Решение по дело №3703/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 541
Дата: 12 март 2019 г. (в сила от 6 април 2019 г.)
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20187180703703
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

            РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 541

 

 

гр. Пловдив, 12 март 2019 г.

 

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в публично заседание на осемнадесети февруари през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

при секретаря Б.К., като разгледа докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 3703 по описа за 2018 г. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

2. Образувано е по жалба, предявена от Д.Н.Д., с ЕГН **********, с адрес, посочен в жалбата ***, партер, ап. 1, чрез адвокат К.Д., против Мълчалив отказ на Кмета на Община Калояново за предоставяне на достъп до обществена информация по т. 2 от Заявление с вх. № 9400-2365/12.10.2018 г. по описа на Община Калояново.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на обжалвания мълчалив отказ и се иска неговата отмяна и връщане на административната преписка на ответния административен орган за произнасяне с решение по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ. Претендира се присъждане на направените по делото разноски, както и адвокатско възнаграждение на основание чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата.

3. Ответникът по жалбата – Кмет на Община Калояново, не изразява становище по допустимостта и основателността на жалбата.

ІІ. За допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите и за правото: 

5. Административното производство е започнало по Заявление за достъп до обществена информация вх. № 9400-2365/12.10.2018 г. по описа на Община Калояново, подадено от Д.Н.Д.,*** /л. 41/, с което се иска предоставяне на хартиен носител в табличен вид следната обществена информация:

„1. Списък на всички командировки на всички служители на общинската администрация и общинските съветници на Община Калояново за периода от 01.01.2010 г. до 31.12.2011 г., като се уточнят датите, посетените места, цел, продължителност.

2. Какви средства са изразходвани от общинския бюджет за пътуванията по т. 1 и посочване на разходваните суми по всеки от следните критерии: „пътни“; „дневни“; „квартирни“; „допълнителни“ – да се уточни за какви разходи?.

3. Информация за длъжността на придружаващите лица, ако е имало такива.

4. Информация за необходимостта, наложила пътуването на лицата по т. 3.

5. Какви средства са изразходвани от общинския бюджет за пътуванията по т. 3 и посочване на разходваните суми по всеки от следните критерии: „пътни“; „дневни“; „квартирни“; „допълнителни“ – да се уточни за какви разходи.“.

6. Кметът на Община Калояново не се е произнесъл в предвидения в ЗДОИ срок. Според чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ, заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране. В чл. 58, ал. 1 от АПК е предвидено, че непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се издаде актът. От представената по делото административна преписка се установява, че датата, на която заявлението за достъп до обществена информация е постъпило в Община Калояново, е 12.10.2018 г. При това положение ответният административен орган е следвало да се произнесе най-късно до 26.10.2018 г., каквото се констатира, че не е сторено.

7. Мълчаливият отказ е постановен при съществени нарушения на процедурата, предвидена в ЗДОИ за предоставяне на достъп до обществена информация.

Законът за достъп до обществена информация урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, както и с повторното използване на информация от обществения сектор, като обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Законът се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, които са задължени субекти по силата на чл. 3 от ЗДОИ. Този закон урежда обществени отношения, които са от особена значимост за една правова държава, като охраняват правата на гражданите за достъп до обществена информация.

8. В чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ са очертани възможностите за органите по чл. 3 от същия закон – “органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение”. Законодателят е предвидил задължително уведомяване на лицето, което отправя искане за достъп до обществена информация и задължително произнасяне на органите по чл. 3 от ЗДОИ по отправеното искане.

Казано с други думи, с оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимият материален закон /предметът и целта на закона/ и при изричаната разпоредба на чл. 28, ал. 2, чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ за формата и съдържанието на административното решение, както и за връчване на решението за отказ за предоставяне достъп до обществена информация, е налице императивна законова разпоредба, която изисква и задължава субектите по чл. 3 от закона, да се произнесат писмено по заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация, в т.ч. и в случаите, когато не разполагат с исканата информация и нямат данни за нейното местонахождение /тогава в 14-дневен срок уведомяват заявителя/, както урежда разпоредбата на чл. 33 от ЗДОИ.

9. За пълнота следва да се добави, че ако ответният орган прецени, че предметът и/или обемът на исканата информация са формулирани общо и неясно, има възможност да приложи чл. 29, ал. 1, според който в случай, че не е ясно точно каква информация се иска или когато тя е формулирана много общо, заявителят се уведомява за това и има право да уточни предмета на исканата обществена информация, като срокът по чл. 28, ал.1 започва да тече от датата на уточняването на предмета на исканата обществена информация. Цитираната разпоредба е частен случай на установеното от чл. 30, ал. 2 от АПК общо правило за отстраняване на недостатъци в искането за издаване на административен акт. Задължение на административния орган в производството по ЗДОИ е да изиска от заявителя допълнителна информация, обуславяща преценката му относно съществуването на материалноправните предпоставки за нейното предоставяне.

10. Изложените до тук съображения, обосновават крайния извод за незаконосъобразност на оспорения мълчалив отказ, поради което същият ще следва да бъде отменен. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, делото следва да бъде изпратено като преписка на Кмета на Община Калояново за изрично произнасяне по Искане за достъп до обществена информация, обективирано в Заявление вх. № 9400-2365/12.10.2018 г. по описа на Община Калояново, в неговата т. 2, с оглед изричното уточнение в жалбата, подадено от Д.Н.Д., ЕГН **********, с посочен адрес ***, при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение. Това налага извод за основателност на жалбата.

V. За разноските:

11. При посочения изход на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя се дължат извършените разноски по производството. Те се констатират в размер на 10 лв., представляващи заплатената държавна такса за образуване на съдебното производство.

На основание чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата и чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, ответникът дължи и следва да бъде осъден да заплати на пълномощника на жалбоподателя възнаграждение за процесуалното представителство по настоящото дело в размер на 500 лева.

 

Така мотивиран, на основание чл. 173, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

                                                     

Р    Е    Ш   И :

 

 

ОТМЕНЯ Мълчалив отказ на Кмета на Община Калояново за предоставяне на достъп до обществена информация по т. 2 от Заявление с вх. № 9400-2365/12.10.2018 г. по описа на Община Калояново, подадено от Д.Н.Д., ЕГН **********, с адрес ***.

ИЗПРАЩА преписката на Кмета на Община Калояново за изрично произнасяне по Искане за достъп до обществена информация, обективирано в т. 2 от Заявление вх. № 9400-2365/12.10.2018 г., по описа на Община Калояново, подадено от Д.Н.Д., ЕГН **********, с адрес ***, при съблюдаване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение.

ОПРЕДЕЛЯ 14-срок за произнасяне, считано от датата на влизане в сила на настоящото съдебно решение.

ОСЪЖДА Община Калояново да заплати на Д.Н.Д., с ЕГН **********, с адрес ***, сумата в размер на 10 лв., представляваща заплатената държавна такса за образуване на съдебното производство.

ОСЪЖДА Община Калояново да заплати на адвокат К.В.Д., ЕГН **********, с адрес ***, сумата в размер на 500 лв., представляваща възнаграждение за един адвокат, съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: