О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 535 27.11.2019г. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, ІІІ
състав, в закрито заседание на двадесет и седми ноември две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА
при секретар и с
участието
на прокурора
като разгледа
докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно
дело № 735 по описа за 2019г., за да се произнесе, съобрази следното:
Предявен е
осъдителен иск с правно
основание чл. 1,ал.1 от ЗОДОВ за сумата от 97.00
/деветдесет и седем/ лева, представляваща парично
обезщетение за причинени имуществени вреди от неоснователно
бездействие, изразяващо се в невръщане на сумата от повторно закупена
винетка.
Обстоятелствата
на които се основава иска са следните:
На 10.02.2019 г.
ищецът закупил от
бензиностанция н ОМВ винетка за лек автомобил с рег. № *** със срок на валидност 10.02.2019 г. до
09.02.2020 г. На 04.03.2019 г. , тъй като била забравила за закупената винетка
отново закупила такава от бензиностанция на Лукойл със срок на валидност
04.03.2019 г. до 03.03.2020 г. По заявление да й бъде върната повторно
заплатената от нея сума Агенция „Пътна инфраструктура“ й отговорила с писмо, че
системата не позволява корекция на въведени данни, както и възможност за
деактивиране на електронна винетка и й
отказала да й възстанови сумата за втората закупена винетка.
Административен съд-гр. Стара Загора намира, че искът не му е
подсъден и аргументите са това са следните:
Правната уредба на
таксите за закупуване на винетни
стикери и електронните
винетки, се съдържа в Закона за пътищата. Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от
Закона за пътищата за преминаване по платената пътна
мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории пътни
превозни средства и такси на база време и на база изминато разстояние: 1. такса за ползване на платената пътна мрежа - винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7;
заплащането на винетната такса дава право на едно
пътно превозно средство да ползва за определен срок платената пътна мрежа.
От горната нормативна уредба може да се направи извода, че
електронната винетка по своята същност представлява такса за
ползване на определени части от пътната мрежа, за които е предвидена такава
такса. Следва да се отбележи, че обхватът на т. нар "платена пътна
мрежа" е от изключителната компетентност на Министерския съвет на
Република България, тъй като законодателят възложил тези правомощия само на този
колективен орган /легално определение на понятието, съгласно Параграф 1, т. 31
от ДР на ЗП, вр. с чл. 10, ал. 3 от ЗП/. Наред с
това, размерът на събираните винетни такси също се
определя от централната изпълнителна власт, тъй като са индивидуализирани в
нарочна Тарифа, приета от Министерския съвет /чл. 10, ал. 6 от ЗП/.
Условията,
редът и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване
на различните категории пътни превозни средства на база време и на база
изминато разстояние, се определят с наредба на Министерския съвет, а именно
наредбата по чл. 10, ал. 7 от ЗП.
Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредбата по чл. 10,
ал. 7 от ЗП "Винетните такси предоставят право
на едно пътно превозно средство, попадащо в категорията по чл. 10а, ал. 7 от
Закона за пътищата, да ползва за определен срок платената пътна мрежа. " Тоест заплащането на
такива такси не е скрепено с принуда от страна на държавата, защото собствениците на моторни
превозни средства, респективно лицата, които ги ползват и управляват не са
длъжни да заплатят подобна такса, а дължат такава само, ако желаят да
управляват съответното МПС в посочената пътна мрежа. С други думи, таксата се
заплаща по желание от съответния субект, като условие за ползване на пътищата,
включени в платената пътна мрежа. Разбира се индивидуализиращият белег при
заплащане на винетна такса е конкретното моторно
превозно средство, посредством въвеждане на символите от регистрационния му
номер, който съгласно нормативната уредба е основен индивидуализиращ белег на
всяко регистрирано ППС.
Съгласно Глава Трета "Субекти на
системата за събиране на пътни такси" на Наредбата по чл. 10, ал. 7 от ЗП,
Агенция "Пътна инфраструктура" е определено като субект- лице
събиращо пътни такси. Легалната дефиниция на този субект, видно от чл. 17, ал.
2, вр. ал. 1 от наредбата окачествява агенцията като
"правен субект, който е определен да оперира с Електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, както и да
установява и да събира съответните пътни такси чрез тази система".
Логическото и езиковото тълкуване на цитираните правни норми не може да
обоснове извод за упражняване на властническа дейност възложена на агенцията в
качеството на административен орган, при което отношенията между този орган и
ползвателите на платената пътна мрежа да се третират на плоскостта на
административната дейност, свързана с власт и подчинение. Подобен извод не може
да се обоснове, предвид факта, че в случая със събирането на такси за винетни стикери и електронни винетки АПИ е определена като
"оператор", съответно "лице, събиращо пътни такси", които
последователно обуславят друг извод, а именно, че в тази дейност агенцията
извършва типична икономическа дейност, свързана с на стопанисване на системата
за събиране на винетните и други пътни такси, поради
което не случайно е определена като "правен субект" и
"лице" от нормативната уредба.. В случаят, както вече бе изтъкнато
агенцията не определя обхвата на платената пътна мрежа, нито дори на размера на
дължимите такси, които са в прерогативите на Министерския съвет, а само
отговаря за събирането им, като съгласно указаното от законодателя предоставя
възможност на собствениците и ползвателите на превозни средства да платят
необходимата винетна такса за ползване на мрежата,
включително и по електронен път, както била заплатена конкретната такса от
ищеца.
.
Не на последно място, следва да се отбележи и
че съгласно изричната норма на Параграф 2 от Преходните разпоредби на Закона за
държавните такси изрично се изключват от приложното поле на закона таксите,
събирани от митниците, банките, пощите, телеграфите и телефоните и държавните
предприятия, както и таксите, събирани по Закона за опазване на околната среда,
Закона за железопътния транспорт, Закона за пътищата, Закона за безопасно
използване на ядрената енергия, Закона за управление на отпадъците, Закона за
морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република
България и Закона за защитените територии. Тази констатация също обуславя
извода за плащане на такса за своеобразна стопанска дейност, свързана с
ползването на определена пътна мрежа, тъй като и целта на събираните такси е
именно поддръжката /ремонтни дейности/ и изграждане на пътната мрежа.
.
На административните съдилища са подсъдни
исковете за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и
бездействия на административни органи и длъжностни лица, исковете за обезщетение
за вреди от принудително изпълнение, исковете за установяване неистинността на
административни актове и за установяване на съществуването или несъществуването
на едно административно право или правоотношение. Всички искови спорове, които
не попадат сред изрично изброените, се разглеждат от гражданските съдилища в
съответствие с чл. 14, ал. 1 от ГПК.
Факт е, че за
осъщественото плащане ищецът е
получил насрещен документ- електронна винетка. Вярно е, че лицето е закупило две
винетки за един и същ автомобил Но
в случая агенцията не действа в качеството си на административен орган, а е
лице, което е оператор и събира такса Тя не е действа в
качеството на властнически административен орган
.
Следователно, Административен съд - гр. Стара Загора не е компетентен по правилата на
родовата подсъдност да разгледа и да се произнесе по депозираната искова молба,
поради което производството следва да се прекрати, а исковата молба и
приложените материали да се изпратят за разглеждане на надлежния съд.- Районен съд гр. Стара Загора
Водим
от горното и на основание чл. 135, ал.2 от АПК, съдът
О
П Р Е
Д Е Л И:
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 735/ 2019г. по
описа на Административен съд – Стара Загора.
ИЗПРАЩА ПО ПОДСЪДНОСТ делото
наРаонен съд – Стара Загора.
Определението не подлежи на обжалване.
Препис от
определението да се изпрати на страните
СЪДИЯ: