Решение по дело №3191/2018 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 98
Дата: 14 януари 2019 г. (в сила от 9 август 2021 г.)
Съдия: Ивелина Ленкова Мавродиева
Дело: 20182120103191
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 май 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 98                                             14.01.2019 година                                       град Бургас

 

В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Бургаският районен съд                                               ІІІ-ти граждански състав

На двадесети декември                                               две хиляди и осемнадесета година

В публично заседание в състав

 

                                                                                    Председател: Ивелина Мавродиева

при секретаря Кина Киркова

като разгледа докладваното от съдията Мавродиева

гражданско дело 3191 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е образувано по искова молба на „*******“, регистрирано във Федерална република Германия, регистрационен номер HRA ***, със седалище и адрес на управление: *******, представлявано *******, действащо чрез пълномощника си адвокат П., против „*******“ ЕООД с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: *******, представлявано от *******, с която се претендира осъждането му за заплащане на сумата от 6 913. 33 евро, представляваща незаплатена цена за предоставени услуги, съгласно колективна фактура № 929200/15.06.2016 г., с падеж за плащане на 05.07.2016 г., с номер на опис 38242776 от 15.06.2016 г., ведно със законна лихва върху главницата, считано от датата на подаването на исковата молба – 03.05.2018 г., до окончателното й изплащане. Моли се и за присъждане на направените по делото разноски.

            В обстоятелствената част на молбата се твърди за съществуването на облигационни отношения, като по искането на ответното дружество УНИОН *******/УТА/, натоварена за това от страна на ищеца, му издала „*******/СК/ № 70712873451600011 по смисъла на т. 2, б. „б“  от Общите търговски условия /ОТУ/, с предназначение за транспортни фирми, превозващи товари и пътници в Европа. Чрез същата можело да се извършват плащания на услуги и стоки, като УТА плащала задълженията по фактурите, съобразно ползваните услуги чрез съответната сервизна карта /СК/, а след това изготвяла колективни отчети и събирала дължимите суми от собственика, в определен срок съгласно фактурата. Две от ползваните услуги от страна на ответника, свързани с ремонт на МПС на 25.05.2016 г. съгласно поръчка ********* на стойност от 413. 33 евро и 30.05.2016 г. съгласно поръчка ********* на стойност от 6 500 евро, за което била издадена и сочената колективна фактура, останали неплатени. Вземанията си УТА прехвърлила на ищцовото дружеството чрез цесия по силата на т. 18 от ОТУ, за което и ищецът бил уведомен с искане за плащане и декларация за цесия от 28.03.2017 г.

            Правното основание на предявените искове е чл. 99 във вр. с чл. 79 от Закона за задълженията и договорите ЗЗД/.

            В срок е постъпил отговор на исковата молба от ответното дружество. Сочи се за недопустимост на претенцията, поради негодно извършена работа от сервиз *******, която ответното дружество не само е поправило за своя сметка, но и претърпяло пропуснати ползи от невъзможността да ползва камиона си марка *******с рег. № *******в периода от 18.06.2016 г. до 21.07.2016 г. , както и да генерира печалба от това възлизаща на 7 130. 19 евро. Ответникът упражнил правото си на рекламация към доставчика на услугата, веднага след като е констатиран недостатъка, така и пред УТА, която обаче не била приета. Така изложените доводи обаче касаят не допустимостта на претенцията, а нейната основателност. По същество със същите доводи иска се оспорва като неоснователен, като се излага подробно доводи във връзка с извършения ремонт. Сочи се също така, че безспорно се касае до хипотеза по неприемане на работата по договор за изработка, и надлежно упражнено право на рекламация в тази връзка, поради което и търсените суми не са дължими. Също търси присъждане на разноските по делото.

            Бургаският районен съд, след като взе предвид исковата молба и изложените в нея факти и обстоятелства, становището на ответната страна по нея, събраните по делото доказателства и след като съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

По делото между страните няма спор, че ответното дружество е притежател на „*******/СК/ № 70712873451600011, като е подало заявление за издаването й и ползване услугите на УТА от 10.06.2015 г. Не е спорно също така, че между ответното дружество и УТА са били налице сочените в исковата молба търговски взаимоотношения. Същите се уреждат от ОТУ на УТА, което е изрично отбелязано и в заявлението за издаване на сервизна карта. Съгласно същите доставките и услугите по принцип се извършват от името и за сметка на УТА въз основа на съответните договори със сервизните партньори на УТА. Основа за фактуриране по принцип са валидните в деня цени на бензиностанциите, цените в ценоразписа на дружеството на съответната марка или трансрегионалните цени от ценоразписа, цените на сервизните партньори и определената пътна такса.  В тази връзка член 9, б. „а“ предвижда задължение за плащане на клиента, което възниква с приемането на стоките, услугите и ползването на пътната инфраструктура.  Съгласно чл. 11 регистрираните върху товарителниците, както и електронно регистрираните посредством СК зареждания/услуги  се считат за получени. В тази връзка с издадена на ответника карта е извършено плащане на сумата от 6 913. 33 евро за поправка/поддръжка на МПС – 413. 33 евро на 26.05.2016 г. съгласно квитанция ********* и на 30.05.2016 г. още 6 500 евро съгласно квитанция *********. Съответно след това е издадена фактура 929200 от 15.06.2016 г. на стойност от 6 913. 33 евро, въз основа на съответните фактури от сервиза, издадени на 26.05.2016 г. и 07.06.2016 г. и постъпили в УТА на 10.06.2016 г., с посочен срок на плащане – 05.07.2016 г.

Член 18 дава право на УТА да прехвърли своите права и задължения по

този договор на ищцовото дружеството. Член 19 предвижда, че при процесуален спор се прилага законодателството на държавата, чиито съдилища разрешават същия. В тази връзка по делото е и отправено искане за плащане от 28.03.2017 г. от ищеца до ответника, в което се съобщава и за извършената цесия. При липсата на други доказателства следва да се приеме, че ответното дружество е узнало за цесия с получаването на исковата молба и приложенията към нея, което съгласно практиката на ВКС следва да се приеме за надлежно уведомяване по смисъла на чл. 99, ал. 3 и ал. 4 от ЗЗД. Следва да се отбележи за пълнота, че от заключението на вещото лице по изпълнената съдебно-счетоводна експертиза, се установява, че плащане от страна на ответника в полза на УТА или ищеца не е извършвано, а и същност не се заявява да е извършвано такова.

Съгласно ОУ клиентът трябва незабавно да провери фактурите на УТА и да съобщи своята рекламация най-късно в рамките на два месеца от датата на фактурата, писмено или по факс, в противен случай всяка рекламация е изключена, а фактурното салдо се счита за одобрено, освен ако проверката на фактурата е била невъзможна без вина на клиента. Съгласно чл. 12 рекламациите поради качеството и/или количеството на стоките/услугите трябва да бъдат съобщени при сервизния партньор на УТА при видими дефекти в рамките на 24 часа след получаването на стоката/услугата, а при невидими дефекти – в рамките на 24 часа след откриването на дефекта писмено или по факс и същевременно УТА следва да бъде уведомен за това. В противен случай стоката или услугата се счита за одобрена.

В случая от представената по делото кореспонденция не се установява въобще да е налице рекламация от ответника, отправена до  сервизния партньор,  писмено или по факс, както е предвидено в чл. 12 от ОУ, към който и да е момент. Твърденията на ответника, че такова е извършено непосредствено след излизането на ремонтираното МПС от сервиза, не се установяват от представените по делото доказателства, нито от показанията на водения свидетел К.Ж. Същият заявява, че е уведомил за проблемите в камиона, след излизането от  сервиза, но е получил нареждане за тръгне за България. Не знае какви действия са предприети от страна на работодателя му след това. Друг е и въпросът, че съгласно нормата на чл. 164 от ГПК в случая не би могло със свидетелски показания да се установява надлежното уведомяване – писмено или по факс.  Същевременно общите условия са задължителни за ответника /чл. 298 от Търговския закон/, тъй като ги е приел при депозиране на заявлението си за издаването на сервизната карта и при подписването му, а и като търговец ги е знаел или е бил длъжен да ги знае, при все че в самото заявление е посочено, че важат в отношенията между страните. При това в отношенията между страните услугите се явяват одобрени и следва да се извърши тяхното плащане.

С горните мотиви съдът намира, че искът като основателен следва да бъде уважен, ведно с акцесорната претенция за законна лихва за забава от датата на депозиране на исковата молба.

            При този изход на спора и на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК следва да бъде

осъден ответникът да заплати на ищеца направените от него разноски в размер на   1 763. 62 лв.

            Съответно неоснователна е претенцията на ответното дружество за присъждане на направените по делото разноски.

            Мотивиран от горното, Бургаският районен съд

 

Р Е Ш И:

           

            Осъжда „*******“ ЕООД с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление: *******, представлявано от *******, да заплати на „*******“, регистрирано във Федерална република Германия, регистрационен номер HRA ***, със седалище и адрес на управление: *******, представлявано *******, сумата от 6 913. 33 евро /шест хиляди деветстотин и тринадесет евро и 33 евроцента/, представляваща незаплатена цена за предоставени услуги, съгласно колективна фактура № 929200/15.06.2016 г., с падеж за плащане на 05.07.2016 г., с номер на опис 38242776 от 15.06.2016 г., ведно със законна лихва за забава върху горната сума, считано от датата на подаването на исковата молба– 03.05.2018 г., до окончателното й изплащане, както и сумата от 1 763. 62 лв. /хиляда седемстотин шестдесет и три лева и 62 ст./ за направените по делото разноски.

            Решението може да се обжалва пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му.

                                                          

                                                                                 

 

                                                          

                                                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: Ив. Мавродиева

Вярно с оригинала!

К.К.