Решение по дело №193/2020 на Районен съд - Айтос

Номер на акта: 107
Дата: 24 юли 2020 г. (в сила от 8 септември 2020 г.)
Съдия: Мария Джанкова
Дело: 20202110200193
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  E 

 

№ 107

 

гр. А., 24.07.2020 година

 

 

В   И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д   А  

 

 

А.кият районен съд - наказателна колегия, ІІ състав, в публично заседание на тридесети юни две хиляди и двадесета година, в състав :

 

                                 Председател :  Мария Джанкова 

                                                                    Съдебни заседатели : .…….....…………

                                                                                    Членове : ........……………..

 

при секретаря Яна Петкова и в присъствието на прокурора………………., като разгледа докладваното от съдията М.Джанкова АН дело № 193 по описа  за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е образувано по жалба на Н.З.М., ЕГН **********,***  против НП № 20-0237-000057/03.04.2020 год. на ВИД Началник група към ОД на МВР – Б., РУ - А., с което за нарушение на чл.119, ал.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП)  и на основание чл.183, ал.5, т.2 от Закона за движение по пътищата, на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 100,00 (сто) лева и на осн. Наредба № Із-2539 на МВР са отнети общо 8 /осем/ контролни точки. Жалбоподателят твърди, че обжалваното НП и наложеното с него наказание са неправилни и незаконосъобразни, поради което моли за отмяната им. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, не изпраща представител и не поддържа оплакванията си. Не ангажира доказателства.

 

Въззиваемата страна не се представлява пред съда, не излага мнение  по повод основателността на жалбата. Представя доказателствата, събрани в хода на административно наказателното производство по повод издаване на обжалваното постановление.

Съдът с оглед събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, счита, че НП следва да бъде потвърдено, поради следните съображения :

 

На 06.03.2020 г. около 14,40 часа, в град А., на ул.“Б.“ с посока на движение към ул.“***“, жалбоподателят Н.М. управлявал л.а. ***, м.“***” с рег.№ ***, собственност на „А 1 България“ ЕАД, като не изпълнил задълженията си да пропусне преминаващита по пешеходната пътека тип “Зебра“ пешеходци.

Горната фактическа обстановка, съдът възприема въз основа на отразеното в акта, както и от събраните по делото писмени и гласни доказателства – показания на актосъставителя Д.С.Т. и св. по акта В.В.В. и Х.Р.К., тримата полицейски служители на РУ  на МВР – А., които я установяват по несъмнен начин.

По сходен начин в наказателното постановление са отразени установените обстоятелства относно мястото на нарушението, нарушителя,  вида на автомобила, както и извършеното нарушение на правилата за движение по пътищата, включително правното основание. В атакуваното наказателно постановление се сочи същата правна квалификация на констатираното нарушение.

Горната фактическа обстановка, съдът приема за установена от показанията на разпитаните свидетели, съгласно които актът е съставен в присъствие на водача, нарушението е констатирано от лично от актосъстовителя и от двмата св. по акта, които са и очевидци. Съдът кредитира с доверие посочените доказателства тъй като те са последователни, логични и вътрешно непротиворечиви. От същите може да се направи несъмнен извод за гореизложената фактическа обстановка.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена е в преклузивния срок по ал. 2 от този текст, от легитимиран субект /срещу който е издадено атакуваното НП/, и при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/, поради което е процесуално допустима.

