Решение по дело №152/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 248
Дата: 25 октомври 2019 г. (в сила от 14 ноември 2019 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700152
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

     Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 25.10.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на двадесет и пети септември две хиляди и седемнадесета година в състав:

                                                       

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                              ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                    МАРИЯ БОЖКОВА

           

                                                                                                                                                                                              

при секретаря

и с участието на Бонка Василева – прокурор в ОП Кърджали

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д.№ 152 по описа за 2019 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 185, ал.1 от АПК, във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“ ( Сдружението), с адрес: ***, подадена чрез надлежно упълномощен от управителя процесуален представител по пълномощие. Оспорва се разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино (Наредбата), в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път в размер на 1 лв. за 1 МВ. Жалбоподателят посочва, че на 02.04.2019 г., на основание чл.4, ал.1, във връзка с чл.3 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) е отправил, до ОбС – Ардино, по електронен път по реда на чл.24, ал.2 от същия закон, искане за предоставяне на обществена информация. На 12.04.2019 г. на електронната си поща Сдружението било уведомено, че съгласно чл.57, т.19 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино за получаване на исканата обществена информация, е необходимо да заплати такса.

Изложено е, че като заявител по искане за предоставяне на обществена информация по реда на ЗДОИ до ОбС – Ардино Сдружението има правен интерес да оспори чл.57, т.19 от Наредбата в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път в размер на 1 лв. за 1 МВ. Твърди се, че Сдружението е „засегнато лице“ по смисъла на чл.186, ал.1 от АПК предвид факта, че оспорваният подзаконов нормативен акт пряко, лично и непосредствено засяга законния му интерес, без да заплаща разноски, да получи достъп до поисканата обществена информация и правото му чрез тази информация да си състави собствено мнение относно дейността на задължения субект.

Твърди се, че определената такса в оспорената норма от Наредбата е незаконосъобразна, защото е в пряко противоречие с разпоредбата на чл.35, ал.3 от ЗДОИ. Посочва се, че оспорената разпоредба от Наредбата не урежда неуредени обществени отношения съобразно нормативните актове от по-висока степен, напротив – създава подзаконова уредба на вече уредени със закон обществени отношения и то в противоречие с действащ нормативен акт от по-висока степен – нарушение на чл.8 от Закона за нормативните актове (ЗНА) и чл.15, ал.1 от същия закон. В съответствие с изложеното се прави искане да се отмени като незаконосъобразна, алтернативно – да се обяви за нищожна, разпоредбата на чл. 57, т.19 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино, в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път в размер на 1 лв. за 1 МВ. Претендират се деловодни разноски. В съдебно заседание чрез процесуален представител по пълномощие поддържа жалбата си. Прави искане за присъждане на деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

По делото, на основание чл.189, ал.2, предл.1-во от АПК, е присъединен като оспорващ и П.Т.З. от ***, който обосновава правния си интерес с твърдението, че на 08.08.2019 г., с разписка заплатил такса от 3 лв., за да получи на посочен от него имейл искана обществена информация. Прилага заверено копие, от разпечатка от електронната си поща, на заявление по ЗДОИ до ОбС – Ардино, както и отговор, изх.№***/*** г. на председателя на ОбС – Ардино. В молбата за присъединяване на П.З. се твърди, че ОбС – Ардино е лишен от компетентност да въвежда нов вид такса като оспорената част, която не е установена със закон, по аргумент от чл.60, ал.1 и чл.141, ал.4 от Конституцията на Република България. В подкрепа на това свое твърдение се позовава на Решение № 10/ 26.06.2003 г. по к.д. № 12/ 2003 г. на КС на Р България. Посочва се, че ОбС – Ардино има конституционни правомощия по чл.144, ал.4 от Конституцията да определя размера на местните такси, но не и да урежда нов вид такса, неустановена със закон, поради което се твърди, че оспорената част от нормата на чл.57, т.19 от Наредбата е нищожна. Алтернативно се претендира материална незаконосъобразност на обжалваната разпоредба поради противоречие с чл.35, ал.3 от ЗДОИ. В съответствие с изложеното се прави искане да се обезсили като нищожна или да се отмени като незаконосъобразна нормата на чл.57, т.19 от Наредбата в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път в размер на 1 лв. за 1 МВ. Претендират се деловодни разноски. В съдебно заседание лично и с пълномощник поддържа жалбата си. Иска присъждане на разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

Ответникът – Общински съвет Ардино, редовно призован, не изпраща представител и не взема становище по жалбите.

Представителят на ОП – Кърджали дава мотивирано заключение за основателност на жалбите и прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино е приета с Решение № 441/ 17.10.2018 г. на ОбС – Ардино. От представен Протокол № 28/ 17.10.2018 г. се установява, че от 29 общински съветници, в проведеното заседание на 17.10.2018 г. са присъствали 25 човека, отсъствали са 4-ма. За приемане на Решение № 441 (с което е приета Наредбата) са гласували 21 общински съветници, „против“ – 4-ма. Т.е. установява се, че Наредбата е приета при спазване изискванията на чл.27 от ЗМСМА за кворум и мнозинство.

По делото е прието и Предложение на кмета на община Ардино за приемане на Наредбата. Приложена е разпечатка от сайта на община Ардино, от където се установява, че на 19.08.2018 г. е публикуван проект на Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Въпросът за допустимостта на жалбата на Сдружението е разрешен с Определение № ***/ *** г. по адм. д. № ***/ *** г. на ВАС, VIII о. На основание чл.235, ал.2, предл.2-ро от АПК  следва да се приеме, че Сдружението има правен интерес да оспори разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредбата в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път в размер на 1 лв. за 1 МВ. По същия начин следва да се прецени и правния интерес на П.Т.З., който в потвърждение на твърдението си за наличие на такъв представя копие от искане, по електронен път (на електронната си поща), за предоставяне на обществена информация по ЗДОИ и отговор от председателя на ОбС – Ардино по това искане. Т.е. представя писмени доказателства, обосноваващи правния му интерес, като приложените от Сдружението.

Разгледани по същество жалбите, с искане да се отмени като незаконосъобразна оспорената разпоредба, са основателни  поради следните съображения:

Разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредбата, в оспорената част, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път на електронна поща е със следното съдържание: За други административни услуги, извършвани от Общината се заплащат следните такси: Предоставяне на информация по Закона за достъп до обществената информация / на основание Заповед №10 / 10.01.2001 год. на МФ/ - Електронна поща – 1 МВ , 1.00 лв.

В чл.35, ал.3 от ЗДОИ е предвидено, Когато заявителят е поискал достъпът до информация да му бъде предоставен по електронен път и е посочил адрес на електронна поща за получаването, органът изпраща на посочения адрес на електронна поща решението за предоставянето на достъп заедно с копие от информацията или интернет адреса, на който се съдържат данните. В тези случаи не се съставя протоколът по ал. 2 и не се заплащат разходи по предоставянето. Обжалваната норма на чл.57, т.19 от Наредбата се намира в пряко противоречие с чл.35, ал.3 от ЗДОИ, който е акт от по-висока степен и поради това е материално незаконосъбразна.

От представената административна преписка се установи, че на 19.08.2018 г. на сайта на община Ардино е публикуван проект на Наредбата. В този смисъл е спазено изискването в чл.26, ал.3 от ЗНА за публикуване на проекта, както и това на чл.26, ал.4 от ЗНА – да се предостави срок за предложения и становища по проекта не по малък от 30 дни. В административната преписка не се съдържат доказателства дали са спазени останалите изисквания в чл.26, ал.3 и ал.4 от ЗНА, съответно – дали е приет в съответствие с чл.28 от същия закон. Посоченото обстоятелство се установява от Предложение, изх.№ ***/ *** г. на кмета на община Ардино, в което е посочено, че на интернет страницата на общината е публикуван проект на Наредбата. В обявлението са посочени мотивите, целите и очакваните финансови резултати. Приложена е предварителна оценка на въздействието на проекта, направен е анализ за съответствието с правото на ЕС. В периода от публикуването на проекта до изготвянето на предложението в деловодството на общинска администрация и на ОбС – Ардино, не са постъпили становища, предложения и съображения, свързани с предложения проект. Следователно, при приемане на Наредбата, в частност на оспорената разпоредба от нея, са спазени административнопроцесуалните разпоредби, но поради материална незаконосъобразност на обжалваната част от нормата на чл.57, т.19 същата следва да бъде отменена.

При този изход на делото е основателно своевременно заявеното искане на жалбоподателите за присъждане на деловодни разноски. Не съществуват правни основания да се уважи възражението за прекомерност на адвокатския хонорар, направено от представителя на ОП – Кърджали, тъй като той не е насрещна страна (страна – жалбоподател или ответник в настоящия случай) според терминологията, използвана в чл.78, ал.5 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК. В чл.189, ал.1 от АПК е посочено, че страни по делото са оспорващият и органът, издал подзаконовия нормативен акт. Съгласно чл.192 от АПК делото се разглежда с участието на прокурор. От това следва, че в случаите, когато производството по оспорване на ПНА не е образувано по протест на прокурор, той не е страна в процеса, а встъпва в изпълнение на правомощието по чл.16, ал.1, т.2 от АПК – следи за спазване на законността в административния процес, като в предвидените в този кодекс или друг закон случаи участва в административни дела. Поради изложените съображения, при липса на възражение за прекомерност на адвокатския хонорар по чл.78, ал.5 от ГПК, във вр. с чл.144 от АПК, от страна на ответника по делото – ОбС – Ардино, на жалбоподателите следва да се присъдят следните действително доказани от тях разноски по делото:

-                  На Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“, *** се дължат деловодни разноски в размер на 1280 лв., представляващи 10 лв. – платена държавна такса; 20 лв. – такса за обнародване на оспорването в ДВ; 600 лв. – реално заплатено възнаграждение за един адвокат съгласно Договор за правна помощ № ***/ *** г. На основание чл.226, ал.3 от АПК на Сдружението се дължат и разноските за водене на делото във ВАС  в размер на 150 лв. – внесена държавна такса и 500 лв. – реално заплатено възнаграждение по Договор за правна помощ № ***/ *** г., или общо в размер на 650 лв.

-                  На П.Т.З. се дължат деловодни разноски в размер на 810 лв., представляващи внесена държавна такса в размер на 10 лв. и реално заплатен адвокатски хонорар от 800 лв. съгласно ДПЗС от 08.08.2019 г.

Тъй като ОбС – Ардино не е юридическо лице и няма самостоятелен бюджет, отговорността за разноските по настоящото дело е на община Ардино, която, съгласно чл.136, ал.3 от Конституцията на Р България, е юридическо лице и има самостоятелен бюджет – чл.141, ал.1 от Конституцията.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 193, ал.1, предл.3-то от АПК, Административният съд

      

 

Р    Е    Ш    И  :

 

          Отменя разпоредбата на чл.57, т.19 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Ардино (приета с Решение № 441/ 17.10.2018 г. на ОбС – Ардино), в частта, предвиждаща заплащане на такса за предоставяне на обществена информация по електронен път в размер на 1 лв. за 1 МВ.

          Осъжда община Ардино с ЕИК *** и адрес: *** да заплати на Сдружение с нестопанска цел „Български правозащитен алианс“ с ЕИК: ***, с адрес: ***, деловодни разноски в размер на 1 280 лв. ( хиляда двеста и осемдесет лева).

          Осъжда община Ардино с ЕИК *** и адрес: *** да заплати на П.Т.З. с ЕГН ********** и адрес: ***, деловодни разноски в размер на 810 лева ( осемстотин и десет лева).

          Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

          Решението, след влизането му в законна сила, да се обяви по реда на чл. 194 от АПК.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

 

                                                                                         2.

                                                                                                     (с особено мнение)