Решение по дело №78/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 май 2019 г. (в сила от 14 май 2019 г.)
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20197220700078
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

 

гр. Сливен, 14.05.2019  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН,   в публичното заседание на тридесети април две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

       при секретаря Радостина Желева като разгледа докладваното от съдията Жекова административно дело № 78 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е административно и намира правното си основание в чл. 40 и сл. от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), във вр. с чл. 145 от АПК.

Образувано е по жалба на К.Р.П. ***, подадена чрез адв. И.К. *** против мълчалив отказ на Кмета на Община Нова Загора да се произнесе по заявление за достъп до обществена информация, подадено на 17.01.2019 г. В жалбата се твърди, че със заявлението П. *** да предостави: Копие на заповед, с която Кмета на Община Нова Загора е разрешил или възложил правомощия по чл.63 ал.2 от ЗУТ по издаване на писмено разрешение по отсичане и изкореняване на дълготрайни декоративни дървета на ул.“Г. Б.“ в гр.Н. З.; копие от заповед, с която е назначена комисията, извършила оглед на всички дълготрайни декоративни дървета на горепосочената улица; копие от протокола, съдържащ констатациите направени от комисията след извършената санитарна експертиза за състоянието на дълготрайните декоративни дървета на горепосочената улица; копие от разрешението за отсичане и изкореняване на дълготрайните декоративни дървета; копие от уведомлението до РИОСВ Стара Загора за издаденото разрешително за отсичане и изкореняване на дълготрайни декоративни дървета на горепосочената улица; копие от паспортите на дълготрайните декоративни дървета с подробно описание на дата на картотекиране и периодично освидетелстване на общото им състояние; копие от публичния регистър на озеленените площи, на дълготрайните декоративни дървета и на дърветата с историческо значение в града; копие на инвестиционния проект за реконструкция на горепосочената улица; копие от уведомлението за оповестяване по чл.66 от АПК. В заявлението било отразено, че исканите документи следва да бъдат предоставени по електронен път на посочен в искането адрес. В срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ не получила отговор на заявлението си, поради което бил налице мълчалив отказ. Счита, че посочената информация е обществена по смисъла на ЗДОИ. Счита, че мълчаливият отказ е незаконосъобразен, тъй като съгласно изискванията на ЗДОИ сезираният  орган следвало да се произнесе с изричен акт. Моли съда да отмени мълчаливия отказ и да задължи Кмета на Община Нова Загора да се произнесе по подаденото заявление. Претендира направените по делото разноски за такса и адвокатска защита.

В съдебно заседание оспорващата не се явява. В писмена молба пълномощникът й  - адв. И.И. заявява, че поддържа подадената жалба и моли съда да я уважи. Претендира за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Кмета на Община Нова Загора не изпраща представител. При представяне на административната преписка сочи, че по постъпилото искане по ЗДОИ не е прието решение за предоставяне на достъп до исканата информация, нито отказ за предоставяне на информацията.

От събраните доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Административното производство е започнало по заявление от К.Р.П. *** с подаването по електронен път на заявление от 17.01.2018 г., с което поискала от Кмета на Община Нова Загора да й бъдат предоставени следните документи, съдържащи обществена информация: Копие на заповед, с която Кмета на Община Нова Загора е разрешил или възложил правомощия по чл.63 ал.2 от ЗУТ по издаване на писмено разрешение по отсичане и изкореняване на дълготрайни декоративни дървета на ул.“Г. Б.“ в гр.Нова Загора; копие от заповед, с която е назначена комисията, извършила оглед на всички дълготрайни декоративни дървета на горепосочената улица; копие от протокола, съдържащ констатациите направени от комисията след извършената санитарна експертиза за състоянието на дълготрайните декоративни дървета; копие от разрешението за отсичане и изкореняване на дълготрайните декоративни дървета на горепосочената улица; копие от уведомлението до РИОСВ Стара Загора за издаденото разрешително за отсичане и изкореняване на дълготрайни декоративни дървета на горепосочената улица; копие от паспортите на дълготрайните декоративни дървета с подробно описание на дата на картотекиране и периодично освидетелстване на общото им състояние; копие от публичния регистър на озеленените площи, на дълготрайните декоративни дървета и на дърветата с историческо значение в града; копие на инвестиционния проект за реконструкция на горепосочената улица; копие от уведомлението за оповестяване по чл.66 от АПК . Заявителят е посочил, че желае да получи информацията по електронен път.

На 25.02.2019 г. с молба вх. № 94-00-1480 К.П. поискала да й бъде съобщен входящия номер, с който е регистрирано подаденото от нея до Кмета на Община Нова Загора заявление по ЗДОИ.  На 28.02.2019 г. е подадена жалба до настоящия съд срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Нова Загора за произнасяне по подаденото заявление. Произнасяне по искането за достъп не е направено и до приключване на съдебните прения.

Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът формира следните правни изводи:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно чл. 24 ал. 1 и 2 от ЗДОИ, достъп до обществена информация се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване. Видно от подаденото от жалбоподателката заявление, същото е в предвидената от закона писмена форма, съобразно разпоредбата на чл. 24 ал. 2 от ЗДОИ и съдържа трите имена на заявителя, описание на исканата обществена информация и адрес за кореспонденция със заявителя, с което формално са изпълнени минималните изисквания на чл. 25 ал. 1 т. т. 1, 2, 3 и 4 от ЗДОИ за съдържание. В случая търсената от заявителя информация касае изготвени от ответника заповеди, протоколи и уведомления и предвид липсата на произнасяне от страна на органа, като задължен субект по чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ по отправеното запитване в законоустановения срок, съгласно ЗДОИ и чл. 149 от АПК, съдът приема, че подадената от К.П. жалба е процесуално допустима - подадена е от лице с обоснован правен интерес от оспорването, против акт, подлежащ на съдебен контрол, съгласно чл. 40 ал. 1 от ЗДОИ, във вр. с чл. 58 ал. 1 от АПК, в рамките на предвидения едномесечен преклузивен срок по чл. 149 ал. 2 от АПК.

По основателността на жалбата:

Жалбата е основателна.

Съгласно изискванията на чл. 168 ал. 1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Съгласно разпоредбата на чл. 2 ал. 1 от ЗДОИ, обществена е информацията, която е свързана с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона лица. Съдебната практика конкретизира понятието “обществена информация” като сведение или знание за някого или нещо, свързано с обществения живот в страната, респ. за дейността на  задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти. Тази информация може да се съдържа в документи или други материални носители, създавани, получавани или съхранявани от последните. Следователно обществена информация съставляват всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от задължения субект.

Задължените да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл. 3 ал. 1 и ал. 2 на закона. В случая са налице предпоставките по чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ, за да се приеме, че Кметът на Община Нова Загора е задължен по този закон субект. Съгласно цитираната норма такива са държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. В контекста на легалната законова дефиниция, несъмнено информацията относно издадените от Кмета на Община Нова Загора заповеди, протоколите, съдържащи констатациите на назначената от Кмета на общината във връзка със състоянието на дърветата комисия, уведомлението до РИОСВ Стара Загора и инвестиционния проект за реконструкция на посочената в заявлението улица е обществена информация. Според определението на чл. 11 от ЗДОИ, по своя характер исканата информация е служебна, а достъпът до нея е свободен с изключение на случаите, изрично посочени в чл. 13 ал. 2 от ЗДОИ.

Субектите по чл. 3 ал. 1 от ЗДОИ са задължени да предоставят информация, която е създадена в кръга на тяхната компетентност (т.е официална информация) или такава, която се събира, създава и съхранява при и по повод дейността на органите и на техните администрации (служебна информация). Във всички случаи , за да се предостави достъп до посочената информация, същата следва да е налична и вече създадена, а не да се изготвя по повод направено искане. Гарантираното право на достъп до обществена информация се ограничава до съществуващите документи, като органите нямат задължение да създават такива, за да удовлетворят заявления за достъп до информация. Целта на ЗДОИ и законово регламентираните гаранции за осъществяване правото на достъп до обществена информация, е да се даде възможност на гражданите и организациите да се запознаят със съществуващата информация, която вече е създадена, обработена и се съхранява в административните органи, но не дава възможност под формата на искане за достъп до обществена информация гражданите и организациите да налагат на задължените по ЗДОИ лица да създават информация, която законът не изисква от тях да събират, обработват и съхраняват. Следователно правото на достъп по реда на ЗДОИ е ограничено единствено до съществуваща и налична обществена информация. (В този смисъл е Решение № 6040 от 8.05.2014 г. на ВАС по адм. д. № 16854/2013 г., VII о.).

При анализа на относимите разпоредби на ЗДОИ се налага извод, че задълженият субект по чл. 3 от закона дължи мотивирано писмено произнасяне по искания за достъп до обществена информация. Този извод се потвърждава от изричните разпоредби на чл. 28 ал. 2 от закона, изискваща писмено уведомяване на заявителя за взетото решение, както и на чл. 38 и чл. 39 от същия, въвеждащи изисквания за форма и съдържание на административното решение и връчване на решението за отказ за предоставяне достъп до обществена информация. По делото е установено, че изрично произнасяне по подаденото заявление за достъп до обществена информация липсва и към настоящия момент. Налице е законов императив за писмено произнасяне по заявлението, включително и при отказ. Непроизнасянето по заявлението, представляващо мълчалив отказ, е в нарушение на Закона за достъп до обществена информация и подлежи на отмяна.

Предвид изложените мотиви, мълчаливият отказ за предоставяне на обществена информация на Кмета на Община Нова Загора следва да бъде отменен, а преписката да бъде изпратена на административния орган за изрично и мотивирано произнасяне по заявление  от 17.01.2019 г., подадено от К.Р.П. за достъп до обществена информация, при съобразяване и спазване на задължителните указания на съда по тълкуване и прилагане на закона.

Предвид изхода на делото с уважаване на жалбата, основателна се явява претенцията на оспорващата за присъждане на направените по делото разноски. Същите възлизат общо на 410,00 (четиристотин и десет) лева, от които 10,00 (десет) лева внесена по делото държавна такса и 400,00 (четиристотин) лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение.  

Водим от горното, Сливенски административен съд, на основание чл.172 ал. 2 предл. 2 от АПК,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Кмета на Община Нова Загора за предоставяне на обществена информация, поискана със заявление от 17.01.2019 г., подадено от К.Р.П. *** с ЕГН **********.

 

ВРЪЩА административната преписка на Кмета на Община Нова Загора за произнасяне по заявление от 17.01.2019 г., подадено от К.Р.П., при спазване на задължителните указания на съда по тълкуване и прилагане на закона в съответствие с мотивите на настоящото решение и в сроковете, предвидени в ЗДОИ, считано от датата на получаване на съобщението за влязлото в сила съдебно решение.

 

ОСЪЖДА Община Нова Загора да заплати на К.Р.П. ЕГН ********** с адрес *** разноски в размер на 410,00 (четиристотин и десет) лева.

 

 

Решението не подлежи на касационно оспорване на основание чл.40 ал.3 от ЗДОИ.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: