Решение по дело №4909/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260056
Дата: 20 януари 2021 г. (в сила от 26 април 2021 г.)
Съдия: Росица Георгиева Шкодрова
Дело: 20203110204909
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер 260056/20.1.2021г.          Година 2021        Град Варна

 

                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският районен съд      тридесет и  осми състав

На четиринадесети януари     Година две хиляди двадесет и първа

 

 

В публичното съдебно заседание в следния състав :

 

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ : РОСИЦА ШКОДРОВА

 

 

 като разгледа докладваното от Председателя наказателно административен характер дело номер 4909 по описа за две хиляди и двадесета година.

 

                   

                    Р  Е  Ш  И:

 

 

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 144/19.11.2020г. на Директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“, с което на  „Н.с.“ ЕАД е наложено административно наказание ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 1000 лева на основание чл.200 ал.1 т.31 от Закона за водите.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвяне на мотивите.

 

 

 

                    РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

МОТИВИ: Производството е образувано по жалба на „Н.с.“ ЕАД  против НП № 144/19.11.2020г. на Директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“, издадено на основание чл.53 вр. чл. 83 от ЗАНН.

 

С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление. Счита се, че е изтекъл предвидения в чл. 34 от ЗАНН преклузивен срок за съставяне на АУАН. В случая, видно от приложената административно наказателна преписка, първоначалната проверка е от 12.09.2019 г. От своя страна АУАН е съставен на 12.08.2020 г., а именно след предвидения тримесечен преклузивен срок. В този смисъл и АУАН е незаконосъобразен и неправилен, като образуваното административно-наказателното производство да бъде прекратено на основание чл.54 от ЗАНН, поради липса на извършено нарушение. Алтернативно се счита, че следва  да се приложи разпоредбата на чл.28, буква"а" от ЗАНН.

В допълнителна молба поддържа основанията за отмяна на НП, наведени с жалбата.

В съдебно заседание не се явява представляващ дружеството.

 

Процесуален представител на въззиваемата страна моли съда да потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно издадено.

 

След преценка на събраните доказателства по делото, съдът прие за установено от фактическа страна следното :

 

„Н.с." ЕАД притежава Разрешително № 2112 0016/10.04.2013 г.  за водовземане от повърхностен воден обект - река „Камчия" с място на водовземането при км 21+600, землище на с. Венелин, община Долни чифлик, област Варна, с цел „напояване на земеделски култури", при разрешен сезонен режим на водоползване, през месеците май, юни, юли, август и септември и при разрешен лимит на ползваната вода до 100 000 куб.м/год.

 В хода на извършена на 12.09.2019 г. проверка от експерти на БДЧР било установено, че няма монтирано водомерно устройство за отчитане на използвания за напояване воден обем от р. „Камчия“. Издадено било предписание на „Н.с." ЕАД, в срок до 30.04.2020 г. да монтира сертифицирано водомерно устройство, отговарящо на изискванията на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на средствата за измерване, за отчитане на иззетите водни количества от река Камчия.

Констатациите от проверката и даденото предписание са обективирани в констативен протокол № 589в/12.09.2019 г.,  връчен на присъствалия при проверката служител на дружеството срещу подпис.

В срока за изпълнение на предписанието, във връзка със същото „Н.с." ЕАД е поискало с писмо вх. № 26-00-1191/А19/11.03.2020 г., да бъде съставен двустранен протокол между дружеството и БДЧР за установяване на техническа невъзможност за монтиране, поддръжка, охрана и контрол на измервателното устройство, поради отдалечеността на мястото за монтаж на водомерното устройство от населени места, липсата на ел. захранване и трудна достъпност при лоши метеорологични условия.

С писмо изх. № 26-00-1191/А21/30.03.2020 г. на БДЧР, дружеството е уведомено, че Разрешително № 2112 0016/10.04.2013 г. е влязло в законна сила и може да бъде изменено по реда на чл. 72, ал. 1, т. 2 от Закона за водите, с цел промяна мястото на монтиране на водомерното устройство. За целта следва да подаде в БДЧР, заявление за изменение на разрешителното, ведно с мотиви за невъзможност за монтиране, схема и място на монтаж на водомерното устройство.  На дружеството било указано, че даденото предписание с КП № 589712.09.2019 г.  остава действащо и следва да бъде изпълнено в срок до 30 дни, считано от датата на отмяна на извънредното положение и в същия срок писмено да уведоми БДЧР за изпълнението му.

Писмото било получено от „Н.с." ЕАД на 31.03.2020 г., видно от известието за доставка.

На 16.07.2020 г.,  експерти на БДЧР, сред които св. Х., извършили проверка на място река „Камчия" при км 21+600, землище на с. Венелин по изпълнение на условията в Разрешително № 2112 0016/10.04.2013 г., в това число и във връзка с изпълнението на горепосоченото задължително предписание.

 При това св. Х. установила, , че към 12.06.2020 г.- 30 дни, считано от датата на отмяна на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., както и към датата на проверката – 16.07.2020г „Н.с." ЕАД не било монтирало измервателно устройство за отчитане на иззетите водни обеми за разрешената цел на водовземане от река „Камчия" по Разрешително № 2112 0016/10.04.2013 г.

Съставен бил констативен протокол № 235716.07.2020 г., връчен на присъствалия при проверката служител на дружеството срещу подпис.

След установяване на горното, св. Х. приела, че дружеството не е изпълнило в определения срок - 12.06.2020 г. Предписание, дадено в Констативен протокол № 589В/12.09.2019 г. /бланка № 005975/, на основание чл. 155, ал. 1, т. 22 от Закона за водите, във връзка с чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите, за монтиране на водомерно устройство, отговарящо на изискванията на Закона за измерванията и Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол, за измерване на използвания за напояване воден обем от река „Камчия", с място на водовземането при км 21+600, землище на с. Венелин, община Долни чифлик, област Варна, с което на 13.06.2020 г. е нарушило чл. 48, ал. 1, т. 13 от Закона за водите.

На 12.08.2020г. св. Х. съставила акт за установяване на административно нарушение , в съдържанието на който намерили отражение горните факти.

Акта бил връчен на 12.08.2020г. на пълномощник, като в съдържанието му не били вписани възражения.

В тридневния срок постъпило писмено възражение по повод съставения и връчен АУАН, което било счетено за неоснователно.

На 18.11.2020 г. административно наказващия орган финализирал административно наказателната преписка, издавайки обжалваното НП, с което наложил административни наказания от вида имуществена санкция.

 

Горната фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото доказателства –  писмените такива, приобщени към доказателствения материал по делото в хода на съдебното следствие: констативен протокол № 589в/12.09.2019 г.; писмо вх. № 26-00-1191/А19/11.03.2020 г.; писмо изх. № 26-00-1191/А21/30.03.2020 г.; Разрешително № 2112 0016/10.04.2013 г. и други, както и от гласните доказателства по делото - показанията на св. Х..

 

При служебната проверка на АУАН и НП съдът констатира , че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение е спазен тримесечния срок за съставянето му. Спазен е и срока за възражения по акта, като НП е издадено в шестмесечния преклузивен срок за издаването му.

Проверяващите обективно, всестранно и пълно са изяснили фактическата обстановка по административно наказателната преписка и са събрали безспорни доказателства за неправомерното водоползване и за пропуснатия срок за изпълнение на задължително предписание, след което са пристъпили към съставяне на акт за установяване на административно нарушение.

Административно наказващият орган правилно е приел, че се касае за нарушение на разпоредбите на ЗВодите и е  издал атакуваното НП, като на база на събраните по преписката доказателства е дал правилна правна квалификация на извършените нарушения и правилно е определил санкционните норми на чл.200 ал.1 т.1 б.“б“ и т.31 от Закона за водите, които следва да намерят приложение.

При определяне на наказанието, което следва да се наложи съобразно разпоредбите на ЗВодите наказващият орган е съобразил установеното извършване на нарушения за първи път,  при което санкция в минималния размер би способствала за постигане на правомерно поведение в бъдеще, и правилно е наложил наказанията имуществена санкция в минимума.

Що се отнася до наведените с жалбата основания за отмяна на наказателното постановление, съдът не споделя същите, предвид на следното:

Счита се, че е изтекъл предвидения в чл. 34 от ЗАНН преклузивен срок за съставяне на АУАН. В случая, видно от приложената административно наказателна преписка, първоначалната проверка е от 12.09.2019 г. От своя страна АУАН е съставен на 12.08.2020 г., а именно след предвидения тримесечен преклузивен срок. В този смисъл и АУАН е незаконосъобразен и неправилен, като образуваното административно-наказателното производство да бъде прекратено на основание чл.54 от ЗАНН, поради липса на извършено нарушение.

Съдът не споделя подобна позиция, тъй като деянието за което лицето е санкционирано се изразява в неизпълнение в срок на задължително предписание, дадено от контролен орган. В настоящия казус срокът за изпълнение на предписанието е изтекъл на 12.06.2020 г., като нарушението, осъществено под формата на бездействие е извършено в деня следващ крайния срок - в случая 13.06.2020 г.

АУАН е съставен на 12.08.2020 г.,  в рамките на тримесечния преклузивен срок по чл. 34 от ЗАНН.

Алтернативно се счита, че следва  да се приложи разпоредбата на чл.28, буква"а" от ЗАНН.

Доколкото деянието не се отличава с ниска степен на обществена опасност в сравнение с обичайните случаи на нарушения от този вид, съдът намери , че не са налице основания за прилагане на чл. 28, б. „а" от ЗАНН спрямо нарушителя. Нещо повече, периодът от време от изтичане на крайния срок за изпълнение на предписанието , до установяване на нарушението от служителите на БДЧР е значителен, с което се завишава степента на обществена опасност на нарушението.

 

След като констатира съответствието на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление с изискванията на материалния и процесуалния закон, и след като намери, че размерът на наказанието е правилно определен, съдът потвърди наказателното постановление.

 

Водим от горното, съдът постанови решението си.

 

                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: