на 31 875,13 лв. за данъчни цели, облагаемият доход
на ЕТ се установи в размер на 45 875,46 лв., което не променя размера на
дължимите окончателни вноски за ЗОВ за довнасяне, доколкото същите са
определени от ревизиращите върху максималния месечен размер на осигурителен
доход за 2011 г., който е 2 000 лв. (в годишен размер 24 000 лв.).
Относно така установените задължения за ЗОВ жалбоподателят не излага
конкретни възражения и не ангажира
доказателства, а и при извършена служебна проверка съдът не констатира
нарушения при тяхното определяне, поради което жалбата в тази и част следва да
бъде отхвърлена.
С оглед констатираната частична незаконосъобразност на
оспорения административен акт и претенциите на страните за присъждане на
разноски по делото, съдът намира, че на основание чл.161 ал.1 ДОПК на страните
се дължат сторените такива в производството, съобразно уважената, съответно
отхвърлената част на жалбата. Така, за жалбоподателя те се констатираха в размер
на 111,94 лева, а за ответника – 1 474,44 лева. Или по компенсация на Дирекция
“ОДОП” – Пловдив се дължат разноски от страна на жалбоподателя в размер на 1
362,50 лева.
Ето защо и поради
мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ІІ отд., VІІ състав:
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Ревизионен акт № Р-16001315004503-091-001 от
01.02.2016г., издаден от П.Д.С.на длъжност Началник сектор при ТД на НАП – Пловдив,
възложил ревизията и К.Г.Д.на длъжност главен инспектор по приходите при ТД
на НАП – Пловдив, Ръководител на ревизията, в потвърдената и изменена с Решение
№261/26.04.2016г. на Директор на Дирекция “ОДОП“ – Пловдив при ЦУ на НАП в частта, с която на С.Р.П. с ЕТ„***-С.П.“,
допълнително са установени годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ за 2011г. за
сумата над 5 926 лева до пълния определен размер от 10 710 лева, ведно със
съответно прилежащи лихви, като ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата част, като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСЪЖДА С. Р. П. с ЕТ „А. П.-90-С.
П.“ със седалище и адрес на управление *** да заплати на Дирекция “ОДОП”
– Пловдив при ЦУ на НАП сумата от 1
362,50/хиляда
триста шестдесет и два лева и петдесет стотинки/ разноски по делото по съразмерност
и компенсация.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен
срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ :