Решение по дело №210/2019 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 260016
Дата: 27 ноември 2020 г. (в сила от 31 декември 2020 г.)
Съдия: Йовка Желязкова Бъчварова
Дело: 20192210200210
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

Номер  260016, 27 ноември 2020 г. , град  КОТЕЛ

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН  СЪД   КОТЕЛ, наказателен състав, на двадесет и девети септември през две хиляди и двадесета година, в публично съдебно заседание, в следния състав :

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЙОВКА  БЪЧВАРОВА

ЧЛЕНОВЕ : .................……………………

................………...………….

СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ : ........................…………..

.......................…………..

секретар Нели Митева,  прокурор ……………, като разгледа докладваното от Председателя АНД № 210 по описа на РС Котел за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

              Производството по делото е образувано по жалба на С.Г.Р., с която моли да се отмени като неправилно и незаконосъобразно наказателно постановление (НП) № 46 / 17.09.2019 г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) - Сливен, с което на жалбоподателя било наложено административно наказание 500.00 лева за извършено по чл.139, ал.1, т.15 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВМД).  

              Твърдят се допуснати съществени нарушения на предвидената в ЗАНН процедура, свеждащи се следното : жалбоподателят не бил уведомен за съставяне на акта за установяване на административно нарушение (АУАН), нито АУАН му бил връчен – нарушения на чл.40, ал.1 и на чл.43, ал.1 от ЗАНН; не било описано какви  ветеринарномедицински изисквания не бил спазил в животновъдния обект –нарушение на чл.57, т.5 от ЗАНН; глобата била определена в максимален размер, без да се вземат предвид обстоятелствата, които са от значение за определяне на размера на наказанието.

              В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Защитникът му адв. М.К. ***, поддържа отменителните основания, очертани в жалбата. Алтернативно прави искане за намаляне на размера на глобата.

              Въззиваемата страна ОДБХ Сливен се представлява по пълномощие от адв. Л. А. от АК Сливен, която моли НП да бъде потвърдено.

              Жалбата е подадена в срок и от лице, имащо правен интерес да обжалва, поради което производството по делото е надлежно образувано и е допустимо. Разгледана по същество, жалбата е основателна.

На 23.07.2019г. св. М.И. – главен инспектор в отдел ЗХОЖ при ОДБХ Сливен, В.В. – главен специалист при ОДБХ Сливен, и един полицейски служител, извършили проверка в свинефермата на жалбоподателя, намираща се в покрайнините на село Мокрен, община Котел, с цел установяване дали се спазват стриктно разпоредените мерки за сигурност във връзка с болестта африканска чума по свинете. Мерките били очертани със заповед № РД09-678/11.07.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите и със заповед № РД-11-01-029/15.07.2019 г. на Областния управител на Областна администрация Сливен. Проверяващите констатирали, че животните – около 90 на брой, се отглеждат по обичайния начин, без прилагане на никакви мерки.

Св. И. съставила на жалбоподателя предписание № 7, като изредила в пет пункта какви изисквания следва да бъдат спазвани. Няма данни предписанието да е било връчено на жалбоподателя.

При извършената на 29.07.2019г. контролна проверка от същите три лица не се установила някаква промяна в посока изпълнение на дадените предписания.

Бил съставен констативен протокол за следните обстоятелства : жалбоподателят оглеждал 90 броя свине от източнобалканска порода при нерегламентирани условия, неотговарящ на ветеринарномедицинските изисквания – фермата не била оградена по начин, непозволяващ свободен достъп на хора и други животни във фермата; фермата няма вход с оборудване и място за измиване и дезинфекция на хора и превозни средства; няма обособено място, съоръжение или контейнер (съдове с капак), което е оградено по начин, непозволяващ достъпа на други животни или хора, за временно съхранение на трупове на умрели животни; няма карантинно помещение за животни; няма обособено място за временно съхранение и обеззаразяване на тора, съобразено с капацитета и технологията на отглеждане  или съоръжения за тор, торови течности и технологични води; няма обособено място и оборудване за механично почистване, измиване и дезинфекция на транспортни средства. Няма данни протоколът да е бил връчен на жалбоподателя.

На 02.08.2019г. Директорът на ОДБХ Сливен изпратил до жалбоподателя покана, получена на 22.08.2019г., да се яви в ОБДХ Сливен – ОВС Котел, в седемдневен срок за съставяне на АУАН.

На 10.09.2019 г. в град Котел св. М.И., в присъствие на В.А.В. и С.К. – като свидетелите и на установяване на нарушението, и на съставяне на АУАН, съставила АУАН на жалбоподателя за следното : На 29.07.2019г. при извършване на проверка в животновъден обект с регистрационен № 8994-0035, собственост на С.Г.Р., е установено, че отглежда 90 броя свине с цел търговия в обект, който не отговаря на ветеринарномедицинските изисквания. Посочено е, че нарушението е установено и описано в констативен протокол от проверка на място на 29.07.2019г. За нарушена е посочена разпоредбата на чл.139, ал.1, т.15 от ЗВМД. АУАН е подписан от съставителя и от двамата свидетели. Няма данни АУАН да е бил връчен на жалбоподателя.

            Въз основа на акта, Директорът на ОДБХ на издал на 17.09.2019 г. обжалваното НП, в което е преповторена изложената в АУАН фактическа обстановка и правната квалификация на извършеното административно нарушение. На основание чл.420а, ал.1 от ЗВМД е наложено административно наказание глоба в размер на 500.00 лева. НП е връчено с известие за доставяне от 25.09.2019г. Жалбата срещу него е подадена на 26.09.2019 г.

            Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните по делото писмени доказателствени източници, прочетени и приети от съда на основание чл. 283 от НПК. Към писмения доказателствен материал съдът приобщи и се довери на показанията на двамата разпитани по делото свидетели М.И. и В.В., чиито показания се допълват и са непротиворечиви както помежду си, така и с останалите доказателства.

            При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните изводи :

При извършената проверка дали са спазени всички правила при провеждане на административнонаказателната процедура съдът констатира, че са допуснати особено съществени нарушения, които, от една страна, са ограничили правото на защита на наказаното лице, и от друга, поставят съда в невъзможност да провери правилността на обжалваното НП.

              АУАН не е връчен по правилата на чл.43 от ЗАНН, което води до нарушаване на правото на нарушителя да възрази писмени срещу него по реда на чл.44 от ЗАНН. Неявяването на жалбоподателя за съставяне на АУАН е дало право на св. И. да състави акта в негово отсъствие, но не я освобождава от задължението да предяви АУАН на нарушителя.

При съставянето на АУАН е нарушена грубо разпоредбата на чл.42, т.4 от ЗАНН, като нарушението е повторено от административнонаказващия орган, който, от своя страна, е нарушил разпоредбата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. И двете разпоредби установяват задължение в АУАН, респ. в НП, административното нарушение да се опише с неговите обективни и субективни признаци, както и да се опишат обстоятелствата, при които е извършено. И актосъставителят, и административнонаказващият орган са се задоволили да препишат текста на разпоредбата на чл.139, ал.1, т.15 от ЗВМД, без обаче да съобразят, че тя е бланкетна и нейното съдържание се запълва от разпоредби в други нормативни актове, установяващи изискванията за отглеждане на свине.

Описанието в констативния протокол не може да преодолее допуснатия пропуск, тъй като в ЗАНН липсва разпоредба, позволяваща препращане към съдържание на други документи. Освен това няма данни жалбоподателят да е бил запознат с констатациите в протокола.

Описанието на нарушението и съответстващите му законни разпоредби, които са нарушени, трябва да са дадени конкретно, точно и ясно и по начин, небудещ никакво съмнение. Реквизитите на АУАН и на НП не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. Това би имало за последица твърде сериозна неопределеност в регламентацията на обществените отношения от категорията на процесните и в твърде сериозна степен би застрашило правото на защита на привлеченото към отговорност лице, тъй като правоприлагането не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обстоятелства и данни. Чрез допускане на очертаните нарушения е нарушено правото на защита на санкционираното лице да разбере точно в какво се състои вмененото му нарушение и на какво основание е било определено наложеното административно наказание и съобразно това да организира своята защита. От друга страна, нарушението поставя съда в невъзможност да провери и да се произнесе по правилността на обжалваното НП, което води до отмяната му.

Ръководен от гореизложените съображения и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 46 / 17.09.2019 г. на Началника на ОДБХ Сливен.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред АС Сливен в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

           

П Р Е Д С Е Д А Т Е Л: