Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1219 Година
2020, 13.07., Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, ХХІ състав
на 16.06.2020 година
в публичното заседание в следния
състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при участието на
прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 746 по описа за
2020 година и като обсъди :
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Образувано е по касационната жалба на Н.А.У. от гр.
Пловдив против Решение №180 от 31.01.2020г., постановено по АНД №5279/ 2019г.
по описа на Районен съд – Пловдив, XVII-ти н.с., с което е потвърден електронен фиш серия
К №2154686 за
налагане на глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.
В жалбата се навеждат касационни основания за
постановяването на атакуваното решение при неправилно приложение на
материалния закон и поради допуснати нарушения на съществени процесуални
правила. Иска се отмяна на решението и постановяването на друго, с което да се
отмени обжалваният електронен фиш.
Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР –
Пловдив счита жалбата за неоснователна Претендира разноски.
Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава
заключение за неоснователност на касационната жалба
Настоящият съдебен състав приема, че разглежданата
касационна жалба се явява подадена в срока по чл.211 ал. 1 от АПК, следователно
е допустима.
Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Пред Районния съд е установено, че на 22.02.2018 г.
в 14:28 в гр.Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ до №131, е било заснето извършено
нарушение за скорост с МПС, марка „Ауди А8 Л“ с рег. №***, установено със мобилна
система, като при разрешена скорост от 50 км/ч, е установена скорост от 72
км/ч, след отчитане на толеранс на измерената скорост от 3 км/ч или превишение на разрешената скорост от 22 км/ч. Установено
е, че собственик на цитираното МПС е Н.У., срещу който е бил издаден процесния електронен фиш, с който, за така констатираното
нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата ЗДвП/ и на основание
чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1, т.3 от ЗДвП е била наложена глоба в
размер на 100 лева.
Съдът е приел, че е безспорно установен фактът на
соченото нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, доколкото е установено и заснето с
техническо средство, което е мобилно: видео-радарна система за наблюдение и регистрация
на пътни нарушения, тип „TFR-M №581“. Приел е, че електронният фиш е издаден при
спазване на административнопроизводствените
правила.
Каза се, доводите в касационната жалба са за незаконосъобразност
и неправилност на обжалваното решение, но липсва конкретика
на оплакванията.
Тук е мястото да се посочи, че, както касационните
основания, така и пределите на проверката, осъществявана от касационната
инстанция са точно и ясно очертани в чл.348 ал.1 т.1, 2 и 3 от НПК във връзка с
чл.63 ал.1 от ЗАНН и чл.218 ал.1 и ал.2 от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.
Така проверката на обжалвания съдебен акт се
извършва само в обжалваната част и по посочените в жалбата основания, съответно
в пределите на служебната проверка, очертана по-горе.
При така очертаните предели на действията на
касационната инстанция се налагат следните правни изводи по конкретния правен
спор.
По твърдението за неправилно приложение на
материалния закон и допуснати нарушения на съществени процесуални правила –
касационни основания по чл.348 ал.1, т.1 и т.2 от НПК.
Настоящата инстанция
счита за неоснователни възраженията на касатора в
тази връзка.
Към датата на извършване на процесното
нарушение е в сила разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, съгласно която “При
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на
глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й
заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи.“.
Разпоредба на § 6 т.65 от ДР на ЗДвП, с която се
въведе легално определение на понятието и съобразно която
"Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно
Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни -
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни -
прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес.”
Нормата на ал.3 на чл.165 от ЗДвП, в съответствие
именно на мотивите на Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС на
Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме наредба за реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата.
В изпълнение на законовата разпоредба е издадена
Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05. 2015г.), с която са уредени
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи(АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези
условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС.
Съгласно чл.2 от Наредбата стационарните и
мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на
правилата за движение, а по силата на чл.3 от същата, за установените от АТСС
нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове
чрез използване на автоматизирана информационна система.
Нарушението за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която
за път в населено място е 50 км/ч, в какъвто смисъл е и текста на посочената
като нарушена разпоредба на чл.21 ал.1 от ЗДвП.
От събраните в хода на производството доказателства
се установява съставомерността на констатираното
нарушение, тъй като автомобилът на У. е заснет при движение със скорост от 72
км/ч, с автоматизирано техническо средство, като е отчетена и допустимата
грешка/толеранс от 3 км/ч при измерване на скоростта, при въведено ограничение
от 50 км/ч..
ЗДвП, с разпоредбата на чл.189 ал.11 предвижда, че
влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно
постановление. Това приравняване обаче, е само относно последиците, с които се
ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове и не
обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата относно
процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени
в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. Напротив, съгласно
чл.189 ал.4 от ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за териториалната структура
на МВР, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният
час на извършване на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственика,
на когото е регистрирано това превозно средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволно плащане. Тези реквизити, в случая са налице в издадения електронен
фиш и доколкото разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП е специална спрямо
разпоредбата на чл.57 от ЗАНН, същия не е незаконосъобразен, тъй като предвид
наличието на цялата, посочена по-горе информация, отпада необходимостта от
допълнително изясняване на фактическата обстановка, още повече, че е приложен
и снимков материал.
В този смисъл, настоящата инстанция изцяло
възприема мотивите на първоинстанционния съд в тази насока, поради което
същите не следва да бъдат преповтаряни.
Доколкото липсват други конкретни оплаквания по които
да държи отговор тази инстанция, то жалбата се явява неоснователна.
С оглед изложеното и на основание чл.221 ал.2 предл.първо от АПК във връзка с чл.63 ал.1 изр.второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде
оставено в сила.
У. ще следва да заплати на ОД на МВР – Пловдив
сумата от 80 лева разноски за осъществената защита от юрисконсулт.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение №180 от 31.01.2020
година, постановено по АНД №5279/2019 г. по описа на Районен съд – Пловдив, XVII-ти н.с.
ОСЪЖДА Н.А.У. *** да заплати на ОД на МВР – Пловдив с
адрес гр.Пловдив, ул.„Княз Богориди“№7 сумата от
80/осемдесет/ лева разноски за тази инстанция.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.