Решение по дело №415/2025 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 2316
Дата: 9 юли 2025 г.
Съдия: Елка Братоева
Дело: 20257170700415
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2316

Плевен, 09.07.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Плевен - III състав, в съдебно заседание на единадесети юни две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ЕЛКА БРАТОЕВА

При секретар МИЛЕНА КРЪСТЕВА като разгледа докладваното от съдия ЕЛКА БРАТОЕВА административно дело № 20257170700415 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на Община Плевен, представлявана от Кмета Д-р В. Х. срещу Решение от 22.04.2025г. на Зам. Министъра на МРРБ и Ръководител на Националния управляващ орган на Оперативна програма „Интеррег V-А Румъния - България 2014-2020“, с което на осн. чл. 73 ал.1 и чл. 70 ал.1 т.1 и т.4 ЗУСЕСИФ вр. §5 т.4 и §70 от ДР на ЗУСЕФСУ е определена финансова корекция за Община Плевен в размер на 100% от допустимите разходи без собствен принос на бенефициента – 15 993,44 лв. с вкл. ДДС по Договор № ФСД 1578-20/18.11.2020г. с изпълнител „Кюбит - БГ“ ООД – София с предмет „Разработване на триезична онлайн платформа и приложение за смартфон в рамките на проект „Маршрут на паметта: Устойчиви трансгранични туристически продукти за Мемориален парк „Гривица“ и „Турну“, финансирани по програмата със средства от ЕСИФ.

Жалбоподателят – Община Плевен оспорва решението за налагане на финансова корекция като незаконосъобразно, поради съществено нарушение на административно-производствените правила и нарушение на материалния закон и иска неговата отмяна. Счита, че изложената фактология не обосновава извод за наличие на конфликт на интереси и налагането на финансова корекция не е логически и правно мотивирано. По отношение на установеното нарушение на изискванията за дълготрайност на операциите посочва, че мобилното приложение е било временно недостъпно по време на извършената проверка, но към настоящия момент е активно. Чрез юрисконсулт Б. поддържа жалбата в съдебно заседание, претендира юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът - Зам. Министъра на МРРБ – Ръководител на Националния управляващ орган на оперативна програма „Интеррег V-А Румъния - България“ 2014-2020, чрез юрк. И. изразява становище за неоснователност на жалбата и несъстоятелност на изложените аргументи. Поддържа като обосновани изложените в мотивите на решението основания за налагане на финансова корекция поради безспорно установен конфликт на интереси, изразяващ се в наличието на близка родствена връзка – майка и син, между изпълнителя по договора Б. Г. и ръководителя на екипа по проекта – К. Г. като представляващ интересите на възложителя, подписала приемо-предавателните протоколи за изпълнение на дейностите по договора. Налице е и нарушаване изискването за дълготрайност на операциите – създаденото мобилно приложение за смартфон и при двете проверки е недостъпно. Моли да се отхвърли жалбата, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на МРРБ.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 73 ал.4 от ЗУСЕСИФ и §70 от ПЗР на ЗИД на ЗУСЕСИФ /ДВ-бр.51/2022г., в сила от 01.07.2022г./.

Решението за ФК е връчено на 22.04.2025г. Жалбата е подадена в съда на 07.05.2025г. в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Община Плевен е партньор по Договор № 94696/21.08.2018г. и бенефициент по Договор № РД-02-29-241/06.11.2018г., сключен с МРРБ – Национален орган на Програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-А Румъния – България 2014-2020, по които е предоставена безвъзмездна финансова помощ от ЕФРР – 849 225,98 евро (85%), национално съфинансиране в размер на 129 871,64 евро (13%), и собствено финансиране – 19 991,77 евро (2%) по проект „Устойчиви трансгранични туристически продукти за Мемориален парк „Гривица“ и крепост „Турну“.

В изпълнение на предвидените по проекта дейности, Община Плевен е провела обществена поръчка по реда на ЗОП, въз основа на която е сключен Договор № ИРО-2367/13.03.2019г. на стойност 77 777 лв. без ДДС с изпълнител ДЗЗД „Смарт Про“ с предмет „Предоставяне на консултантски услуги по управление на проект „Маршрут на паметта: Устойчиви трансгранични туристически продукти за мемориален парк „Гривица“ и крепост Турну“ по програма ИНТЕРРЕГ V-А Румъния – България“ като за ключов експерт – ръководител на проекта по консултантския договор е определена К. Г., а съгласно Анекс от 13.08.2020г. тя е и представляващ обединението – изпълнител ДЗЗД „Смарт Про“. В това си качество К. Г. ръководи и координира изпълнението на всички дейности по проекта.

Като лице за контакт с възложителя от страна на Община Плевен е определена К. Г. – Началник отдел НКПП, дирекция Проекти. В изпълнение на проекта К. Г. е изготвила предложение до Кмета на Община Плевен, което е одобрено на 23.10.2020г., за изпращане на покана за представяне на оферта за извършване на услуга с предмет „Разработване на триезична онлайн платформа и приложение за смартфон в рамките на проекта „Маршрут на паметта: Устойчиви трансгранични туристически продукти за Мемориален парк „Гривица“ и крепост „Турну“, което е необходимо да се възложи на външен изпълнител. Онлайн платформата ще бъде триезична туристическа платформа и ще съдържа интерактивна карта, показваща всички тематични обекти и обекти на културно-историческото военно наследство в общините Плевен и Турну Мъгуреле, съпроводена с информация за събитията/лицата, които те възпоменават, интересни истории, легенди, GPS координати и др. Според доклада стойността на възлагането е 13 690 лв. без ДДС съгласно утвърдения план-график за обществени поръчки за 2020г. на Община Плевен, което е под праговете на чл. 20 ал.4 т.3 ЗОП и позволява директно договаряне с изпълнител. След направено проучване за подобно възлагане (разпечатки от АОП) е установено, че сумата необходима за изпълнение на този вид услуга е доста по-висока от тази, която е предвидена в бюджета на проекта. Предлага да се изпрати покана до „Кюбит – БГ“ ООД за представяне на оферта, тъй като са изпълнявали подобен вид услуга.

Изпратено е писмо от Община Плевен до посочената фирма за представяне на оферта, приложена е техническа спецификация с изискванията на възложителя и проект на договор. „Кюбит – БГ“ ООД е представил оферта с цена 13 600 лв. без ДДС и срок за изпълнение 180 календарни дни.

Община Плевен като възложител е сключила Договор № ФСД 1578-20/18.11.2020г. с изпълнителя „Кюбит БГ“ ООД - София, представлявано от управителя Б. П. Г. на осн. чл. 20 ал.4 т.3 от ЗОП – чрез пряко договаряне за изпълнение на поръчката с предмет „Разработване на триезична онлайн платформа и приложение за смартфон в рамките на проекта „Маршрут на паметта: Устойчиви трансгранични туристически продукти за Мемориален парк „Гривица“ и крепост „Турну“ срещу цена 16 320 лв. с ДДС. В чл. 18 от договора като лице за контакт от страна на възложителя е посочена и инж. К. Г. – ръководител проект.

Извършената работа по договора е възложена с Възлагателно писмо № ТСУ-04-01-5/11.11.2021г. и е отчетена с три приемо-предавателни протокола, въз основа на които договорената сума е заплатена на изпълнителя: Приемо-предавателен протокол от 26.03.2022г. за предаването на работен вариант на триезичната туристическа онлайн платформа и приложение за смартфон, срокът за изпълнение временно е спрян; Приемо-предавателен протокол от 27.06.2022г. за предаването на текстове на английски и румънски език за триезичната онлайн платформа и приложение за смартфон, с което срокът за изпълнение е възобновен; Приемо-предавателен протокол от 10.08.2022г. за извършено тестване на Окончателен вариант на триезичната туристическа онлайн платформа и приложение за смартфон, който е приет без забележки като е предаден: целия програмен код със съответни пояснения в него на хартиен носител, както и описание на всяка програмна функция и нейните особености на електронен носител.

И трите приемо-предавателни протокола са подписани от Б. Г. като представител на изпълнителя „Кюбит – БГ“ ООД, а за възложителя Община Плевен са подписани от К. Г. – като ръководител проект.

В резултат от извършена проверка е изготвен доклад от отдел „Законодателство и нередности“ в Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ на МРРБ до Ръководителя на Националния орган за съмнение за нередност по проекта с бенефициент Община Плевен, при което е установен конфликт на интереси, във връзка с изпълнението на Договор № ФСД-1578-20/18.11.2020г. с „Кюбит-БГ“ ООД, тъй като управителя на дружеството Б. Г. и К. Г. – ръководител на проекта са в родствена връзка по права линия от първа степен т.е. майка и син. Визираното обстоятелство на свързаност предполага снижаване на нивото на контрол от страна на възложителя , както и субективен подход при проверката и приемането на работата по договора. Наличието на роднинска връзка между ръководителя на екипа по проекта и лицето - изпълнител поставя под съмнение и начина, по който същото е избрано да осъществи услугата. Частният интерес на ръководителя на екипа, създаващ се от облага от материален характер за свързаното с него лице, при осъществяване на правомощията по приемане на работата и възлагането на услугата, е достатъчен, за да е налице конфликт на интереси в нарушение на чл. 61 от Регламент ЕС 2018/1046 за финансовите правила, приложими за общия бюджет на съюза съгласно чл. 70 ал.1 т.1 ЗУСЕФСУ и представлява нередност по т.1 от Приложение №2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции в размер на 100 % от допустимите финансови средства. На следващо място проверяващият екип не е успял да достъпи до приложението за смартфон, каквото е следвало да бъде разработено по договора, поради което на осн. чл. 70 ал.1 т.4 ЗУСЕФСУ е налице нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите, при което финансовата подкрепа може да бъде отменена изцяло или частично. Препоръчва се извършването на нова проверка от Националния орган на програмата дали работи мобилното приложение, за да се прецени дали е налице устойчивост на постигнатите резултати и дали е спазено изискването за дълготрайност на операциите.

Бенефициентът е уведомен за конкретните констатации за установеното нарушение в сигнала за нередност с писмо изх. № 99-00-3-10/10.03.2025г. на НО на програмата . В законоустановения 14-дневен срок не е подал възражение.

С оспореното решение за финансова корекция е осъществен последващ контрол от Националния орган на програмата за законосъобразност на изпълнението по договора и разходваните финансови средства от бенефициента Община Плевен.

От справка в Търговския регистър е установено, че Б. П. Г. е управител и едноличен собственик на капитала на „КЮБИТ-БГ“ ЕООД – София с ЕИК ********* (Погрешно в договора и всички съпътстващи документи се сочи „Кюбит – БГ“ ООД със същия ЕИК). А след справка в базата данни на МВР (АИС-БДС) е установено, че К. Д. Г. – ръководител на екипа по проекта е негова майка. Това се потвърждава от приложената по делото справка за родствени връзки, от която е видно, че К. Д. Г. и Б. П. Г. са майка и син. Наличието на роднинска връзка между ръководителя на проекта и управителя и едноличен собственик на капитала на дружеството – изпълнител по договор в изпълнение на проекта, представлява конфликт на интереси между представител на бенефициента в лицето на ръководителя на проекта с оглед ръководните му функции, свързани с управлението и отчитането на всички дейности по проекта и изпълнителя по Договор № ФСД-1578-20/18.11.2020г.

К. Д. Г. като ръководител на проекта е представлявала възложителя и е подписвала приемо-предавателните протоколи за изпълнение на работата по договора от страна на възложителя – Община Плевен.

Налице е конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 т.1 от Регламент ЕС 2018/1046 за финансовите правила, приложими за общия бюджет на съюза, което е основание за отмяна на финансовата корекция изцяло или частично съгласно чл. 70 ал.1 т.1 ЗУСЕСИФ – когато по отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент ЕС 2018/1046. В този случай съгласно чл. 8 ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ съгласно Приложение № 2 т.1 се налага финансова корекция в размер на 100 % от стойността на допустимите разходи без собствен принос на бенефициента. Договорът е на стойност 16320 лв. с ДДС и като се приспадне 2% собствен принос финансовата корекция е в размер на 15 993,44 лв.

Констатирано е и нарушение на изискването за дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по чл. 65 от Регламент ЕС 2021/1060 – в срок от 5 години от финалното плащане при проверката от проверяващия екип, подал сигнала за нередност е установено, че приложението за смартфон, каквото е следвало да бъде разработено в изпълнение на договора с „Кюбит БГ“ ЕООД и е отчетено като изпълнено с подписаните приемо-предавателни протоколи, не е достъпно. При извършена повторна проверка от НО на електронната страница на Община Плевен https://pleven.eu/ е достъпна платформата „Маршрут на паметта“ Мемориален парк „Гривица“ и крепост „Турну“ интерактивна карта, която е на три езика съгласно техническата спецификация. Но приложението за смартфон не е достъпно – не се появява диалогов прозорец, който да предоставя такава възможност. Наличието на функционираща платформа и онлайн приложение е от ключово значение за цялостното изпълнение целите на проекта. Основната функция на приложението не е налична, след приключването на проекта, поради което не е изпълнено изискването за дълготрайност на операциите. Съгласно т.3 от Приложение № 2 към Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции - при нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по чл. 65 от Регламент ЕС 2021/1060 се налага корекция в размер на 100 % пропорционално на периода, за който е налице нарушение считано от датата на окончателното плащане. Изчислена е финансова корекция върху заплатената сума съобразно предвидения бюджет за разработване на мобилното приложение в размер на 4200 евро с ДДС и пропорционално според броя на дните от датата на финалното плащане по проекта – 22.04.2024г. до момента на установяване на нарушението – 27.12.2024г. – общо 249 дни спрямо общия брой на дните в изискуемия петгодишен период за дълготрайност на операцията – 1826 дни. По този начин е изчислена частична финансова корекция в размер на 572,73 евро с ДДС на осн. чл. 70 ал.1 т.4 ЗУСЕФСУ – за нарушаване изискването за дълготрайност на операциите, пропорционално на периода, за който е налице нарушение.

Общият размер на финансовите корекции, определени за двете нарушения по т.1 и по т.3 от Приложение №2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции съгласно чл. 71 ал.3 ЗУСЕФСУ не може да надвишава размера на реално предоставената финансова подкрепа по него. Затова с оспореното РФК е наложена финансова корекция в размер на 100% от стойността на допустимите разходи без собствен принос на бенефициента - 15 993,44 лева с ДДС, колкото е определена за първото нарушение - поради наличието на конфликт на интереси.

Решението е издадено с правно основание чл. 70 ал.1 т.1 и т.4 от ЗУСЕСИФ /ЗУСЕФСУ – загл. Изм. ДВ-бр.51/2022г., в сила от 01.07.2022г./ Съгласно §70 от ПЗР на ЗИД на ЗУСЕСИФ до приключване на програмите за програмен период 2014-2020г., съфинансирани от ЕСИФ, разпоредбите на ЗУСЕСИФ, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми.

Според чл. 70 ал.1 от ЗУСЕСИФ финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция на няколко основания: съгласно т.1 – когато по отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент ЕС 2018/1046; съгласно т.4 – за нарушаване на изискването за дълготрайност на операциите в случаите и в сроковете по чл. 65 от Регламент ЕС 2021/1060. Съгласно чл. 70 ал.3 – за нередности по ал.1 т.1 и т.4 финансовите корекции се определят по пропорционалния метод, когато не може да се установи размерът на реално установените финансови последици на нарушението.

Съгласно чл. 73 ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Преди издаването на решението управляващият орган трябва да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Решението по ал. 1 се издава в едномесечен срок от представянето на възраженията по ал. 2, като в неговите мотиви се обсъждат представените от бенефициента доказателства и направените от него възражения.

Решението е издадено от Ю. Й. В. – Заместник министър на регионалното развитие и благоустройство, на която със Заповед № РД-02-14-122/23.01.2025г. на Министъра на Регионалното развитие и благоустройство е възложено да ръководи и организира дейността на Националния орган - МРРБ по програма Интеррег V-А Румъния – България 2014-2020г. и да издава всички индивидуални административни актове по смисъла на ЗУСЕФСУ.

Решението за финансова корекция е издадено от длъжностно лице, определено от МРРБ за ръководител на националния орган на програмата и в този смисъл – от съответния компетентен орган. Подписано е с валиден квалифициран електронен подпис.

Издадено е в необходимата писмена форма и съдържа, както правните, така и подробно изложени фактически основания, мотивирали акта, с което са изпълнени изискванията на чл. 73 ЗУСЕСИФ относно формата и мотивирането на решението за финансова корекция. В мотивите са посочени констатираните нередности със съответното правно и фактическо основание.

В хода на изпълнение на дейностите по проекта националният орган е упражнил контрол за спазването на националното и европейско законодателство при разходването на предоставените по програмата финансови средства от ЕСИФ и националния бюджет като е започнал процедура за администриране на нередност.

Извършената проверка за нередност е допустима на осн. чл. 69 ал.1 и ал.2 ЗУСЕСИФ във всеки момент, както по инициатива на управляващия орган на съответната програма, така и по подаден сигнал. В случая е била инициирана след извършване на финалното плащане по подаден сигнал за нередност при извършен последващ контрол за законосъобразност на сключения договор между бенефициента Община Плевен и „Кюбит – БГ“ ЕООД при условията на чл. 20 ал.4 т.3 ЗОП – без провеждане на процедура, а с директно възлагане, поради ненадвишаване на праговата стойност от 50 000 лв. – за услуги.

Преди издаването на решението управляващият орган е дал възможност на бенефициента да се запознае с констатациите за установена нередност, като е уведомен за основанието и размера на финансовата корекция, но не се е възползвал от правото си на писмени възражения.

И двете констатации за нарушения са обосновани и се подкрепят от фактите по делото. Жалбоподателят не ангажира доказателства, с които да ги обори. Безспорно е установен конфликт на интереси, поради наличието на близка родствена връзка между К. Д. Г. - ръководител на проекта, подписала протоколите от страна на възложителя Община Плевен за изпълнението на дейностите по договора с „Кюбит – БГ“ ЕООД и Б. П. Г. - управител и едноличен собственик на капитала на дружеството - изпълнител, които са майка и син. Това обстоятелство представлява пряк личен икономически интерес, който е повлиял или би могъл да повлияе на обективността и безпристрастността при избора на изпълнител и при изпълнението на дейностите по договора, финансирани по проекта и има отношение към законосъобразното изразходване на тези средства. Доказано е и второто нарушение – при двете проверки мобилното приложение не е било достъпно, с което е нарушено изискването за дълготрайност на операциите в рамките на 5 годишния срок от окончателното плащане. Не се доказва наличието на причини от обективен технически характер, поради които мобилното приложение да е било временно и за кратко недостъпно.

Фактическата обстановка по случая правилно е била изяснена от НО, при правилно приложение на материалния закон и квалифициране на нарушенията и законосъобразно определяне размера на финансовата корекция.

Предвид изложеното съдът счита, че решението за налагане на финансова корекция в размер на 100 % от стойността на допустимите разходи по договора без собствен принос на бенефициента е законосъобразно и обосновано и в съответствие с чл. 71 ал.3 ЗУСЕФСУ за ненадвишаване размера на предоставеното финансиране при установените две нарушения. Безспорно е доказано наличие на конфликт на интереси в нарушение на забраната на чл.2 ал.2 ЗУСЕСИФ за недопускане на конфликт на интереси при управлението на средствата от ЕСИФ и съответства на материалния закон и целта на закона за законосъобразното и добро финансово управление и устойчивост.

По тези съображения жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.3 АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Плевен, представлявана от Кмета Д-р В. Х. срещу Решение от 22.04.2025г. на Зам. Министъра на МРРБ и Ръководител на Националния управляващ орган на Оперативна програма „Интеррег V-А Румъния - България 2014-2020“, с което на осн. чл. 73 ал.1 и чл. 70 ал.1 т.1 и т.4 ЗУСЕСИФ вр. §5 т.4 и §70 от ДР на ЗУСЕФСУ е определена финансова корекция за Община Плевен в размер на 100% от допустимите разходи без собствен принос на бенефициента – 15 993,44 лв. с вкл. ДДС по Договор № ФСД 1578-20/18.11.2020г. с изпълнител „Кюбит - БГ“ ООД – София с предмет „Разработване на триезична онлайн платформа и приложение за смартфон в рамките на проект „Маршрут на паметта: Устойчиви трансгранични туристически продукти за Мемориален парк „Гривица“ и „Турну“, финансирани по програмата със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове.

ОСЪЖДА Община Плевен да заплати на Министерство на Регионалното развитие и благоустройството юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

Съдия: