О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Номер 1361 Година 2020, 19.08. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен Съд – Пловдив ІІ отд., VІІ
състав
в закрито заседание на 19.08.2020г. в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
като разгледа докладваното от СЪДИЯ КОЛЕВ ч. адм. дело номер 1577 по описа за 2020 година и като обсъди:
Производството е по реда на чл.147 ал.3 ДОПК.
Постъпила е жалба от „САЛМА 1“ЕООД, със седалище и адрес
на управление *** срещу решение №289/ 22.06.2020г. на Директор на Дирекция
“ОДОП” Пловдив, с което е оставена без разглеждане жалба с
вх.№20-28-158/02.06.2020г., подадена от дружеството срещу Ревизионен акт
№Р-16001619005931-091-001/25.02.2020г., издаден от органи по приходите в ТД на
НАП – Пловдив и е прекратено производството по жалбата.
С жалбата се излагат доводи, че необосновано е прието, че
е налице просрочие на подадената жалба срещу
цитирания РА, моли се за отмяна на решението и връщане на преписката за
произнасяне по същество по жалбата срещу РА.
Ответникът по жалбата – Директор на Дирекция „ОДОП“
Пловдив намира подадената жалба за неоснователна и настоява за отхвърлянето и,
като мотиви са изложени в представена по делото молба вх.№10697/13.07.2020г. по
описа на Административен съд – Пловдив. Претендира юрисконсултско
възнаграждение.
Пловдивският административен съд – Второ отделение, VII
състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото
производство доказателства, намира за установено следното.
Жалбата е подадена при наличието на правен интерес и в
предвидения процесуален срок, поради което съдът намира същата за ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна съдът намира
за установено следното.
От всички събрани писмени доказателства безспорно се
установява, че цитираният РА е бил връчен на ревизираното юридическо лице
„САЛМА 1“ ЕООД, чрез неговия управител Д.С., на дата 28.02.2020г. лично/л.28/.
На дата 22.05.2020г. от ревизираното дружество в ТД на
НАП – Пловдив е входирана жалба с вх. №70-00-4805 на
ръка, доколкото няма данни това е да сторено по друг начин, а и липсват
наведени твърдения в тази насока.
При тази фактическа обстановка, която не е спорна между
страните, е постановено и оспорваното тук решение на ответния директор, с което
е прието, че жалбата е подадена след изтичане на законоустановения за обжалване
срок, поради което е оставена без разглеждане и е прекратено производството по
нея.
За да достигне до този извод, административният орган е
приел, че доколкото РА е връчен на 28.02.2020г., то съгласно чл.152 ал.1 ДОПК,
жалбата е следвало да бъде подадена най-късно на 13.03.2020г./петък – работен
ден/. С оглед въведеното извънредно положение, поради разпространение на вируса
КОВИД-19, от същия ден/петък – 13.03.2020г./ на територията на РБ влиза в сила
Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение
на Народното събрание от 13.03.2020г. Цитирана е разпоредбата на чл.3 ал.2 от
същия закон, като е прието, че сроковете за административно обжалване на
актовете, издадени в производствата по установяване на данъци и задължителни
осигурителни вноски, спират да текат до отмяната на извънредното положение,
т.е. до 13.05.2020г./сряда – работен ден/. Посочено е също така, че след
преустановяване действието на извънредното положение на територията на РБ
продължават да текат сроковете за остатъка им от деня на спирането, поради
което и е установено, че жалбата срещу РА е следвало да бъде подадена до
14.05.2020г./четвъртък – работен ден/. С оглед на това, че жалбата от
ревизираното лице е депозирана на 22.05.2020г., Директорът на Дирекция „ОДОП“
Пловдив е приел, че същата е подадена след изтичане на преклузивния
срок, поради което и като просрочена същата не е допустима за разглеждане.
При така установената фактическа обстановка,
настоящият състав на Административен съд – Пловдив намира следното от правна
страна.
Оспореното решение е издадено от компетентен органи, в
изискуемата се форма и при спазени административнопроцесуални
правила за това. Впрочем, спор по отношение на тези факти, не се формира между
страните.
За разрешаването на настоящия административноправен
спор следва да бъде съобразено, че действително на 24.03.2020г. е обнародван
Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020г., като му е придадено обратно
действие – от 13.03.2020г., и с разпоредбата на чл.3 т.1 са спрени
процесуалните срокове по съдебните производства, с т.2 давностните
и други срокове, предвидени в нормативни актове, с изтичането на които се
погасяват или прекратяват права или се пораждат задължения за частноправните
субекти, с изключение на сроковете по Наказателния кодекс и Закона за
административните нарушения и наказания, а с т.3 – сроковете за изпълнение на
указания, дадени от административен орган в административно производство на
страна или участник. В мотивите на закона – публично достъпни на адрес: https:
//www. parliament. bg/bg/bills/ID/157379/,
е посочено, че: „По отношение на висящите
съдебни и административни производства се предлага процесуалните срокове да не
текат до момента на прекратяване на извънредното положение.“. Такъв е
първоначално внесеният законопроект, който в чл.3 т.1 е предвиждал спиране и на
сроковете за административните производства. В окончателно внесения
законопроект обаче, от тази разпоредба е отпаднал изразът „административни производства“, които производства законодателят е
уредил в чл.3 т.3, където е включил спиране на сроковете за изпълнение на
указания, дадени от административен орган на страни или участници в
производства, с изключение на производствата по Закона за управление на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове. В този вариант и
законът е бил приет.
За гарантиране правата на лицата – физически и
юридически, които са частноправни субекти, и след отпадане/неприемане/ на
текста, касаещ спирането на сроковете и за
административните производства, наред с процесуалните срокове по съдебни,
арбитражни и изпълнителни производства, е внесено предложение за изменение и
допълнение на приетия Закон за действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на НС от 13 март 2020г., съгласно което в чл.4 ал.1 е
предложено сроковете, определени в закон, извън тези по чл.3 и по данъчни
закони, които са свързани с упражняване на права или задължения на гражданите и
изтичат по време на действие на този закон, да спират да текат, съответно след
отмяна на извънредното положение срокът да се удължава със срока, предвиден в
съответния закон и най-сетне, когато срокът е фиксиран в закон с определена
дата и изтича по време на действие на този закон, да се удължава с един месец,
считано от деня на отмяната на извънредното положение. В ал.2 на същия член е
предложено да се приеме спиране и на сроковете за произнасяне на държавни и
местни органи.
И най-сетне, след обсъждане на всички дадени предложения,
с приемането на Закона за мерките и действията по време на извънредното
положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., чл.4 е
придобил следния вид: „Удължават се с
един месец от отмяната на извънредното положение: 1. сроковете, определени в
закон, извън тези по чл. 3, които изтичат по време на извънредното положение и
са свързани с упражняване на права или изпълнение на задължения на частноправни
субекти; 2. действието на административните актове, което е ограничено със срок
и изтича по време на извънредното положение.“. А с ДВ, бр.34 от 2020г., в
сила от 17.04.2020г., е обнародвано приемането и на нова алинея 2, съгласно
която, алинея 1 не се прилага за производствата, свързани с възлагане на
обществени поръчки, концесионните процедури, производствата по Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове,
производствата по глава трета от Закона за държавната собственост и по глава
трета от Закона за общинската собственост, производствата по Закона за
подпомагане на земеделските производители, производствата по Закона за
собствеността и ползването на земеделските земи, производствата по Закона за
горите, производствата по Закона за прилагане на Общата организация на пазарите
на земеделски продукти на Европейския съюз, производствата по Закона за
ветеринарномедицинската дейност, производствата по Закона за устройство на
територията и производствата по Закона за защита на конкуренцията, като е
предвидено и че изречение първо се прилага и за производствата по съответните
подзаконови нормативни актове.
Действително, на пръв поглед е налице припокриване на
текстовете на чл.3 т.2 и чл.4 т.1/в редакцията ДВ, бр.28 от 2020г., в сила от
13.03.2020г./, в частта, в която първата разпоредба/чл.3 т.2/ предвижда спиране
на други срокове, предвидени в
нормативни актове, с изтичането на които се погасяват или прекратяват
права или се пораждат задължения за частноправните субекти за срока от 13
март 2020г. до отмяната на извънредното положение, а втората разпоредба/чл.4
т.1/ предвижда удължаване с един месец от отмяната на извънредното
положение сроковете, определени в закон,
извън тези по чл.3, които изтичат по време на извънредното положение и са
свързани с упражняване на права или изпълнение на задължения на частноправни
субекти. От една страна обаче, е налице разлика между спиране и удължаване
на срокове, а от друга, дори и да е било налице такова припокриване, то същото
е отстранено с приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за
мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020г./ДВ, бр.34 от 2020г., в сила от
9.04.2020г./, където текстът „други
срокове“ е отменен и по отношение на сроковете, определени в закон, извън
тези по чл.3, свързани с упражняване на права или изпълнение на задължения за
частноправни субекти, които изтичат по време на извънредното положение, липсва
предвидено спиране, а е налице единствено и само удължаване, съгласно
останалата да действа разпоредба на чл.4 ал.1.
Все в тази насока следва да се посочи, че дори и да се
приеме, че по отношение обжалването на административните актове по
административен ред е била приложима разпоредбата на чл.3 т.2/изм. ДВ бр.34 от
2020г., в сила от 9.04.2020г./, то тези срокове, съгласно §13 ал.1 от ЗИД на
Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020г./ДВ, бр.34 от 2020г., в сила от
9.04. 2020г./, спрени от обявяването на извънредното положение до влизането в
сила на този закон, продължават да текат след изтичането на 7 дни от
обнародването му в „Държавен вестник“. Или, срокът на жалбоподателя спрял да
тече на 13.03.2020г., започва да тече от 17.04.2020г. и изтича в същия ден. На
тази дата обаче - 17.04.2020г. все още е в сила извънредното положение, поради
което приложение следва да намери отново разпоредбата на чл.4 ал.1, съгласно
която се удължават с един месец от отмяната на извънредното положение
сроковете, определени в закон, извън тези по чл.3, които изтичат по време на извънредното
положение и са свързани с упражнявате на права или изпълнение на задължения на
частноправни субекти.
При това положение, съотнасянето на текстовете на чл.3 и
чл.4 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение,
обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на
последиците/Загл. доп. – ДВ, бр.44 от 2020г., в сила от 14.05.2020г./, към
мотивите на законодателя води до единствения възможен извод, а именно, че чл.3
т.1 касае само процесуалните срокове по съдебни, арбитражни и изпълнителни
дела, т.2 касае давности срокове, т.3 – сроковете в
административните производства, но не всички, а само тези, които са за
изпълнение на указания, докато чл.4 урежда всички останали срокове, определени
в закон, извън тези по чл.3, които изтичат по време на извънредното положение и
са свързани с упражняване на права или изпълнение на задължения на частноправни
субекти, към които срокове без всякакво съмнение следва да бъде отнесен и
срокът по чл.152 ал.1 ДОПК.
С оглед на всичко изложено до тук, следва да се приеме,
че депозираната на 22.05.2020г. жалба срещу РА е в
предвидения в чл.152 ал.1 ДОПК срок, тъй като РА е получен на 28.02.2020г. и
14-дневният срок за неговото обжалване е изтичал на 13.03.2020г., т.е. по време
на извънредното положение, което е отменено, считано от 14.05.2020г., съответно
на основание чл.4 ал.1 от Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март
2020г., и за преодоляване на последиците/Загл. доп. – ДВ, бр.44 от 2020г., в
сила от 14.05.2020г./, срокът, който е изтичал на 13.03.2020г. следва да се
счита за продължен до 14.06.2020г., а жалбата срещу РА, както вече се посочи, е
депозирана на 22.05. 2020г., т.е. в законоустановения срок. Това обстоятелство
обаче, не е било съобразено от ответния административен орган при постановяване
на оспореното решение. Същото ще следва да се отмени и
преписката да се върне за произнасяне по същество.
За пълнота следва да се посочи, че Директорът на Дирекция
„ОДОП“ Пловдив не е съобразил и разпоредбата на §13 от ПЗР към Закона за
изменение и допълнение на Закона за здравето/ДВ, бр.44 от 2020г., в сила от
14.05. 2020г./, съгласно която, сроковете, спрели да текат по време на
извънредното положение по Закона за мерките и действията по време на
извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март
2020г., и за преодоляване на последиците, продължават да текат след изтичането
на 7 дни от обнародването на този закон в „Държавен вестник“, което обнародване
е станало на 13.05.2020г., или иначе казано, дори и да се приеме тезата на
административния орган, то срокът за подаване на жалба срещу РА, връчен на
28.02.2020г., би изтекъл на 21.05.2020г., а не както се посочва – на
14.05.2020г.
Ето защо и поради
мотивите, изложени по-горе
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛОВДИВ, ІІ отд., VІІ състав:
О
П Р Е
Д Е Л И
ОТМЕНЯ Решение №289 от 22.06.2020г. на Директор на Дирекция “ОДОП” – Пловдив при
ЦУ на НАП, с което е оставена без разглеждане жалба с
вх.№20-28-158/02.06.2020г., подадена от „САЛМА 1“ЕООД срещу Ревизионен акт
№Р-16001619005931-091-001/25.02.2020г., издаден от органи по приходите в ТД на
НАП – Пловдив и е прекратено производството по жалбата.
ВРЪЩА административната преписка на Директор на Дирекция “ОДОП” Пловдив при ЦУ
на НАП за произнасяне по същество по жалбата против РА.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО НЕ
подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :