№ 3587
гр. София, 24.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 23-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на десети април през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
при участието на секретаря ЛИЛИЯ ИЛ. НИКОЛОВА
като разгледа докладваното от ХРИСТИНА Б. ГАРВАНСКА
Административно наказателно дело № 20221110214505 по описа за 2022
година
установи:
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН – образувано по жалба на М.
С. Г. срещу НП BG 17032022/5800Р8-385/ 09.08. 2022г на директора на
НТУ при АПИ, с което на осн. чл. 179 ал.3а ЗДвП на жалбоподателя
е наложено административно наказание глоба в размер на 1 800 лв.
за нарушение на чл. 10 ал.1 т.2 ЗП , установено от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10 ал.1 и ал.11 ЗП .
С жалбата се претендира отмяна на обжалваното НП поради
допуснати при издаването му съществени процесуални нарушения .
Поддържа се липса на компетентност на административноказващия
орган по ЗДвП и нарушение на разпоредбите на ЗП и Наредбата
на МС за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране
на смесена система за таксуване на различните категории пътни
превозни средства на база време и на база изминато разстояние ,
регламентиращи отговорността за неизпълнение на задължението за
тол такса при наличие на договор с доставчик на услуга за
електронно събиране на таксата .
Претендира се присъждането на разноските по делото .
1
АНО оспорва основателността на жалбата. Представител на
АНО не участва в съдебно заседание .
Съдът, след като обсъди доводите на страните и приобщените по
делото доказателства , прие жалбата за основателна по следните
съображения .
Жалбоподателят е санкциониран на осн. чл. 179 ал.3а от
ЗДвП , според която разпоредба - водач, който управлява пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б ал. 3 от Закона за пътищата
по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са
изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото
разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка
от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал
да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата съобразно
категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер
1800 лв.
Като фактическо основание на претендираната отговорност в НП
е посочено, че за движението на ППС , управлявано от жалбоподателя
водач , на път А-6 на процесната дата не била заплатена
дължимата пътна такса по чл. 10 ал.1 т.2 ЗП , тъй като с тол
декларация било декларирано движение на ППС - влекач с 2 две
оси , а според снимков материал от електронната система за събиране
на пътни такси - управляваното от жалбоподателя ППС било с 5
оси .
Съгласно чл. 10 ал. 1 и ал. 11 от Закона за пътищата - За
преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за
таксуване на различните категории пътни превозни средства и такси на
база време и на база изминато разстояние , за което Агенция "Пътна
инфраструктура" оперира и поддържа Електронната система за
събиране на пътни такси по ал. 1, която се състои от електронна система
2
за издадените електронни винетки и електронна система за събиране на
тол такси.
Според чл. 167а ал.3 ЗДвП - Електронната система за събиране
на пътни такси по чл. 10 ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за
всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към които
автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения – видеозаписи. Докладите,
заедно с приложените към тях статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи,
представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно
пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
техническото средство – част от системата.
Съобразно посочената разпоредба надлежното използване на
системата за събиране на пътни такси подлежи на удостоверяване
съобразно посочените в Наредбата изисквания, обезпечаващи
достоверността на отчетените с нея данни .
Условията и редът за използването на системата за таксуване по
чл. 10 ал.1 и ал.11 ЗП са регламентирани в издадената на осн. чл. 10 ал.7
ЗП Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и
функциониране на смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние.
Съгласно чл. 10 от Наредбата - Електронната система
за събиране на тол такси е съвкупност от централни и периферни
софтуерни продукти, интегрирани компютърни системи и технически
средства, чрез които се осъществява събиране, пренос, обмен и
обработване на данни относно геопозиционирането и изминатото
разстояние от пътните превозни средства в рамките на платената пътна
мрежа, масата им, декларираните за пътното превозно средство тол
данни, изчисляване на дължимите такси за изминато разстояние,
установяване на размера им и тяхното събиране./1 / Агенция "Пътна
инфраструктура" чрез Електронната система за събиране на тол такси
3
събира и обработва декларирани тол данни за всяко пътно превозно
средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, което
ползва платената пътна мрежа, като тол данните се събират и обработват
по реда на тази наредба. /2 /
Съгласно чл. 12 ал.2 от Наредбата - Ползвателите на платената
пътна мрежа могат да предоставят на Агенция "Пътна инфраструктура"
данните, необходими за начисляване на дължимата такса, директно чрез
доставчик на услуга за електронно събиране на такса за изминато
разстояние по смисъла на чл. 13 ал. 1 или опосредено от лице,
извършващо дейност като доставчик на декларирани данни по смисъла
на чл. 14 ал. 1.
Според чл. 13 от Наредбата - Наличните бордови устройства в
пътни превозни средства, отговарящи на съответните технически
изисквания за целите на тол таксуването, могат да бъдат използвани за
целите на подаване на декларирани тол данни, в случай че съответният
собственик или ползвател е сключил договор с лице, предоставящо
услуга по електронно събиране на такса за изминато разстояние. /ал.1/
Според чл. 13 (2) Наредбата - Данните за таксуване,
генерирани от бордовите устройства, се използват за отчитане на
навлизането, движението по или напускането на платената пътна мрежа
от ползвателя на пътя, като същите се обработват от лицето,
предоставящо услуга по електронно събиране на такса за изминато
разстояние, и се предават на Агенция "Пътна инфраструктура" в
съответния изискуем формат и с необходимото съдържание.
Според чл. 14 от Наредбата - Ползвателите на платената пътна
мрежа могат да изберат да предоставят данни относно географското
позициониране и изминатото разстояние на пътните превозни средства
на Електронната система за събиране на тол такси и чрез услугите на
лице, действащо като доставчик на декларирани данни, отговарящо на
изискванията на чл. 32, ал. 1 и сключило договор с доставчик на услуга
по електронно събиране на такса за изминато разстояние. / ал.1 /
Доставчикът на декларирани данни събира данните по ал. 1, които
предава на съответния доставчик на услуга по електронно събиране на
такса за изминато разстояние, с който е сключил договор в
стандартизиран формат, който позволява допълването им с данни,
необходими за формиране на декларирани тол данни, въз основа на
които се извършва изчисление на дължимите тол такси. / ал. 2 /
4
Съгласно разпоредбите на чл. 139 ал.7 вр. ал.5 ЗДвП - Водачът
на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б ал. 3 от Закона за
пътищата е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от
платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните
задължения за установяване на изминатото разстояние и заплащане на
дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, освен когато
тези задължения са изпълнени от трето лице / ал. 7 / .
Движението на пътни превозни средства по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение на съответните
задължения, свързани с установяване размера и заплащане на пътните
такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата / ал. 5 / .
При така установеното от правна страна съдът прие , че при
издаването на НП е допуснато нарушение , ограничило правото на на
жалбоподателя по обвинението за извършено административно
нарушение.
По отношение на правната страна :
При така установеното от правна страна съдът прие, че жалбата
по делото следва да бъде уважена и НП като незаконосъобразно –
отменено, тъй като постановлението е издадено при допуснато
нарушение, ограничаващо правото на защита на жалбоподателя.
В акта за установяване на административно нарушение по делото
не са посочени конкретните обстоятелства , индивидуализиращи
повдигнатото обвинение за извършено от жалбоподателя
административно нарушение .
Конкретното фактическо основание за санкционирането с НП -
невярна тол декларация относно броя на осите на управляваното
от жалбоподателя ПС , за движението на което се дължи тол такса
, за първи път е посочено в НП . Твърдения за това липсват в
АУАН .
В НП и АУАН не са изложени конкретни обстоятелства и по
отношение на основанието да се приеме ,че жалбоподателят е имал
5
неправомерно и виновно поведение , довело до претендираното
нарушение на чл. 10 ал.1 т.2 ЗП , установено според НП от
електронната система за събиране на пътни такси .
Посочената непълнота е съществена , тъй като изброените
нормативни разпоредби регламентират участие на доставчик на
услуга за електронно събиране на такси при подаването на данни
към електронната система на АПИ , необходими за начисляване на
дължимата такса . Също възможност наличните бордови устройства в
пътни превозни средства да бъдат използвани за целите на подаване на
декларирани тол данни , в случай че съответният собственик или
ползвател е сключил договор с лице, предоставящо услуга по електронно
събиране на такса за изминато разстояние, като същите се обработват от
лицето, предоставящо услуга по електронно събиране на такса за
изминато разстояние и се предават на Агенция "Пътна
инфраструктура" в съответния изискуем формат и с необходимото
съдържание.
Според чл. 2 ал.7 от Регламент / ЕС / 2020 / 204 на Комисията
от 28 ноември 2019 година относно подробните задължения на
доставчиците на Европейската услуга за електронно пътно таксуване -
доставчиците на ЕУЕПТ предоставят подходящо обслужване и
техническа помощ, за да се осигури правилното индивидуално
конфигуриране на бордовата апаратура. Доставчиците на ЕУЕПТ са
отговорни за фиксираните параметри за класифициране на превозните
средства, които се съхраняват в бордовата апаратура или в техния бек
офис. Променливите параметри за класифициране на превозните
средства, които могат да варират между различните пътувания или в
рамките на едно пътуване и за които се предвижда да бъдат въвеждани в
самото превозно средство, се конфигурират чрез подходящ интерфейс
човек—машина.
При тези разпоредби по делото не може да установи съответна
връзка между посоченото като факти в АУАН и НП за незаплатена
съответна тол такса поради невярно декларирани данни за осите на
ПС и виновно - умишлено или непредпазливо поведение на
жалбоподателя за това .
Налице е непълнота в индивидуализиране на нарушението по НП ,
довела до невъзможност жалбоподателят да научи , а съдът да провери
, фактическото и правно основание на претендираната отговорност -
процесуално нарушение , налагащо винаги отмяна на постановеното
НП.
По отношение на разноските:
6
По делото е участвал адвокат – представител на жалбоподателя с
изготвяне на жалбата и участие в съдебно заседание , но не са
ангажирани доказателства за заплащане на адвокатско
възнаграждение. Не са ангажирани доказателства и за заплащане на
адвокатско възнаграждение на осн . чл. 38 ал.2 ЗА , посочен в молба - л.
42 от делото. Поради това в тежест на бюджета на органа, издал
отменения акт , не може да се възложи заплащането на разноски за
участие на адвокат на жалбоподателя по делото .
По изложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ НП BG 17032022/5800Р8-385/ 09.08. 2022г на
директора на НТУ при АПИ, с което на осн. чл. 179 ал.3а ЗДвП на
жалбоподателя М. С. Г. е наложено административно наказание
глоба в размер на 1 800 лв. за нарушение на чл. 10 ал.1 т.2 ЗП ,
установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл.
10 ал.1 и ал.11 ЗП .
ОТХВЪРЛЯ искането за осъждане на Агенция „Пътна
инфраструктура“ да заплати разноски за адвокатско възнаграждение по
делото .
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му пред Адм. съд – гр. София.
Районен съдия :
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7