Решение по дело №2157/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 414
Дата: 1 април 2021 г. (в сила от 5 май 2021 г.)
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20207050702157
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

_________

 

 

 

гр. Варна _____________2021 г.

 

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд – Варна, VІІІ-ми състав, в публичното заседание на шестнадесети март две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                              

Административен съдия: ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при секретаря Наталия Зирковска, като разгледа докладваното от съдията
Искрена Димитрова адм. дело № 2157 на Административен съд – Варна по описа
за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.215, ал.1 и ал.4 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

Образувано е по жалбата на М.Й.К., ЕГН: **********,***, чрез адв.Ц.А., против Заповед № 398/05.08.2020г. на главния архитект на Община-Варна, с която във връзка със заявления рег.№ АУ117893ВЛ/03.12.2019г. и
рег.№ РЗ20003862ВЛ/20.02.2020г., и становище на ЕСУТ в т.31 по Протокол № 09/10.03.2020г., на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ и Заповед № 5512/31.12.2019г. на кмета на Община-Варна, не е разрешено изработването на проект за изменение на Подробен устройствен план (ПУП) - План за регулация и застрояване (ПРЗ) за УПИ І-758 „за паркинг“ (ПИ 10135.73.171), кв.32 по плана на ж.к. Вл.Варненчик ІІ м.р., гр.Варна, одобрен с Решение № 2548-17/28, 29.07.2010г. на Общински съвет - Варна.

Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на обжалваната заповед по съображения за допуснати съществени процесуални нарушения, неправилно приложение на материалния закон и несъответствие с целта на закона. Сочи, че изменението на ПУП по чл.134, ал.2, т.1, вр.чл.208 ЗУТ е специално уредена от законодателя процедура, касаеща възстановяване на регулационни граници на имоти, засегнати от неприложена регулация. Твърди, че срокът за отчуждителни процедури е изтекъл, в който случай законът предвижда правото му като собственик на [засегнатите] имоти да поиска изменение на ПУП и съобразяването му с границите на имота. Твърди, че административният орган действа в условията на обвързана компетентност и няма правомощия да откаже промяната на отпадналия ПУП при наличие на законовите предпоставки за това. Оспорва и констатацията в заповедта –че с промяната на предназначението ще бъде нарушена концепцията на плана, одобрен през 2010г. – като сочи, че твърдението, че цялото дере е определено за паркиране и озеленяване не отговаря на истината. По изложените съображения иска отмяна на заповедта и връщане на преписката на компетентния административен орган за издаване на заповед за изменение на ПУП-ПРЗ с изрични указания по тълкуването и прилагането на закона.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв.Ц.А., която поддържа жалбата на наведените в нея основания. Моли за отмяна на обжалваната заповед и връщане на преписката на компетентния административен орган с указания за издаване на нова заповед за изменение на ПУП-ПРЗ, съобразно жалбата. Претендира присъждането на разноски съгласно представен списък по чл.80 от ГПК.

            Ответната страна - главен архитект на Община-Варна, чрез юрк. И.С (без приложено пълномощно по делото), оспорва жалбата по съображения, изложени в писмен отговор С.д. № 13316/28.10.2020г. Сочи, че заповедта е издадена от материално и териториално компетентен орган съгласно чл.135, ал.3 ЗУТ, в кръга на предоставените му по закон правомощия, при спазване на изискванията за форма и съдържание. Обжалваният акт е фактически и правно мотивиран, вкл. от съпътстващите и подготвящи издаването му документи, към които изрично препраща. Оспорва твърдението, че при издаване на заповедта са допуснати процесуални нарушения. Счита, че правилно и законосъобразно в същата е прието, че одобряването на исканото изменение ще бъде в нарушение на разпоредбите на чл.22, ал.4, изр.2 от ЗУТ, чл.43, ал.1 и чл.134, ал.2, т.1, вр.чл.208 ЗУТ. При допускане на изменението ще бъдат нарушени показателите за паркиране в ж.к. Варненчик, което би нарушило разпоредбите на чл.42 и чл.43, ал.1, вр.чл.9, ал.1 от Наредба № РД-02-20-2/20.12.2017г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии, както и би се нарушила концепцията на плана, одобрен през 2010г., съгласно която цялото дере е определено за паркиране и озеленяване. Сочи и че правилото по чл.108, ал.5 ЗУТ е проявление на принципа на съразмерност по чл.6 от АПК и въвежда като предпоставки не само целесъобразно устройство на урегулираните поземлени имоти, но и на кварталите. По изложените съображения моли жалбата да се отхвърли като неоснователна. С молба С.д. № 3725/12.03.2021г. претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв., определен на основание чл.78, ал.8 ГПК, вр.чл.37, ал.1 ЗПП, вр.чл.24 от НЗПП.

Заинтересованата страна - Община-Варна, не изразява становище по жалбата.

            След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна, следното:

            С Решение № 2548-17 по протокол № 25/28, 29.07.2010г. на Общински съвет-Варна /л.81 от делото/ на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА, вр.чл.129, ал.1 и чл.16, ал.1 от ЗУТ, е одобрен План за регулация и застрояване на ж.к. „Вл.Варненчик“ ІІ м.р. на гр.Варна, влязъл в сила на 05.03.2013г.

Със Заповед № 039/16.03.2016г. на кмета на Община-Варна /стр.46 от пр./, вписана в СВ - Варна с вх.рег.№2778/22.03.2016г., на основание чл.16, ал.5 от ЗУТ и съгласно одобрения с Решение № 2548-17/25/28, 29.07.2010г. на ОбС-Варна ПУП-ПРЗ, за поземлен имот № 758 с площ 981кв.м. по документ за собственост и 978кв.м. по предходен КП, е определено урегулирането му в ПИ 10135.73.171 с площ 732кв.м., идентичен с УПИ І-758, кв.32 по плана на ж.к. Вл.Варненчик, ІІ м.р. гр.Варна, с предназначение - за паркинг. Според заповедта, при определяне на новообразувания урегулиран поземлен имот, публична общинска собственост остават 246кв.м. Собственик на имота е М.Й.К., съгласно н.а. ***. и н.а. № ***.

Въз основа на посочената заповед и съгласно скица № 15-954833-21.10.2019г. /стр.45/, М.Й.К. е вписан в КР като собственик на ПИ 10135.73.171, с начин на трайно ползване - за паркинг.

С Рег.№ АУ117893ВЛ/03.12.2019г. /стр.42/ М.К. подал заявление за произнасяне по допускане, проучване и проектиране на изменение на ПУП на основание чл.134, ал.1, ал.2, чл.135 ЗУТ, и §8, ал.1 от ПР на ЗУТ, и изработване на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за ПИ 10135.73.171, УПИ І-758, кв.32, ІІ м.р. по плана на Варна.

Съгласно заданието по чл.124а, ал.5, вр.чл.125, ал.2 ЗУТ за изработване на проект за изменение, във връзка с инвестиционни намерения в посочения имот, ПУП-ПРЗ следва да се изработи при следните условия: С ПУП-ПР за ПИ 10135.73.171, т.е. УПИ І-758 „за паркинг“, кв.35 се промени в УПИ І-171 „за смесено предназначение“, кв.32 по плана на ж.к. Вл.Варненчик, ІІ м.р., както е показано на скицата-предложение. Посочено е, че с ПУП-ПЗ е показана зоната на застрояване, съобразена с изискването на чл.22, ал.2 от ПН за прилагане на ОУП за отстояние не по-малко от 20,0м. от талвега на дерето в УПИ І-171 „за смесено предназначение“, като предвиденото застрояване е с параметри за устройствена зона Смф 2. Стойностни показатели: плътност на застрояване - П%-максимум 40%; интензивност на застрояване - Кинт-максимум 2,0; озеленяване - максимум 40%; Параметри на застрояване: височина на застрояване - не е показана; етажност - не е показана.

Със Заявление № АУ117893ВН-001ВН/20.12.2019г. бил представен преработен ПУП - стр.39.

С Решение по т.21 по Протокол № 4/28.01.2020г. /стр.31/ ЕСУТ не е приел исканото изменение по съображения, че не са изтекли сроковете по чл.208 от ЗУТ.

Със Заявление № РД-20003862ВЛ/20.02.2020г. /стр.26/ жалбоподателят поискал преразглеждане на решението на ЕСУТ по съображения, че имотът му не попада под условията на чл.208 ЗУТ - не подлежи на отчуждаване и не е отреден за изграждане на обекти публична общинска или публична държавна собственост или обекти от техническата инфраструктура.

С Решение по т.31 по Протокол № 09/10.03.2020г. /стр.17/ ЕСУТ дал положително становище за допускане на ПУП-ПРЗ за УПИ І-758 „за паркинг“, кв.32 по плана на Вл.Варненчик, ІІ м.р. Варна, одобрен с Решение № 2548-17/28, 29.07.2010г., на основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, представена скица по чл.135, ал.2 ЗУТ, в съответствие с ОУП и запазване на ценната едроразмерна растителност. Направено е предложение компетентният орган да издаде заповед на основание чл.135, ал.3 ЗУТ, след представяне становище от Дирекция ОСИСД при Община-Варна, вр.чл.199 ЗУТ и изследване, че не се нарушават показателите за паркиране във Вл.Варненчик ІІ м.р.

Със Заповед № 398/05.08.2020г. на главния архитект на Община-Варна, на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ и Заповед № 5512/31.12.2019г. на кмета на Община-Варна, не е разрешено изработването на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ І-758 „за паркинг“ (ПИ 10135.73.171), кв.32 по плана на ж.к. Вл.Варненчик ІІ м.р., гр.Варна, одобрен с Решение № 2548-17/28, 29.07.2010г. на Общински съвет - Варна. Изложени са мотиви, че при одобряване на проекта за изменение ще се наруши баланса на територията на ж.к. Вл.Варненчик, като се намалят необходимите за комплекса места за паркиране и гариране, предвидени с одобряването на ПУП-ПРЗ - преструктуриране и обновяване на ж.к. Вл.Варненчик - ІІ м.р. с Решение № 2548-17 по Протокол № 25/28, 29.07.2010г. на ОбС-Варна. Съгласно действащия план, за да се постигнат нормативно изискуемите места за паркиране в жилищния комплекс, ведно с паркингите върху общинска земя, са предвидени още 3285кв.м. от територията на комплекса, които по предназначение са отредени за частни паркинги и гаражи на две нива, което е свидетелство, че при евентуално допускане на исканото изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ І-758, ще се наруши баланса на територията на жилищния комплекс, като броят на местата за паркиране и гариране в същия ще се сведе под нормативно изискуемия минимум.

По делото е работила СТЕ, по която са приети първоначално (С.д.№433/12.01.2021г.) и допълнително (С.д.№ 3373/05.03.2021г.) заключения, изготвени от арх.Б.К..

Според първоначалното заключение, от извършеното проучване, сканиране, оцифряване и компютърно измерване на ПИ 758 в ПУП-ПРЗ по Решение № 2548-17/28, 29.07.2010г., вещото лице е констатирало, че в кадастралната основа към ПУП-ПРЗ на ж.к.Вл.Варненчик е отразен ПИ 758 с площ 978кв.м., както е изписан в Заповед
№ 039/16.03.2016г., а границите му са илюстрирани с черен цвят на Приложение 1 към СТЕ. При урегулирането на ПИ 758 като УПИІ-758 „за паркинг“, последният е площ 735кв.м. (75%), с отнета площ за публична общинска собственост - 246кв.м. (25% съгласно чл.16, ал.1 ЗУТ), което е в съответствие със Заповед № 039/10.03.2016г., от което следва, че правилно са отразени границите на УПИ І-758 в АКГГ според Заповед № 039/16.03.2016г. От извършеното проучване на ПУП-ПРЗ на ж.к. Вл.Варненчик по Решение № 2548-17/28, 29.07.2010г. на ОбС-Варна, илюстрирано на Приложение 1, е видно, че същият е предвидил „частен паркинг“ в УПИ І-758, което се потвърждава и проучването в АГКК, според което ПИ 10135.73.171 е с начин на трайно ползване - за паркинг. След анализ на ПУП-ПРЗ за кв.Вл.Варненчик и обяснителната записка към него, в.л. е установило, че проблемът паркиране не е развит в обяснителната записка в подробности, от които да се направи веднага категоричен извод за степента на неговото задоволяване. Новопредвиденото застрояване в частни парцели по ПУП-ПРЗ предвижда осигуряване на необходимия брой паркоместа във всеки един УПИ. Основното задължение на ПУП-ПРЗ по отношение на проблема с паркиране е да осигури необходимия брой паркоместа и гаражи за всички съществуващи сгради (жилищни и обществени). Съгласно обяснителната записка съществуващото население в жилищните сгради е 12880 обитатели. Според таблица 1.3 от заключението, средния брой обитатели в едно жилище е 2,7. Според приложената фигура 1.3 за обитавани и необитавани жилища в Област Варна, 70% са обитаемите и 30% необитаемите. От извършено от в.л. подробно преброяване на всички открити паркинги, вкл. и в УПИ І-758, подземни и надземни гаражи, съществуващи и новопредвидени в общинска публична и частна собственост, в.л. е установило, че ПУП-ПРЗ за ж.к.Вл.Варненчик е осигурил около 2700 бр. паркоместа. След анализ на фактите и действащата нормативна уредба, в.л. е приело, че при съществуващо население 12880бр. и среден брой обитатели в жилище 2,7, броят на жилищата в съществуващите блокове е равен на 4770бр. При 70% обитаеми жилища за Област Варна, броят на обитаемите жилища е равен на 3339бр. При съществуващи паркинги/гаражи 2670бр. (без да се включват училище, три детски градини и необитаеми жилища) се налага извода, че ПУП-ПРЗ е осигурил 80% от нормативно необходимите паркоместа (при 1 паркомясто на жилище), съгласно Наредба № РД-02-20-2 от 20 декември 2017г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система за урбанизираните територии. От изложеното в.л. дава заключение, че промяната в предназначението на УПИ І-758 „за паркинг“, в УПИ І-171 „за смесено предназначение“, ще задълбочи проблема с нормативно изискуемите места за паркиране в ж.к. Вл.Варненчик. От извършеното проучване на одобрения ПУП-ПРЗ и КК, илюстрирано на Приложение № 3 към СТЕ, в.л. е констатирало, че ПИ 10135.73.541, 10135.73.542, 10135.73.543, 10135.73.545, 10135.73.546, 10135.73.547 и 10135.73.548, са извън границите на разработката по ПУП-ПРЗ на ж.к.Вл.Варненчик. Последните са предмет на ПУП-ПРЗ на местност „Планова“ по Заповед № Г-71/26.10.2010г. на зам.кмета на Община-Варна и се отнася за кв.8 (срещу процесния ПИ) и кв.9 (южно - извън Приложение 2). За ПИ 10135.73.172 по ПУП-ПРЗ на ж.к.Вл.Варненчик е предвидено отреждане, като УПИ ІІІ „за възлова станция и трафопост“. Същият в КК е отразен начин на трайно ползване - за електроенергийно производство. От извършеното проучване през м.12.2020г. в Община-Варна, Дирекция „Общинска собственост, икономика и стопански дейности“, в.л. е констатирало, че към момента в програмата на Община-Варна за 2020г. не е предвидена процедура за отчуждаване на процесния имот.

Видно от допълнителното заключение по СТЕ, след проучване за наличие на данни по Вариант 1 или Вариант 2 в район „Вл.Варненчик“, отдел „Информационни системи и база данни“ при „Изчислителен център“ към Община-Варна, „Статистически изследвания-Варна“ при Община-Варна и НСИ, в.л. е констатирало, че нито една от институциите не разполага със [статистика] за ж.к.Вл.Варненчик към 03.12.2019г., поради което не е възможно да се отговори на въпроса дали промяната в предназначението в „за смесено предназначение“ ще наруши в действителност нормативно изискуемите места за паркиране в ж.к.Вл.Варненчик към 03.12.2019г. Процесният УПИ І-758 „за паркинг“ е с приложена регулация в КК с площ 735кв.м. и е частна собственост след отнемането на 246кв.м. (25 % съгласно чл.16, ал.1 ЗУТ) със Заповед № 039/10.03.2016г. Дадено е заключение, че ПУП-ПРЗ одобрен с Решение № 2548-17/28 и 29.07.2010г. в частта на УПИ І-758 „за паркинг“ не поражда последици по чл.205 ЗУТ, не предвижда отчуждаване на същия по реда на ЗДС и ЗОС за обекти - публична собственост на държавата и общините и в тази връзка сроковете по чл.208 ЗУТ са неотносими за него, като заявлението на жалбоподателя попада в хипотезата на чл. 134, ал.2, т.6 от ЗУТ. След проучване на ОУП от 2012г. на Община-Варна в.л. е установило, че имота на жалбоподателя попада в устройствена зона „Смф2“ - смесена многофункционална зона предимно за новообразуваните територии, с устройствени показатели съгласно Приложение 1, т.15: плътност на застрояване 40%, Кинт - 2,0 мин., озеленяване - 40%, неограничена височина, свободно или свързано застрояване в два съседни имота. Територията на зоната е с многофункционално предназначение: за обществено обслужване, търговия, безвредни производства, жилища, спорт и атракции и др.допълващи функции. След запознаване със скица-предложение за изменение на ПУП-ПРЗ, в.л. е установило, че същата е в пълно съответствие с ОУП/2012г. на Община-Варна. След проучване на графичната част на Специфичните правила и норми за устройство и застрояване на гр.Варна от 1999г. и текстовата част към тях, в.л. е констатирало, че имотът на жалбоподателя не попада в зона Жк (жилищни комплекси за преструктуриране и обновяване), а в зона СОП (смесени обслужващи и производствено-складови зони), според чл.4, т.2, д, непосредствено граничеща със зона Т-26 (мелиоративни зелени площи). С решение № 2548-17/28, 29.07.2010г. на ОбС-Варна е одобрен ПУП-ПРЗ на ж.к.Вл.Варненчик, ІІ м.р. е извършено преструктуриране и обновяването му. В обхвата на ПУП-ПРЗ процесният имот е включен, вкл. и цялата територия западно от дерето, предвидена основно за озеленяване и използвана за доказване на нормите на паркиране и озеленяване за целия комплекс, в различие със СПНУЗТ на гр.Варна от 1999г. Процесният имот не попада в зона Ж.к. - жилищна устройствена зона с преобладаващо комплексно застрояване, а попада в зона Смф2 - смесена многофункционална зона предимно за новоурбанизираните територии. Според допълнителната СТЕ, исканото изменение ще доведе до намаляване с 30бр. паркоместа и увеличаване броя на обитателите предвидени в ПУП-ПРЗ, доколкото искането е за „смесено застрояване“. Доколкото действащият ПУП-ПРЗ е извършил преструктуриране на жилищния комплекс по смисъла на §5, т.24 от ДР на ЗУТ, приложил е правилата на чл.22, ал.4, ал.5, ал.6 ЗУТ и е спазил всички нормативни и устройствени показатели, се налага извода, че при застрояване имота на жалбоподателя, при условията на чл.43, ал.1 ЗУТ, ще се нарушат нормативите и устройствените показатели на комплекса.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл.215, ал.4 от ЗУТ (Заповед № 398/05.08.2020г. е съобщена с писмо № АУ117893ВЛ_010ВН/14.08.2020г., получено на 21.08.2020г. видно от ИД PS90230072РО Н, а жалбата е подадена по пощата на 04.09.2021г. и входирана с рег.№ АГУП20001021ВН на 08.09.2010г.), срещу подлежащ на съдебно обжалване административен акт по чл.135, ал.3 от ЗУТ - отказ за изработване на проект за изменение на ПУП-ПРЗ, поради което е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

При извършване на проверката по чл.146, т.1 и т.2 от АПК, съдът констатира, че Заповед № 398/05.08.2020г. е издадена компетентен орган по чл.135, ал.3 ЗУТ при условията на делегация на основание §1, ал.3 ДР ЗУТ - главния архитект на Община-Варна, оправомощен със Заповед № 5512/31.12.2019г. на кмета на Община-Варна, в предписаната от чл.59, ал.2 АПК писмена форма и изложени мотиви в контекста на изискванията на чл.59, ал.1, вр. чл.59, ал.2, т.4 от АПК, поради което не страда от пороци, влечащи нейната нищожност.

Обжалваната заповед обаче е постановена при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, като съображенията за това са следните:

Видно от мотивите в заповедта, главният архитект на Община-Варна не е разрешил изработването на проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ І-758 „за паркинг“
(ПИ 10135.73.171), кв.32 по плана на ж.к. Вл.Варненчик ІІ м.р., гр.Варна, одобрен с Решение № 2548-17/28, 29.07.2010г. на ОбС-Варна, по съображения, че издаването на разрешение за изработване на проекта за изменение и последващото му одобряване, ще бъдат в нарушение на разпоредбите на чл.22, ал.4, изр.2, чл.43, ал.1 и чл.134, ал.2, т.1, вр.чл.208 от ЗУТ, както и че няма да бъдат спазени разпоредбите на чл.42 и чл.43, вр.чл.9 от Наредба № РД-02-20-2/20.12.2017г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии. Прието е, че сроковете по чл.208 ЗУТ не са изтекли, както и че при евентуално допускане на исканото изменение ще се наруши баланса на територията на жилищния комплекс - конкретно ще бъдат нарушени показателите за паркиране, като броят на местата за паркиране и гариране в същия ще се сведе под нормативно изискуемия минимум.

            От доказателствата по делото се установява, че към момента на подаване на заявлението за имота на жалбоподателя е действащ ПУП-ПРЗ по чл.16, ал.1 ЗУТ, одобрен с Решение на ОбС-Варна № 2548-17 по Протокол № 25/28, 29.07.2010г. Въз основа на така одобрения план, на основание чл.16, ал.5 ЗУТ със Заповед № 039/16.03.2016г., вписана в СВ с вх.рег.№ 5778-22.03.2016г., за жалбоподателя е отреден УПИ І-758 (ПИ 10135.73.171) с площ 732кв.м., като при определяне на новообразувания урегулиран поземлен имот, публична общинска собственост остават 246кв.м. (от общо 981кв. за ПИ № 758).

            Планът за регулация и застрояване по правилата на чл.16, ал.1 ЗУТ се изработва с цел задоволяване на обществения интерес от изграждане на обекти на зелената система, на социалната и на техническата инфраструктура - публична собственост на общината. За тази цел собствениците на недвижими имоти прехвърлят в полза на общината не повече от 25% от площта на имотите си. Конкретната площ от имота, която се отстъпва за изграждане на изчерпателно изброените обекти - публична собственост, се определя с плана, а правото на собственост върху нея се придобива от общината с влизането в сила на акта, с който се одобрява плана. Срещу прехвърленото по силата на плана право на собственост върху част от поземления имот, общината определя равностоен урегулиран поземлен имот, като се съобразява с местоположението на имотите в местността, но не и с точните им кадастрални граници. Собствеността върху новообразувания имот се придобива от момента на влизане в сила на акта за одобряване на плана, като заповедта по чл.16, ал.6 от ЗУТ (предишна ал.5 до изм. ДВ, бр.13/2017г.) за индивидуализация на същия има само констативно действие.

От изложеното следва, че планът по чл.16, ал.1 от ЗУТ има непосредствен
вещно-прехвърлителен ефект, поради което ПУП-ПРЗ одобрен с Решение № 2548-17/28 и 29.07.2010г. на ОбС-Варна на ж.к.Вл.Варненчик, ІІ м.р., в частта на процесния УПИ І-758
„за паркинг“ не поражда последици по смисъла на чл.205 от ЗУТ, не предвижда отчуждаване на същия по реда на ЗДС и ЗОС - за обекти публична собственост на държавата и общините, поради което сроковете по чл.208 от ЗУТ са неотносими към него.

            След като условията и сроковете по чл.205 и чл.208 от ЗУТ са неприложими към имота на жалбоподателя, неправилно заявлението му е разгледано като такова по чл.134, ал.2, т.1, вр.чл.208 ЗУТ, вместо като заявление по чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ - както е квалифицирано в Решение на ЕСУТ по т.31 от Протокол № 9/10.03.2020г. и от вещото лице в допълнителното заключение по СТЕ.

            Позоваването в обжалваната заповед на разпоредбите на чл.22, ал.4 и чл.43, ал.1 от ЗУТ, в привръзка с чл.208 от ЗУТ, както и последващото цитиране на чл.42 и чл.43, ал.1 от Наредба № РД-02-20-2/20.12.2017г. е немотивирано и води до неяснота, какво конкретно е приел административният орган за да не разреши изработването на проекта за изменение – че разработката следва да се изпълни като план за преструктуриране по чл.22, ал.4 ЗУТ, вр.чл.110, ал.4 ЗУТв който смисъл е становището на юрк.Т., разгледано на заседанието на ЕСУТ на 28.01.2020г., или че преструктуриране по смисъла на §5, т.24 ДР на ЗУТ вече е извършено с Решение № 2548-17/28 и 29.07.2010г. на ОбС-Варна за ж.к.Вл.Варненчик, ІІ м.р. и допускането на разработката би било в противоречие с целите, моделът и показателите, при които е изработен и одобрен плана – в който смисъл е становището на юрк.Т., разгледано на заседанието на ЕСУТ на 10.03.2020г.

            В хода на административното производство на заявителя по реда на чл.128, ал.8 и ал.10, вр.чл.136 ЗУТ не са давани указания за преработване на проекта с оглед привеждането му в съответствие с нормативните изисквания, в т.ч. в хипотезата на чл.22, ал.4 ЗУТ. Липсва посочване, анализ и обосновка на показателите по одобрения през 2010г. ПУП-ПРЗ и на тези по проекта, с оглед извършване на преценка в контекста на изискванията на ал.5 и ал.6 на чл.22 ЗУТ.

Според заключението по допълнителната СТЕ, при застрояване на имота на жалбоподателя при условията на чл.43, ал.1 ЗУТ ще се нарушат нормативните и устройствените показатели на комплекса по проекта за ПРЗ на ж.к.Варненчик, одобрен през 2010г., но самото вещо лице в първоначалното заключение сочи, че проблемът „паркиране“ не е развит в обяснителната записка към проекта в подробности, от които да се направи категоричен извод за степента на неговото задоволяване, като заключението – че ПУП-ПРЗ на ж.к. Варненчик е осигурил около 2700 паркоместа (80 % от нормативно необходимите) е дадено след извършено от вещото лице преброяване на всички открити паркинги, вкл. в УПИ I-758, подземни и надземни гаражи.

            Отделно, с решение по т.31 от заседание на ЕСУТ по Протокол № 9/10.03.2020г. – цитирано в основанията за издаване на обжалваната заповед, е дадено положително становище за допускане на ПУП-ПРЗ за УПИ І-758 „за паркинг“, одобрен с Решение № 2548-17/28, 29.07.2010г. на ОбС-Варна, на основание чл.134, ал.2, т.6 ЗУТ, скица по чл.135, ал.2 ЗУТ и е предложено на компетентния орган да издаде заповед на основание чл.135, ал.3 ЗУТ, след представяне на становище от Дирекция ОСИСД при Община-Варна вр.чл.199 ЗУТ и изследване, че не се нарушават показателите за паркиране във Вл.Варненчик, ІІ м.р.

Данни за извършване на подобно изследване липсват в заповедта, като според допълнителното заключение по СТЕ, нито една от институциите – „Информационна система и база данни“ при Изчислителен център към Община-Варна, „Статистически изследвания-Варна“ при Община-Варна и НСИ – не разполага със статистика за ж.к. Варненчик към края на 2019г., поради което не е възможно да се отговори на въпроса дали промяната в предназначението в „за смесено предназначение“ ще наруши в действителност нормативно изискуемите места за паркиране в ж.к.Варненчик към датата на подаване на първоначалното заявление – 03.12.2019г.

Тези пропуски и неточности в мотивите на заповедта представляват съществено нарушение на административнопроизводствените правила, т.к. накърняват правото на защита на жалбоподателя.

Обжалваната заповед следва да се отмени, а преписката се върне на административния орган за ново произнасяне, при което заявлението на жалбоподателя се разгледа като такова по чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ и се извърши повторна преценка за съответствието му с относимите и приложими нормативни изисквания.

С оглед изхода на спора в полза на жалбоподателя следва да се присъдят сторените в производството разноски.

Съгласно представен списък по чл.80 ГПК жалбоподателят претендира общо в разноски в размер на 1830лв., от които 10лв. за държавна такса, 720лв. адвокатско възнаграждение с ДДС и 1100лв. за депозити за вещо лице. Искането следва да се уважи само за сумата в размер на 1110лв., т.к. не са представени доказателства за изплащане на претендираното адвокатско възнаграждение. По делото не е приложен договор за правна защита и съдействие, а само фактура № 842/01.02.2021г., в която е посочено, че сумата е изплатена в брой, но доказателства за това – разписка, касов бон, не са представени по делото.

Водим от горното, Варненският административен съд, VIII-ми състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 398/05.08.2020г. на главния архитект на Община-Варна, с която във връзка със заявления рег.№ АУ117893ВЛ/03.12.2019г. и рег.№ РЗ20003862ВЛ/20.02.2020г., и становище на ЕСУТ в т.31 по Протокол № 09/10.03.2020г., на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ и Заповед № 5512/31.12.2019г. на кмета на Община-Варна, на М.Й.К., ЕГН: **********,*** не е разрешено изработването на проект за изменение на Подробен устройствен план (ПУП) - План за регулация и застрояване (ПРЗ) за УПИ І-758 „за паркинг“ (ПИ 10135.73.171), кв.32 по плана на ж.к. Вл.Варненчик ІІ м.р., гр.Варна, одобрен с Решение № 2548-17/28, 29.07.2010г. на Общински съвет - Варна.

 

            ВРЪЩА преписката на главния архитект на Община-Варна за ново произнасяне по заявления на М.Й.К., ЕГН: **********,***/03.12.2019г.  и рег.№ РЗ20003862ВЛ/20.02.2020г.

 

ОСЪЖДА Община-Варна да заплати на М.Й.К., ЕГН: **********,*** разноски за производството в размер на 1110 (хиляда сто и десет) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                         Административен съдия: