МОТИВИ:След съвкупна преценка на събрания и проверен в съдебно заседание
доказателствен материал по делото, съдът установи следното:
Обвиняемият майор И.С.Т.
*** е завършил ВВВУ „Г. Бенковски“ град Долна Митрополия през 1994 година. През
2006 година е завършил ВА „Г. С. Раковски“ със специалност „Организация и
управление на оперативно-тактическите формирования от ВВС“ с отличен успех.
През 2010 година е бил назначен за командир на в.ф. 28 770 – Балчик, която
длъжност заема до момента. Притежавал отлична теоретична и практическа
подготовка, което му помагало да изпълнява функционалните си задължения в пълен
обем и да постига отлични резултати при провеждане на изпити, проверки и
учения. Стремял се да усъвършенства и обогатява професионалните си знания и
умения. Работил отлично в екип.
Обвиняемият Т.
притежавал правоспособност като водач на МПС категория „С“ от 1994 година.
Наказван, като водач два пъти с фиш през 2012 година, след което не е допускал
нарушения.
На 07.03.2019
година около 16.30 часа обв. майор Т. управлявал личния си автомобил марка
„Опел Астра“ с ДК № В 7249 СН от град Балчик към град Варна, като се движил по
бул. „Осми приморски полк“, в посока към Центъра на града. Времето било ясно и
слънчево, а пътната настилка била суха. По същото време по бул. „Осми приморски
полк“ по посока Централна градска част, по линия № 148 от градския транспорт на
град Варна, се движил и съчленен автобус „Соларис“ ДК № В 8676 НХ с водач св.
Петко Стоянов Петков. Автобусът се движил в специалната лента за движение,
предвидена за автобуси, а обвиняемият управлявал автомобила си в съседната на
автобусната лява лента. След навлизане в булевард „Княгиня Мария Луиза“, двете
превозни средства продължили да се движат почти успоредно, като автомобилът,
управляван от обвиняемия бил непосредствено да предната лява част на автобуса.
Пред сградата на Община Варна, малко преди автобусна спирка „Музея“, обв. Т.
без да се увери за точното разположение на автобуса, рязко се отклонил в дясно,
като напуснал своята лента за движение и навлязъл в лентата за движение на
градския транспорт. При тази маневра отнел предимството на автобуса, управляван
от св. Петков, който предприел аварийно спиране, но въпреки това последвал лек
удар между предния ляв край на автобуса и предния десен калник на лекият
автомобил, в областта над предното дясно колело. При предприетото от водача на
автобуса аварийно спиране, няколко от возещите се в автобуса пътници получили
травми и наранявания вследствие на падане и удряне в части във вътрешността му.
Пътуващите в автобуса свидетели Красимира Георгиева Василева, Десислава
Любомирова Ангелова, Денка Стефанова Нешева и Нешо Колев Нешев получили
наранявания, чиито медико-биологичен характер ги определя като леки телесни
повреди. Пострадалата Иванка Михайлова Налбантова при падането си получила
наранявания, изразяващи се в контузия на
гръдния кош, счупване на седмо дясно ребро, кръвонасядане по дясно-вътрешна
повърхност в горна трета на гръдния кош, травматичен отток и кръвонасядане по
дясна хълбочна област. Съгласно заключението по назначената съдебно-медицинска
експертиза, тези наранявания са довели до разстройство на здравето временно
опасно за живота, представляващо средна телесна повреда.
От заключението на изготвената автотехническа
експертиза се установява, че от техническа гледна точка, навлизането на лекия
автомобил в лентата за движение на градския транспорт е довело до предприемане
на аварийно спиране и удар между двете превозни средства. Водачът на автобуса
не е имал техническа възможност да избегне произшествието.
Описаната фактическа обстановка се доказва по безспорен и категоричен
начин от обясненията на обвиняемия, депозирани в съдебно заседание, от
показанията на разпитаните на досъдебното производство свидетели, от
заключенията по изготвените съдебно-медицинска и автотехническа експертизи, от
приложените към делото документи.
С
деянието си от обективна и субективна страна обвиняемият майор И.С.Т. е
осъществил престъпния състав на чл.343, ал.1, б. „б“, пр. 2, вр. чл.342, ал.1,
алт.3 от НК. На 07.03.2019 година в град Варна, при управление на лек автомобил
марка „Опел-Астра“ с рег. № В 7249 СН по бул. „Княгиня Мария Луиза“, движейки
се по посока центъра на града, непосредствено пред автобусна спирка „Музея“ на
градския транспорт, по непредпазливост нарушил правилата за движение, визирани
в чл.15, ал.6 от ЗДВП, като навлязъл в пътна лента, сигнализирана за движение
само на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници.
Нарушил и чл.25, ал.2 от ЗДВП, като навлязъл с управлявания от него автомобил в
съседна пътна лента, без да пропусне пътните превозни средства, които се движат
по нея. Вследствие на тези нарушения причинил ПТП с автобус марка „Соларис“ с
ДК № В 8676 НХ № 148 на градски транспорт, при което пътуващата в автобуса
Иванка Михайлова Налбантова от град Варна паднала и получила телесни увреждания
представляващи средна телесна повреда.
За
извършеното непредпазливо деяние по чл.343, ал.1, б. „б“, пр.2, вр. чл.342,
ал.1, алт.3 от НК, законодателят е предвидил наказание лишаване от свобода до 3
години или „пробация“. Обв. Т. не е осъждан и не е освобождаван от наказателна
отговорност по реда на глава VIII, раздел IV от НК, а в резултат на извършеното
не са настъпили имуществени вреди. Налице са предвидените в чл.78а НК
предпоставки за освобождаването му от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание „Глоба“.
При определяне размера на глобата, съдът съобрази, че са налице само
смекчаващи вината обстоятелства, а именно чисто съдебно минало, много добри
характеристични данни, направените самопризнания и изразеното съжаление,
обстоятелството, че като водач от 1994 година, Т. има наложени само две
наказания с фиш преди седем години. Воден от всичко това, съдът определи
наказание глоба в минимален размер - 1 000.00 (хиляда) лева.
За извършеното деяние, в чл.343г НК е предвидено
наказание лишаване от право по чл.37, ал.1, т.7 НК. Преценявайки, че в резултат на допуснатите от обвиняемия
нарушения, като водач е настъпило пътно-транспортно произшествие и са
пострадали пътуващи в автобуса граждани, съдът прецени, че следва да го лиши от
право да управлява моторно превозно средство за срок от 7 (седем) месеца,
считано от датата на отнемане на свидетелството за управление на МПС.
Предвид
осъдителното решение, Т. следва да заплати по сметката на Сливенски военен съд
в полза на бюджета на съдебната власт направените в хода на досъдебното
производство деловодни разноски в размер на 649.00 (шестстотин четиридесет и
девет лева).
Мотивите се написаха на 30.08.2019 година.
ВОЕНЕН
СЪДИЯ:полк.