Решение по дело №143/2022 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 1
Дата: 31 януари 2023 г. (в сила от 31 януари 2023 г.)
Съдия: Ангел Маврев Момчилов
Дело: 20227120700143
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

                                             Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер

 

     Година

31.01.2023

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен

Съд                   

 

Състав

 

На

18.01.

                                          Година

2023

 

В открито заседание и следния състав:

 

                                            Председател

АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

 

                                                    Членове

Виктор Атанасов

Мария Божкова

 

 

 

 

 

Секретар

Павлина Петрова

 

 

Прокурор

Делчева

 

 

като разгледа докладваното от

Ангел Момчилов

 

 

АН

дело номер

143

по описа за

2022

година.

 

 Производството е по реда на чл. 73, ал. 1 във вр. с чл. 72, ал. 1, т. 1 във вр. с чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН. 

Внесено е предложение от прокурор в ОП - Кърджали за възобновяване на административно-наказателно производство по влязло в сила НП № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград, като се иска от съда да допусне възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производства по него, след което да отмени влязлото в сила наказателно постановление и прекрати образуваното административнонаказателно производство. Твърди, че с протоколно определение от 04.10.2022 г. по НЧХД № 109/2022 г. по описа на Районен съд – Момчилград, съдът е спрял наказателното производство по отношение на подсъдимите С.М.Ю., М.М.Ю., Ю.М.Ю. и Е.С.Ю., срещу всеки от които е било повдигнато обвинение по чл. 130, ал. 1 от НК.

Съдебният състав е спрял наказателното производство на основание чл. 290, ал. 1 във вр. с чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК, приемайки, че срещу всеки от подсъдимите има наложено административно наказание глоба с влезли в сила НП за нарушение на чл. 3, т. 18 от НПООР на община Момчилград и е  изпратил препис от определението на Окръжна прокуратура - Кърджали с предложение за предприемане на действия по реда на чл. 72 и сл. от ЗАНН.

Счита, че в настоящия случай били налице всички признаци на установеното в чл. 4, § 1 от Протокол към ЕКЧП правило „ne bis in idem“, забраняващо повторно съдене и и наказване на едно и също лице за едно и също деяние, а именно: влязъл в сила първи по време акт в наказателна процедура - НП № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград, влязло в сила на 20.08.2022 г., с което на Ю.М.Ю. от ***, е наложено административно наказание; в административнонаказателното производство и в спряното наказателно производство била налице идентичност на субекта на двата вида юридическа отговорност – Ю.М.Ю.; двете производства били наказателни по смисъла на чл. 6, § 1 от ЕКПЧ и чл. 4 от Протокол № 7; налице било значително сходство на деянията, предмет на двете наказателни производства. В случая се касаело за значително сходство от обективна и субективна страна, преценена с оглед на идентични условия на време, място и обстановка при извършване на деянието и единство на решението.

Предвид това намира, че в случая е налице основанието по чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН.

По изложените съображения предлага съдът да постанови решение, с което да възобнови административнонаказателното производство по НП № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград, влязло в сила на 20.08.2022 г., с което на Ю.М.Ю. от ***, като отмени наказателното постановление и прекрати образуваното административнонаказателно производство.

В съдебно заседание чрез прокурор Д. поддържа депозираното предложение, по изложените в него съображения.

Административнонаказващият орган – заместник кмет на община Момчилград, редовно призован не се явява, не се представлява и не взема становище по направеното предложение.

Ю.М.Ю., редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Административен съд - Кърджали, в настоящия съдебен състав, след като извърши преценка на представените писмени доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна, следното:

С Наказателно постановление № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград, влязло в сила на 20.08.2022 г., на Ю.М.Ю. от ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. за извършено нарушение на чл. 3, т. 18 от НПООР в община Момчилград, за това, че на 03.07.2022 г., около *** ч., в ***, ***, е проявил скандално и непристойно поведение изразяващо се в *** спрямо лицето С. Ю., с което поведение е нарушил Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Момчилград;

С протоколно определение № 210/04.10.2022 г. по НЧХД № 109/2022 г. по описа на Районен съд – Момчилград, съдът е спрял наказателното производство по отношение на подсъдимите С.М.Ю., М.М.Ю., Ю.М.Ю. и Е.С.Ю., срещу всеки от които е било повдигнато обвинение по чл. 130, ал. 1 от НК.

Съдебният състав е спрял наказателното производство на основание чл. 290, ал. 1 във вр. с чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК, приемайки, че срещу Ю.М.Ю. има наложено административно наказание глоба с влязло в сила НП за нарушение на чл. 3, т. 18 от НПООР на община Момчилград и е изпратил препис от определението на Окръжна прокуратура - Кърджали с предложение за предприемане на действия по реда на чл. 72 и сл. от ЗАНН.

По силата на действащата редакция на разпоредбата на чл. 70, ал. 2, т. 5 във вр. с ал. 1, т. 1 от ЗАНН, възобновяване на административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила се допуска, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.

Съдът намира, че процесното предложение се явява допустимо, поради което следва да бъде разгледано по същество. В тази връзка безспорно е, че в случая се касае за спряно производство по НЧХД, като съгласно чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗАНН, искането за възобновяване на административнонаказателно производство може да направи прокурор в окръжна прокуратура, а в случаите по чл. 70, ал. 2, т. 4 и 5, когато се касае за престъпление от общ характер – наблюдаващият прокурор. Очевидно е, че когато се касае за престъпления, при които наказателното преследване се възбужда по тъжба на пострадалия, включително и за престъпление по чл. 130 от НКарг. чл. 161 от НК, в тези производства не участва наблюдаващ прокурор. В тези случаи и при наличието на основанието по чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, няма пречка предложението за възобновяване да бъде внесено от прокурор в окръжна прокуратура, независимо от посоченото в чл. 72, ал. 1, т. 1, пр. второ от ЗАНН.  В този смисъл, както вече бе изложено по-горе, в тези производства не участва наблюдаващ прокурор, а законодателят е възложил именно на прокурор в окръжна прокуратура активната процесуална легитимация да внася предложения за възобновяване на административнонаказателни производства при наличието на основанията на чл. 70, ал. 2, т. 4 и т. 5 от ЗАНН.

Наказателно производство, образувано срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно производство по смисъла на ЕКПЧ, подлежи на прекратяване на основание чл. 4, § 1 от Протокол № 7 по реда на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК. Последиците от повторното наказателно преследване на едно и също лице за същото деяние, за което спрямо него е било проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на Конвенцията, се преодоляват чрез възобновяване на окончателно приключилото административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл. 4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл. 70, ал. 2 от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му.

Правилото ne bis in idem забранява окончателно осъденото или оправдано лице не само да бъде наказвано повторно за същото деяние, но и да бъде съдено и да подлежи на риск от наказателно преследване въобще. чл. 4, § 1 от Протокол № 7. Действието на правилото ne bis in idem се проявява само в наказателното производство, поради което за приложимостта му е от решаващо значение класификацията на дублиращите се производства като наказателни.

Правната квалификация на деянията е критерий без решаваща роля за определянето на idem. Водещо е значението на фактическата идентичност или съществено сходство от обективна и субективна страна на конкретно осъщественото от дееца поведение. Преценката на idem изисква във всеки отделен случай да се съпоставят съществените елементи на правонарушенията, които се изследват от гледна точка на конкретните условия на време, място, обстановка при осъществяване на деянието и единството на решението, въз основа на което е предприето поведението на дееца.

Разпоредбата на чл. 4, § 1 от Протокол № 7 забранява дублирането на отделни наказателни процедури спрямо едно и също лице за едно и също деяние, когато едната от тях е приключила с влязъл в сила акт. Конкретната преценка на характера на административнонаказателното производство е в правомощията на съответния решаващ съдебен състав, който суверенно преценява във всеки отделен случай дали съгласно критериите "Енгел" съответното обвинение е наказателно по естеството си.

В конкретния случай, извършвайки преценка на това дали образуваното и приключило спрямо Ю.М.Ю. административнонаказателно производство, се явява наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от Конвенцията и чл. 4 от Протокол № 7, основана на признаците,  известни като тест "Енгел" или критерии "Енгел" - 1) квалификация на деянието по националното право; 2) характер и естество на нарушението; 3) вид и тежест на предвиденото наказание ("суровост на възможното наказание"), настоящият съдебен състав намира, че както образуваното производство, приключило с влязло в сила НП № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград, се явява наказателно по смисъла на чл. 6, § 1 от Конвенцията.

От приетите по делото доказателства се установява и наличието на предпоставката “същото деяние“ (idem), която е елементът, който свързва двата процеса срещу лицето.

С други думи, съдът намира, че е налице идентичност на факти или до такава степен сходни такива, които обосновават извода, че деянието, за което на Ю.М. е наложено административно наказание с НП № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград, разкрива характеристиките на престъпление по чл. 130, ал. 1 от НК, предмет на НЧХД № 109/2022 г. по описа на Районен съд - Момчилград, каквото твърдение се съдържа в процесното предложение на окръжния прокурор. В тази връзка налице е пълна идентичност по време и място на осъществяване на деянието, предмет на административнонаказателното производство и описаното място и време на извършване на престъплението в частната тъжба, идентичност на извършителя на административното нарушение и посоченото в тъжбата престъпно деяние, значително сходство на фактическите действия, с които е осъществено административното нарушение и изпълнителното деяние на посочения престъпен състав, както и съвпадение на лицето, спрямо което са били осъществени фактическите действия.

С оглед изложеното, съдът намира, че внесеното предложение за възобновяване на административнонаказателното производство по влязло в сила  Наказателно постановление № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград, влязло в сила на 20.08.2022 г., с което на Ю.М.Ю. от ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. за извършено нарушение на чл. 3, т. 18 от НПООР в община Момчилград, за това, че на 03.07.2022 г., около *** ч., в ***, ***, е проявил скандално и непристойно поведение изразяващо се в *** спрямо лицето С. Ю., с което поведение е нарушил Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Момчилград, е основателно.

Ето защо следва да бъде постановено решение, с което се възобнови административнонаказателното производство, след което се отмени издаденото наказателно постановление, както и се прекрати образуваното административнонаказателно производство.

Водим от горното и на основание, Административният съд

 

Р Е Ш И:

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влязло в сила Наказателно постановление № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград/в сила от 20.08.2022 г./, с което на Ю.М.Ю. от ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. за извършено нарушение на чл. 3, т. 18 от НПООР в община Момчилград, за това, че на 03.07.2022 г., около *** ч., в ***, ***, е проявил скандално и непристойно поведение изразяващо се в *** спрямо лицето С. Ю., с което поведение е нарушил Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Момчилград.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 40/25.07.2022 г., издадено от заместник кмет на община Момчилград, влязло в сила на 20.08.2022 г., с което на Ю.М.Ю. от ***, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. за извършено нарушение на чл. 3, т. 18 от НПООР в община Момчилград, за това, че на 03.07.2022 г., около *** ч., в ***, ***, е проявил скандално и непристойно поведение изразяващо се в *** спрямо лицето С. Ю., с което поведение е нарушил Наредбата за поддържане и опазване на обществения ред в община Момчилград.

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано с АУАН № 40/03.07.2022 г., въз основа на който е издадено Наказателно постановление № 40/25.07.2022 г. на заместник кмет на община Момчилград.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ:  1.

                                                                                   2.