Решение по дело №1085/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 897
Дата: 6 декември 2021 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20217150701085
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 897/6.12.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик, VІ-ти състав, в открито съдебно заседание на четвърти ноември, две хиляди двадесет и първа година в състав:                            

СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 1085 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 - 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 77 и чл.68, ал. 1 от Закона за защита от дискриминация.

Образувано е по жалба на ЧСИ Д.Д., с адрес ***, против Решение № 497/02.06.2021г. на Комисия за защита от дискриминация, с което се установява, че при осъществяване на своята дейност ЧСИ Д.Д. е поддържал и продължава да поддържа архитектурна среда, ограничаваща достъпа на лица с увреждания до обект ЧСИ Д.Д., находящ се в гр. Пазарджик, ул. "Александър Стамболийски" № 41, което представлява нарушение на чл. 5 от Закон за защита от дискриминация (ЗЗДискр.) по признак "увреждане" и нарушава разпоредбите на антидискриминационното законодателство. Наложена е имуществена санкция в размер на 250 лева. На основание чл. 47, т. 4 от ЗЗДискр. на ЧСИ Д.Д. е предписано в тримесечен срок от постановяване на решенето да предприеме необходимите действия за изграждането на достъпна архитектурна среда до обекта. С жалбата се оспорва законосъобразността на решението, като се твърди, че то е постановено в противоречие на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на процесуалните норми, същото е неясно по отношение на обвинението за допуснато нарушение на ЗЗДискр., както и че не следва да е адресат на акта. От съда се иска да отмени изцяло оспореното решение, както и да присъди на оспорващия направените по делото разноски за адвокатска защита в размер на 400 лева.

Ответникът по оспорването - Комисията за защита от дискриминация, чрез процесуалния си представител в писмено становище и в последствие в писмени бележки, оспорва жалбата като неоснователна и иска от съда да остави в сила оспореното решение, както и да ѝ присъди юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

ЧСИ Д.И.Д. *** действие ОС Пазарджик, чиято кантора е с адрес гр. Пазарджик, ул.„Александър Стамболийски“ № 41,ет. 2. На 17.10.2018 г. представител на КЗД извършил проверка за състоянието на архитектурната достъпност на обект ЧСИ Д.И.Д., находящ се в гр. Пазарджик, ул.„Александър Стамболийски“ № 41,ет. 2 на основание чл. 40, ал. 2 от ЗЗдискр., във връзка със Заповед № 24/20.03.2018 г. на Председателя на КЗД, в рамките на кампания "Достъпна среда". За проверката бил съставен констативен протокол от същата дата, регистриран в КЗД с вх. № 12-11-2762 от 20.10.2018 г. В протокола като констатация е отбелязано  единствено "Обектът няма достъпна архитектурна среда, пригодена за хора с увреждания". Към протокола е приложена снимка /л. 19 от адм.д. по описа на АССГ, препратено по компетентност към настоящия съд.

Въз основа на констативния протокол седем месеца по – късно председателят на КЗД е изготвил доклад вх. № 12-11-1858 от 15.05.2019 г. и на основание чл. 50, т. 2 от ЗЗДискр. е предложила на КЗД да бъде образувано производство за защита от дискриминация по реда на Глава четвърта, Раздел първи от ЗЗДискр., в което да се установи налице ли е нарушение на чл. 5, предложение последно по признак "увреждане" във вр. с § 1, т. 7 и 8 от ДР на ЗЗДискр.

С Решение по протокол № 11 от 17.07.2019 г. с 9 гласа за КЗД приела да се образува производство и се самосезира по доклад под № 12-11-1858 от 15.05.2019 г. Въз основа на решението с Разпореждане № 1181/27.08.2019г. председателят на КЗД е образувала преписка № 683/2019 г. на КЗД за производство по Глава четвърта от закона. Преписката е разпределена на пети заседателен състав, състоящ се от трима членове на комисията.

С писмо с изх. № 44-00-3371/28.10.2019г. КЗД е уведомила ЧСИ Д.Д. за образуваната преписка, като е изпратила копие на доклада и констативния протокол. Дадена е възможност в 7-дневен срок да представи писмено становище

Оспорващият е представил становище с вх. № 44-00-3541/07.11.2019г., в което се твърди, че протокола от 17.10.2018г. е с неясена длъжност на съставителя му, при проверката не е посетена кантората на ЧСИ, има достъп до асансьор, осъществяван от жилищната част на същата сграда. Заявява се, че сградата е частна собственост, а той е наемател, поради което не собственикът разполага с документация, която може да изясни спора.

С доклад от 21.11.2019г. Владимира Стоянова докладчик по посочени в съдържанието му преписки, включително и на процесната, иска от председателя на КЗД да удължи срока им за проучване с 30 дни. С разпореждане № 2048/25.11.2019г. на председателя на КЗД е удължен срока за проучване с 30 дни, считано от датата на разпореждането.

С писмо с изх. № 44-00-3927/17.12.2019г. докладчика по преписката в КЗД е изискал от  Д.Д. да представи в 3-дневен срок договора за наем, както и информация как са уредени наемните отношения.

С уведомително писмо с вх. № 44-00-4000/23.12.2019г. ЧСИ Д. уведомява комисията за адреса на кантората, изпраща копие на скица на обекта от КККР.

Съгласно скицата от КККР собственик на самостоятелния обект в сградата е Стоян Парпулов, от гр. Пазарджик, на който от Комисията е изпратено писмо с изх. № 44-00-405/06.02.2020г., ведно с копия от доклада, протокола и становищата на Д., като се дава срок от 7 дни за становище. Липсва отговор, вероятно поради това е изпратено същото писмо с дата 12.06.2020г., без да има данни за отговор и на него.

С уведомления за призоваване от 4.11.2020г.  участниците в административното производство са уведомени за насрочено открито заседание на 02.02.2021г.

Докладчикът по преписката е уведомил председателя на Пети СПЗС за движението по преписката, като е описал горепосочените в изложението факти и обстоятелства с Доклад – заключение(л. 46).

За откритото заседание по преписка № 683/2019г. е съставен протокол от 02.02.2021г. състоящ се от 23 страници. Видно от съдържанието му се е приел доклад-заключението, състояла се е полемика между страната в административното производство – ЧСИ Д.Д., с адвокат Д., и тричленния състав на КЗД, като липсва конструктивна комуникация в тази фаза на производството. Като краен резултат КЗД е приела констативния протокол от 17.10.2018г., въз основа на който е изготвен доклад от председателя на КЗД и е възложено на регионален представител на КЗД да посети обекта на място в присъствието на страната ЧСИ Д.. Относно доказателствените искания за събиране на строителни книжа относно процесния обект и асансьор, изясняване на статута на сградата, предназначение и собственост, Съставът е отложил произнасянето.

С писмо с вх. № 44-00-625/18.02.2021г. ЧСИ Д. изпраща на Комисията отговор, че достъп до кантората му имат страните, участващи в изпълнителните производства, като те имат възможност за отдалечен достъп в електронното дело чрез системата Енфорсър. Всеки може да подаде молба и искане до ЧСИ и чрез факс, поща, електронна поща, куриерски служби. Уведомява, че кантората на ЧСИ се намира в сграда със смесено предназначение и на първи и втори етаж има множество офиси. Достъпът до сградата е постоянен и неограничен. Счита, че не може да бъде адресат на задължение по ЗХУ. Представя договор за наем, скица от КККР.

След изискване от КЗД, Регионален представител на КЗД Пазарджик е извършил проверка на обекта на ЧСИ, за което е изготвил докладна записка. На 01.04.2021г. около 10ч. е извършена проверка за архитектурна достъпност за лица с увреждания. Представителят уведомява КЗД, че живуща в съседен вход в разговор, проведен по домофон, му е обяснила, че асансьорът няма „нищо общо с ЧСИ“, нямат договор за ползване, като асансьорът минава през етажа, но не спира. До самия асансьор се стигало по стълбище с 6-7 стъпала. Представен е Протокол за извършена проверка от 01.04.2021г., като при проверката е била Петя Терзиева – секретар деловодител при ЧСИ. Изписана е констатация, че ЧСИ няма достъпна архитектурна среда за лица с увреждания и че на този вход няма асансьор. Приложени са три снимки - на входа с надпис на ЧСИ Д., още един вход, без данни за номер, и на стълбище.

Състояло се е второ заседание по преписката на 28.04.2021г., за което е съставен протокол. Представен е на страната вторият доклад за извършена проверка от 01.04.2021г. от регионалния представител на КЗД в Пазарджик. ЧСИ Д. твърди, че сградата е стара и не може да се прилагат правилата за нови сгради, като счита, че не може да извърши реконструкция, с оглед липсата на собственост в сградата, че тя е собственост на много други лица. Отново след неконструктивно развитие на административната фаза на производството, в краен резултат КЗД не е намерила за необходимо да събира допълнителни доказателства, заявени от страна на Д. в предходното открито заседание.

След проведено на 28.04.2021 г. заседание на заседателен състав, преписката е обявена за решаване.

Постановено е Решение № 497/02.06.2021г. което е предмет на настоящото производство и с което се установява, че при осъществяване на своята дейност ЧСИ Д.Д. е поддържал и продължава да поддържа архитектурна среда, ограничаваща достъпа на лица с увреждания до обект ЧСИ Д.Д., находящ се в гр. Пазарджик, ул. "Александър Стамболийски" № 41, което представлява нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр. по признак "увреждане" и нарушава разпоредбите на антидискриминационното законодателство. Наложена е имуществена санкция в размер на 250 лева. На основание чл. 47, т. 4 от ЗЗДискр. на ЧСИ Д.Д. е предписано в тримесечен срок от постановяване на решенето да предприеме необходимите действия за изграждането на достъпна архитектурна среда до обекта.

Решението е съобщено на оспорващия на 16.06.2021г., съгласно известие за доставка/л.106 на гърба/, а жалбата срещу него е подадена чрез пощенски оператор на 24.06.2020 г., съгласно пощенското клеймо на пощенския плик /л.13/.

В хода на съдебното производство жалбоподателя Д.Д. е представил доказателства, които се съдържат в административната преписка.

С оглед на така установените по делото факти и след цялостна проверка по реда на чл.168 от АПК, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата като подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на контрол и в срока, предвиден в закона, е процесуално допустима.

Оспореното решение е издадено при спазване на установената от закона писмена форма.

Изложени са фактическите и правни основания за издаването на акта.

При издаването на решението административният орган се е ръководил от специалните административно-производствени правила, установени в чл. 50 - чл. 70 ЗЗДискр. При развитие на производството пред КЗД обаче не са спазени сроковете, уредени в ЗЗДискр. Видно от преписката проверката е извършена на 17.10.2018 г., като цели 10 месеца след това се образува производство и преписка. Още повече - сроковете за проучване, въпреки удължаването им, изобщо не са спазвани. Открито заседание за изслушване на страната, с оглед събиране и запознаване с доказателствата, се е състояло две години и седем месеца след образуване на производството. Тези срокове са инструктивни и тяхното нарушаване не влече незаконосъобразност на постановеното решение, но безспорно се отразява на съобразяването на акта с целта на закона и своевременност при осъществяване на контрола по ЗЗДискр. от Комисията.

Релевантното в случая е дали жалбоподателят може да бъде адресат на задължението по чл. 5 от ЗЗДискр. за изграждане и поддържане на архитектурна среда, която да не затруднява достъпа на лица с увреждания до офиса му, и налице ли е нарушение на посочената норма.

Нормата на чл. 4 от ЗЗДискр. забранява всяка пряка или непряка дискриминация, основана на признак "увреждане".

Изискването за достъпност на архитектурната среда е въведено с чл. 9 от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания (ратифицирана със закон на 26.01.2012 г., ДВ, бр. 12 от 10.02.2012 г. ), която гласи: Държавите, ратифицирали конвенцията, са длъжни да предприемат мерки, които да идентифицират и премахват всякакви пречки и прегради пред достъпността по отношение на: а) сгради, пътища, транспортни и всякакви други открити и закрити съоръжения, включително училища, жилищни постройки, здравни заведения и работни места; б) информационни, комуникационни и други услуги, включително информационни системи и услуги за спешна помощ. Разпоредбата на чл. 5 от ЗЗДискр. определя като дискриминация изграждането и поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места. Сградите, в които се предоставят обществени услуги, предлагани публично за неограничен брой лица, могат да се определят като публично място (в този смисъл Решение на ВАС по адм. д. № 12883/2010 г. и други). Офисът на ЧСИ Д. отговаря на посочените признаци, поради което несъмнено съставлява публично място.

Забраната по чл. 5 от ЗЗДискр. е абсолютна. Съгласно нормата Тормозът на основа на признаците по чл. 4, ал. 1 , сексуалният тормоз, подбуждането към дискриминация, преследването и расовата сегрегация, както и изграждането и поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места, се смятат за дискриминация.

Легално определение на хора с увреждания е дадено в § 1, т. 1 от ДР на ЗХУ, според който "Хора с увреждания" са лица с физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот. Съгласно чл. 53, ал. 1 от ЗХУ хората с увреждания имат право на равен достъп до физическата среда на живеене, труд и отдих, лична мобилност, транспорт, информация и комуникации, включително до информационни и комуникационни системи и технологии, както и до всички останали удобства и услуги за обществено обслужване в урбанизираните територии. Според чл. 53, ал. 2, т. 2 от ЗХУ достъпът се осъществява чрез идентифициране и премахване на всякакви пречки и прегради пред достъпността, които се отнасят към сгради и съоръжения за обществено обслужване в областите на здравеопазването, търговията и т.н. В чл. 53, ал. 3 от ЗХУ е указано, че правилата, нормите и нормативите (минималните стандарти) за достъпност и универсален дизайн на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на сградите и съоръженията по ал. 2, т. 1, 2 и 3 се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Същият е издал Наредба № 4 от 1.07.2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания, на която се е позовала и КЗД в оспорения административен акт. Според § 1, т. 2 ДП на тази наредба "Достъпна среда" е среда в урбанизираните територии, сградите и съоръженията, която всеки човек с намалена подвижност, със или без увреждания може да ползва свободно и самостоятелно.

В производството пред КЗД е установено, че процесният обект – ЧСИ Д.Д., находящ се на адрес: гр. Пазарджик, ул. „Александър Стамболийски“ № 41, ет. 2, не е собственост на Д.Д., а съгласно КККР на гр. Пазарджик на физическо лице – Стоян Парпулов, и същото помещение е наето от Д.Д. на основание договор за наем от 19.03.2013 г. Това обстоятелство не е обсъдено в мотивите на оспорения административен акт на КЗД. В тях е посочено, че поради липса на доказателства по преписката за осигурена достъпност на процесния обект, е налице акт на дискриминация по чл. 5 от ЗЗДискр. Наложено е имуществена санкция в размер на 250 лева и предписание за изграждане на  достъпна архитектурна среда.

Възражения в насока, че ЧСИ Д. не е пасивно легитимирана страна са направени както в посочените по-горе становище на г-н Д. към КЗД, така и в проведените открити заседания на 02.02.2021г. и 28.04.2021г. Въпреки това административното производство е протекло при участие само на Д.Д.. Има данни за две изпратени писма към Стоян Парпулов, но в тях се съдържат указания за представяне на становище, без да е привлечен като страна в административното производство.

Съгласно чл. 35 от АПК Индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно направени. Безспорно производството пред КЗД следва да се съобразява както с процесуалните норми на специалния закон ЗЗДискр., така и от нормите на АПК, уреждащи административното производство по издаване на ИАА. Задължително следва да се спазват принципите на истинност – чл. 7 от АПК, на равенство – чл. 8 от АПК, на служебното начало – чл. 9 от АПК,

Решението на КЗД е постановено при съществено нарушение на административнопроизводствените принципи и правила, противоречи на материалноправните разпоредби, и е постановено при липса на доказателства, установяващи нарушение. При упражняване правомощията си по чл. 47, т. 1 от ЗЗДискир, КЗД не е взела предвид събраните в административното производство доказателства относно субектите, които могат да носят отговорност за нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр. при осъществена дискриминация за изграждането и поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места.Административното производство по реда на чл. 50, т. 2 ЗЗДискр е проведено без участието на страна, която би могла да е адресат на отговорност по реда на ЗЗДискр.(Решение № 9323 от 30.08.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5153/2021 г.)

В мотивите на КЗД се съдържат констатации за непредставени на доказателства за осигурена достъпност до процесния обект на хора в неравностойно приложение, но липсват съображения на административния орган относно приложимата материалноправна уредба, спрямо субектите адресати на отговорността по чл. 5 от ЗЗдискр., какво точно има предвид като мерки, в какво точно се състои липсата на достъпна архитектурна среда. В двата протокола за проверка – от 17.10.2018г., както и този от 1.04.2021г. се съдържат единствено констатация, че липсва архитектурна достъпност на обекта. Но от цялото съдържание и мотиви на процесното решение, както и в отделен протокол, документ и т.н. по преписката, не се съдържа нищо пояснително и уточняващо за това какво се има в предвид. Ако административния орган има предвид рампа – то това е съоръжение с характер на строеж § 5, т. 38  от ДР на ЗУТ и следва да се съобразяват нормите на ЗУТ. Разрешение за строеж може да бъде издадено на собственик на имота, на лице с учредено право на строеж, на което е учредено право на строеж в чужд недвижим имот. В този случая ЧСИ Д.Д. не може да бъде адресат на акта, тъй като не е процесуално легитимиран да инициира административно производство по издаване на разрешение за строеж на кое да е от съоръженията посочени в чл. 14 от Наредба № 4 от 1.07.2009 г. – отм., респективно в чл. 17, от действащата понастоящем Наредба № РД-02-20-2 от 26.01.2021 г. Тоест няма как да бъде надлежен адресат на задължението за изграждане и поддържане на достъпна архитектурна среда относно наетият от него офис, както е приела за установено Комисията в оспореното решение. От тук и изводът, че даденото с оспореното решение на КЗД предписание да се изгради достъпна архитектурна среда е незаконосъобразно, като противоречащо на материалния закон. Предписанието е неконкретизрано, което на практика го прави неизпълнимо. Трябва да се посочи конкретно действие, тъй като при изпълнение ще може да се установи обективен резултат, а не субективна интерпретация.

В настоящия случай сградата, в която се намира процесната кантора на ЧСИ, е построена преди 2006 год. В рамките на проучването по чл. 55, ал. 1 и 2 от ЗЗДискр. административният орган не е установил възможните мерки за осигуряване на достъпна среда за хората с увреждания. В конкретния случай неясно остава от съдържанието на процесното решение дали това е за изграждане на рампа, достъп до асансьор, някакава конкретно разписана мярка. По този начин предписанието се явява обективно неизпълнимо, още повече от наемател в обекта.

В цялото административно производство пред КЗД са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Оставено е без уважение искането на страната за събиране на доказателства и изясняване на обстоятелства във връзка със строежа на сградата, съпътстващите строителни документи, както и информация за собствениците на обектите в режим на етажна собственост. КЗД не е събрала достатъчно писмени доказателства, необходими за пълното и всестранно изясняване на обстоятелствата. Протоколите от извършените проверки на място от 17.10.2018г. и проверката межди двете открити заседания - от 01.04.2021г. не допринасят да изясняване на фактическата обстановка. В същите е посочено единствено, че няма достъпна архитектурна среда. Нищо повече. В протокола от порверка от 01.04.2021г. се пресъздава информация, получена по домофон, от живуща в съседен вход. Не са посочени имена, адрес, телефон. Съгласно чл. 44, ал. 2 от АПК сведенията се дават писмено. Те се подписват от лицата, които са ги дали, и се приподписват от административния орган или от определен от него служител. В случая в административната преписка няма обяснения от лицето, което е живущо в съседен вход, няма данни дали е реално лице. Служителят само е посочил, че има информация и то получена в разговор по домофон. Тя обаче не е оформена съгласно изискванията на чл. 44, ал. 2 и ал. 3 от АПК, като не са приподписани от административния орган или негов служител.

Доколкото липсват други писмени и гласни доказателства, а фактическата обстановка се доказва единствено с тези протоколи, то съдът счита, че допуснатото нарушение е съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което повлиява на вероятността за неистинност на фактите, които административният орган е счел за установени.

Предвид горните изводи съдът намира, че оспореното решение е незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено, като постановено в нарушение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

С оглед изхода на делото съдът намира искането на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски като своевременно направено, основателно и доказано до размер на 400 лв. за заплатен адвокатски хонорар.

Водим от горното и на основание чл.172, ал. 1 от АПК, Административен съд Пазарджик, VІ състав

 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 497/02.06.2021г. на Комисия за защита от дискриминация, с което установява, че при осъществяване на своята дейност ЧСИ Д.Д. е поддържал и продължава да поддържа архитектурна среда, ограничаваща достъпа на лица с увреждания до обект ЧСИ Д.Д., находящ се в гр. Пазарджик, ул. "***" № **, което представлява нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр. по признак "увреждане" и нарушава разпоредбите на антидискриминационното законодателство; наложена му е имуществена санкция в размер на 250 лева и на основание чл. 47, т. 4 от ЗЗДискр. на ЧСИ Д.Д. е предписано в тримесечен срок от постановяване на решенето да предприеме необходимите действия за изграждането на достъпна архитектурна среда до обекта.

ОСЪЖДА Комисията за защита от дискриминация - София да заплати на Д.И.Д., с адрес *** направените по делото разноски в размер на 400 лв.

Решението може да се оспори с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от обявяването му.

 

СЪДИЯ: /П/

Решение № 5890 от 15.06.2022г. на ВАС - София, Пето отделение по АД № 1307/2022г. - ОТМЕНЯ решение №897/06.12.2021 г. по адм.дело №1085/2021 г. на Административен съд - Пазарджик.

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на същия съд със задължителни указания в мотивите на решението.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.