РЕШЕНИЕ
№ 819
гр. Бургас, 29.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XXII СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети юли през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ С. ГЕМЕДЖИЕВ
при участието на секретаря МИЛИЦА Т. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ С. ГЕМЕДЖИЕВ
Административно наказателно дело № 20222120202293 по описа за 2022
година
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН и е образувано
по повод жалбата на „Ф........“ ЕООД ЕИК .......... със седалище и адрес на
управление гр.София , община С.........12-14 срещу електронен фиш за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата №
**********, издадено от Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/-гр.София,
с което за нарушение по чл.102, ал.2 от Закона за движение по пътищата
/ЗДвП/ на основание чл.187а, ал.1 и 2, т.2 вр. чл.179, ал.3а ЗДвП на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 1 800.00 лева.
В жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност, като се иска отмяна на
обжалваният електронен фиш.
Жалбата е подадена в преклузивния срок за обжалване по чл.59, ал.2
ЗАНН от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт,
поради което се явява процесуално допустима.
След като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в
контекста на правомощията си по съдебния контрол, съдът намира за
установено следното:
На 06.10.2020 г. в 11:37 часа в община Бургас, по път А-1 км.357+949, с
1
посока намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа e
било установено нарушение, като за пътно превозно средство /ППС/ влекач
„Р.......... Т“ с рег.№ .......... с технически допустима максимална маса на 20 500,
брой оси 2 екологична категория ЕВРО 6, в състав с ремарке с общ брой оси
5, с обща технически допустима максимална маса на състава 50000 изцяло не
е заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т.2 от Закона за пътищата
/ЗП/, тъй като за посоченото пътно превозно средство няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
Нарушението е установено с устройство № 10032, представляващо елемент от
електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 ЗП, намиращо
се на път А-1 км.357+949.
Разпоредбата на чл.139, ал.5 ЗДвП предвижда, че движението на пътни
превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се
извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл.10, ал.1 ЗП. Според
нормата на чл.102, ал.2 ЗДвП собственикът е длъжен да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл.10, ал.1 ЗП, според категорията на пътното превозно
средство.
Съгласно чл.139, ал.7 ЗДвП водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл.10б, ал.3 ЗП е длъжен преди движение по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците
от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните
задължения за установяване на изминатото разстояние и заплащане на
дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т.2 от Закона за пътищата , освен когато тези
задължения са изпълнени от трето лице.
Горепосочените разпоредби задължават собствениците, респективно
ползвателите на пътни превозни средства да осигурят заплащането на
дължимите пътни такси при движение на превозните им средства по път,
включен в платената пътна мрежа, като това движение може да се осъществи
след изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване
размера и заплащане на пътните такси. Тези задължения са регламентирани в
ЗП и в Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и
функциониране на смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние
/НУРПИФССТРКППСБВБИР/, приета на основание чл.10, ал.7 ЗП.
Разпоредбата на чл.10, ал.1, т.2 ЗП предвижда, че за преминаването по
2
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разстояние, като таксата за изминато разстояние се дължи за
пътни превозни средства по чл.10б, ал.3 ЗП. Съгласно посочената разпоредба
тол таксата се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно
средство за всички пътни превозни средства с обща технически допустима
максимална маса над 3,5 тона, извън тези по чл.10а, ал.9, като заплащането и
дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена, да измине
определено разстояние между две точки. Алинея 4 от разпоредбата на чл.10б
ЗП предвижда, че размерът на дължимата за плащане тол такса се определя
въз основа на реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда,
предвиден в наредбата по чл.10, ал.7 или чрез закупуването на еднократна
маршрутна карта, която дава право на ползвателя на пътя да измине
предварително заявено от него разстояние по определен маршрут. Тол таксата
се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния
участък, от изминатото разстояние, категорията на пътното превозно
средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се определя
за всеки отделен път или пътен участък.
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията,
предвидена в разпоредбата на чл.179, ал.3а ЗДвП. Според последната, водач,
който управлява ППС от категорията по чл.10б, ал.5 ЗП, по път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните
задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно Закона за
пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
който е започнал да ползва и няма закупена маршрутна карта за същата,
съобразно категорията на ППС, се наказва с глоба от 1 800.00 лева. Глобата
се налага на вписания ползвател на пътното превозното средство, ако има
такъв. Ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се
налага имуществена санкция в размер 1 800.00 лева.
По делото не се спори, че собственик на процесното пътно превозно
средство е „Ф..............“ ЕООД ЕИК ........ със седалище и адрес на управление
гр.София, община С........... 1214. Нарушението е установено въз основа на
доклад от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 ЗП
по чл.167а, ал.3 ЗДвП, който заедно с приложените към него изображения във
вид на снимков материал представляват доказателство за отразените в него
обстоятелства относно пътното превозно средство, регистрационния номер,
3
часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, както и местонахождението на техническото средство
№10032, представляващо елемент от електронната система за събиране на
пътни такси по чл.10, ал.1 ЗП. Съгласно чл.189е, ал.8 ЗДвП генерирания
доклад по чл.167а, ал.3 ЗДвП и снимковия материал представляват
доказателства за установените обстоятелства относно мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното
превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на
декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на дължимите
такси.
Наред с това безспорно е установено, че при преминаване на процесното
пътно превозно средство през контролно устройство №10032, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси, същата е
регистрирала нарушение за влекач „Р...... Т“ с рег.№ .............., с технически
допустима максимална маса на 20500, брой оси 2 екологична категория ЕВРО
6, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща технически допустима
максимална маса на състава 50000 собственост на „Ф.............“ ЕООД ЕИК
............, тъй като за него няма получена тол-декларация или маршрутна карта
и не са изплатени изцяло пътните такси. Разпоредбата на чл.10 ал.1 т.2 ЗП
предвижда, такса за изминато разстояние - тол такса за ППС по чл.10б ал.3,
заплащането на тол таксата дава право на едно ППС да измине разстояние
между две точки от съответния път и пътен участък, като изминатото
разстояние се изчислява въз основа на сбора от изчислените от отделните тол
сегментни такси, таксата за изминатото разстояние се определя в зависимост
от техническите характеристики на пътя или пътен участък, от изминатото
разстояние, от категорията на ППС, броя на осите и от екологичните му
характеристики и се определя за всеки отделен път или пътен участък. Тол
таксата може да бъде определена посредством бордово устройство, което
предава декларираните тол данни на доставчика на услугата за електронно
събиране на такса за изминато разстояние или чрез предварително закупуване
на еднократна маршрутна карта, даваща право на ползвателя на пътя, да
измине предварително заявено разстояние по определен маршрут с превозно
средство, регистрационния номер, на което се декларира от собственика или
ползвателя на същото.
Съгласно ТР № 1/2007 г. на ВКС преценката за маловажност на случая по
4
чл.28 ЗАНН се прави за законосъобразност и подлежи на съдебен контрол.
Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл.28 ЗАНН, но
същият не е приложен, това е основание за отмяна, поради издаването на акта
в противоречие със закона. В конкретния случай обаче разпоредбата на чл.28,
ал.7 ЗАНН предвижда, че разпоредбите на чл.28, ал.1 до ал.6 ЗАНН са
неприложими, когато в закон е предвидено друго. Разпоредбата на чл.189з
ЗДвП /Нов - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г./ изключва
приложението на чл.28 и 58г ЗАНН за нарушения по ЗДвП. Съобразявайки
това, съдът счита, че деянието не може да бъде квалифицирано, като
маловажен случай на административно нарушение, поради което обжалвания
електронен фиш следва да бъде потвърден.
Съгласно разпоредбата на чл.63д ЗАНН в производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат
право на присъждане на разноски по реда на АПК. Уредбата препраща към
чл.143 АПК, който пък от своя страна препраща към чл.77 и чл.81 ГПК,
регламентиращи, че съдът дължи произнася по възлагане на разноските, само
ако съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния
случай, с оглед изхода на правния спор, разноски се дължат в полза на
административнонаказващия орган, чийто представител своевременно е
поискал присъждането им. Предвид изхода от спора и изрично направеното
искане, на основание чл.63д, ал.4 ЗАНН вр. чл.37, ал.1 ЗПП вр. чл.27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ, в полза на Агенция „Пътна
инфраструктура“ следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение
в размер на 150 лева, чийто размер бе определен от съда съобразявайки
правната и фактическа сложност на делото.
Предвид изложените съображения на основание чл.63, ал.2, т.5 ЗАНН, 22.
Наказателен състав на Районен съд - Бургас
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1
т.2 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“ - гр.София.
ОСЪЖДА „Ф..................“ ЕООД ЕИК ............... със
седалище и адрес на управление гр.София, община Столична,
Илиенци 12-14 да заплати Агенция „Пътна инфраструктура“
ЕИК ..............със седалище и адрес на управление гр.С.........,
бул.“М........... № .......... юрисконсултско възнаграждение в
размер от 150 лева.
5
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба
пред Административен съд - Бургас в 14 дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
6