Решение по дело №151/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 септември 2020 г. (в сила от 20 октомври 2020 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700151
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 98                       23. 09. 2020 година                                      град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                            първи състав

на       четвърти септември                                                                     2020   година

В публично заседание в следния състав:   

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                         

Секретар: ГЕРГАНА БАЧЕВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 151 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/ 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка „4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода от 2014 – 2020 г. (Наредба № 9).

Делото е образувано по жалбата на З.Е.П. ***, чрез а.. А М., против Заповед № 03-РД/ 6969 # 1 от 24.04.2020 г. на изп.директор на ДФ“Земеделие“, с която  е отказано финансиране по заявление за подпомагане по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделските стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. с идентификационен № 25/04/1/0/02271 и УРН 404918. Жалбоподателката счита издадената заповед за нищожна, респ.незаконосъобразна  поради неспазване на установената форма, съществено нарушение на адм.производствените правила и несъответствие с целта на закона. С атакуваната заповед административният орган  не се е съобразил  с влезли в сила решения на Адм.съд-Търговище и ВАС.  

В съдебно заседание по делото, жалбоподателката редовно призована не се явява,   представлява  се от а..М., който поддържа жалбата и изразява становище за  прогласяване на нищожост, респ.отмяна на процесната заповед. Претендира разноски.

Ответникът по жалбата – изп. директор на ДФ”Земеделие”, редовно призован се представлява от ст.Ю.. А., редовно упълномощен  и приет  от съда,   изразява  становище за неоснователност на жалбата. Претендира разноски.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Настоящото производство се основава и предшества на влязло в сила решение №47 от 2.04.2018 г. постановено по АД № 23/2018 г. по описа на Адм.съд-Търговище и  оставено в сила с  решение №6072 от 22.04.2019 г. по АД №7908/2018 г. по описа на ВАС.

Доказателствата по цитираните дела са приобщени към настоящото производство.

Жалбата е подадена в срок, от надлежна страна – адресат на акта, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество съобразно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК, последната е основателна при следните  съображения:

Видно от решенията по цитираните по-горе дела,  жалбоподателката е земеделски производител от 12.01.2012 г.

   Същата е кандидатствала като физическо лице със заявление за подпомагане по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделските стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. и получила   идентификационен № 25/04/1/0/02271 и УРН 404918 на 07.12.2016 г.  

На 11.07.2017 г.било издадено Уведомително писмо № 1919 до жалбоподателката   за отстраняване на нередовности в подаденото заявление за подпомагане.

На 21.09.2017 г. жалбоподателката   изпратила до зам. изпълнителния директор на ДФ“З“ набор от документи за изправяне на нередовности в подаденото заявление за подпомагане по подмярка 4.1 .

На 19.12.2017 г. изп. директор на ДФ“Земеделие“ е  издадал   заповед № 03-РД/ 6969, с която отказал да бъде финансирано заявлението за подпомагане.  

По делото   е било представено копие от Решение № ШУ-01-ОС/ 2017 г. за преценяване на вероятната степен на отрицателно въздействие, с което е съгласувано инвестиционно предложение “Изграждане на кравеферма в имот № 029017 в землището на с. Величка, общ. Омуртаг, създаване на сливова градина в имот № 016034 в същото землище и отглеждане на създадената сливова градина в имот № 015007 в същото землище.“

По делото е било представено Разрешение за строеж № 7/ 07.02.2017 г.  , с което се разрешава на жалбоподателката   да построи „Говедовъдна ферма“ в ПИ № 029017 в землището на с. Величка, общ. Омуртаг.

По дело АД № 23/2018 г. по описа на Адм.съд-Търговище е  била допусната и изслушана съдебно-икономическа експертиза с вещо лице икономист.  

 При разглеждането на делото съдът е отменил оспорения акт. Приел е, че обжалваната заповед е незаконосъобразен административен акт, тъй като при издаването й са допуснати нарушения на материалния закон и съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
За да мотивира този извод, съдът е приел, че с разпоредбата на чл. 39, ал.1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка "4.1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода от 2014 – 2020 г. /Наредба № 9/2015г./ са визирани основанията, при наличието на които подаденото заявление за подпомагане получава пълен или частичен отказ от финансиране. Оспорената заповед, с която е постановен пълен отказ от финансиране на заявлението, е издадена на основанието по чл.39, ал.1, т.5 от Наредба №5/2015г. поради недостатъчен бюджет за финансиране на подаденото заявление за подпомагане, определен в заповедта за откриване на съответния прием.

Съгласно чл. 41, ал.1 от Наредба № 9/2015г. постъпилите заявления за подпомагане се оценяват съгласно критериите за оценка посочени в Приложение № 7, като съответствието с критериите за оценка се преценява към датата на подаване на заявлението за подпомагане съобразно приложените към заявлението за подпомагане документи. Заявленията за подпомагане се класират според получените при оценката точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет. Подбора на проектите се извършва като се оценят по предварително нормативно заложени критерии, посочени в Приложение № 7 към чл. 30, ал.5 от Наредба № 9/2015г. В Приложение № 7 в табличен вид са посочени отделните приоритети по чл. 30, ал.1 от Наредба № 9/2015г., като към всеки един са дадени различни критерии, на които следва да отговаря заявлението, а срещу всеки критерии е посочена цифрова величина, определяща максимален брой точки. При определяне размера на точките са дадени минимални изисквания за изпълнение на критериите и отделно пояснения при какво изпълнение на критериите като процентно съотношение какъв брой точки следва да получи дадено заявление.

Подаденото от жалбоподателката заявление е било оценено по допустимите и относими към проекта критерии по т. 1.2, 3.1, 4.1, 5.1, 8.3 и 9.1 от Приложение № 7 на Наредба № 9/2015г., като по критериите по т. 8.3 и т. 9.1 жалбоподателката е получила 0 т.

Назначеният съдебен експерт е дал заключение, че проектът на жалбоподателката е неправилно оценен по посочените две точки и следва да му бъдат присъдени съответно 10, т. и 7, т. като аргументите на ДФЗ се основават главно на "Насоките за прилагане на оценка на Приложение № 7"/Насоки/, които са представени и по делото.
Във връзка с представените Насоки, на които се е позовал административния орган, е било прието,  че те не съставляват нормативен акт, нито са част от друг такъв и не могат да бъдат приети и като автентично тълкуване на разпоредбите на Наредба № 9/2015г., тъй като с оглед чл. 51 ЗНА същите е следвало да бъдат обнародвани и разгласени по реда на разгласяване на Наредбата. Кредитирано е заключението на приетата експертиза, според която проектът на оспорващата страна е следвало да бъде оценен на 56 точки, което променя класирането на проекта.

Основния спорен въпрос  се е състоял   относно оценяване на проекта по критериите по т.8.3 и 9.1 от Приложение №7 към Наредба №9/2015г. По критерия по т.8.3. – Проекти с инвестиции за строителство или обновяване на сгради, помещения и друга недвижима собственост, пряко свързани с производството, съхранението и подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в тях, проектът на жалбоподателката е оценен с 0 точки, тъй като според административния орган не постига минималното изискване да съставлява 65% от допустимите инвестиционни разходи по проекта. При оценката на заявената инвестиция по този критерий са оценен единствено СМР за животновъдна ферма, поради което е изчислено процентно съотношение 61%. От заявените разходи са извадени разходите „Трифазен автоматичен дизелов генератор“, поради липса на подробна техническа спецификация в офертата на „Дизел Център“ ЕООД.  ВАС е  приел , че този извод на административния орган за недопустимост на инвестицията не е съобразен с обясненията на кандидата, дадени в уведомително писмо от 21.08.2017г. В изпълнение на дадени указания за непълнота на проекта, жалбоподателката е представила подробна техническа характеристика към офертите на „Стил Профил“ ЕООД и „Еко бултак“ ЕООД и е обяснила, че третия оферент „Дизел Център Цонев“ ЕООД е отказал да представи подробна техническа характеристика, тъй като при конкретно посочен модел на техническото оборудване, техническите характеристики са константна величина и не следва да се изписват отделно. Това обстоятелство не е било взето предвид от административния орган в нарушение на разпоредбата на чл.37, ал.2 от АПК, според която не подлежат на доказване факти, които са известни на органа. В случая са представени подробни технически характеристики от двама от оферентите, и доколкото става реч за точно определен модел на генератора, то изискването за установяване на релевантния факт е изпълнено. На следващо място от инвестиционните разходи по критерия по т.8.3. са изключени „Торова площадка и торова шахта“, „Външна ограда“ и „Благоустрояване“. Изключването на инвестицията за торова площадка и торова шахта, както и за изграждане на ограда на животновъдния обект не е съобразено с изискванията на Наредба №44 от 20.04.2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти. Съгласно разпоредбата на чл.9, ал.1, т.7 от Наредба №44/2006 г. животновъден обект за отглеждане на едри преживни животни следва да отговаря на изискването да има обособено място в животновъдния обект за временно съхранение на тор и обеззаразяване, съобразено с капацитета и технологията на отглеждане. Изграждането на торова площадка и торова шахта е нормативно предвидено изискване за регистрация на животновъдния обект, поради което това съоръжение е необходимо присъщо за функциониране на животновъдния обект. Съгласно разпоредбата на чл.4, ал.1, т.5 от Наредба №44/2006 г. животновъдните обекти за отглеждане на селскостопански животни включва, като мярка за биосигурност, да са оградени по начин, осигуряващ безопасността на обекта и здравното благополучие на животните, който не позволява свободен достъп на хора и други животни. Формално и без да съобрази изискванията за регистрация и съответно функциониране на животновъдния обект, административния орган е изключил при оценката по критерия по т.8.3. от Приложение №7 инвестицията за изграждане на ограда.
ВАС е приел, че преценката за допустимост е предоставена на административния орган, който следва да се произнесе по функционалната свързаност на заявените разходи с предназначението на обекта и целта на проекта и при решение за изключване да мотивира извода си. Без правно значение са писма изх.№ 10-257 от 15.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните и становище на заместник министъра на земеделието, храните и горите изх.№ 10-4848 от 25.10.2017 г., тъй като те са издадени след приключване на периода за прием на заявленията и не могат да въвеждат изисквания за изключване, които не са били публично оповестени до приключване на приема на заявленията. За обосновани са приети   правните изводи   съда за незаконосъобразност на оспорения акт, в частта с която проекта е оценен с 0точки по критерия по т.9.1 от Приложение №7 на Наредба №9/2015г. Мотивите, изложени от административния орган по този критерий буквално преповтарят изисквания, посочени в Насоките, които както бе посочено нямат характер на нормативен акт и не създават общовалидни правила, отнасящи за неопределен кръг адресати и с многократно правно действие. Посочено е било в адм. акт, че допустимите инвестиционни разходи по проекта осигуряващи съответствие на стопанството с изискванията на стандартите на ЕС се доказват с посочени документи, които не са представени от кандидата. С уведомително писмо изх.№ 01-6500-4248 от 11.07.2017 г. кандидата е уведомен за установена нередовност, изразяваща в непълнота и неяснота на проекта. Посочени са конкретни непълноти на проекта и са дадени указания за представяне на необходими документи, както и за отстраняване на неясноти. В уведомителното писмо не е посочено, че за критерия по т.9.1. от Приложение №7 следва да се представи становище от БАБХ, от което да е видно кои от предвидените инвестиционни разходи са насочени към постигане на стандартите на ЕС. Съгласно разпоредбата на чл.37, ал.3 от Наредба №9/2015г. в случай на липса или нередовност на документи, при възникване на необходимост от предоставяне на допълнителни документи при непълнота и неяснота на заявените данни и посочените факти по ал. 1, т. 2 и 3, както и с цел да се удостовери верността на заявените данни, административния орган указва на кандидата необходимостта от представяне на допълнителни данни и/или документи. За установените липси или нередовности кандидата е уведомен и в изпълнение на дадените указания е представил необходимите документи и е отстранил установените несъответствия. Непредставянето на документи, удостоверяващи съответствие на проекта с приоритета по т.9 и критерия по т.9.1. се дължи изцяло в поведението на административния орган, който не е изпълнил задължението си по чл.37, ал.3 от Наредба №9/2015г. Лишено от нормативно основание е изразеното становище, че точките по критерий 9.1 се присъждат само за животновъдни ферми за отглеждане на крави за производство на мляко, но не и за изграждане на ферма за отглеждане на крави за месо. Съгласно разпоредбата на чл.5, ал.1 от Наредба №9/2015 г. финансовата помощ се предоставя на земеделски стопани за инвестиции в техните стопанства, пряко свързани с една или няколко от дейностите на първично селскостопанско производство и съхранение само на собствени земеделски продукти, както и подготовката на продукцията за продажба. Съгласно ал.2 на същата разпоредба земеделски продукти по ал.1 могат да бъдат само продукти, включени в приложение №1. В таблица №2 за сектор „Животновъдство“ от приложение №1, т.1 е посочено говеда /крави/ - всички видове, включително и за разплод. В нормативния акт, в това число и в Приложение №7 по прилагането на приоритета по т.9 и критерия по т.9.1. липсва изрично изключване на прилагането им по отношение на животновъдни ферми за производство на месо. Посочване на правно основание за изключване не е посочено при първата оспорена  заповед, поради което е прието, че изводът на решаващия съд за незаконосъобразност на заповедта и в тази, че е правилен.

Настоящият състав приема, че е налице   произнасяне по въпроса дали точките по проекта са правилно присъдени от страна на ДФЗ и съответно прието окончателно от ВАС, че оценката на проекта е неправилна. С атакуваният акт Заповед № 03-РД/6969#1 от 24.04.2020 г. на ДФЗ, е записано, че с нея се „изменя”    Заповед № 03-РД/6969 от 19.12.2017 г. на ДФЗ. Вместо ДФЗ да се произнесе отново по подаденото заявление, при съобразяване с мотивите по тълкуване и прилагане на закона, дадени в Решение № 47/27.04.2018 г. по адм.д.№  23/2018 г. по описа на АСТ и Решение № 6072/22.04.2019 г. по адм.д.№ 7908/2018 г, по описа на ВАС,4 отд., и съответно е постановен „отказ“, да се  издаде  нова заповед, с която да се финансира заявлението. Заповед № 03-РД/6969 от 19.12.2017 г. на ДФЗ не е обжалвана по административен ред, а е обжалвана по съдебен ред и е отменена с влязло в законна сила на 22.04.2019 г. съдебно решение. Съдът намира за основателни доводите изложени в жалбата, относно това, че отмяната е цялостно заличаване на правното действие на акта или само на негова част.   В случая въпросната заповед е отменена изцяло, тоест е заличено нейното правно действие изцяло. Поради това всеки индивидуален административен акт (заповед), с който се „изменя” друг вече несъществуващ в правния мир индивидуален административен акт (заповед) би следвало да се приеме за нищожен. Обжалваната заповед е нищожен административен акт, веднъж на основание чл.77, ал.2 от АПК, защото е издаден в противоречие с влязло в сила решение на съда (Решение № 47/27.04.2018 г. по адм.д.№ 23/2018 г. по описа на АСТ и Решение № 6072/22.04.2019 г. по адмд.№ 7908/2018 г. по описа на ВАС, 4 отд.), в мотивите на което съдът е приел, че заявлението   е следвало да бъде оценено с 56 точки и на второ място, защото с обжалваната заповед се „изменя” несъществуващ в правния мир-административен акт. Акт, с който се изменя несъществуващ друг акт, не би могъл да породи правно действие.

Водим от горното и на осн. чл.172, ал.2 АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА по жалба на З.Е.П. ***969 # 1 от 24.04.2020 г. на изп.директор на ДФ“Земеделие“, с която  е отказано финансиране по заявление за подпомагане по подмярка 4.1“Инвестиции в земеделските стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. с идентификационен № 25/04/1/0/02271 и УРН 404918 , със стойност на проекта 412 316, 28 лв. поради недостатъчен бюджет по подмярката и с която е изменена.

ОСЪЖДА ДФ“Земеделие“ да заплати направените по делото разноски на  З.Е.П. *** сумата в размер на  1010 лв., съставляващи държавна такса и а.. възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Р.България в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: