Решение по дело №2515/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2674
Дата: 16 декември 2019 г. (в сила от 7 януари 2020 г.)
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20197180702515
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 август 2019 г.

Съдържание на акта

   Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2674

 

гр. Пловдив,  16.12.2019 година

 

  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, II отделение, Х състав, в публично съдебно заседА.е на двадесет и пети ноември  две хиляди и деветнадесетата година в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА, като разгледа докладваното от съдията Янко Ангелов административно дело № 2515 по описа за 2019 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното :

        

Производство по реда на чл. 145 и сл. от АПК вр. чл. 70, ал.2 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/.

Делото е образувано по жалбата на „А. 80“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление обл.Пловдив, общ.Асеновград, с.Тополово, ул.“Освобождение“ №39, представлявано от управителя А. Г., чрез процесуалния му представител адвокат М.П., против Заповед №246/25.07.2019г. на Директора на териториално поделение „Държавно горско стопанство-Асеновград“ /ТП „ДГГ-Асеновград“/, с която след проведен електронен търг с наддаване е определен купувач на стояща дървесина на корен от Обект № 1927 държавна горска територия и участника „А. 80“ ЕООД е отстранен от участие в търга.

В жалбата се описва участието на дружеството в проведената тръжна процедура, като се твърди, че заради проблеми в системата на провеждане на електронния търг, същото не било допуснато до участие в процедурата, като това давало основание да се счита, че същата била опорочена, тъй като представляващия фирмата бил лишен от възможността да наддава в търга. Навеждат се доводи, че в оспорваната заповед не са обсъдени направените от „А. 80“ ЕООД възражения. По тези и други съображения моли оспореният акт да бъде отменен. Претендира направените по делото разноски.

ОТВЕТНИКЪТ - Директор на териториално поделение „Държавно горско стопанство-Асеновград“, редовно и своевременно призован, се представлява от  юрисконсулт Г., която оспорва жалбата, претендира юрисконсултско възнаграждение.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА - „АИДЖИ 99“ ЕООД, редовно уведомен, не изпраща представител.

ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА -  „РАФИ-65 РБ“  ЕООД, редовно уведомен, не изпраща представител.

ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – ПЛОВДИВ, редовно уведомена за възможността да встъпи в производството, не изпраща представител.

Административният съд като извърши цялостна служебна проверка на обжалвания административен акт и прецени изложените в съдебно заседание пред настоящата инстанция доводи, както и тези в жалбата, намира същата за допустима, а разгледана по същество за неоснователна.

С атакуваната Заповед на Директора на ТП „ДГГ-Асеновград“ на основание чл.174, ал.2 от Закона за горите във връзка с чл.74е ал.1 т.1 от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/, след проведен електронен търг с наддаване е определен купувач на стояща дървесина на корен от Обект № 1927 държавна горска територия и на основание чл.74г ал.3 от НУРВИДГТДОСПДНГП участника „А. 80“ ЕООД е отстранен от участие в търга.

На първо място следва да се посочи, че Заповед №246 от 25.07.2019 г. на Директор на ТП ДГС-Асеновград”, с която е определен за купувач, спечелил електронен търг с наддаване за продажба на дървесина стояща на корен от горски територии-държавна собственост в териториалния обхват на ТП ДГС-Асеновград” от обект №1927, отдели/пототдели 350-о и 350-б кандидатът "АИДЖИ 99" ЕООД, представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК.

Същата е издадена от компетентен орган при спазване изисквА.ята за срок и форма, както и на административно производствените правила и материалния закон. В оспорената  Заповед са посочени фактическите и правни основА.я обосноваващи издаването на същата.

Използването на дървесина от горските територии - държавна или общинска собственост, се извършва при условията и по реда, определени с Наредба по чл. 95, ал. 1 от ЗГ, т. е. с НУРВИДГТДОСПДНГП, като съгласно чл. 2, т. 2 от същата "Възложители за горските територии държавна собственост са териториалните поделения на държавните предприятия (ТП на ДП) - в случаите, когато директорът на ДП е оправомощил директорите на ТП", а съгласно чл. 4, ал. 1, т. 2 от същата "Процедурите за продажба на дървесина и недървесни горски продукти за горски територии - държавна собственост, се организират и извършват от: териториалните поделения на държавните предприятия (ТП на ДП) - в случаите, когато директорът на ДП е оправомощил директорите на ТП", съответно чл. 5, ал. 1, т. 1 предвижда, че "Ползването на дървесина се осъществява: 1. чрез продажба на стояща дървесина на корен", какъвто е и настоящия случай. Съгласно чл. 69, ал. 1 от Наредбата "Търговете с тайно и явно наддаване за продажба на добитата дървесина се провеждат при условията и по реда съответно на търговете с тайно и явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен с изключение на възможността за участие на подизпълнители, като реда е уточнен в чл. 54 и сл. от Наредбата, а в раздел ТРЕТИ е уточнен реда за провеждане на електронните търгове съгласно чл. 74 от Наредбата.

Тръжната процедура представлява сложен фактически състав, обхващаш няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, като заключителната фаза е обявяването на класирането, съответно определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил търга. Всяка една от тези фази включва извършването на определени нормативно регламентирани действия, осъществявани в предвидената от закона последователност и издаването на актове при упражняване на правомощията на съответните органи. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия, обусловили издаването на крайния индивидуален административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата, доколкото в нормативен акт не е предвидено друго. Процедурата по продажба на стояща дървесина на корен е регламентирана подробно в Глава трета, раздел II от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и недървестни горски продукти /Наредбата/, като съгласно чл. 49, ал. 1 от същата се осъществява по един от следните начини: търг с явно наддаване; търг с явно/тайно наддаване; конкурс; по ценоразпис; чрез електронен търг по реда на чл. 74 от Раздел III.

В случая е проведен електронен търг с явно наддаване, при което е приложима разпоредбата на чл. 74 от цитирания раздел на Наредбата, указваща реда и начина на провеждане на електронен търг с наддаване, като съгласно ал. 3 от същата разпоредба правилата относно тръжната процедура се утвърждават от органа оргА.зиращ търга.

Съгласно Заповед №206 от 02.07.2019 г. на Директор на ТП ДГС-Асеновград”  е открита процедура за провеждане на електронен търг с  наддаване за продажба на стояща дървесина на корен, който се провежда при условията и реда на конкурса за продажба на стояща дървесина на корен, като офертите се класират по критерия най - висока предложена цена. С т.15 от същата заповед е указан нов ден и час за провеждане на повторен електронен търг, в случай на възникване на технически проблем с електронната система за реализация на дървесина на ЮЦДП гр.Смолян. Съгласно т.15 от Документацията за участие е утвърден "Ред за провеждане на търга", подробно е регламентирана процедурата по неговото провеждане, като за класиран на първо място се счита участника, който първи е потвърдил началната цена на обекта, или последно достигнатата на търга цена. 

Административнопроизводствените правила регламентиращи настоящата процедура са уредените в Глава трета, раздел III от Наредбата, касаеща провеждането на електронни търгове за продажба на добита дървесина и препращаща към общите правила за провеждане на търгове съдържащи се в разделите за "Продажба на стояща дървесина на корен" и "Условия и ред за провеждане на процедурите по възлагане".

При преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства настоящия съдебен състав на Административен съд Пловдив намира, че е спазена процедурата по Глава Трета, раздел І от Наредбата при провеждане на процедурата по търга, приключила с процесната Заповед, доколкото продажбата на стояща дървесина на корен, е осъществена чрез провеждане на електронен търг с явно наддаване, съгласно чл. 49, ал. 1, т. 5 от Наредбата, т. е. по реда на чл. 74 от същата.

В съответствие с правомощията  си Директорът на ТП „ДГС-Асеновград” е определил начина на продажбата и процедурата със Заповед № 206 от 02.07.2019г., с която е открита и процедурата по провеждане на електронен търг с наддаване за продажба на стояща дървесина на корен, касаеща обект № 1927 на ТП „ДГС-Асеновград”. Документацията за участие в така обявения търг е утвърдена със Заповедта по чл. 55 от Наредбата, като със същата са определени и условията за провеждане на търга. Процедурата е обявена по предвидения съгласно чл. 53 от Наредбата ред и заповедта има изискуемото съдържание по чл. 55, ал. 3 от Наредбата. Съгласно разпореденото в Заповедта, последната е сведена до знанието на заинтересованите лица, като е публикувана на интернет сайта на ЮЦДП гр.Смолян и ТП „ДГС-Асеновград”.

Със Заповедта е посочен и срока за подаване на заявленията за участие в търга, определена е и датата на провеждането на същия, като е определено търга да бъде проведен на 24.07.2019г. от 14.00 часа чрез интернет платформакато по този начин е спазено изискването на чл. 54 от Наредбата. Заповедта съдържа всички изискуеми елементи съгласно разпоредбата на чл. 55, ал. 2 от Наредбата.

С Протокола си от проведения търг на 24.07.2019 година комисията е описала участниците и резултата от проведения търг, етапите на провеждане на търга и е определила участника спечелил същия, Така изготвения протокол заедно е предоставен на Директора на ДП „ДГС-Асеновград” за вземане на решение. 

С вх.№ 3252 от  24.07.2019 г. е по електронен път е постъпило заявление от „А. 80” ЕООД за това, че дружеството не е било допуснато от системата до наддавателния процес. В тази връзка се иска да бъдат предприети действия по установяване на причината, поради която това се е случило, гаранцията за участие да не бъде задържана, а търга да бъде прекратен и повторно обявен. В тази връзка с писмо изх.№ 3253/25.07.2019г. на Директор ДП „ДГС-Асеновград” до Директора на ЮЦДП гр.Смолян е изискана информация относно това, дали по време на провеждането на електронния търг е съществувал технически проблем с електронната система на  ЮЦДП гр.Смолян за пряк достъп до електронните търгове. От получен отговор от „ЕВО МЕДИЯ ГРУП” ООД е видно, че към момента на провеждане на процедурата, както и в рамките на целия ден /24.07.2019г./ системата е била в изрядна техническа изправност. Тук е мястото да се посочи, че възраженията на жалбоподателя, че заради проблеми в системата на провеждане на електронния търг представляващия фирмата е бил лишен от възможността да наддава в търга са неоснователни. Както е изрично посочено в отговора на „ЕВО МЕДИЯ ГРУП” ООД към процедурата има подадени общо три заявки от „АИДЖИ 99” ЕООД, „А. 80” ЕООД и „РАФИ-65 РБ” ЕООД, като от трите посочени дружества са извършени опити за вход. В рамките на срока за потвърждаване на началната цена, започващ да тече в 14,00 часа, имащ продължителност от три минути са осъществени успешно два входа в системата и един вход от страна на „А. 80” ЕООД, осъществен в 14:03:03, или иначе казано три секунди след определения срок за потвърждение. Причината  „А. 80” ЕООД да бъде отстранено от участие в наддавателната процедура на електронния търг не е техническа, а е поради неспазване на времмевия интервал за потвърждаване на първоначалната цена.

По делото са изслушани допуснатите двама свидетели.

Първият – Ю.Р.Ю. свидетелства, че работи от 2011 година във фирма „А. 80“. Почти винаги е заедно с управителката на дружеството, на която помага на електронен търг. На 24 седнали половин час по-рано на компютъра и изчакали да стане 14 часа. Когато станало 14 часа, въвели ПИН код, страницата се отворила и не успели да продължат наддаването. Сочи, че това не е първият електронен търг, на който присъства, стъпките са едни и същи. Виждали другите двама участници как наддават, а те не можали да потвърдят, което им се случва за първи път.

 Вторият - К. А. Ч. сочи, че причината за отстраняването на „А. 80“ е непотвърждаването на началната тръжна цена за обекта в рамките на 3 минути интервал съгласно документацията за участие и наредбата по която е проведена процедурата. Потвърждава, че е разговарял с управителката на „А. 80“ по телефона която му е казала, че няма възможност да потвърди началната тръжна цена в рамките на 3 минути интервал. Обяснено и било, че в такъв случай фирмата трябва да сигнализира ДГС - Асеновград, след което  ДГС - Асеновград изпраща на ЮЦДП Смолян информацията във връзка с невъзможността даден участник да не може да извърши действия в електронната система. След което служителите на ЮЦДП изготвят писмо, което се изпраща на фирмата, с която има сключен договор за обслужване на тази електронна система за предоставяне на информация дали има проблем на сървъра, на който е качена електронната система. В случай на някакъв проблем в електронната система, съгласно изискванията на наредбата са длъжни да пренасрочат търга за повторна дата. В случая на „А. 80“ били уведомени писмено, че няма проблем в електронната система, респ. сървъра. Информацията е предоставена на ДГС - Асеновград, поради което директорът е задържал гаранцията в полза на териториалното поделение. По отношение на УИК кода сочи, че  е необходим само за да се отвори самото ценово предложение след като даден участник бъде допуснат, но наредбата казва, че независимо каква е процедурата участникът трябва да получи УИК код. При търговете с наддаване, какъвто е случаят с „А. 80“, всички допуснати участници получават УИК кодове, но те не се въвеждат никъде.

 Следва да се има предвид, че ирелевантни за спора са доводите на жалбоподателя относно получаването на УИК код и неговото приложение по време на проведения електронен търг. Както стана ясно от събраните по делото доказателства и свидетелските показания на К.Ч. въпросният код не се въвежда никъде и това дали даден участник разполага с него или не, не е основание за неговото отстраняване от тръжната процедура.

Неоснователно се твърди, че жалбоподателят не е получил ПИН код съгласно Приложение 1 към Тръжен регламент за провеждане на електронни търгове за продажба на дървесина при ЮЦДП гр.Смолян, което е процесуално нарушение от кръга на съществените, тъй като ПИН кодът служи за достъп до системата, а такъв е осъществен. Още повече, че свидетелят по делото Ю. Ю.- служител в дружеството, изрично сочи, че  Когато станало 14 часа, въвели ПИН код, страницата се отворила и не успели да продължат наддаването”.

При издаване на обжалваната Заповед е спазен и предвиденият съгласно чл. 62, ал. 2 от Наредбата тридневен срок за издаване на същата, а също така в съответствие с изискването на цитираната разпоредба на чл. 62, ал. 2 Наредбата, в Заповедта се съдържа разпореждане същата да бъде публикува на интернет страницата на „ДГС-Асеновград”, на интернет страницата на държавното предприятие и на електронната платформа, на която се извършва търгът, както и на основание чл. 61 от АПК да бъде сведена до знанието на кандидатите и заинтересованите лица.    

Не са налице и останалите нарушения на процедурата, за каквито се твърди от дружеството жалбаподател. По изложените съображения съдът не възприема за основателни и релевираните възражения за опорочаване на процедурата по провеждане на търга и счита, че липсват така твърдяните нарушения на процедурата, които да са съществени такива и съответно да съставляват основания за отмяна на оспорената в настоящото производство заповед. В този смисъл съдът счита и че не е допуснато съществено нарушение, което да се е отразило на правото на участие на жалбоподателя в търга.

По изложените събражения настоящият съдебен състав на съда намира обжалваната Заповед за законосъобразна, като издадена от компетентен орган, в съотвествие с приложимите материалноправни разпоредби и административнопроизводствените правила, в законоустановената писмена форма и при спазване целта на закона, за да бъде приключен проведения търг с определяне на участник, който го е спечелил и друг, който е класиран на второ място.

Съдът приема, че не са налице сочените основА.я за незаконосъобразност на проведения електронен търг с наддаване за продажба на  стояща дървесина на корен, държавна собственост, а оттук и на Заповед № 246  от 25.07.2019г. на Директора на ТП ДГС-Асеновград”, както и на основанията по чл. 146 от АПК изобщо. Предвид изложеното оспорената Заповед като правилна и законосъобразна следва да бъде потвърдена, а жалбата като неоснователна, да бъде отхвърлена.

С оглед този изход на делото на осн. на основА.е чл. 78,  ал.8 от ГПК, във вр. чл.37 ЗПП и чл.24 от НЗПП на ответната страна Директор на ТП ДГС-Асеновград“ се дължат разноски в размер на 150лв./ сто и петдесет лева/ за юрисконсултско възнаграждение. 

По изложените съображения, съдът              

 

                              Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „А. 80“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление обл.Пловдив, общ.Асеновград, с.Тополово, ул.“Освобождение“ №39, представлявано от управителя А. Г. против Заповед №246/25.07.2019г. на Директора на териториално поделение „Държавно горско стопанство-Асеновград“, с която след проведен електронен търг с наддаване е определен купувач на стояща дървесина на корен от Обект № 1927 държавна горска територия и участника „А. 80“ ЕООД е отстранен от участие в търга.

ОСЪЖДА „А. 80“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление обл.Пловдив, общ.Асеновград, с.Тополово, ул.“Освобождение“ №39, представлявано от управителя А. Г. да заплати на ТП „Държавно горско стопанство-Асеновград“ сумата от 150 лв. /сто и петдесет/ лева разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

 

 

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: