Решение по дело №408/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 ноември 2022 г. (в сила от 8 ноември 2022 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20227140700408
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                     Р Е Ш Е Н И Е       

№ 460/08.11.2022г.

                                        Гр.Монтана

 

Административен съд - Монтана ,ІІІ състав ,в ОТКРИТО съдебно  заседание на седми  ноември , през две хиляди двадесет и втора година в състав :  

 

                                Административен съдия : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова,като разгледа…..докладваното….от съдията  БОЙЧЕВА адм.д.№408/2022г. по описа на Административен съд Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл. 197, ал. 2 от Данъчно -осигурително процесуалния кодекс (ДОПК).

   Образувано е по жалба,вх.№2153/11.10.2022г.по описа на АС-Монтана ,депозирана от Д.М.В. *** против Решение по жалба срещу Постановление за налагане на обезпечителни мерки/ПНОМ/ №156/03.10.2022г.  на  Директора на ТД на НАП- Велико Търново,с което е оставена без уважение жалба, вх.№94-Д-86/20.09.2022г. и жалба вх.№19589/23.09.2022г. ,двете по описа на ТД на НАП-Велико Търново , и е потвърдено ПНОМ ,изх.№С220012-022-0060897/09.09.2022г. на старши публичен изпълнител в ТД на НАП-Велико Търново,офис Монтана.

В жалбата се навеждат твърдения за незаконосъобразност на горепосоченото решение на Директора на ТД на НАП – Велико Търново, като издадено в нарушение на материалния закон и на административно-производствените правила.  Иска се отмяна на решението на директора на ТД на НАП-Велико Търново ,като незаконосъобразно. Правят се възражения, че обезпечението е наложено върху имущество,за което има вписан отказ от наследство ,съгласно удостоверение от 30.09.2022г.на РС-Монтана ,което не е съобразено от решаващия орган при постановяване на решението и е довело до неговата нищожност ,т.к. е възбранен на практика чужд имот .С оглед изложеното се моли да се уважи жалбата. Претендират се и разноски.

В съдебно заседание  жалбоподателката Д.М.В. се явява лично ,като поддържа жалбата си изцяло  и моли да бъде уважена.

Ответната страна – Директора на ТД на НАП- Велико Търново,чрез юрк.Димитрова  оспорва жалбата и моли да се отхвърли. Претендира юрисконсултско възнаграждение,съгласно приложен списък за разноски.

Административен съд –Монтана , ІII състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбата срещу Решение №156/03.10.2022г.  на  Директора на ТД на НАП- Велико Търново е постъпила в срока по чл. 197, ал. 2 ДОПК, от надлежна страна и е процесуално допустима. Решението е връчено на жалбоподателката на 06.10.2022г./видно от известие за доставяне на л.18/ ,а жалбата срещу решението е депозирана директно пред съда на 11.10.2022г. ,т.е. в 7 -дневния срок по чл.197,ал.2 ДОПК.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Установено е от административната преписка , че срещу Д.М.В. е образувано  изп. дело №*********/2017г. в ТД на НАП-Велико Търново ,офис Монтана за  изискуеми задължения общо в размер на 16 306,90лв. ,от които главница -12 654,67лв.и лихва-3652,23лв. За обезпечаване на публичните задължения по изпълнително дело №*********/2017г. са предприети действия от публичен изпълнител, а именно наложена възбрана върху недвижим имот: апартамент с идентификатор 48489.6.335.1.15 по КК и КР на гр. Монтана,находящ се в ж.к. „П*** “ ,бл.* ,вх.* ,ап.* ,ет.* с данъчна оценка 29 126,40лв. ,с Постановление за налагане на обезпечителни мерки/ПНОМ/ с изх. №С220012-022-0060897/09.09.2022г. на старши публичен изпълнител М*** Т*** -П*** .Няма данни кога е връчено Постановлението за налагане на обезпечителни мерки с изх. №С220012-022-0060897/09.09.2022г. ,но срещу него са постъпили две жалби  с вх.№94-Д-86/20.09.2022г./л.24/ и вх.№19589/23.09.2022г.,двете по описа на ТД на НАП-Велико Търново./л.22/.

Посоченото постановление е потвърдено от Директора на ТД на НАП-Велико Търново с оспореното в настоящето производство ,Решение №156/03.10.2022г.  по съображения, че жалбоподателката притежава 1/6 ид.част от възбранения имот в съсобственост с други лица ,съгласно удостоверение за наследници, изх.№66/12.09.2022г.на Община Монтана /л.29/,но обезпечението правилно е наложено върху целия имот ,доколкото тези др. наследници на наследодателя М*** А*** В*** не са представили актове каква точно ид. част притежават от  възбранения имот.

 По делото са приложени всички доказателства, събрани в хода на административното производство, както и събрани в хода на съдебното производство.

С оглед на така установената фактическа обстановка, Административен съд-Монтана излага следните правни изводи:

Обжалваното Решение №156/03.10.2022г.  на Директора на ТД на НАП – Велико Търново е акт, подлежащ на съдебен контрол и при преценката законосъобразността му съдът следва да провери актът, издаден ли е от компетентен орган и в предписаната от закона форма, спазени ли са процесуално- правните и материално- правните разпоредби на ДОПК.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган-това е Директор на ТД на НАП-гр.Велико Търново , на когото изрично по силата на чл. 197,ал.1  от ДОПК е предоставено правото да разглежда жалби срещу Постановления за налагане на обезпечителни мерки на публичен изпълнител. Наред с това между страните няма спор, а и  от доказателствата по делото е видно че, лицето Х*** И*** В*** към датата на издаване на Решението е заемала длъжността Директор на ТД на НАП-Велико Търново ,при което същото е издадено от местно и териториално компетентен орган.

Решението е издадено в писмена форма с означение на фактическото и правното основание за издаването му. При издаването му, Директора на  ТД на НАП-Велико Търново е нарушил процесуално-правните разпоредби, което е довело и до нарушаване материално- правните разпоредби на ДОПК.

В разпоредбата на чл. 266, ал. 1 ДОПК е посочено, че всяко действие на публичния изпълнител може да бъде обжалвано от длъжника или третото задължено лице  пред Териториалния директор на съответната териториална дирекция на НАП, а в разпоредбата на чл. 267 от ДОПК са визирани правомощията и на съответния териториален директор на ТД на НАП по повод подадена жалба срещу действия на публичен изпълнител. В чл. 197, ал. 1 от ДОПК е посочено, че Постановлението за налагане на обезпечителни мерки може да бъде обжалвано в 7-дневен срок от връчването му пред директора на компетентната териториална дирекция, който се произнася с мотивирано решение в 14-дневен срок, а в случаите на налагане на предварителни обезпечителни мерки по чл. 121 - в 7-дневен срок, от получаването на жалбата. Съгласно ал.2 ,Решението по ал. 1 може да се обжалва пред административния съд по постоянния адрес или седалището на жалбоподателя, в 7-дневен срок от връчването му на жалбоподателя и на публичния взискател. Непроизнасянето на решаващия орган в сроковете по ал. 1 се смята за потвърждение на постановлението, което може да се обжалва в 14-дневен срок от изтичането на срока за произнасяне. По аргумент от нормата на чл.197,ал.3-6 от ДОПК, съдът отменя обезпечителната мярка, ако длъжникът представи обезпечение в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа, ако не съществува изпълнително основание или ако не са спазени изискванията за налагане на предварителни обезпечителни мерки по чл. 121, ал. 1 и чл. 195, ал. 5. Решението на административния съд не подлежи на обжалване. В ал. 5  и ал.6 е посочено ,че трети лица могат да обжалват обезпечителната мярка, наложена от публичния изпълнител, само когато той я е наложил върху вещи, които в деня на запора или възбраната се намират във владение на тези лица. Жалбата не се уважава, ако се установи, че вещта е била собственост на длъжника при налагането на запора или възбраната. Изпълнението на постановлението, с което се налага обезпечението, не може да бъде спряно поради обжалването му.

От своя страна, потвърденото постановление е издадено в писмена форма и съдържа предвидените  в нормата на чл. 196 от ДОПК- реквизити - името и длъжността на органа, който го издава; 2. наименованието на акта, номера и датата на издаването му, фактическите и правните основания за издаването му, наименованието, идентификационния номер, адреса за кореспонденция и постоянния адрес, съответно седалището и адреса на управление на длъжника, размера на публичното задължение и лихвите,. вида на обезпечителната мярка и имуществото, върху което се налага,. забрана за разпореждане с имуществото, върху което е наложена обезпечителната мярка, пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва постановлението, датата на издаване и подписа на органа, който го е издал, с означение на длъжността му.

Налагането на обезпечителни мерки е едно от заложените в чл. 12, ал. 1, т. 10 ДОПК правомощия на публичния изпълнител. Обезпечението представлява едностранно властническо правомощие, изразяващо се в забрана за извършване на разпоредителни действия с притежаваното от страна на длъжника имущество. Като всяко властническо правомощие, ограничаващо длъжника от ред негови права, обезпечението се налага при стриктно спазване на определена в закона /ДОПК/ процедура, предпоставки, срокове и органи. В чл. 195 от ДОПК е визиран общ принцип, че на обезпечение подлежат установени и изискуеми публични вземания. Обезпечение се извършва, когато без него ще бъде невъзможно или ще се затрудни събирането на публичното задължение, включително когато е разсрочено или отсрочено, като обезпечението се налага с постановление на публичния изпълнител по искане на органа, издал акта за установяване на публичното вземане или когато не е наложено обезпечение или наложеното обезпечение не е достатъчно, след получаване на изпълнителното основание, а длъжникът не се уведомява за искането за обезпечение.

По силата на чл. 195, ал. 6 от ДОПК обезпеченията се извършват по балансовата стойност на активите, а когато такава няма - в следната последователност: по данъчната оценка, по застрахователната стойност, по придобивната стойност на вещи - собственост на физически лица и обезпеченията трябва да съответстват на вземанията на държавата или общините, установени или установяеми по реда на ал. 5. Съдържанието на постановлението е изчерпателно изброено в нормата на чл. 196, ал. 1 ДОПК.Препис от постановлението се изпраща на длъжника и на третите лица, засегнати от действията.

Видовете обезпечителни мерки са посочени в нормата на чл. 198, ал. 1 от ДОПК-обезпечението се извършва- с налагане на възбрана върху недвижим имот или кораб, със запор на движими вещи и вземания на длъжника, със запор на сметките на длъжника, със запор на стоките в оборот на длъжника, като публичният изпълнител може да наложи няколко вида обезпечения на обща сума до размера на вземането. В случая с Постановлението за налагане на обезпечителни мерки , изх. №С220012-022-0060897/09.09.2022г. на старши публичен изпълнител М*** Т*** -П*** е наложена възбрана върху наследствен и съсобствен имот на жалбоподателката .За да потвърди Постановлението за налагане на обезпечителни мерки ,органът  се е мотивирал ,че „установено е , че след смъртта си, М*** В*** - баща на жалбоподателката, е оставил трима наследници - син, дъщеря и съпруга, видно от Удостоверение за наследници с изх. №66/12.09.2022г., издадено от община Монтана. Съгласно разпоредбата на чл. 9, ал. 1 от Закона за наследството съпругът наследява част, равна на частта на всяко дете. По този начин, ако се приеме, че наследодателят и съпругата му са притежавали всеки по 1/2 идеални части от него и не са налице други разпореждания с имота между наследниците, то съобразно цитираната разпоредба, притежаваните от наследодателя 1/2 идеални части от процесния имот се поделят поравно между тримата наследници, като жалбоподателката става собственик на 1/6 идеална част от възбранения имот. Следва да се посочи още, че с Писмо с изх. №С220012-008-0027723/20.09.2022г. публичният изпълнител е изискал от Районен съд Монтана информация има ли наличие на прием/отказ от наследство за лицата К*** Д*** В., С*** М*** В*** и Д.М.В., за наследодател М*** А*** В*** , починал на 25.05.2018г. В отговор на запитването от Районен съд Монтана е получено писмо, заведено по изпълнителното дело с вх. №С220012-000-0454137/28.09.2022г., в което публичният изпълнител се уведомява, че след направена справка в регистрите на Районен съд -Монтана, не се откриват данни за вписани прием/отказ на наследство, от което се налага извода, че наследството е прието от наследниците. От анализа на горните факти и обстоятелства следва извод, че жалбоподателката притежава вероятно най-малко 1/6 идеални части от възбранения имот.“

 Настоящият съдебен състав намира, че обжалваното Решение е незаконосъобразно, подлежащо на отмяна.Неправилен е изводът на решаващия орган ,че жалбоподателката притежава 1/6 от възбранения имот ,доколкото това е било факт към 30.09.2022г. ,когато е вписан отказ от наследство в книгата при РС-Монтана от страна на жалбоподателката ,от наследството на наследодателя й М*** А*** В*** ,поч. на 25.05.2018г.,за което е представено и прието като доказателство по делото  удостоверение изх.№2961/ 30.09.2022г .Следва да се поясни също ,че отказът е направен на 30.09.2022г. ,преди издаване на оспореното решение от директора на ТД на НАП-Велико Търново-на 03.10.2022г. ,при което е следвало да бъде съобразен към датата на издаване на акта. При вписан отказ от наследство към датата на издаване на оспореното решение, имотът не е вече собственост на жалбоподателката и вписаната възбрана не може да изпълни предназначението си по закон-да обезпечи имуществото на длъжника за погасяване на публичните му задължения към ТД на НАП-Велико Търново.В случая неприложима е нормата на чл.197,ал.5,пр.2 от  ДОПК ,че „Жалбата не се уважава, ако се установи, че вещта е била собственост на длъжника при налагането на запора или възбраната“.Тази хипотеза е приложима само в случай ,че жалбата е депозирана от трети лица,не от длъжника,какъвто е настоящия случай.Съдът следи за материалната законосъобразност на решението към датата на неговото издаване/чл.142 АПК във вр. с § 2 от ДР на ДОПК/

Изводите на решаващия орган за законосъобразност на ПНОМ са незаконосъобразни,като противоречащи на административно-производствените правила и на материалния закон.Жалбата ,като основателна следва да бъде уважена.

Поради невъзможност на съда да реши делото по същество ,преписката следва да се върне на органа за ново произнасяне и налагане на обезпечение върху друго имущество на длъжника и настояща жалбоподателка ,за обезпечаване на останалото й публичното  задължение в размер на 13963,99 ,от които главница -10154,67лв.и лихва-3809,32лв., съгласно Разпореждане изх.№С220012-137-0009482/02.11.2022г.за погасяване на част от изискуемите задълженията на жалбоподателката.

Претендират се разноски от жалбоподателя за изготвяне на жалбата срещу Решението ,без процесуално представителство ,които с оглед изхода на спора и чл.143,ал.1 АПК са дължими ,но не са представени за тях никакви разходооправдателни документи,поради което не следва такива да бъдат присъждани ,като недоказани.

Воден от горното и на основание чл. 197, ал. 3 и ал. 4 ДОПК,

Административен съд –Монтана,ІІІ състав

 

                                   РЕШИ:

 

 ОТМЕНЯ по жалба,вх.№2153/11.10.2022г.по описа на АС-Монтана ,депозирана от Д.М.В. *** , Решение по жалба срещу Постановление за налагане на обезпечителни мерки/ПНОМ/ №156/03.10.2022г.  на  Директора на ТД на НАП- Велико Търново,с което е оставена без уважение жалба, вх.№94-Д-86/20.09.2022г. и жалба вх.№19589/23.09.2022г. ,двете по описа на ТД на НАП-Велико Търново , и е потвърдено ПНОМ ,изх.№С220012-022-0060897/09.09.2022г. на старши публичен изпълнител в ТД на НАП-Велико Търново,офис Монтана.

 

ИЗПРАЩА  преписката на директора на ТД на НАП-Велико Търново за ново произнасяне и налагане на обезпечение върху друго имущество на длъжника и настояща жалбоподателка Д.М.В.,за обезпечаване на публичното й задължение в размер на 13963,99 лв.,съгласно Разпореждане №С220012-137-0009482/02.11.2022г.за погасяване на част от задълженията на жалбоподателката.

На основание чл. 138, ал. 1 АПК, препис от решението да се изпрати на страните.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно разпоредбата на чл. 197, ал. 4 ДОПК.

 

 

                                                      АДМ.СЪДИЯ: