РЕШЕНИЕ
№
гр.Ловеч, 20.02.2023 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ЛОВЕЧ, ІІІ-ти административен състав, в публично заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОНИТА ЦАНКОВА
при секретаря ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА като разгледа докладваното
от съдия ЦАНКОВА Адм.д № 414 / 2021 год. и на основание
данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 211, във вр. с чл. 197 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/, във връзка с гл. Десета, раздел І от АПК.
Постъпила е жалба от И.Г.Б., ЕГН: **********, с адрес: ***, с адрес за призоваване: гр. Ловеч, ул. „**** чрез адв. Г.Г. ***, срещу Заповед № 295з-2247/09.11.2021 г. на ВПД Директор на ОДМВР – Ловеч, издадена на основание чл. 204, т.3, във връзка с чл. 201, ал.1, т.2, чл. 197, ал.1, т.4 от ЗМВР, с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „Забрана за повишаване в длъжност за срок от една година“, считано от датата на връчване на заповедта.
Оспорващият твърди, че заповедта за налагане на дисциплинарно наказание е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона. В жалбата се сочи, че неправилно дисциплинарно-наказващият орган е приел, че са извършени три дисциплинарни нарушения, като се твърди, че фактическата обстановка на твърдените нарушения не е доказана по безспорен начин. Жалбоподателят сочи, че е бил в служебния автомобил и е изпълнявал служебните си задължения, като няма данни за противното, като не е доказано, че преминалите автомобили са били неизправни и че преминалите пешеходци не са спазили прецизно очертанията на пешеходната пътека. Сочи, че дори точно да не е спазен часът за заставане на конкретна улица това е формално нарушение, като сочи, че през същото време е осъществявал контрол на друга улица, а не е бездействал. Счита, че не е извършил и третото нарушение, като сочи, че е почивал по – малко от предвидените 90 минути /30 мин. за хранене и на два пъти по 30 мин. за отдих/, като сочи, че няма уредба колко време да е периодът между отделните почивки. Счита, че не е извършил дисциплинарно нарушение, като не са налице материалноправните предпоставки за налагане на дисциплинарно наказание. В заключение се моли съда да отмени оспорената заповед.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява. Депозирана е писмена молба с вх. № 206/23.01.2023 г. от адв. Г.Г. от ЛАК, с която поддържа жалбата и моли да бъде отменена атакуваната заповед за налагане на дисциплинарно наказание. Претендират се разноски за адвокатско възнаграждение на основание чл. 38, ал.2 във вр. с ал.1, т.3, пр.2 от Закона за адвокатурата в размер на 750.00 лв. съгласно чл.8, ал.2, т.3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, издадена от Висшия адвокатски съвет.
Ответникът – Директор на ОДМВР – Ловеч, се представлява от юрк. Р., който в съдебно заседание излага аргументи, че жалбата е неоснователна, а оспорената заповед законосъобразна. В съдебно заседание процесуалният представител на ответника сочи, че фактическата обстановка, описана в обжалваната заповед, е установена от всички доказателства, вкл. от събраните от съда гласни доказателства, като са установени безспорно и сочените в заповедта дисциплинарни нарушения. От ответната страна не се претендират разноски.
Съдът, след като прецени доказателствата по делото, доводите на страните и след служебната проверка по чл. 168 от АПК на законосъобразността на административния акт, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, поради което е допустима и следва да бъде разгледана.
Жалбата е неоснователна.
При цялостната проверка на законосъобразността на процесния ИАА, на основание чл. 146 и чл. 168 от АПК съдът намира същият за законосъобразен.
Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства, които са подробни, ясни и непротиворечиви по между си, поради което съдът ги кредитира, намира за установено от фактическа страна следното:
На 02.08.2021 г. в ОД на МВР - Ловеч е получено писмо с рег.№ 7855р-6907/30.07.2021 г. по описа на дирекция „Вътрешна сигурност“ /лист 40 от делото/, в което се казва, че при преглед на видеофайлове било установено нарушение, допуснато от служители на ОДМВР – Ловеч, като за времето от 03:37 ч. до 06:21 ч. на 18.07.2021 г. служителят в наряд, като водач на служебен автомобил с peг. №****, е седял отпуснат със затворени очи и не е изпълнявал служебните си задължения. С писмото са дадени указания за извършване на проверка и вземане на отношение по компетентност.
Писмото е изпратено на Началник Сектор „Пътна полиция“ – Ловеч с резолюция за проверка и доклад в срок до 30.09.2021 г.
С поставена резолюция от 03.08.2021 г. върху писмото от Началник Сектор „Пътна полиция“ е разпоредено на инсп. С.проверка и доклад в 3 – дневен срок и да установи служителят и нарушението на служебната дисциплина, извършено от него.
С изготвената Докладна записка с
рег. № 906р-6484/06.08.2021 г. /лист 38 - 39 от делото/ от инсп.
П. С.ПИ ГРУПА „ОДПКПД“ до Началник Сектор „Пътна полиция“ е установено, че за
времето от 20.30 часа на 17.07.2021 година до 08.30 часа на 18.07.2021 година,
за контрол на пътното движение на територията на град Ловеч е бил назначен
наряд в състав: старши и водач на наряда - младши инспектор И.Г.Б., младши автоконтрольор II степен в група „Организация на
движението, пътен контрол и превантивна дейност" на сектор „Пътна
полиция" към отдел „Охранителна полиция" при Областна дирекция на МВР
- Ловеч и младши инспектор В.В.С., старши полицай в
група „Охрана на обществения ред" на сектор. „Охранителна полиция"
към Районно управление Ловеч при Областна дирекция на МВР - Ловеч, командирован
в сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при ОД на
МВР - Ловеч, като са изпълнявали служебните си задължения със служебен
автомобил ****с peг. №
****, оборудван със система за видеонаблюдение,
монтирана в автомобила, съгласно утвърден месечен график с рег. № 906р-5048/30.06.2021
г. и ежедневна ведомост с peг. №
906р-5440/08.07.2021 г. за разстановка на силите и
средствата за група „ОДПКПД“ сектор „Пътна полиция“ Ловеч на 17.07.2021 г. Установено
е, че за времето от 03:37 ч. до 06:21 ч. на 18.07.2021 г. служителят Б. е със
затворени очи, отпуснат на предна лява седалка. За този период същият не
осъществява контрол на пътното движение, не проверява лица и водачи, както и не
осъществява превантивна дейност чрез видимо присъствие. Прието е, че е налице
неизпълнение на разпоредбите на чл. 51, ал.1 от Инструкция № 8121з -749/20.10.2015
г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното
движение, което е нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР,
за което на основание чл. 199, ал.1, т. 6, пр. последно от ЗМВР –
„неуплътняване на работното време“ се предвижда налагане на дисциплинарно
наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца до шест месеца. С
докладната записка е предложено на Началник Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР - Ловеч
да бъде образувано дисциплинарно производство по чл. 205, ал.1 от ЗМВР срещу
младши инспектор И.Г.Б., младши автоконтрольор II
степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна
дейност" на сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна
полиция" при Областна дирекция на МВР - Ловеч.
Със Заповед № 906з-23/10.08.2021г. /лист 24 – 25 от делото/ на Началник Сектор „Пътна Полиция“ към отдел ОП при ОДМВР - Ловеч е образувано дисциплинарно производство по чл. 205, ал.1 от ЗМВР, срещу младши инспектор И.Г.Б., младши автоконтрольор II степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност" на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция" при Областна дирекция на МВР - Ловеч. Със същата заповед е назначена като дисциплинарно-разследващ орган (ДРО) комисия в състав инспектор Д.Д.– председател, и инспектор П.П. – член. Оспорващият е запознат със заповедта на 19.08.2021г. срещу подпис.
С писмо с рег. № 906р-6638/12.08.2021 г. е изискана от Началник отдел Административен при ОД на МВР – Ловеч кадрова справка за цялостното поведение по време на службата на младши инспектор И.Г.Б., младши автоконтрольор II степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност" на сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при Областна дирекция на МВР - Ловеч.
С писмо № УРИ 295р-11960/18.08.2021 г. от Началник отдел Административен е предоставена Кадрова справка УРИ 295р-11957/18.08.2021 г./лист 68 от делото/, видно от която оспорващият Б. постъпва в системата на МВР на 17.01.2017 година, като стажант в ОДМВР - Ловеч и последователно е заемал следните длъжности:
- полицай в група „Охрана на обществения ред“ на сектор „Охранителна полиция“ към РУ – Ловеч при ОДМВР - Ловеч със специфично наименование „младши инспектор“;
- ВПД младши автоконтрольор II ст. в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР - Ловеч, считано от 26.02.2020 г.
- младши автоконтрольор II ст. в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР - Ловеч, считано от 11.09.2020 г. и продълава да служи на същата длъжност и до момента.
По време на службата си е награждаван веднъж с „Индивидуална парична награда“ за професионално изпълнение на важни служебни задачи и постигнати високи резултати в служебната дейност с широк обществен отзвук - по повод пандемията COVID-19 от министъра на вътрешните работи - в размер на 650 лева през 2020 година.
От справката е видно също, че служителят има наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от шест месеца, със заповед № 906р-11/13.05.2021г. на началника на сектор ПП, връчена на 13.05.2021г.
С Протокол рег. № 906р-7114/31.08.2021 г. /лист 62 от делото/ се удостоверява, че на 31.08.2021 г. в 15:30 ч. в сградата на сектор „Пътна полиция“ ул. ****са предоставени на жалбоподателя - младши инспектор И.Г.Б., младши автоконтрольор II степен в група Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност" на сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при Областна дирекция на МВР - Ловеч за запознаване и преглед на видеофайлове от автомобил **** за времето от 03:37 ч. до 06:21 ч. на 18.07.2021 г. Същите са прегледани от служителя, което е удостоверено срещу подпис. В протокола е констатирано, че при прегледа на видеофайловете, се вижда, че за времето от 03:37 ч. до 06:21 ч. на 18.07.2021 г. служителят не изпълнява служебните си задължения по контрол на пътното движение по време на нощна смяна.
В хода на дисциплинарното производство Б. е депозирал обяснение с рег. № 906р-7424/13.09.2021 г. /лист 55 от делото/, в което е изложил следните твърдения във връзка с дисциплинарното производство: на видеоклип от файловете, които е прегледал съгласно протокол peг. №906р-7114/31,08.2021г. / лист 62 от делото/, се виждало само дясната част от тялото му и не можело да се твърди, че е със затворени очи при положение, че се виждало само едното му око и че не можело да се твърди, че е в отпуснато състояние; служителят заявил, че относно часовия диапазон, за който се извършвала проверката от 05:05 часа до 06:26 часа, на конкретната дата е ползвал полагаемите му се време за хранене и отдих, като е изложил и други съображения.
След допълнително даденото от служителя обяснение peг. №906р-7424/13.09.2021г. е извършено допълнително разследване на твърденията, цитирани в него, като било установено сливане на време за хранене и време за отдих, регламентирани със Заповед № 295з-359/ 25.02.2021г. относно реда за организация и разпределение на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в ОДМВР-Ловеч, с която заповед младши инспектор И.Г.Б. е запознат срещу подпис на 24.06.2021г., отразено в протокол peг. № 906р-4391/ 14.06.2021г. Сливането времето за хранене и времето за отдих е в противоречие и с т.3 на разпореждане peг. № 295р-8370/ 17.06.2021г. на ВПД Директора на ОДМВР - Ловеч, с което разпореждане младши инспектор И.Г.Б. е запознат срещу подпис на 21.06.2021 г., отразено в протокол peг. № 906p-4590/ 18.06.2021г., Изискана била и информация относно комуникацията на наряда с ОДЧ-ОДМВР-Ловеч, както и копие на дневника на ОДЧ за постъпилите сигнали. Предвид сроковете за съхраняване на записите, нямало налични такива от комуникацията по УКВ мрежата, ползвана от ОДМВР-Ловеч. Било предоставено копие на дневника за постъпилите сигнали в ОДЧ, където било отразено използването на време за отдих от наряд с позивна „95" от 01:20ч. на 18.07.2021г, Същото било отразено и в ежедневната форма на отчет на наряда с начален час 01.25ч. до 01.55ч. Отразените в допълнителното обяснение на служителя ползване на време за хранене и време за отдих били отразени в ежедневната форма на отчет като времето за хранене било използвано в интервала от 05.05ч. до 05.35ч., а време за отдих в интервала от 05.36ч. до 06.26 ч., което е по-дълго от регламентираното в т.II.2.1.8 на Заповед № 295з-359/25.02.2021г.
За резултатите от разследването ДРО е изготвил справка рег. № 906р-8114/13.10.2021 г./л.29-32 от делото/. С покана от дисциплинарно -разследващия орган /на л. 33 от делото/ жалбоподателят е поканен за запознаване с обобщена справка от проверка по чл.205, ал.1 от ЗМВР, възложена със Заповед № 906з-23/10.08.2021г. на Началник Сектор „Пътна полиция“ отдел ОП при ОДМВР - Ловеч.
Поканата е връчена на жалбоподателя срещу подпис на 13.10.2021 г. в 09:20, като на същата дата и час жалбоподателят е запознат и с обобщената справка срещу подпис /лист 32 от делото/. Запознат е с правото си, че в срок от 24 часа може да даде допълнителни обяснения и възражения.
С протокол рег. № 906р-8292/14.10.2021 г. /л. 34 от делото/ е констатирано, че в 16:00 часа на 14.10.2021 г. е извършена проверка от Д.П.Е.- системен оператор в група „ Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР - Ловеч в деловодна система (АИСД) за периода от 13.10.2021 г. до 14.10.2021 г., като е установено, че няма регистрирани обяснения от Б. във връзка с образуваното дисциплинарно производство.
На 14.10.2021г. дисциплинарно-разследващият орган изготвя Становище рег. № 906р-8293/14.10.2021 г., /на л.26-28 от делото/ до Началник Сектор „Пътна полиция“ Ловеч, с което сочи, че са установени три броя дисциплинарни нарушения, извършени от младши инспектор И.Г.Б., отразени и в Справка № 906р-8114/13.10.2021 г. и във връзка с разпоредбата на § 1 от Допълнителни разпоредби на ЗМВР, т.22, съгласно, която "Системни нарушения", са три или повече нарушения, извършени в продължение на една година, на основание разпоредбата на чл.201, ал.1, т.2 от ЗМВР предлага на служителя да бъде наложено дисциплинарно наказание „забрана за повишаване в длъжност за срок от една до три години“. Предвид компетентността за налагане на дисциплинарни наказания съгласно чл. 204, т.1 от ЗМВР във връзка с чл.11, ал.1,т.1 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, материалите по дисциплинарното производство следва да бъдат предадени на компетентния да налага посочения вид дисциплинарно наказание ръководител на структурата по чл. 37 от ЗМВР.
С писмо с рег. № 906р-8420/15.10.2021 г. /л. 22 от делото/ на основание чл. 11, ал.1,т.1 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР и чл. 204, т.3 от ЗМВР от Началник сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР - Ловеч са изпратени всички материали по дисциплинарна преписка № 906р-6484/06.08.2021 г. до ВПД Директор на ОДМВР - Ловеч, като компетентен дисциплинарно - наказващ орган за налагане на дисциплинарно наказание на младши инспектор И.Г.Б., младши автоконтрольор II степен в група Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност" на сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при Областна дирекция на МВР - Ловеч.
Във връзка с получена дисциплинарна преписка и образуваното дисциплинарно производство със заповед № 906з-23/10.08.2021 г. е изпратена покана с рег. № 295р-15659/28.10.2021 г. /лист 20-21 от делото/ на основание чл. 206, ал.1 от ЗМВР и чл. 59 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 г. за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР за даване на писмени обяснения или изслушване на служител. Поканата е подписана и изпратена от ВПД Директор на ОДМВР - Ловеч, като компетентен ДНО, съгласно чл. 204, т.3 от ЗМВР до И.Г.Б., младши автоконтрольор II степен в група Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност" на сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при Областна дирекция на МВР - Ловеч, като е предоставена възможност на жалбоподателя в 24-часов срок, след връчването й да представи писмени обяснения и възражения, както и доказателства за твърдени от него факти и обстоятелства или да бъде изслушан от ДНО на 29.10.2021 г. в 13:30 часа.
Б. е получил екземпляр от поканата срещу подпис на 28.10.2021 г. в 09:30 часа /л.21 от делото/. Същият се явил пред ДНО на 29.10.2021 г. в 13:30 часа, за да бъде изслушан относно образуваното дисциплинарно производство, като дадените от него устни обяснения са удостоверени в Протокол № 295р-15809/29.10.21 г. /лист 19 от делото/. В дадените устни обяснения Б. е заявил, че е запознат със справката от дисциплинарната проверка, образувана със заповед №906з-23/10.08.2021г. по описа на СПП. Относно сливането на почивките, е обяснил, че го е направил в най - подходящото време, когато нямало много движение. Сочи, че в справката е имало автомобили, които са минали покрай патрула, когато е бил във видимо отпуснато състояние, като сочи, че едно 70% от автомобилите се движат по пътната инфраструктура с такава незначителна техническа неизправност и няма как на нощна смяна един автопатрул с двама човека, на територията на Община Ловеч да констатира такива нарушения.
С протокол № 906р-9170/04.11.2021 г. /лист 18 от делото/ е удостоверено, че за периода от 28.10.2021 г. до 04.11.2021 г. в деловодната система на ОДМВР - Ловеч няма регистрирани обяснения или възражения от И.Г.Б., младши автоконтрольор II степен в група Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност" на сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при Областна дирекция на МВР - Ловеч във връзка с образуваното срещу него дисциплинарно производство.
След запознаване със справка рег.№ 906р-8114/13.10.2021г. и становище рег.№906р-8293/14.10.2021г. и двете по описа на сектор „Пътна полиция" при ОДМВР Ловеч и всички материали, събрани в хода на дисциплинарното производство, ВПД Директор на ОДМВР Ловеч е издал обжалваната Заповед № 295з-2247/09.11.2021 г., с която на жалбоподателя на основание чл. 204, т.3, във връзка с чл. 201, ал.1, т.2, чл. 197, ал.1, т.4 от ЗМВР е наложено дисциплинарно наказание „Забрана за повишаване в длъжност за срок от една година“, считано от датата на връчване на заповедта.
В заповедта ДНО е приел за установени и доказани три извършени дисциплинарни нарушения от жалбоподателя, изразяващи се в следното:
1. На 18.07.2021 г., за времето от 03:37 часа до 06:21 ч., с
прекъсване от 04:09 ч. до 04:14 ч., служителят Б. е бил на предна лява седалка
в служебен автомобил ******** и няма данни да изпълнява служебните си задължения,
като е бил отпуснат със затворени очи. При преминали около 106 МПС-та, за
времето от 04.10 ч до 06.22 ч. на 18.07.2021 г., 11 от които с техническа
неизправност съгласно чл. 139, ал. 1 т.1 от ЗДвП, не е спрял за проверка нито
едно от тях, както и неправилно пресичащите пътното платно пешеходци съгласно
чл. 113 от ЗДвП. Налице е неизпълнение на чл. 58, ал. 1, т. 1 и т.2 от Инструкция
№ 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на
дейностите по контрол на пътното движение -Служителят, назначен в наряд за
контрол на пътното движение, спира водачите на ППС за проверка, когато:
1. има видимо нарушение на правилата за движение по пътищата;
2. има неизправности на ППС или разположението на товара създава опасност за участниците в движението;'' съгласно, който служителят, назначен в наряд, е имал задължение да спре водачите при нарушение на ЗДвП и констатиране на техническа неизправност на пътните превозни средства (ППС), което е нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 пр.2 от ЗМВР, за което на основание чл.200, ал.1, т.15 пр.2 от ЗМВР, се налага дисциплинарно наказание „Порицание" за срок от шест месеца.
2. На 18.07.2021г., за времето от 04:11 ч. до 06:23 ч. служителите в наряда са се намирали в град Ловеч на ул. „**** ****", РИОКОС, видно от пътен лист за лек автомобил ********, разпечатан от автоматизирана система за локализация и визуализация на мобилни единици в ОДМВР-Ловеч. Съгласно маршрут 4.9Н, зададен на наряда в АИС-Пътен контрол, чрез служебния РСОД и посочен в информация за силите и средствата от сектор „Пътна полиция", изпълняващи задълженията си с автомобили монтирани GPS устройства с peг. № 906р-5741/15.07.2021 г. Видно от ежедневната форма на отчет, от 05:05 ч. до 05:55 ч. на 18.07.2021 г. нарядът със служебния автомобил е трябвало да бъде на следващото място за контрол в град Ловеч, в кв. „****", на ул. „****", което не е спазено. От 06.15 ч. до 08.00 ч.. нарядът със служебния автомобил е трябвало да бъде на място за контрол в град Ловеч, бул. „****", ул. „****", което не било спазено. Видно от пътен лист за лек автомобил ********, разпечатан от автоматизирана система за локализация и визуализация на мобилни единици в ОДМВР-Ловеч, от 07:04 часа до 08:30 часа на 18.07.2021г, служебният автомобил е бил в престой на ул. „****, в град Ловеч, в двора на сектор „Пътна полиция“. Налице е нарушение на чл. 54. т.1 от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение: „не напускат разпоредените им за обслужване участъци с постове и маршрути без съгласуване и разпореждане на длъжностните лица, отговарящи за дейността на контрола на пътното движение и дежурните в ОДЦ/ОДЧ“, което е нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1, пр.2 от ЗМВР, за което на основание чл.200, ал.1, т.15, пр.2 от ЗМВР, се налага дисциплинарно наказание „Порицание" за срок от шест месеца.
3. На 18.07.2021г. младши инспектор Б. е слял времето за хранене и времето за отдих - времето за хранене е било използвано в интервала от 05.05ч. до 05.35ч., а време за отдих в интервала от 05.36ч. до 06.26ч. и ползваното времето за отдих било по-дълго от регламентираното, с което служителят нарушил т.II.2.1.8 на Заповед № 295з-359/ 25.02.2021г. „..,същите ползват време за хранене от 30 минути, време за отдих — два пъти по 30 минути....", с която е запознат на 24.06.2021г., отразен в протокол peг. № 906р-4391/ 14.06.2021г. и не е изпълнил т.3 „Недопустимо е сливането на времето за хранене, времето за отдих и времето за физиологични нужди...от разпореждане peг. № 295р-8370/ 17.06.2021г. на ВПД Директора на ОДМВР Ловеч, с което разпореждане младши инспектор И.Г.Б. е запознат срещу подпис на 21.06.2021г., отразено в протокол peг. № 906р-4590/ 18.06.2021г., нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1, пр.2 от ЗМВР, за което на основание чл.200 ал.1 т.11 пр.2 от ЗМВР, се налага дисциплинарно наказание „Порицание" за срок от шест месеца.
ДНО е установил хипотезата на т.22 на § 1 от Допълнителните разпоредби на ЗМВР, според която „Системни нарушения" са три или повече нарушения, извършени в продължение на една година, за което на основание чл.201, ал.1, т.2 от ЗМВР се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „Забрана за повишаване в длъжност за срок от една до три години“.
ДНО е наложил дисциплинарното наказание, след като е оценил всички събрани в хода на дисциплинарното производство доказателства, тежестта на нарушението (служителят не е спирал водачи на моторни превозни средства, които видимо са извършвали нарушения на правилата за движение по пътищата и пътни превозни средства с технически неизправности, в два часови диапазона не е спазил, местата за контрол и е слял времето за отдих и времето за хранене) и настъпилите от него последици (не се установиха вредни последици за МВР). Взел е предвид обстоятелствата, при които е извършено -по време на работа, в наряд, когато е длъжен, да следи за нарушения, извършвани от водачи на МПС, същият не е изпълнявал задълженията си - стоял е в автомобила, като е слял времето за хранене и времето за отдих и не е спазил в два часови диапазона определените места за контрол, формата на вината (умисъл- служителят е бил длъжен да спира неизправните автомобили, да бъде на определените места за контрол, за да изпълни Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение и да не ползва времето за хранене и времето за почивка слято, с което е бил запознат, но не го е направил) и цялостното поведение на държавния служител (видно от кадрова справка peг. №295р-11957/18.08.2021г. по описа на ОДМВР - Ловеч служителят е постъпил на работа в МВР на 17.01.2017г. като стажант. По линия на пътна полиция работи считано от 26.02.2020г. на длъжност младши автоконтрольор II степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност" на сектор „Пътна полиция" към отдел „Охранителна полиция" при ОДМВР - Ловеч. По време на службата си е награден веднъж с индивидуална парична награда за професионално изпълнение на важни служебни задачи и постигнати високи резултати в служебната дейност с широк обществен отзвук, във връзка с обявеното от Народното събрание извънредно положение на територията на Република България по повод пандемията COVID 19 и има едно наложено наказание „Порицание" за срок от шест месеца).
По делото към административната преписка, освен изброените по-горе доказателства, са представени от ответника Разпореждане рег. № 295р-8370/17.06.2021 г. /лист 47 от делото/ на ВПД Директор на ОДМВР - Ловеч за спазване на Заповед № 295з-359/25.02.2021 г. /лист 50-51 от делото/ относно реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън работното време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в ОДМВР - Ловеч; Протокол № 906р-4590/18.06.2021 г. /лист 49 от делото/ за запознаване на служителите от група ОДПКДП сектор „Пътна полиция“ с разпоредително писмо 295р-8370/17.06.2021 г. на ВПД Директор на ОДМВР - Ловеч; Протокол № 906р-4391/14.06.2021 г. /лист 52 от делото/ за запознаване на служителите от група ОДПКДП сектор „Пътна полиция“ със заповед № 295з-359/25.02.2021 г. на ВПД Директор на ОДМВР - Ловеч; месечен график рег. №906р-5048/30.06.2021г. за определяне на полицейски органи, деня и времето за непосредствено изпълнение на КПД в сектор „Пътна полиция“ за месец ЮЛИ/2021 г.; протокол рег. № 906р-3744/20.05.2021 г. за запознаване на служителите от група ОДПКПД в сектор „Пътна полиция“ с Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г./л. 56 от делото/; ежедневна форма на отчет лист 70 от делото; План провеждане на инструктаж на служителите от сектор „Пътна полиция“ - Ловеч на 17.07.2021 г.; Ежедневна ведомост за разстановка на силите и средствата, разпечатка на 17.07.2021 г.; Информация за силите и средствата от сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР Ловеч, изпълняващи задълженията си с автомобили с монтирани GPS устройства за времето 08:30 часа на 17.07.2021 г. до 08:30 часа на 18.07.2021 г.; пътен лист 1 от 8:30 ч. на 17.07.2021 г. 20:30 ч. до 18.07.2021 г. 08:30 ч. за автомобил ********.
В хода на съдебното дирене са събрани и гласни доказателства, като в съдебно заседание на 25.01.2023 г. е разпитан свидетел П.П. – член на ДРО, назначен със Заповед рег. № 906з-23/10.08.2021 г. във връзка с писмо с рег. № 7855р-6907/30.07.2021 г. на Дирекция „Вътрешна сигурност“ – МВР. С показанията си той потвърждава фактическата обстановка, описана в оспорената заповед, както и извършените от жалбоподателя нарушения, установени след прегледа на посочените в писмо с рег. № 7855р-6907/30.07.2021 г. на Дирекция „Вътрешна сигурност“ – МВР видеофайлове и събраните в хода на дисциплинарното производство писмени и гласни доказателства.
От правна страна съдът приема следното:
Не се спори между страните, а и се установява от кадрова справка /на л. 68 от делото/, че жалбоподателят И.Г.Б., ЕГН: **********, е държавен служител, заемал е длъжността младши автоконтрольор II степен в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР - Ловеч, считано от 11.09.2020 г., включително към датата на издаване на обжалваната в настоящото производство заповед – 09.11.2021 г.
В това си качество жалбоподателят е държавен служител по смисъла на чл. 142 и чл. 143 от ЗМВР.
Безспорно е между страните, а и се установява от удостоверение на л. 7 от делото, че издателят на обжалваната в настоящото производство заповед старши комисар С.Н.В.е временно преназначен на ръководна длъжност Директор II на Областна дирекция на МВР - Ловеч, считано от 02.07.2021 г. и продължава да служи на същата длъжност към момента на издаване на обжалваната заповед, която длъжност е сред изброените в чл. 204, т. 3 от ЗМВР и следователно разполага с компетентност да налага дисциплинарно наказание от посочения вид по отношение на жалбоподателя.
Поради това съдът приема, че заповедта е издадена от териториално и материално компетентен орган, упражняващ дисциплинарната власт по отношение на служителя-жалбоподател, като липсва отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.
Обжалваната Заповед № 295з-2247/09.11.2021 г. на ВПД Директор на ОДМВР – Ловеч съдържа необходими фактически основания и правни основания и реквизити съгласно изискването на чл. 59, ал. 2, във вр. с чл. 146, т. 2 от АПК и чл. 210, ал. 1 от ЗМВР.
В обстоятелствената част на заповедта са изложени достатъчно подробни мотиви – чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, във вр. с чл. 210, ал. 1 от ЗМВР, като допълнително следва да се отбележи, че административната преписка е достатъчно подробна. Съгласно Тълкувателно решение № 16 от 31.03.1975 г. на ОСГК на ВС, Постановление № 4 от 22.09.1976 г. на пленума на ВС и константната практика на съдилищата по административни дела мотивите към административния акт могат да бъдат изложени отделно от самия акт. В допълнение, освен че заповедта отговаря на всички изисквания за форма, изложените в заповедта фактически основания, освен достатъчно подробни и подкрепени от всички писмени доказателства, не се и оспорват в по-голямата си част от жалбоподателя.
Обжалваната заповед съдържа и изискуемите правни основания по специалния чл. 210, ал. 1 от ЗМВР и чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, като отговаря и на останалите реквизити на чл. 59, ал. 2 от АПК, като следва да се посочи, че липсват доводи на жалбоподателя за отмяна на заповедта на основание чл. 146, т. 2 от АПК.
Ето защо съдът приема, че липсва отменително основание на чл. 146, т. 2 от АПК и чл. 210, ал. 1 от ЗМВР.
Не се установяват и съществени нарушения на административнопроизводствените правила по чл. 146, т. 3 от АПК, във вр. със специалния ЗМВР. Следва да се посочи, че не всяко нарушение, а само съществено нарушение на административнопроизводствените правила е основание за отмяна по чл. 146, т. 3 от АПК.
Съдът констатира, че са спазени
регламентираните в чл.195, ал.1 от ЗМВР срокове, в които следва да бъде
наложено дисциплинарното наказание. Съобразно посочената разпоредба наказанието
следва да се наложи не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не
по-късно от една година от извършването му. Моментът на откриване на
дисциплинарното нарушение е юридически факт, който законодателят дефинира
легално.
Съгласно нормата на чл. 196 от ЗМВР, дисциплинарното нарушение се смята
за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е
установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. В случая е посочено,
че трите нарушение в условията на системност са извършени на 18.07.2021 г.
Материалите от дисциплинарното производство са постъпили при компетентния ДНО
на 15.10.2021 г., а заповедта е издадена на 09.11.2021 г. Видно от
представените и обсъдени в настоящото производство писмени доказателства,
извършените нарушения и самоличността на извършителя се налага извода, че
дисциплинарното наказание е наложено на оспорващия в срока по чл. 195 ал. 1,
във връзка с чл.196 ал.1 и ал.2 от ЗМВР. Наред с това, в случая не е изминал и
срок по-голям от една година между периода на извършване на твърдените
нарушения и датата на налагане на дисциплинарното наказание – 09.11.2021
година.
Дисциплинарното производство е започнало с издаване на заповед, връчена за запознаване на наказаното лице. ДРО е събрал сведения от служителя. Преди да бъде наложено дисциплинарно наказание, ДНО е запознал жалбоподателя с изготвената обобщена справка и становище с предложение за наказание, както и със събраните по дисциплинарната преписка доказателства, и му е дал възможност да представи писмени обяснения и възражения, т.е. предоставена е възможност на служителя да се защити (арг. чл. 207, ал. 8, т. 1 и ал.10 от ЗМВР). На служителя е била връчена покана да депозира писмени обяснения, като в поканата изрично му е била указана възможността да се запознае със събраните по дисциплинарната преписка до момента доказателства. Самият закон (чл. 205, ал. 3 от ЗМВР и чл. 34, ал. 1 от АПК) предоставя право на служителя да участва в производството и да преглежда документите по преписката, като липсват доказателства органът да е отказвал на оспорващия такова участие или предоставяне на документи. Заповедта е издадена в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР. При определяне вида и размера на дисциплинарното наказание органът изрично е обсъдил и е взел предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител, като му е наложил минималното предвидено в закона наказание, поради което твърденията на оспорващия в тази насока са неоснователни.
Съдът, след съвкупна преценка на приобщените по делото доказателства, намира, че оспорената заповед е издадена и в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.
Дисциплинарната отговорност на служителите на МВР се реализира в рамките на дисциплинарно производство, в което се установява нарушението на служебната дисциплина и се налага някое от предвидените дисциплинарни наказания. Дисциплинарните нарушения са дефинирани в чл. 194, ал. 2 от ЗМВР. За проявлението на предвидената дисциплинарна отговорност е необходимо виновно извършване на нарушение, което не съответства на дължимото по закон поведение на държавен служител от МВР.
С процесната заповед дисциплинарната отговорност на Б. е ангажираната по чл.201, ал.1, т.2 от ЗМВР за допуснати три отделни нарушения на служебната дисциплина, извършени в условията на системност по смисъла на §1, т.22 от ДР на ЗМВР.
Първото нарушение се изразява в това, че на 18.07.2021 г.,
за времето от 03:37 часа до 06:21 ч., с прекъсване от 04:09 ч. до 04:14 ч.,
служителят е бил на предна лява седалка в служебен автомобил ******** и няма
данни да изпълнява служебните си задължения. При преминали около 106 МПС-та, за
времето от 04.10 ч до 06.22 ч. на 18.07.2021 г., 11 от които с техническа
неизправност съгласно чл. 139, ал. 1 т.1 от ЗДвП, не е спрял за проверка нито
едно от тях, както и неправилно пресичащите пътното платно пешеходци съгласно
чл. 113 от ЗДвП. Нарушението е квалифицирано от дисциплинарно-наказващият орган
като неизпълнение на разпоредбите чл. 58, ал. 1, т. 1 и т.2 от Инструкция №
8121з-749/20.10.2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите
по контрол на пътното движение -Служителят, назначен в наряд за контрол на
пътното движение, спира водачите на ППС за проверка, когато:
1. има видимо нарушение на правилата за движение по пътищата;
2. има
неизправности на ППС или разположението на товара създава опасност за
участниците в движението;'' съгласно, който служителят, назначен в наряд, е
имал задължение да спре водачите при нарушение на ЗДвП и констатиране на
техническа неизправност на пътните превозни средства (ППС), което е нарушение
на служебната дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1, пр.2 от ЗМВР, за
което на основание чл.200, ал.1 т.15, пр.2 от ЗМВР, се налага дисциплинарно
наказание „Порицание" за срок от шест месеца.
От страна на оспорващия по делото не са представени доказателства, които да оборват твърдяното от фактическа страна в заповедта, като нарушението е доказано от събраните писмени и гласни доказателства поотделно и в съвкупност, поради което съдът приема, че в посочените по-горе часови интервали мл.инспектор Б. е извършил соченото нарушение на служебната дисциплина.
От събраните писмени и гласни доказателства се установява по безспорен начин фактическата обстановка и извършеното дисциплинарно нарушение. Извършеното нарушение е квалифицирано правилно от ДНО, като такова по чл. 194, ал.2, т.1 от ЗМВР - неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз онова на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник - министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители, изразяващо се в това, че на 18.07.2021г., за времето от 03:37 часа до 06:21 ч. на 18.07.2021 г., с прекъсване от 04:09 ч. до 04:14 ч., младши инспектор Б. е стоял на предна лява седалка в служебния автомобил, отпуснат със затворени очи, като няма данни да е изпълнявал служебните си задължения, и че на 18.07.2021г. в часовете 04.26.07 ч., 04.27.14 ч., 04.40.57 ч., 04.44.35 ч., 04.45.32 ч., 04.59.12 ч, 04.59. 51 ч, 05.03.08 ч и 05.27.02 ч. на ул. **** в град Ловеч, с посока от МБАЛ-Ловеч към центъра на града и от центъра на града в посока ул. „****", покрай служебния автомобил са били преминали 9 автомобила с неосветена регистрационна табела.
В 04.47.01 ч. автомобил движещ се от ул. „****" в град Ловеч в посока ул. „****" бил технически неизправен - не свети заден ляв габарит и неосветена задна регистрационна табела.
В 05.54.47 ч. автомобил преминал по ул. „****" в град Ловеч с посока на движение от центъра към МБАЛ-Ловеч - бил без включени къси светлини.
В 04.28.21 ч. пешеходец пресичал косо кръстовището образувано от ул. „****" и ул. „****", което е сигнализирано с пътни знаци Д17 „Пешеходна пътека" и хоризонтална маркировка М8.1 „Пешеходна'пътека".
В 04.52.51 ч. пешеходци пресичали косо ул. „****" в град Ловеч непосредствено до кръстовището, което е сигнализирано с пътни знаци Д17 „Пешеходна пътека" и хоризонтална маркировка М8.1 „Пешеходна пътека", служителя назначен в наряд има задължение да спре водачите при нарушение на ЗДвП и констатиране на техническа неизправност на пътните превозни средства (ППС).
В жалбата оспорващият сочи, че е бил в служебния автомобил и е изпълнявал служебните си задължения. Сочи, че не е доказано, че преминалите автомобили са били неизправни и че преминалите пешеходци не са спазили очертанията на пешеходната пътека. Твърденията на жалбоподателя не са подкрепени от никакви доказателства, а точно обратното - с протокол рег. № 906р-7114/31.08.2021 г. /лист 62 от делото/ се удостоверява, че на 31.08.2021 г. в 15:30 ч. в сградата на сектор „Пътна полиция“ ул. „**** оспорващият се е запознал и прегледал видеофайлове от автомобил **** за времето от 03:37 ч. до 06:21 ч. на 18.07.2021 г., което е удостоверено срещу подпис. В протокола е констатирано, че при прегледа на видеофайловете, се вижда, че за времето от 03:37 ч. до 06:21 ч. на 18.07.2021 г. служителят не изпълнява служебните си задължения по контрол на пътното движение по време на нощна смяна. Констатацията от този протокол в нито един момент не е оспорена, като в обяснение с рег. № 906р-7424/13.09.2021 г. се сочи, че „ако се погледнат записи на колеги в цялата страна ще се открият същите пропуски в 99 % от случаите“. С дадените устни обяснения пред ВПД Директор ОДМВР Ловеч, записани в Протокол № 295р-15809/29.10.2021 г., самият жалбоподател казва, че видимо са минали такива автомобили в такова неизправно състояние, като 70 % от автомобилите се движат по пътната инфраструктура с такава незначителна техническа неизправност. Видно от събраните доказателства и обясненията, дадени от жалбоподателя, се установява, че е налице преминаване на автомобили в неизправно техническо състояние, докато оспорващият е бил в служебния автомобил в отпуснато състояние, като не е изпълнявал служебните си задължения.
Ето защо е налице неизпълнение
на разпоредбите на издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни
актове, каквато несъмнено се явява Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г. за реда
и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение.
Неоснователно се явява посоченото възражение в жалбата, че
не е посочено от кого е издадена инструкцията, с която самият жалбоподател е запознат срещу подпис на 21.05.2021 г.,
според приложения с преписката протокол № 906р-3744/20.05.2021 г. - т.18 /лист
56 от делото/, най-малкото защото оспорващият е служител на МВР, поради което
за него не съществува неяснота кой е издател на сочената Инструкция.
Второто нарушение се
изразява в това, че на 18.07.2021г., за времето от 04:11 ч. до 06:23 ч.
служителите в наряда са се намирали в град Ловеч на ул. „**** ****",
РИОКОС, видно от пътен лист за лек автомобил ********, разпечатан от автоматизирана система за локализация и
визуализация на мобилни единици в ОДМВР-Ловеч. Съгласно маршрут 4.9Н, зададен
на наряда в АИС-Пътен контрол, чрез служебния РСОД и посочен в информация за
силите и средствата от сектор „Пътна полиция", изпълняващи задълженията си
с автомобили монтирани GPS устройства
с peг. № 906р-5741/15.07.2021 г.
Видно от ежедневната форма на отчет, от 05:05 ч. до
05:55 ч. на 18.07.2021 г. нарядът със служебния автомобил е трябвало да бъде на
следващото място за контрол в град Ловеч, в кв. „****", на ул. „****",
което не е спазено. От 06.15 ч. до 08.00 ч.. нарядът със служебния автомобил е
трябвало да бъде на място за контрол в град Ловеч, бул. „****", ул. „****",
което също не било спазено. Видно от пътен лист за лек автомобил ********,
разпечатан от автоматизирана система за локализация и визуализация на мобилни
единици в ОДМВР-Ловеч, от 07:04 часа до 08:30 часа на 18.07.2021г, служебният
автомобил е бил в престой на ул. „****, в град Ловеч, в двора на сектор „Пътна
полиция". Налице е нарушение на 54. т.1 от Инструкция №
8121з-749/20.10.2014 г, за реда и организацията за осъществяване на дейностите
по контрол на пътното движение: „ не напускат разпоредените им за обслужване
участъци с постове и маршрути без съгласуване и разпореждане на длъжностните
лица, отговарящи за дейността, на контрола на пътното движение и дежурните в
ОДЦ/ОДЧ“, което е нарушение на служебната
дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1 пр.2 от ЗМВР, за което на основание
чл.200, ал.1, т.15 пр.2 от ЗМВР, се налага дисциплинарно наказание
„Порицание" за срок от шест месеца.
Оспорващият не представя доказателства, които да оборват фактическата обстановка и твърдяното нарушение. В депозираната жалба сочи, че неспазване часа на заставане на конкретна улица се явява формално нарушение, защото през същото време осъществява контрол на друга улица, а не бездейства. Сочи, че часът не винаги може да се спази точно, защото е възможно дадена проверка да продължи по – дълго време. От събраните по делото доказателства се установява, че за интервала от 05:05 ч. до 08:00 ч. нарядът не е бил на посочените в ежедневната форма за отчет места за контрол, което се явява почти три часа неспазване на времето и местата, където патрулът е следвало да контролира и изпълнява задълженията си. Несериозни и неоснователни са посочените в жалбата възражения за възможно неспазване на часа поради продължила по – дълго проверка на водач, още повече, че видно от пътен лист /л. 76 – 77 от делото/ за лек автомобил ********, разпечатан от автоматизирана система за локализация и визуализация на мобилни единици в ОДМВР-Ловеч, е видно, че за периода от 07:04 часа до 08:30 часа на 18.07.2021г, служебният автомобил е бил в престой на ул. „****, в град Ловеч, в двора на сектор „Пътна полиция", а не на посоченото място за контрол град Ловеч, бул. „****", ул. „****", тоест няма как в този период да е извършвана каквато и да е форма за контрол или проверка на водачи, още повече на съвсем различно място - в двора на Сектор „Пътна полиция“
С тези свои действия оспорващият е нарушил разпоредбата на
54, т.1 от Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г, за реда и организацията за
осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение: „ не напускат разпоредените им за обслужване участъци с постове и
маршрути без съгласуване и разпореждане на длъжностните лица, отговарящи за
дейността, на контрола на пътното движение и дежурните в ОДЦ/ОДЧ“.
По
делото няма доказателства и такива не са представени от оспорващия, от които да
е видно, че напускането и по – точно неприсъствието на разпоредените
им участъци с постове и маршрути е било съгласувано или
разпоредено от длъжностните лица, отговарящи за
дейността, на контрола на пътното движение и от дежурните в ОДЧ.
Извършеното нарушение е
квалифицирано правилно от ДНО, като такова по чл. 194, ал.2, т.1 от ЗМВР - неизпълнение
на разпоредбите на този закон и на издадените въз онова на него подзаконови
нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните
работи, заместник - министрите и главния секретар на МВР и на преките
ръководители. В случая отново е налице нарушение на разпоредбите на издадените въз основа на ЗМВР подзаконови нормативни
актове, каквато несъмнено се явява Инструкция № 8121з-749/20.10.2014 г.
за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното
движение.
Трето нарушение се
изразява в това, че на
18.07.2021г. младши инспектор Б. е слял времето за хранене и времето за отдих-
времето за хранене било използвано в интервала от 05.05ч. до 05.35ч., а време
за отдих в интервала от 05.36ч. до 06.26ч. и ползваното времето за отдих било
по-дълго от регламентираното, с което служителят е нарушил т.II.2.1.8 на Заповед № 295з-359/ 25.02.2021г.
„..същите ползват време за хранене от 30 минути, време за отдих — два пъти по
30 минути....", с която е запознат на 24.06.2021г., отразен в протокол peг. № 906р-4391/ 14.06.2021г. и не е изпълнил т.3
„Недопустимо е сливането на времето за хранене, времето за отдих и времето за
физиологични нужди...от разпореждане peг. № 295р-8370/
17.06.2021г. на ВПД Директора на ОДМВР Ловеч, с което разпореждане младши
инспектор И.Г.Б. е запознат срещу подпис на 21.06.2021г., отразено в протокол peг. № 906р-4590/ 18.06.2021г., нарушение на служебната
дисциплина по смисъла на чл.194, ал.2, т.1, пр.2 от ЗМВР, за което на основание
чл.200, ал.1 т.11, пр.2 от ЗМВР, се налага дисциплинарно наказание
„Порицание" за срок от шест месеца.
В жалбата си
оспорващия сочи, че общо е почивал по – малко от предвидените 90 минути /30
мин. за хранене и на два пъти по 30 мин. за отдих/, като сочи, че няма уредба
колко да е периодът между отделните почивки. Посоченото в жалбата е невярно и
неоснователно. От представената ежедневна форма на отчет /лист 70 от делото/,
изготвена от жалбоподателя, е видно, че ползваното време за хранене и отдих е
както следва: от 01:25 ч. до 01:55 ч. време за отдих (30 мин.); от 05:05 ч. до 05:35 ч. време за хранене (30 мин.); 05:36 ч. до
06:26 ч. време за отдих (50 мин.), като общото време за хранене и отдих е 110
минути.
В разпоредбата на
т.3 от Разпоредително писмо рег. № 295р-8370/17.06.2021 г. на ВПД Директор
ОДМВР Ловеч е посочено, че е недопустимо сливането на времето за хранене,
времето за отдих и времето за физиологични почивки, тъй като се опорочава
тяхната цел и при сливането им в продължение на голям времеви период (час, час и половина до два часа) не се изпълняват служебни
задължения от служителите и поставените им задачи.
С разпоредителното
писмо оспорващият е запознат срещу подпис на 21.06.2021 г., според приложения с
преписката протокол рег. № 906р-4590/18.06.2021 г. – т.18 /лист 49 от делото/.
Разпоредителното
писмо е постановено във връзка спазването на Заповед № 295з-359/25.02.2021 г.
относно реда за организацията и разпределянето на работното време за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режимът
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в ОДМВР –
Ловеч.
Оспорващият Б. е
запознат и с горепосочената заповед срещу подпис на 24.06.2021 г., според
приложения с преписката протокол рег. № 906р-4391/14.06.2021 г. – т.18 /лист 52
от делото/.
Видно от събраните
доказателства оспорващият е почивал 110 минути, тоест повече от предвидените 90
минути за отдих и хранене, като в интервала от 05:05
ч. до 06:26 ч. в нарушение на разпоредбата на т.3 от Разпоредително писмо рег.
№ 295р-8370/17.06.2021 г. на ВПД Директор ОДМВР - Ловеч е слял времето за
хранене и за отдих. Отделно е превишил и полагащото му се общо време за отдих
от 60 мин., като е почивал 80 мин.
Видно от доказателствата оспорващият е запознат с разпоредителното писмо и заповедта на ВПД Директор на ОДМВР - Ловеч, като е знаел какво е времетраенето на полагащите му се почивки и как следва да бъдат организирани. С действията си Б. не е изпълнил заповедта и разпореждането на ВПД Директор на ОДМВР - Ловеч, което правилно е квалифицирано от ДНО, като нарушение по чл. 194, ал.2, т.1 от ЗМВР - неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз онова на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник - министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители.
Всички извършени дисциплинарни нарушения са умишлени, защото
жалбоподателят е бил запознат с разпоредбите на Инструкцията, с
разпоредителното писмо и заповедта за работното време и почивките на ВПД Директор
на ОДМВР - Ловеч, но въпреки това със своите действия и бездействия ги е
нарушил.
С процесната заповед ДНО правилно е наказал жалбоподателя по реда на чл.201, ал.1 т.2 от ЗМВР за допуснати системи нарушения на служебната дисциплина. По смисъла на §1, т.22 от ДР на ЗМВР, "Системни нарушения" са три или повече нарушения, извършени в продължение на една година. Налице са три съставомерни и доказани нарушения, извършени в продължение на една година, като е налице системност на нарушенията по смисъла на §1, т.22 от ДР на ЗМВР. Неоснователни се явяват възраженията на жалбоподателя, че не е ясно кои са тези три нарушения тези по настоящата заповед или се има предвид нарушения по предишни заповеди.
Оспорената заповед е издадена и в съответствие с целта на закона, който изисква при извършени дисциплинарни нарушения от служителите на МВР, на които законът е възложил да следят за спазване на правилата и установения ред в държавата, да им се налагат дисциплинарни наказания, съответстващи на тежестта на нарушенията.
Ето защо съдът счита, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, съобразена е с материално-правните разпоредби и с целта, която преследва законът, поради което не са налице основания за отмяната й, а подадената срещу нея жалба следва да бъде отхвърлена като неоснователна.
При този изход на делото разноски на жалбоподателя не се дължат.
От ответника не се претендират разноски, поради което съдът не следва да се произнася по въпроса за разноските.
На основание гореизложеното и чл. 172, ал. 2 от АПК Ловешкият административен съд
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Г.Б., ЕГН: **********, с адрес: ***, срещу Заповед № 295з-2247/09.11.2021 г. на ВПД Директор на ОДМВР – Ловеч, издадена на основание чл. 204, т. 3, във вр. с чл. 201, ал. 1, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 4 от ЗМВР, с която на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „Забрана за повишаване в длъжност за срок от една година“, считано от датата на връчване на заповедта.
Решението е окончателно съгласно чл. 211 от ЗМВР.
Препис от решението да се изпрати на страните по делото.
АДМ. СЪДИЯ: