Решение по дело №335/2020 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 120
Дата: 16 юни 2020 г. (в сила от 6 юли 2020 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20205640200335
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер   120                                   16.06.2020г.                              град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На единадесети юни                                      през две хиляди и двадесета година

В публичното заседание в следния състав :

 

                                        Председател: Мартин Кючуков                   

Секретар Велислава Ангелова

Прокурор

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 335 по описа за 2020 година

                       Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                       Обжалван е Електронен фиш серия К №2640786/29.03.2019г. на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП на С.И.Ф. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева.

                       Недоволна от така наложеното наказание е останала жалбоподателката С.Ф., поради което го обжалва в срок. Били допуснати съществени процесуални нарушения. Ел.фиш не съдържал законоустановените реквизити по чл.189 ал.4 от ЗДвП – нямало дата на издаване и не било посочено точно и ясно мястото на извършване на нарушението. Фишът не бил издаден в предвидените в ЗАНН срокове. Освен това Ел.фиш бил издаден от некомпетентен орган. Нарушението не било установено по предвидения в закона ред. Описаното деяние било несъставомерно. Използваното техническо средство не било преминало проверка и не било калибровано. Квалификацията на нарушението била непълна и неточна. На жалбоподателката не бил предоставен снимков материал.

  Иска от съда да отмени изцяло атакувания Електронен фиш.

  Ответникът по жалбата – ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат представител.

  Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

  На 29.03.2019г., в 10,02 часа, на бул.“Г.С.Раковски“, до база „Беттран“, в населеното място, е било извършено засичане на скоростта и заснемане с автоматизирано техническо средство тип АТС TFR1-M с №557 на преминал лек автомобил „Мерцедес С 320 ЦДИ“, с регистрационен номер Х 90 04 КК. Техническото средство отчело, че автомобилът се движи със скорост от 71 км/ч, в населеното място – при разрешена максимална скорост от 50 км.ч. Установено е, че лекият автомобил е регистриран на името на жалбоподателката С.И.Ф..

 При тази фактическа обстановка от ОД-МВР-Хасково е издаден Електронен фиш серия К №2640786, с който на жалбоподателката е наложена глоба в размер на 50 лв.

 При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

 Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да осъществява цялостен контрол и kогато се установи, че нарушителят е извършил деянието виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53 от  ЗАНН.

Електронният фиш е относително нов инструмент в административно-наказателните производства. С измененията в ЗАНН законодателят приравни същия на наказателно постановление. Това приравняване на наказателно постановление не е откъм реквизити, а откъм правни последици – иначе казано с електронен фиш могат да се налагат наказания за нарушения по ЗДвП, установени и заснети с техническо средство, така както такива могат да се налагат с наказателно постановление.

Няма изискване електронният фиш да има реквизитите на наказателно постановление по чл.57 от ЗАНН.

Напротив, реквизитите на електронния фиш са уредени в специалния закон – ЗДвП – в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението – в случая е посочена – ОДМВР-Хасково, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението – в случая са посочени, регистрационния номер на моторното превозно средство – в случая е посочен, собственика, на когото е регистрирано превозното средство – в случая е посочен, описание на нарушението – направено е, нарушените разпоредби – в случая са посочени, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане – в случая са посочени.

Иначе казано атакуваният електронен фиш съдържа всички реквизити, изискуеми по закон – чл.189 ал.4 от ЗДвП.

Нещо повече – предвидено е, че образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Такъв образец е утвърден със Заповед 1з-305 от 04.02.2011г. и атакуваният електронен фиш е именно по бланката на утвърдения образец от Министъра на вътрешните работи.

Използваното в конкретния случай техническото средство е калибровано – видно от представените протоколи за проверка.

В административната преписка са представени Удостоверение №10.02.4835 за одобрен тип средство за измерване на Българския институт по метрология – именно за техническото средство, използвано за измерване на скоростта и Протокол за извършена проверка №2-53-19/22.02.2019г. на система тип АТС TFR1-M с №557 – от които става ясно, че използваното техническо средство е одобрено за употреба от БИМ и е извършено последващо калиброване в гр.София на мобилната система за видеоконтрол.

Превишението на скоростта е с 18 км.ч. Замерената скорост от 71 км/ч е била намалена с 3 км/ч, което е възможното отклонение на използваната система – в полза на жалбоподателката – и така в ел.фиш е посочена скорост от 68 км/ч., което значи превишение с 18 км/ч.

За това нарушение нормата на чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП предвижда наказание глоба в размер на 50 лв.

Твърд размер. Няма възможност за индивидуализация.

Това е и наказанието, наложено на жалбоподателката.

Видео клип е бил направен от автоматизираната система.

Детайлната уредба на работата с система за автоматизиран технически контрол се съдържа в Наредба 8121з-532 на МВР – последното изменение - в сила от 16.01.2018г., действащо към момента на деянието.

Чл.8 от Наредбата предвижда, че при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта. В случая МПС се е движело в населено място на бул.“Г.С.Раковски“, до база „Беттран“, в населеното място в гр.Хасково.

По-насетне чл.9 от Наредбата описва начина на работа с АТС.

Първо- служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Второ - служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. Трето - по време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение. Четвърто - след изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл.10

Всичко това е било сторено в конкретния случай.

Бил е съставен Протокол по чл.10 ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР. Такъв протокол е бил съставен и е приложен в административната преписка – попълнен по всички точки и графи.

Останалите оплаквания в жалбата са неоснователни.

Не липсват реквизити на Ел.фиш, защото същият е по образец. Времето и мястото на нарушението са посочени точно и ясно. ОД-МВР са компетентни да издават ел.фишове. Сроковете по ЗАНН за издаване на Ел.фиш са спазени. Реда по наредбата е спазен, както бе посочено по-горе. Административното нарушение е съставомерно и квалифицирано правилно. Техническото средство е калибровано. Не е нужно на жалбоподателката да се предоставя снимков материал за запознаване.

Ето защо съдът намира, че в конкретния случай се установява безсъмнено извършването на описаното в Електронния фиш административно нарушение, поради което същият ще следва да се потвърди.

Предвид изложеното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 

                      ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №2640786/29.03.2019г. на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП на С.И.Ф. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева.

 

                      Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                        Районен съдия: /п/ не се чете

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.