За да се произнесе по съществото на правния спор - по основателността на жалбата, съдът съобрази, че настоящото производство е от административно- наказателен характер и същественото при него е да се установи има ли извършено административно нарушение от лицето посочено в АУАН и НП. Тук следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано. Това означава, че в тежест на административно - наказващия орган, тъй като именно той е субекта на административно - наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че има административно нарушение и че то е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител. Следва да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на Наказателното постановление, както и сроковете за реализиране на административно наказателното преследване. В тази насока е налице различие в понятията "неправилно" и "незаконосъобразно" наказателно постановление. Когато АУАН или НП не са издадени от надлежен орган или не са издадени в установените законови срокове или не съдържат изискуемите от закона реквизити или са нарушени съществени процесуални правила при съставянето на акта и издаването на НП, то последното ще следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Тук следва да се посочи, че критерият за определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е този, че нарушението е съществено, когато ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или когато е довело до ограничаване на правата на страните в която и да е фаза на процеса. Когато, обаче, са спазени всички процесуални правила и срокове, то НП е законосъобразно издадено и именно тогава съдът следва да провери дали то е правилно, т. е. дали има извършено административно нарушение. Именно административно наказващия орган е този, който следва да установи пред съда, че има извършено административно нарушение /такова, каквото е описано в акта/ и че същото е извършено от лицето, посочено като нарушител. Ако това не бъде доказано пред съда, то НП следва да бъде отменено като неправилно, тъй като не е доказано извършването на нарушението. Едва когато НП е законосъобразно и се докаже извършването на съответното нарушение може да бъде разгледан и въпроса за съответствието на наложената санкция с тежестта на нарушението /само когато размерът на административното наказание или имуществената санкция може да бъде определен в някакви граници, а не е фиксиран в закона/.

Във връзка с изложеното съдът намира, че при съставянето на АУАН и при издаването на НП не са налице нарушения на процесуалните правила, които да водят до опорочаване на административно - наказателното производство по налагане на имуществена санкция на жалбоподателя Н.М.. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл. 42 и чл. 43 от ЗАНН и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава право на защита на жалбоподателя и да ограничава правото му по чл. 44 от ЗАНН в три дневен срок от съставяне на акта да направи и писмени възражения по него. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл. 57 от ЗАНН и в него не съществуват пороци, водещи до накърняване правото на защита на жалбоподателя. Спазени са и сроковете по чл. 34 ЗАНН.

В заключение АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като издадени от компетентни органи и в съответствие с процесуалните правила.

Предвид събраните по делото доказателство, съдът намира, изложените  от жалбоподателя оплаквания за неоснователни по следните съображения: съгласно направеното в АУАН отбелязване – при презумпцията по чл. 189, ал.2 от ЗДвП, съгласно която редовно съставените актове по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното, а също и от показанията на разпитаните свидетели се установява по категоричен начин гореописаната фактическа обстановка. В тежест на жалбоподателя е да обори констатираното в акта, което въпреки предоставената  възможност, не бе сторено.

Безспорно неизпълнението на задълженията на правилата за движение по пътищата е скрепено с административни санкции, при изяснената вина на водача.

Относно приложението на материалния закон съдът е на становище, че от събраните по делото доказателства по безспорен начин се установи, че жалбоподателят Н.М. е осъществил нарушението по чл.119, ал.1 от ЗДвП. Този факт не е и спорен между страните като подадената жалба е бланкетна, без конкретни оплаквания против процесното НП, а жалбоподателят въпреки предоставената възможност не се явява, нито  за конкретизирането й, нито дори за поддържането и пред съда.

Относно наложеното наказание за установеното нарушение АНО е определил същото на основание  чл. 183, ал.5, т.2 от ЗДвП, предвиждащо глоба от  100 лв. за водач, който не осигури предимство, когато преминава през пешеходна пътека. Посоченото определя и заключението на съда, че наложеното с НП наказание спрямо жалбоподателя е правилно определено съобразно конкретно фиксирания в закона вид и размер, и в пълно съответствие със санкционна норма от ЗДв.П, поради което и следва да бъде потвърдено. Същият извод е относим и досежно приложението на Наредба № Із-2539 на МВР – по отношение на броя на отнетите 8 /осем/ контролни точки от талона на водача.

 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, А.кият районен съд

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 20-0237-000057/03.04.2020 год. на ВИД Началник група към ОД на МВР – Б., РУ – А., с което на Н.З.М., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение на чл.119, ал.1 от Закона за движение по пътищата   и на основание чл.183, ал.5, т.2 от Закона за движение по пътищата, е наложено наказание глоба в размер на 100,00 (сто) лева и на осн. Наредба № Із-2539 на МВР са отнети общо 8 /осем/ контролни точки.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението на страните пред Б.кия административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

   РАЙОНЕН СЪДИЯ: