Решение по дело №201/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 март 2022 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20217210700201
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 16

Гр. Силистра, 18 март 2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр. Силистра, в открито съдебно заседание на двадесет и първи февруари през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

                                                                  Съдия: Елена Чернева

при секретаря Виолина Рамова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 201 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).

Производството по делото е образувано по жалба на И.В.Д. с ЕГН – ********** *** срещу Решение № 1040-18-65/ 04.10.2021 г. на директора на ТП на НОИ – Силистра, с което е потвърдено Разпореждане № 2113– 18 – 102#10/ 02.08.2021 г. на ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Силистра, с което на жалбоподателката е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, на основание чл. 98, ал. 1 във връзка с чл. 69б, ал. 2, чл. 68, ал. 1- 2 и чл. 68, ал. 3 от КСО.

                 В жалбата е изразено несъгласие с обжалваното решение в частта относно възприетата от органа категория на труд, положен от жалбоподателката,  в периода от 21.04.1982 – 14.06.1982 г. на длъжността „Бубиньор“ в завод „Здравко Чампоев“ гр. Русе и в периода 23.01.1984 – 03.11.1989 г. на длъжността „Крановик“ в СПС „Металснаб“ Русе, като се претендира за първия период трудът ѝ да бъда зачетен като втора категория, а за втория период – като първа или втора категория. В тази връзка моли да бъде отменено оспореното решение и преписката да бъде върната на административния орган за ново произнасяне.

Ответникът по жалбата - Директора на Териториално поделение на НОИ гр. Силистра, чрез процесуалния си представител гл. юриск. Н. Н. - Н., изразява становище, че оспореното решение е законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено. Моли за отхвърляне на жалбата.

Съдът, като обсъди доводите на страните в производството и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Със заявление рег. № 2113- 18- 102 от 01.03.2021 г. до ТП на НОИ -Силистра жалбоподателката И.В.Д. е поискала да й бъде отпусната  лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, към което е представила необходимите документи, удостоверяващи придобития осигурителен стаж и доход. В хода на развилото се пенсионно производство, пенсионноосигурителният орган е предприел действия по събиране на допълнителни доказателства с цел изясняване на положения осигурителен стаж и реализирания осигурителен доход. Въз основа на същите е направена преценката относно правото на пенсия на жалбоподателката, като е зачетен осигурителен стаж от втора категория труд в размер на 12 години 02 месеца 07 дни и от трета категория – 19 години 02 месеца 23 дни, които превърнати по реда на чл. 104 от КСО възлизат на общ осигурителен стаж в размер на 34 години 05 месеца 17 дни. Пенсионното производство е приключило с  Разпореждане № 2113– 18 – 102#10/ 02. 08. 2021 г. на ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Силистра, с което е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, на основание чл. 98, ал. 1 във връзка с чл. 69б, ал. 2, чл. 68, ал. 1- 2 и чл. 68, ал. 3 от КСО. Разпореждането е връчено на жалбоподателката, която го е оспорила своевременно пред директора на ТП на НОИ - Силистра с жалба вх. № 1012-18-97/15. 09. 2021 г.

Във връзка с оспорването е постановено обжалваното в настоящото производство решение, с което органът е потвърдил разпореждането за отказ по подробни мотиви за това как е зачетен осигурителния стаж на жалбоподателката, въз основа на какви документи и от коя категория е същият. Мотивите на административния орган са, че въз основа на събраните в хода на пенсионното производство доказателства се потвърждава извода на пенсионния орган, че към датата на подаване на заявлението за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст не са били налице условията по чл. 69б, ал. 2, чл. 68, ал. 1 и 2 и чл. 68, ал. 3 от КСО.

С оглед така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима като подадена пред компетентния съд в срока по чл. 118, ал. 1 от КСО от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 АПК. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

В резултат на служебната проверка по чл. 168, ал. 1 от АПК съдът счита, че решението на директора на ТП на НОИ - Силистра е издадено от оправомощен орган в пределите на неговата компетентност съгласно чл. 117, ал. 3 във вр. с ал. 1, т. 2, б. "а" от КСО и в изискуемата форма. В обжалвания акт са посочени изчерпателно фактическите и правните основания за издаването му, позволяващи проверка на материалната му законосъобразност, и не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила.

Спорът в случая е концентриран около материалната законосъобразност на акта. Съгласно разпоредбата на чл. 69б, ал. 2 от КСО жените, които са работили при условията на втора категория труд, придобиват право на пенсия през 2021 г. при навършена възраст 54 години и 8 месеца и имат сбор от осигурителен стаж и възраст – 94. Посочената разпоредба е основната приложима такава, предвид представените от жалбоподателката документи, удостоверяващи придобит осигурителен стаж от втора категория труд, като пенсионноосигурителният орган е длъжен да направи първо преценка именно въз основа на нея. Видно от събраните в пенсионното производство доказателства, не се установява наличието на кумулативно предвидените условия, водещи до възникване на право на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по реда на посочената правна норма. В рамките на своята компетентност ръководителят „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ - Силистра е извършил преценка и относно правото на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст и по реда на чл. 68, ал. 1 и 2 и чл. 68, ал. 3 от КСО, като е установил, че жалбоподателката не отговаря и на изискванията на цитираните разпоредби. Въз основа на това е постановен и отказа за отпускане на искания вид пенсия.

Следва да се отбележи, че единствено пенсионният орган е компетентен да извърши преценка относно правото на пенсия, въз основа на събраните данни за положен от съответното лице осигурителен стаж, както и към коя категория труд принадлежи последният. Съгласно разпоредбата на чл. 40 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж се установява с данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО, с трудови, служебни, осигурителни книжки и с документ по утвърден образец. Последните са официални свидетелстващи документи и като такива притежават материална доказателствена сила, което от своя страна задължава пенсионноосигурителния орган, а и съда в случай на оспорване на административния акт, до доказване на противното, да възприеме за реализиран посочения в същите осигурителен стаж, при кой осигурител, за какъв период и към коя категория труд следва да бъде зачетен. Именно въз основа на такива документи е зачетен и осигурителния стаж на жалбоподателката, като за периода от 21.04.1982 г. до 14.06.1982 г. е заемала длъжността „Бубиньор“ в завод „Здравко Чампоев“ гр. Русе – труд, причислен към трета категория труд. Последният е зачетен въз основа на представена трудова книжка, водена и заверена съобразно законовите изисквания. В хода на контролното административно производство, както и в настоящото съдебно такова, жалбоподателката не представя доказателства, свидетелстващи за наличие на данни, въз основа на които положеният от нея стаж може да бъде зачетен за такъв от втора категория, в каквато насока са и изложените в жалбата твърдения.

Недоказана е и тезата на жалбоподателката, че положеният от нея трудов стаж за периода 23.01.1984 – 03.11.1989 г., през който е заемала длъжността „Крановик“ в СПС „Металснаб“ гр. Русе, следва да бъде зачетен като такъв от първа или втора категория труд. Видно от представената от ответника преписка, осигурителния стаж за посочения период е зачетен по изискано от пенсионноосигурителния орган удостоверение образец УП - 3 вх. № 2113-18-102#9/22.07.2021 г. (л. 154), издадено от осигурителя, в който е посочено, че положеният трудов стаж е от трета категория труд, чиято удостоверителна сила не е опровергана.

Правото да се определи труда към съответната категория, съобразно характера и особеностите на полагането му, е било предоставено на Министерски съвет и на основание чл. 2 от Закона за пенсиите, понастоящем отменен. Този закон е бил относим към периодите, за които е спорно от каква категория следва да бъде зачетен положения от жалбоподателката труд за правото ѝ на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Диференциация на категориите труд е направена в Правилника за категоризиране на труда при пенсиониране (ПКТП), сега отменен, съобразно спецификите на отделните производства и дейности. Видно от ПКТП (отм.) работниците и служителите, които заемат съответните длъжности в структурата на предприятията в широкия смисъл на това понятие, полагат труд от първа категория съответно по чл. 1 до чл. 6л от Правилника. Трудът, който е втора категория е обозначен за съответните длъжности от чл. 7 до чл. 65 (Раздел II). Изброяването на лицата, чиито труд е от първа или втора категория труд не е изчерпателно, защото в чл. 67, ал. 1 ПКТП (отм.) е въведена обща разпоредба, че трудът на работниците и служителите посочени в раздел I и II на Правилника, се причислява към съответната категория, независимо в кой отрасъл на производството е положен, щом работата им е свързана със същата вредност и тежест на труда.  Тъй като предприятията и длъжностите, които е заемала жалбоподателката не попадат сред изброените в правилника, на същата са дадени изрични указания с Разпореждане № 592 / 12. 11. 2021 г. да установи условията си на труд в двата процесни периода. Беше назначена служебно и експертиза в тази насока, но от страна на жалбоподателката не беше внесен определения депозит, поради което твърденията относно обстоятелството, че стажът на лицето в спорните периоди следва да се зачете като по-висока категория, в крайна сметка останаха недоказани.

 

В заключение на изложеното съдът намира, че оспореното решение не страда от пороци, съставляващи основания за отмяната му по смисъла на чл. 146, т. 1-5 АПК, поради което жалбата се явява неоснователна и следва да се отхвърли. 

Въпреки изхода на делото настоящата инстанция намира  искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за неоснователно. Разпоредбите на чл. 120, ал. 1 и ал. 2 КСО се явяват специални по отношение на общите разпоредби на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК и чл. 143 от АПК. Липсата на изрична уредба в КСО, която да предвижда отговорност на жалбоподателя за заплащане на юрисконсултско възнаграждение на ответника, ако последният е бил защитаван от юрисконсулт, при отхвърляне на жалбата му, означава, че такова не се дължи (в подобен смисъл Определение № 7536 от 6.06.2018 г. на ВАС по адм. д. № 8577/2017 г., VI о.). Подобна регламентация е налице в чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, по който има обилна практика относно недължимост на юрисконсултско възнаграждение на ответника при отхвърляне на иска. Целта и на двете разпоредби е да улесни максимално достъпа до правосъдие на гражданите и да намали на неблагоприятните финансови последици за тях при  отхвърлянето на жалбите им, респ. исковете им.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Силистра

 

 

 

 

Р   Е   Ш   И  :

 

                ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.В.Д. с ЕГН – ********** *** срещу Решение № 1040-18-65/ 04.10.2021 г. на директора на ТП на НОИ – Силистра, с което е потвърдено Разпореждане № 2113– 18 – 102#10/ 02.08.2021 г. на ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Силистра, с което на жалбоподателката е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, на основание чл. 98, ал. 1 във връзка с чл. 69б, ал. 2, чл. 68, ал. 1- 2 и чл. 68, ал. 3 от КСО.

 

   Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от връчването му на страните.

 

 

 

Съдия: