Решение по дело №375/2018 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 93
Дата: 17 април 2019 г. (в сила от 20 май 2019 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20187110700375
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                         Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                             17.04.2019 г.

 

Номер           93                       2 0 1 9 година                                гр. Кюстендил

 

                              В      И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Кюстендилски   административен съд

на деветнадесети март                                                               2 0 1 9 година

в открито заседание в следния състав:

 

                                                             Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Светла Кърлова

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 375 по описа за 2018 год. и за да се произнесе взе предвид следното:

    Производството е по реда на Дял ІІІ от АПК, във връзка с чл. 54  ал. 2 от Закона за кадастъра и имотния регистър.

    Делото е образувано по жалба на С.К.К. ***, чрез адв. Г. Д., против Заповед № 18-2936/12.04.2018 г. на Началника на  Службата по геодезия, картография и кадастър гр. Кюстендил, с която на основание чл. 51 ал. 1, чл. 51 ал. 2, чл. 54 ал. 4, във вр. с чл. 54 ал. 1 от ЗКИР и чл. 70 ал. 3 от Наредба № РД-02-20-5/15.12.2016 г., при наличието на документи и материали, определени по чл. 58 ал. 3 и чл. 75 ал. 1 от Наредбата, по отношение на промяна в границите на съществуващите обекти в КККР: поземлен имот с ид. 41 112.500.1822, с данни преди промяната: с площ 256 кв.м., начин на трайно ползване: Незастроен имот за жилищни нужди и данни след промяната: 380 кв.м., Незастроен имот за жилищно застрояване, както и поземлен имот с ид. 41 112.500.1823, с данни преди промяната: с площ 348 кв.м., начин на трайно ползване: Ниско застрояване /до 10м./ и данни след промяната: с площ от 224 кв.м., начин на трайно ползване: ниско застрояване /до 10 м./, е одобрил изменението в кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Кюстендил, одобрена със Заповед № РД-18-96/28.10.2008 г. на Изпълнителния директор на АГКК, представляващо отстраняване на непълноти игрешки, по заявление вх. № 01-50402/08.02.2018 г. на Р.С.А..

    Изложени са доводи и мотиви за незаконосъобразност на  административния акт като неправилен и необоснован, постановен в нарушение на материалния закон. Прави се искане за отмяна на атакуваната заповед и присъждане на направените разноски по делото.

    Ответната страна – Началникът на Службата по геодезия, картография и кадастър - гр. Кюстендил, се представлява от адв. П., като изразява становище за неоснователност на  подадената  жалба срещу атакуваната заповед и претендира направените разноски по делото.

    Заинтересованата страна – Р.С.А., чрез процесуалния си представител адв. С., моли жалбата да се отхвърли и да се потвърди заповедта и претендира разноски по делото.

    Заинтересованите страни Р.В.Х., Д.П.А., О.Д.А. и В.Л.А. – не изразяват становище по жалбата.   

    По делото е допусната и приета съдебно – техническа експертиза, изготвена от в.л. инж. В. С. с допълнителна задача към същата, която съдът приема за достоверно изготвена и ще я кредитира като такава.

    Кюстендилският административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, както и след проверка за допустимостта на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, а разгледана по същество за неоснователна, като същата ще се отхвърли. Съображенията за това са следните:

   Жалбоподателката твърди, че е съсобственик на имот с ид. 41112.500.1823 по КККР на гр. Кюстендил, одобрена със Заповед № РД-18-96/28.10.2008 г. на ИД на АГКК, целият с площ от 388 кв. м., при граници и съседи: имоти № 1824, 1822, 1821, 1825 и ул. „Октомврийска революция“, на основание наследствено правоприемство от наследотателката им И.В.Х., която е придобила имота с договор за покупко – продажба от 1947 г., обективиран в нотариален акт № 190, том ІІІ, дело № 805/47 г. и при условията на евентуалност – изтекла придобивна давност в двете и разновидности /добросъвестно и недобросъвестно владение/ през периода от 1947 г. до завеждането на жалбата.

   Към административната преписка е приложена скица - проект № 15-97807/16.02.2018 г. за изменение на КККР за поземлени имоти с ид. № 41112.500.1823, 41112.500.1822, издадена от СГКК – Кюстендил.

   С обжалваната заповед е одобрено изменението в кадастралната карта и кадастралните регистри на посочените имоти по КККР на гр. Кюстендил.

   Съдът приема фактическата обстановка, с приложените и приети писмени доказателства по делото вх. № 3607/13.08.2018 г.; вх. № 4059/20.09.2018 г.; вх. № 4062/20.09.2018 г.; вх. № 4276/04.10.2018 г.; вх. № 4747/08.11.2018 г.; вх. № 4772/12.11.2018 г.; вх. № 265/21.01.2019 г. по описа на КнАС, съгласно текста, вкл. и приетото такова  с вх. № 270/22.01.2019 г. – гр. дело № 415/2013 г. по описа на КнРС; вх. № 318/23.01.2019 г.; вх. № 1179/01.03.2019 г.; вх. № 1410/14.03.2019 г.       

   Срещу издаденият административен акт е депозирана жалба на 09.08.2018 г., в срока по чл. 54  ал. 2 от ЗКИР, поради което същата се явява процесуално допустима, което не се оспорва от ответника.          

   Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, което е предпоставка за неговата валидност, констатациите са за наличие на териториална и материална компетентност на органа в лицето на Началника на СГКК -  гр. Кюстендил.

   По отношение на конкретните възражения на жалбоподателя за допуснати нарушения на административно - производствените правила и материалния закон, настоящият състав на КнАС, приема следното:

   Оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена при нарушение на материалния закон.

   Като правно основание за издаване на оспорената заповед е посочена разпоредбата на чл. 54 ал. 4 от ЗКИР, която предвижда, че измененията в КККР на недвижимите имоти при отстраняване на непълнота или грешка се одобряват със заповед на началника на службата по геодезия, картография и кадастър по местонахождение на имота. Заповедта се придружава от скица – проект, като същата се съобщава по реда на АПК на заинтересованите лица, чиито права са засегнати от изменението.

   Процесниото одобрение, материализирано в оспорената Заповед № 18-2936/12.04.2018 г. на Началника на СГКК – Кюстендил е постановено при действието на чл. 54 ал. 1 от ЗКИР /след изменението в ДВ, бр. 49/13.06.2014 г./, който гласи, че непълнота или грешка се допълва или поправя от службите по геодезия, картография и кадастър въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на КККР на недвижимите имоти. Безспорно е обстоятелството, че по делото е налице Определение на РС - Кюстендил от 16.06.2014 г. по гр. дело № 415/2013 г. по описа на съда, влязло в законна сила. В същото изрично е посочено, че правен интерес от петиторна защита е налице само и единствено след успешно получена защита с влязло в сила решение по чл. 53 ал. 2 от ЗКИР / след изменението в ДВ, бр. 49/2014 г. -  чл. 54 ал. 2 от ЗКИР/. Посочено е и, че когато процесните имоти се намират в територия с действащ регулационен /подробен устройствен/ план, за да може да се прповеде успешно иск за собственост на част от  парцел, която е заснета в кадастралния план погрешно като част от друг съседен парцел, трябва предварително да е проведен успешно  специалния иск по чл. 53 ал. 2 от ЗКИР /сегашна редакция на чл. 54 ал. 2 от ЗКИР/ и да е завършена административната процедура за поправка на кадастралната основа на плана и съответно за изменение на дворищнорегулационния /подробния устройствен план/, чрез привеждане на  вътрешните регулационни линии на двата парцела в съответствие с имотните граници на имотите, за които са определени тези парцели. В определението изрично е посочено, а и по настоящето дело липсват данни и доказателства, за воден иск по чл. 54 ал. 2 от ЗКИР. Налице е явен спор за придаваеми 124 кв.м. към имот с ид. 41112.500.1822, за които не е налице влязъл в сила съдебен акт за решаване на същия.

  Това е достатъчно основание за постановяване на отказ за изменение на КК и КР по смисъла на чл. 54 ал. 2 от ЗКИР, тъй като е налице забрана за изменение на същите при наличие на спор за собственост с фигуриращия в КР собственик на засегнатия от изменението кадастрален обект. Именно поради това, не следва да се обсъждат доводите на страните за източниците на вещни права, тъй като същите подлежат на преценка в бъдещото исково производство. Отпадането на изискването на изготвяне на Акт за непълноти и грешки в производството по изменение на КК и КР, след изменението на чл. 51 – чл. 54 от ЗКИР /ДВ, бр. 49/2014 г./, не игнорира „спора за собственост“ като основание за постановяване на отказ на началника на СГКК, което е видно от цитирания по – горе текст на чл. 54 ал. 2 от ЗКИР. Нормата въвежда единствено ново задължение за административния орган за изготвяне на комбинирана скица, която отразява „застъпването“, съответно „придаването“ на претендираното право на собственост и това по действащата КК и КР и може да бъде приложена към бъдещата искова молба.

   Съгласно чл. 43 ал. 3 от ЗКИР споровете за граници на поземлени имоти също се решават по съдебен ред.  

   От доказателствата по делото /нотариални актове, съдебно определение  от 16.06.2014 г. по гр. дело № 415/2013 г. по описа на РС - Кюстендил/ е явно, че между заинтересованите страни по делото съществуват такива спорове. Спорът за собственост не може да бъде решен нито от административен орган, нито от съда по реда на административно производство. Материалните права се защитават по общия исков ред в гражданско производство. Разрешаването им не може да се извърши инцидентно от административния съд в производството по оспорване на издадена заповед за одобрение за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри.

   Наличният спор за материално право е заявен и изрично от жалбоподателката в съдебното производство.

   Заложената и възприета в чл. 54 ал. 2 от ЗКИР преюдициалност на спора за материално право е с предназначение да установи липсата на имуществен  спор  между заявителите на искането за изменение кадастралния план и кадастралния регистър и евентуално трети лица.   

   Предвид горното, съдът намира, че оспореният индивидуален административен акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, като бъдат присъдени направените съдебни разноски на жалбоподателката, на  основание чл. 143 ал. 1 от АПК, съгласно приложените доказателства за това.

     

   Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

 

                                           Р  Е  Ш  И:

 

 

   ОТМЕНЯ по жалба на С.К.К. ***, чрез адв. Г. Д., Заповед № 18-2936/12.04.2018 г. на Началника на Службата по геодезия, картография и кадастър - гр. Кюстендил, с която е одобрено изменение в КК и  КР на гр. Кюстендил, одобрена със Заповед № РД-18-96/28.10.2008 г. на ИД на АГКК  - гр. София, представляващо отстраняване на непълноти и грешки, относно промяна в границите на съществуващи обекти за поземлен имот с ид. 41112.500.1822 и поземлен имот с ид. 41112.500.1823 по одобрената кадастрална карта на гр. Кюстендил.

   ОСЪЖДА  Служба по геодезия, картография и кадастър, с адрес гр. Кюстендил, ул. “Гороцветна” № 43 да заплати сумата от 910 /деветстотин и десет лева/, направени разноски по делото на С.К.К., с ЕГН ********** ***.   

   Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Р. България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                                                 Административен съдия: