Решение по НАХД №1014/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 30
Дата: 13 януари 2023 г.
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20221210201014
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 30
гр. Благоевград, 13.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на дванадесети декември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Миглена Ант. Каралийска
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210201014 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба от „Т.”, ЕИК, със седалище и адрес на
управление гр. Б., ул. “П.“ №, представлявано от управителя М. Б. С. против
наказателно постановление № 42-0001520 от 27.05.2022 г., издадено от
Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с което на основание
чл. 93г, ал. 2, пр. 1 от Закон за автомобилните превози на дружество е
наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на
3000,00 лв. за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-3 от 07.04.2009
година на МТ.
В жалбата и в съдебното производство е направено искане за отмяна на
наказателното постановление като незаконосъобразно поради допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила в
административнонаказателното производство. Претендират се и сторените в
производството разноски.
В съдебното производство жалбоподателят се представлява от процесуален
представител, който поддържа жалбата. Директорът на РД "Автомобилна
администрация" София не се явява лично и не се представлява, писмено е
изразено становище за неоснователност на жалбата и възражения за
прекомерност на платеното адвокатско възнаграждение.
1
Съдът е приобщил към делото писмени доказателства – писмо рег.№ 52-00-
56-4054/15.07.2022 г. на РДАА - София, актуално състояние от Търговски
регистър на „Т.“, акт за установяване на административно нарушение №
322692 от 30.03.2022 г., известие изх.№ 52-00-56-4054/17.06.2022 г. на
Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Благоевград, констативен
протокол, длъжностна характеристика, заповед № 110/01.04.2022 г. на ИААА,
заповед № РД-08-30/24.02.2020 г. на МТИТС, копие от пощенски плик.
Като свидетели са разпитани Г. Н. и Й. П. - служители на РД "АА" София,
които са участвали в извършената проверка и в
административнонаказателното производство. Анализът на доказателствата
дава основание на съда да приеме за установени следните съществени за
делото факти:
На основание чл. 91, ал. 3, т. 5 от Закона за автомобилните превози и чл. 12,
ал. 4 и ал. 5. от Наредба Н - 14 / 27.08.2009 г. на МТ с писмо-известие на РД
АА гр.София №81-00-56-235/23.02.2022 г управителят на дружество „Т.”,
което притежава лиценз за извършване на международен превоз на товари №
2642, е уведомен, че на 29.03.2022г. в 10.30ч. трябва да се яви в областен
отдел "Автомобилна администрация" на бул.“Св. Димитър Солунски“ № 77 в
гр. Благоевград за извършване на тематична проверка на транспортната
дейност и следва да представи на контролните органи редица документи,
свързани с тази дейност за периода от 01.03.2021 година до 01.02.2022 година.
Известието е връчено на упълномощен представител - А. М. на 08.03.2022
година.
На 30.03.2022 г. в областен отдел "Автомобилна администрация" Благоевград,
на бул. "Св.Димитър Солунски" №77А се явил управителя на дружеството М.
С. и при извършена проверка от контролните органи и преглед на
информацията от дигиталния тахограф е било установено, че превозвачът е
извършил международен превоз на товари с товарен автомобил "Волво", с
рег. №, оборудвано с дигитален тахограф "Сименс" със сериен № 2744832, но
данните от паметта на дигиталния тахограф не са сваляни най-малко един път
на 90 дни. Констатациите на проверката са описани в протокол, представен на
съда. За установено нарушение на задължението по чл. 38, ал. 1, т. 1 от
Наредба № Н-3 от 07.04.2009 година на МТ е съставен акт за установяване на
административно нарушение № 322692 от инспектор Г. Н., в присъствие на
2
инспектор Й. П. и управителя С., който подписал и получила екземпляр от
акта. Въз основа на акта е издадено наказателно постановление № 42-0001520
от 27.05.2022 г. от Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с
което на основание чл. 93г, ал. 2, пр. 1 от Закон за автомобилните превози на
дружество е наложено административно наказание „имуществена санкция” в
размер на 3000,00 лв. за нарушение на чл. 38, ал. 1, т. 1 от Наредба № Н-3 от
07.04.2009 година на МТ. Наказателното постановление е връчено на
23.06.2022г. и е обжалвано пред РС Благоевград при спазване на правилата на
чл. 59 от ЗАНН. В жалбата и в съдебното производство са направени
възражения за незаконосъобразност на наказателното постановление поради
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ограничили
възможността за защита - неяснота относно датата на нарушението, началото
и края на посочения 90 дневен срок, в който превозвачът е бил длъжен да
извлече данни от тахографа на автомобила, неяснота относно извършените
международни превози, претендирани са съдебни разноски в размер на 440.00
лв. за процесуално представителство.
Анализ на установените факти дават основание на съда да прецени, че
жалбата е допустима и по съществото си е основателна, като съдът намери, че
са налице основанията за отмяна на наказателното постановление поради
неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
Съдът счита за основателни възраженията на жалбоподателя към
съдържанието на акта за установяване на нарушението и на наказателното
постановление, като посочва, че в АУАН не е посочено време на извършване
на нарушението – описана е датата на проверката 30.03.2022г., но не е
посочено нито кога е извършен превоза с процесния автомобил, нито кога
жалбоподателят е бил длъжен да „свали“ данните от дигиталния тахограф на
товарния автомобил, нито за кои 90 дни, като е бил длъжен, не е изпълнил
това си задължение. При това описание на нарушението жалбоподателят
основателно твърди, че не е ясно дали се касае за едно административно
нарушение или за повече, тъй като с изтичането на всеки 90 дни и
неизпълнение на задължението за извличане на данните от дигиталния
тахограф на товарния автомобил би било осъществено отделно
административно нарушение. Това нарушение не е отстранено в
наказателното постановление, където също липсва дата на извършване на
3
нарушението, вместо което отново е посочено единствено датата на
извършване на проверката.
Съдът преценява, че е допуснато неправилно приложение на закона и при
налагане на имуществена санкция от 3000 лв. на осноавние чл. 93г., ал.2 от
Закон за автомобилните превози, който предвижда такова наказание за
превозвач, който не е осигурил извличането на всички данни от тахографа
или от картата на водача. Проверката на представените от превозвача
документи и извлечена от дигиталния тахограф информация не е установила
липса на някои данни от тахографа, а неспазване на периодичността за
извличане на данните. Поради това съдът счита, че приложима към
хипотезата на такова нарушение е разпоредбата на чл. 105 от Закон за
автомобилните превози, който санкционира неспазване на правилата на
закона и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на Закона за
автомобилните превози, какъвто е Наредба № Н-3/07.04.2009г.
За прецизност съдът подчертава, че при изписването на тази Наредба е
допусната неяснота, като вместо пълното наименование на акта - НАРЕДБА
№ H-3 от 7.04.2009 г. за необходимите мерки за изпълнението и прилагането
на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4
февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна
на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за
регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за
изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на
Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите
мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) № 561/2006 на
Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на
някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния
транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на
Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета, в
административнонаказателното производство е записано, че превозвачът е
допуснал нарушение на Наредба № Н-3/07.04.2009г. на МТ, което създава
неяснота относно това кой е нарушения нормативен акт и също препятства
възможността за защита на наказаното лице. Посочените нарушения на
процесуалните правила са съществени, тъй като ограничават възможността на
4
жалбоподателя да разбере за какво конкретно административно нарушение е
ангажирана отговорността му и да организира и проведе защитата си срещу
административнонаказателното обвинение. Предвид характера си тези
нарушения налагат отмяна на наказателното постановление и без да се
обсъжда осъществило ли е дружеството нарушение, свързано с
документирането на извършваната превозна дейност.
По изложените съображения съдът намери, че депозираната жалба е
основателна и наказателното постановление следва да бъде отменено и да
бъде уважена претенцията за присъждане на направените от жалбоподателя
съдебни разноски за процесуално представителство в размер на 440 лв. Съдът
намира, че тази претенция е основателни, като съгласно разпоредбата на 63д
от ЗАНН в производствата пред районния съд страните имат право на
присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Правилата на чл. 143 от АПК предвиждат когато съдът отмени обжалвания
административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един
адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета
на органа, издал отменения акт. . Платеното възнаграждение е съобразено с
размера, предвиден в разпоредбата на чл. 18, ал. 2, вр. чл. 7, ал. 2 от
НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения, поради което следва да бъде присъдено на жалбоподателя.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 и чл. 63д от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 42-0001520 от 27.05.2022 г.,
издадено от Директора на РД „Автомобилна администрация“ София, с което
на основание чл. 93г, ал. 2, пр. 1 от Закон за автомобилните превози е
наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на
3000,00 лв. на дружество „Т.”, ЕИК със седалище и адрес на управление гр.
Б., ул. “П.“ №, представлявано от управителя М. Б. С..
ОСЪЖДА РД "Автомобилна администрация" София да плати на дружество
„Т.”, ЕИК, със седалище и адрес на управление гр. Б., ул. “П.“ №,
представлявано от управителя М. Б. С. сумата от 440.00 лв. за направените
5
пред районен съд Благоевград разноски за процесуално представителство.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от
обявяването му на страните пред Административен съд Благоевград.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
6