РЕШЕНИЕ
№ 494
Добрич, 26.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Добрич - V състав, в съдебно заседание на четвърти март две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | НЕЛИ КАМЕНСКА |
При секретар СТОЙКА КОЛЕВА като разгледа докладваното от съдия НЕЛИ КАМЕНСКА административно дело № 20247100700472 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП).
Делото е образувано по жалба на П. Г. К. с [ЕГН], с постоянен адрес в [населено място], [жк], вх.Б, ап. 2, подадена чрез адв. К. К. –АК Добрич, редовно упълномощен, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0819-001052/16.08.2024 г., издадена от младши автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Варна, Т. И. Т., с която е приложена принудителната административна мярка по чл. 171, т.2а, б.“а“ от Закона за движение по пътищата, изразяваща се в отнемане на рег.табели с номера РВ 20 95 СВ и отнемане на свидетелството за регистрация за МПС, поради загубване на придобита правоспособност от водача след отнемане на всички контролни точки.
В жалбата са изложени съображения за нищожност, а при условията на евентуалност и за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради липса на фактически основания за нейното издаване. В съдебно заседание чрез процесуалния си представител заявява, че поддържа жалбата и моли заповедта да бъде отменена като му се присъдят съдебните разноски.
Ответната страна, мл. автоконтрольор Т. Т., при Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Варна, не изразява становище.
Добричкият административен съд, обсъди събраните по делото доказателства във връзка с твърденията и становищата на страните и приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е допустима.
Съгласно чл. 172, ал. 5 от ЗДвП обжалването на заповедите от вида на процесната се извършва по реда на АПК. Жалбата е подадена от адресата на заповедта, срещу годен за оспорване административен акт. Заповедта е връчена на 16.08.2024 г., а жалбата срещу нея е подадена на 30.08.2024 г. в офиса на пощенски оператор „Еконт“, оформена като пратка № 5300603239162, т.е. спазен е законоустановения 14-дневен срок за обжалване по чл. 149, ал. 1 от АПК.
Жалбата е неоснователна.
Въз основа на приетите по делото писмени доказателства, обсъдени във връзка с изложените в жалбата твърдения, по делото се установява, че с Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) серия АД, бл. № 325343 от 16.08.2024 г. издаден от мл.инспектор Д. Д., актосъставител по повод осъществен контрол по ЗДвП на 16.08.2025 г. около 01,35 часа, е констатирано качеството водач на МПС П. К., тъй като същият е управлявал собственият си лек автомобил модел и [Марка] 3201, с рег. № [рег. номер] в [населено място], по [улица]в посока [улица], до № 24.
При проверката полицейските служители извършили справка в автоматизираните информационни системи на МВР, при която установили, че К. е загубил правоспособността си поради отнемане на всички контролни точки. Затова бил съставен представения по делото АУАН срещу П. К. за нарушаване на чл. 150 във вр. с чл. 157, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
Въз основа на фактическата обстановка, описана в горецитирания АУАН, е била издадена от младши инспектор Т. оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № 24-0819-001052/16.08.2024 г., с която на водача е наложена принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2а, б.“а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца, отнето е свидетелство за регистрация на МПС и 2 бр. регистрационни табели.
При извършване на дължимата проверка за законосъобразност по чл. 168, ал. 1 от АПК, административният съд приема, че заповедта е правилна, законосъобразна и не страда от визираните в жалбата пороци.
Неоснователни са възраженията в жалбата, че заповедта е издадена от некомпетентен орган, без материална и териториална компетентност.
От представените по делото доказателства се установява, че издателят на заповедта е младши инспектор в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Варна. Нарушението е установено на територията на [населено място] и попада в териториалния обхват за контрол на движението, осъществяван от служителите сектор „Пътна полиция“-Варна.
С т.2.2.3 от Заповед № 365з-8226/30.12.2021 г. директорът на ОД на МВР-Варна е оправомощил назначените по график служители на длъжност „младши автоконтрольор“ в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Варна, да прилагат принудителните административни мерки по чл. 171, т. 2а от ЗДвП. От приложеният график за м.август 2024 г. на полицейските служители от сектор „ПП“ при ОД на МВР-Варна, се установява , че младши инспектор Т. е бил назначен на 16.08.2024 г. Затова съдът приема, че заповедта не е нищожна, а е издадена от материално и териториално компетентен орган.
Заповедта отговаря на изискванията за форма на административните актове и е мотивирана. От фактическа страна в мотивите на заповедта е възпроизведена фактическата обстановка, описана в АУАН. От правна страна заповедта за прилагане на ПАМ е мотивирана с нормата на чл. 171, т. 2а, б.“а“ от ЗДвП, която определя, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителната административна мярка прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач.
Съдът не установи при издаването на заповедта да са допуснати съществени процесуални нарушения.
Заповедта е съобразена с материалния закон.
Нормата на чл. 157, ал. 1 от ЗДвП определя, че при издаване на свидетелство за управление притежателят му получава определен брой контролни точки за отчет на извършваните нарушения, както и че в националния регистър за водачите и техните нарушения и наказания по чл. 165, ал. 1, т. 6 се съхранява информация за контролните точки за отчет на извършените нарушения. Законът предвижда също, че водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи (чл.157, ал. 4 от ЗДвП).
В случая по делото се установи, че водачът на процесния автомобил е загубил правоспособността по смисъла на чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, тъй като са му отнети всички предоставени му контролни точки с влезли в сила наказателни постановления. Затова към 16.08.2024 г., т.е. към момента на проверката и момента на издаване на процесната заповед, същият е бил неправоспособен водач.
По делото бяха изискани и представени всички визирани в приложената в преписката Справка за нарушител наказателни постановления.
Установява се, че с Наказателно постановление № 20-0851-000764/08.06.2020 г., издадено от служител на Сектор „Пътна полиция“ –Добрич, връчено на 05.10.2020 г. и влязло в сила на 13.10.2020 г., на жалбоподателя са отнети 6 контролни точки, с Наказателно постановление № 21-0851-001690/07.10.2021 г., издадено от служител на Сектор „Пътна полиция“ –Добрич, връчено на 08.11.2021 г. и влязло в сила на 16.11.2021 г. са отнети 6 контролни точки. С Наказателно постановление № 22-1717-000904/ 04.01.2023 г., издадено от служител на Първо районно управление –Добрич, връчено на 05.04.2023 г. и влязло в сила на 20.04.2023 г. на водача са отнети 6 к.т. С Наказателно постановление № 23-1717-000589/ 12.06.2023 г., издадено от служител на Първо районно управление –Добрич, връчено на 16.06.2023 г. и влязло в сила на 01.07.2023 г. са отнети 10 к.т.
Наказателно постановление № 23-0253-000029 / 22.03.2023 г., издадено от служител при Районно управление Девня към ОД на МВР Варна, връчено на 27.06.2023 г., влязло в сила на 12.07.2023 г. са отнети 8 контролни точки. С Наказателно постановление № 24-0445-000044 / 15.02.2024 г., издадено от служител в Районно управление Аксаково към ОД на МВР Варна, връчено на 31.05.2024 г. влязло в сила на 15.06.2024 г. са отнети 8 контролни точки, общо 44 бр. к.т.
С оглед установените влезли в сила наказателни постановления, с които през периода 27.05.2020 - 15.02.2024 г. са били санкционирани извършени от жалбоподателя различни нарушения на правилата на ЗДвП и съответно са отнемани контролни точки, правилно с оспореното заповед е приложена нормата на чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП, която не допуска управление от водач, загубил правоспособност на основанието по чл. 157, ал. 4 от ЗДвП- отнемане на всички контролни точки.
В резултат от горното се налага извода, че оспорената заповед е законосъобразна, а жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.
При този резултат от делото, претенцията на жалбоподателя за присъждане на сторените от него деловодни разноски е неоснователна. Неоснователна е претенцията и на ответника, тъй като същият е бил ненадлежно представляван. Представеното по делото писмено становище е подадено от името на друг служител на ОД-МВР Варна, а не на ответника по настоящото дело, Т. Т.. Същото не е било поправено, след като на ответника са дадени указания за това в първото по делото съдебно заседание.
Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 1 и ал. 2 от АПК, Административен съд – Добрич
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П. Г. К. от [населено място] срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 24-0819-001052/16.08.2024 г., издадена от младши автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР-Варна.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
Препис от решението да се изпрати на страните.
Съдия: | |