Присъда по дело №152/2023 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 30
Дата: 8 март 2023 г. (в сила от 24 март 2023 г.)
Съдия: Пламен Георгиев Ченджиев
Дело: 20234520200152
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 12 януари 2023 г.

Съдържание на акта

ПРИСЪДА
№ 30
гр. Русе, 08.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, VI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на осми март през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:П. Г. Ченджиев
СъдебниСветлана К. Бонева

заседатели:ПРЕСИАНА Б. ДАНЕВА
при участието на секретаря Виолета К. Цветкова
и прокурора Д. Ал. К.
като разгледа докладваното от П. Г. Ченджиев Наказателно дело от общ
характер № 20234520200152 по описа за 2023 година
ПРИСЪДИ:
П Р И С Ъ Д И :

ПРИЗНАВА подс. И. М. К. роден на ***г., в гр. Русе, обл. Русе, живеещ в гр. Русе, обл.
Русе, с основно образование, разведен, работи, неосъждан, ЕГН **********,за
ВИНОВЕН в това,че на 22.01.2022г., на път II-23 Русе-Кубрат, в района на км. 11+900, в
землището на с. Червена вода, обл. Русе, при управление на моторно превозно средство-
автобус марка „Неоплан“, модел „Н 316 СХД“, с регистрационен номер Р 8222 АМ,
нарушил правилата за движение по пътищата: по чл. 20, ал. 2 от ЗДвП, не съобразил
скоростта на движение със зимните атмосферни условия, със състоянието на пътната
настилка и разстоянието на видимост, предвид тъмната част на денонощието в резултат на
което, по непредпазливост, причинил средна телесна повреда на повече от едно лице - на
две лица: П. Н. К., от с. Ново село, обл. Русе, изразяваща се в трайно затрудняване
движенията на ляв горен крайник, за срок повече от тридесет дни и на Д. Г. Т., от с. Ново
село, обл. Русе, изразяваща се в постоянно разстройство на здравето, неопасно за
1
живота,пореди което и на основание чл. 343, ал. 3, пр. 3 вр. ал. 2, б. „б“, пр. 2 вр. чл. 342, ал.
1, пр. 3 от НК и чл.58а вр чл.54 от НК и чл. 343г от НК , му
НАЛАГА наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от ЕДНА ГОДИНА и лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от ЕДНА ГОДИНА.
На основание чл.66 от НК ОТЛАГА изпълнението на наказанието лишаване от свобода за
изпитателен срок от ТРИ ГОДИНИ.
ОСЪЖДАподс. И. М. К. с горната самоличност да заплати в полза на ОД МВР Русе сумата
от 2169.35 лв., представляваща разноски на досъдебното производство
Присъдата може да се обжалва и протестира пред РОС в 15 – дневен срок от днес.


Председател: _______________________
Заседатели:
1._______________________
2._______________________
2

Съдържание на мотивите


Русенската районна прокуратура е обвинила лицето И.М.К. от гр.Русе ЕГН
********** в това,че на 22.01.2022г., на път II-23 Русе-Кубрат, в района на
км. 11+900, в землището на с. Червена вода, обл. Русе, при управление на
моторно превозно средство-автобус марка „Неоплан“, модел „Н 316 СХД“, с
регистрационен номер Р 8222 АМ, нарушил правилата за движение по
пътищата:
-Чл. 20, ал. 2 от ЗДвП (Изм. – ДВ, бр. 51 от 2007 г.) „Водачите на пътни
превозни средства са длъжни при избиране на скоростта на движението да се
съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието
на пътя и на превозното средство, с превозвания товар…., с конкретните
условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко
предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в
случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“ –
като водач на автобус марка „Неоплан“, модел „Н 316 СХД“, с
регистрационен номер Р 8222 АМ, не съобразил скоростта на движение със
зимните атмосферни условия, със състоянието на пътната настилка и
разстоянието на видимост, предвид тъмната част на денонощието, в резултат
на което, по непредпазливост, причинил средна телесна повреда на повече от
едно лице-на две лица: П.Н.К., от с. Н.с., обл. Русе, изразяваща се в трайно
затрудняване движенията на ляв горен крайник, за срок повече от тридесет
дни и на ДД.Г.Т., от с. Н.с., обл. Русе, изразяваща се в постоянно
разстройство на здравето, неопасно за живота – престъпление по чл. 343, ал.
3, пр. 3 вр. ал. 2, б. „Б“, пр. 2 вр. чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК.
Прокурорът поддържа изцяло обвинението срещу подсъдимия.
Подсъдимият се признава за виновен,като по реда на чл.371 т.2 от НПК
признава изцяло фактите и обстоятелствата изложени в обстоятелствената
част и дава съгласието си за тези факти и обстоятелства да не се събират
доказателства. Съдът като взе предвид направеното признание и събраните
в хода на досъдебното производство доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
Подс. К. е роден на ****г., в гр. Русе, обл. Русе. Има завършено основно
образование. Разведен е и към провеждане на съдебното следствие работи
като „в.“ в „О.т.“ ЕАД. Не е осъждан.
Подс. И. К. е правоспособен водач на моторно превозно средство с
правоспособност категории С,В,D,DE,М,АМ,ТКТ,ВЕ,СЕ. Води се на отчет в
Сектор ПП КАТ Русе. Към средата на м.януари 2022г. подсъдимият е
наказван общо шестнадесет пъти по административен ред за извършени от
него нарушения по ЗДвП в това число и за движение с превишена скорост и
ПТП с материални щети. По всички с изключение на последното е настъпила
реабилитация.
Към началото на 2022г. К. работел като „шофьор на автобус“ в търговско
дружество „УОНДА“ ЕООД, като служебните му задължения били свързани с
управлението на пътнически автобуси, собственост на дружеството.
1
На 22.01.2022г. на обв. К. е възложено да управлява служебен автобус
„Неоплан“, модел „Н 316 СХД“, с рег. № Р 8222 АМ. На същата дата рано
сутринта около 5:00ч. взема работници от нощната смяна за да ги откара до
домовете им, които били в различни населени места на Област Русе и Област
Разград.
Времето през този ден било студено, но не валял нито дъжд, нито сняг,
като на места асфалтовата настилка била заледена.
В автобуса се качили общо 13 работника. Свид. Д.Т. седнал на един от
средно разположените редове седалки, от дясната редица, на място до
пътеката, а свид. К. седнал на 2-я ред седалки, също от дясната редица, на
мястото до прозореца. Свид. Ж.В.Б. седнал на пети или шести ред седалки, от
лявата редица, зад шофьорското място, на седалката от страната на прозореца,
свид. Е.Е.В. седнал на четвъртата седалка, от лявата редица, зад шофьорското
място, на седалката до прозорец,а зад него седнал свид. С.А.Ю.
Известно време след това в управляваното от обв. К. моторно превозно
средство се качили свид. П.Й.Б., която седнала на петия или шестия ред
седалки, от дясната редица, на седалката от страната до пътеката, като до нея,
на същия ред, на мястото до прозореца, била седнала свид. Р.М.М.. Свид.
И.Д.Ж. седнала на първата седалка, разположена непосредствено зад
шофьорското място, от страната до прозореца,а зад нея седнал свид. И.И.В..
На първата седалка, от дясната редица, от страната на пътеката, седнал свид.
Д.Д.И.,а на седмия ред седалки, от дясната редица, на мястото до прозореца
седнал свид. Ю.Г.Н..На предпоследните седалки, от дясната редица седнал
свид. Д.К.Д.,а до него свид. Т.И.Т..
Около 06,00 часа, докато все още било тъмно, след качването на всичките
13 гореизброени пътника, подс. И. К. потеглил. Тъй като навън времето било
студено,а вътре топло голяма част от работниците работили нощна смяна
заспали на седалките.
Никой от пътниците не е поставил предпазен колан,с каквеито автобуса
бил оборудван.
След кратко придвижване обв. К. навлязъл с управлявания от него
автобус по главен път I-2, движейки се в посока от гр. Русе към гр. Варна,
като при достигането на кръстовището, разположено до хипермаркет
„Джъмбо“, той направил ляв завой, навлизайки по път II-23, свързващ гр.
Русе и гр. Кубрат, обл. Разград. И по този път пътната настилка била
хлъзгава.
Няколко минути по-късно обв. И. К. преминал през с. Червена вода, обл.
Русе, след което той продължил движението си към с. Н.с., обл. Русе.
Малко след това обвиняемият И.М.К. достигнал района на км 11+900 от
горепосочения път, попадащ в землището на с. Червена вода, обл. Русе, след
което той започнал извършването на ляв завой, подминавайки отклонението
за с. Семерджиево, обл. Русе. Преди навлизането в завоя от вътрешната му
страна обвиняемият К. решил да намали скоростта чрез отнемане на газта и
без задействане на спирачната уредба на управляваното от него моторно
превозно средство. Поради естеството на пътя скоростта не намаляла,а
2
обратно увеличила се до 113 км/час и с тази скорост автобусът навлиза в
завоя. В резултат на скоростта и хлъзгавата пътна настилка, автобусът
започнал да се плъзга странично в завоя.Отклонява се в дясно и се удря в
дясната метална мантинела. Автобусът продължава движението си триейки се
в мантинелата като в края на завоя се отблъсква от мантинелата,отклонява се
рязко в ляво и пада на дясната си странична част плъзгайки се по асфалтовата
настилка до спиране с работещ двигател.
След преобръщането на автобуса свид. Д.Д.И. и свид. Е.Е.В. счупили
предното обзорно стъкло, през което впоследствие излезли навън, следвани от
свид. П.Н.К., свид. И.Д.Ж. и свид. И.И.В. за да могат те и останалите им
колеги да излязат от моторното превозно средство, чийто двигател все още
работел.
По същото време свид. Т.И.Т. счупил люк, намиращ се в задната част на
преобърнатия автобус, през който впоследствие излязъл, следван от свид.
Д.К.Д. и свид. Ю.Г.Н., който помогнал на свид. Р.М.М., свид. П.Й.Б. и свид.
ДД.Г.Т. също да излязат от моторното превозно средство.
През този люк от автобуса излязъл и свид. С.А.Ю. като вътре останал
само свид. Ж.В.Б., който бил паднал между седалките и не отговарял на
повикванията на своите колеги.
Междувременно свид. Ю.Г. отишъл при предната част на моторното
превозно средство, като през счупеното му предно обзорно стъкло той влязъл
вътре в него и извел обв. И.М.К., след което загасил двигателя на автобуса.
Пътниците подават сигнал на тел. 112, като няколко минути след това на
мястото на инцидента пристигнал екип от ОД на МВР Русе, а след него и
няколко екипа от ЦСМП гр. Русе, които впоследствие откарали свид. Ж.В.,
свид. ДД.Г.Т., свид. Е.Е.В., свид. П.Й.Б., свид. И.Д.Ж., свид. И.И.В. и свид.
Р.М.М. за преглед в УМБАЛ „КАНЕВ“ АД.
При прегледа в болница се установява,че свид. ДД.Г.Т. е получил
разкъсване на сухожИ.та-разгъвачи на четвърти и пети пръсти на дясната
ръка, с дефект на разгъвача на четвърти пръст; разкъсно-контузни рани на
четвърти и пети пръст на дясната ръка; оток и охлузвания на дясна предкитка;
разкъсно-контузни рани, одрасквания, охлузвания и повърхностни порезни
наранявания на челото и носа; охлузване в лява слепоочна област; хематом на
лява предмишница; охлузвания и одраскване на лява предмишница. Всички
увреждания са довели до постоянно разстройство на здравето, неопасно за
живота.
При прегледа се установява,че свид.П.Н.К. е получил следните счупване
на лява лъчева кост,което е довело до ограничаване на движенията на ляв
горен крайник за срок по-голям от 30 дни.
Горната фактическа обстановка съдът намира за безспорно установена
въз основа на събраните в хода на досъдебното производство и прочетени в
хода на съдебното следствие показания на свидетелите Ж.В.Б., П.Н.К.,
ДД.Г.Т., Е.Е.В., С.А.Ю. П.Й.Б., И.Д.Ж., И.И.В., Д.Д.И., Р.М.М., Ю.Г.Н.,
Д.К.Д. и Т.И.Т.. Факти от предмета на доказване се установяват от
3
заключенията на двете съдебно-медицински експертизи, от заключенията на
авто-техническата и техническата експертизи.
Факти от предмета на доказване се установяват от справка за водач,
декларация за семейно и материално положение и имотно състояние,
автобиография, протокол за оглед на местопроизшествие, протоколи за оглед
на веществено доказателство, договор, свидетелство за съдимост,
автобиография и декларация
Основните факти от предмета на доказване се установяват от следните
доказателства:
Лицето управлявало МПС към момента на възникване на
произшествието се установява от обясненията и показанията на всички
разпитани свидетели.
Скоростта на движение на автобуса преди възникване на
произшествието – от вещественото доказателство и заключението на
автотехническата експертиза.От последното и протокола за оглед се
установява начина на възникване на произшествието.
От справката за водач се установяват налаганите административни
наказания за нарушения на ЗДвП допуснати преди деянието от подсъдимия.
От заключенията на съдебномедицинските експертизи се установяват
вида и характера на телесните увреждания получени от П.Н.К. и ДД.Г.Т. .
Всички събрани в хода на досъдебното производство и съдебно
следствие разгледани заедно и поотделно дават основание на съда да направи
следните правни изводи:
С деянието си подсъдимият И. К. осъществил обективните признаци на
състава на престъплението по чл.343, ал. 3, пр. 3 вр. ал. 2, б. „б“, пр. 2 вр. чл.
342, ал. 1, пр. 3 от НК,тъй като на 22.01.2225г. на път II-23 Русе-Кубрат, в
района на км. 11+900, в землището на с. Червена вода, обл. Русе, при
управление на моторно превозно средство-автобус марка „Неоплан“, модел
„Н 316 СХД“, с регистрационен номер Р 8222 АМ, нарушил правилата за
движение по пътищата: по чл. 20, ал. 2 от ЗДвП, не съобразил скоростта на
движение със зимните атмосферни условия, със състоянието на пътната
настилка и разстоянието на видимост, предвид тъмната част на денонощието
в резултат на което, по непредпазливост, причинил средна телесна повреда на
повече от едно лице - на две лица: П.Н.К., от с. Н.с., обл. Русе, изразяваща се
в трайно затрудняване движенията на ляв горен крайник, за срок повече от
тридесет дни и на ДД.Г.Т., от с. Н.с., обл. Русе, изразяваща се в постоянно
разстройство на здравето, неопасно за живота.
За да се достигне до установения противоправен резултат са
допринесли единствено действията на подсъдимия и извършените от него в
пряка причинноследствена връзка с резултата нарушения на правилата за
движение:
Посредством действията си подс.К. нарушил разпоредбата на чл. 20 ал.2
4
от ЗДвП, тъй като избрал скорост за движение на управляваното от него
превозно средство, която не съобразил с наличието на снежна покривка на
пътното платно и наличието на завой .Точно това нарушение на правилата за
движение стои в пряка причинноследствена връзка с възникването на ПТП и е
довело до настъпване на противоправния резултат.Предвид длъжността си
подсъдимият е преминавал с автобуса многократно през завоя на който е
възникнало произшествието. Изминал е разстояние от по-вече от десет
километра и е успял да се запознае с атмосферните условия и хлъзгавата
пътна настилка.Тези възприятия са го задължавали да съобрази скоростта си
на движение с атмосферните условия и приближаващия завой,но той не го е
сторил. Навлязъл е в левия завой със скорост по-голяма от критичната,поради
което управляваното от него ППС навлизайки в завоя се е подхлъзнало в
дясно и се е ударило в металната мантинела,която го е отблъснала в ляво и
този удар е довел до преобръщане на автобуса който е с по-висок център на
тежестта .
От произшествието причинено от виновното поведение на подсъдимия
са настъпили средни телесни повреди на по-вече от едно лице. Свид. П.Н.К. е
получил счупване на лява лъчева кост,което е довело до ограничаване на
движенията на ляв горен крайник за срок по-голям от 30 дни – средна телесна
повреда по см. на чл.129 ал.2 от НК и свид. ДД.Г.Т. е получил разкъсване на
сухожИ.та-разгъвачи на четвърти и пети пръсти на дясната ръка, с дефект на
разгъвача на четвърти пръст; разкъсно-контузни рани на четвърти и пети
пръст на дясната ръка; оток и охлузвания на дясна предкитка; разкъсно-
контузни рани, одрасквания, охлузвания и повърхностни порезни
наранявания на челото и носа; охлузване в лява слепоочна област; хематом на
лява предмишница; охлузвания и одраскване на лява предмишница. Всички
увреждания са довели до постоянно разстройство на здравето, неопасно за
живота – също средна телесна повреда по смисъла на чл.129 ал.2 от НК.
От субективна страна деянието е осъществено по непредпазливост.
Подсъдимият К. не е предвиждал настъпването на общественоопасните
последици, но предвид квалификацията и стажа си на водач на МПС е бил
длъжен и е могъл да ги предвиди.Пътувал е достатъчно разстояние
процесната сутрин и това му е дало възможност да разбере ,че пътната
настилка е хлъзгава.Притежава квалификация на водач на МПС и достатъчно
опит, които неминуемо са му дали възможност да прецени,че при скоростта, с
която управлява автобусът няма да запази устойчивото си движение.Не е
предвиждал настъпване на ПТП,но е могъл и е бил длъжен да го стори.
При индивидуализацията на наказанието което следва да се наложи на
подсъдимия за престъплението по чл. 343, ал. 3, пр. 3 вр. ал. 2, б. „б“, пр. 2 вр.
чл. 342, ал. 1, пр. 3 от НК съдът взе предвид следното:
Като смекчаващи отговорността обстоятелства се отчетоха чистото
съдебно минало,направените признания,изразеното съжаление,чистото
съдебно минало,семейното положение,полагането на обществено-полезен
5
труд,а като отегчаващо – наличието на множество наказания за нарушения по
ЗДвП.
При наличие на горните обстоятелства съдът определи наказанието
лишаване от свобода към минимума в размер на една година и шест
месеца,като след редукцията наложи наказание лишаване от свобода за срок
от една година. Предвид разпоредбата на чл.343г от НК съдът определи и
кумулативното наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от
една година месеца.
Предвид наличието на всички предпоставки за приложението на чл.66 от
НК,съдът намери,че за поправяне на подсъдимия наказанието лишаване от
свобода не следва да се изтърпява ефективно,като определи тригодишен
изпитателен срок. По този начин подсъдимият ще може да полага труд за
осигуряване на собствената си издръжка без да бъде изолиран от обществото
и ще има възможност да коригира бъдещото си поведение.Подсъдимият ще
следва да заплати и разноските на досъдебното производство.
Причини за извършване незачитане на определения правен ред.
Мотивиран така, съдът се произнесе с присъдата си.
6