Р Е Ш Е Н И Е
№ 453/14. Септември
2021г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав
На осми септември 2021г. в публично
съдебно заседание в състав:
Председател: съдия Елка
Братоева
Съдебен секретар: Милена Кръстева
Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 301/2021г. по описа на съда и на основание
доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Административното дело е образувано по жалба на
„Белла“ ЕООД- Левски, представлявано от управителя М.С.Г., чрез адв. Д.П. ***
срещу Решение от 02.03.2021г. на Ръководителя на управляващия орган на
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ при Министерство на
икономиката, с което е отхвърлено подаденото от дружеството проектно
предложение № BG16RFROP002-2.073-26604 по
процедура „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията Covid-19“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020 и отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
Жалбоподателят оспорва отказа за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по процедурата като незаконосъобразен, поради
съществени процесуални нарушения и нарушение на материалния закон и моли да се
отмени като се отпуснат средствата, тъй като отговаря на условията на
програмата. Счита, че предоставената от НАП информация е неточна. Не са дадени
указания и не са искани допълнителни документи и разяснения от заявителя преди
постановяването на отказа, което е довело до неправилен краен акт. При преценка
за спазване на изискването за минимален размер на нетните приходи от продажби
на дружеството за предходната 2019г. не е било взето предвид, че на
25.06.2019г. търговското предприятие на ЕТ „Белла-М.Г.“ е прехвърлено на
„Белла“ ЕООД.
Ответникът – Ръководителя на управляващия орган на
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ при Министерство на
икономиката, чрез юрисконсулт Х. изразява становище за неоснователност на
жалбата. Счита, че жалбоподателят не е отговарял на условията за предоставяне
на помощта, тъй като съгласно предоставените от НАП данни декларираните нетни
приходи от продажби за 2019г. към датата на кандидатстване и към момента на проверка
на предложението - 29.06.2020г. са 0 лв., респективно предприятието не е
регистрирало спад в оборота от 20 % за м. април спрямо средномесечния оборот за
2019г. и не е реализирало поне 30 000 лв. приходи за 2019г. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Като съобрази
приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и
след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за
валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира
за установено следното от фактическа и правна страна:
Производството
е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 1 ал.2 от ЗУСЕСИФ.
Решението е връчено на 12.03.2021г. Жалбата е подадена на 16.03.2021г. в законния 14-дневен срок за съдебно
обжалване от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален
административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Отказът за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по програмата ОПИК по подаденото от кандидата „БЕЛЛА“ ЕООД – Левски
проектно предложение е издаден на 02.03.2021г. от И.И. – и.д. главен директор
на ГД „Европейски фондове и конурентноспособност“, която е оправомощена със
Заповед № РД -16-635/30.05.2020г. на Министъра на икономиката да изпълнява
функциите на ръководител на управляващия орган на осн. чл. 9 ал.5 ЗУСЕСИФ.
Съгласно последната разпоредба управляващите органи отговарят за цялостното
програмиране, управление и изпълнение на програмата. Ръководител на
управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в
чиято структура се намира управляващия орган или определено от него лице.
Правомощия на ръководител на управляващия орган по закона могат да се
упражняват и от овластено от него лице. Следователно чл. 9 ал.5 ЗУСЕСИФ допуска
делегирането на правомощия от управляващия орган на програмата на друго лице,
каквото оправомощаване е налице в случая. В този смисъл отказът е издаден от
компетентен орган.
„Белла“ ЕООД е участвал в процедурата като е подал
заявление / проектно предложение/ от 09.06.2020г., в което е декларирал, че
отговаря на условията на програмата. Посочил е нетни приходи от продажби
за 2019г. в размер на 746 895,51
лв. съгласно подадена ГДД с вх. № 1500И0192867/15.04.2020г. и нетни приходи от продажби за м. май 2020г.
в размер на 52 123,13 лв.
Със Заповед № РД-16-380/14.05.2020г. ръководителят на
управляващия орган е назначил оценителна комисия по процедурата.
При служебна проверка на проектното предложение с предоставената от НАП информация към дата
29.06.2020г. е установено, че с ГДД вх. № 1500И0192867/15.04.2020г. дружеството е декларирало нетни приходи от
продажби за 2019г. в размер на 0 лв. Поради това предложението не отговаря на
критериите за оценка и съгласно приложения оценителен лист от 21.09.2020г. се
предлага за отхвърляне, тъй като кандидатът не може да получи безвъзмездна
помощ според условията на процедурата.
В мотивите за оценка на проектното предложение е
посочено, че кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост
на кандидатите по т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване по процедурата
и критерии № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /
Приложение № 4/, а именно – да е регистрирал спад поне от 20% в оборота /
нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г. спрямо средния месечен
оборот /нетни приходи от продажби/ през 2019г. Не отговаря на изискването на
т.9 от условията за кандидатстване относно допустимост, а именно – кандидатът
да е отчел поне 30 000 лв. нетни приходи от продажби в ГДД за 2019г. В
случая кандидатът е декларирал в заявлението нетни приходи от продажби за
2019г. в размер на 746 895,51 лв., но съгласно служебно предоставена
информация от НАП декларираните обороти са в размер на 0 лв.
На това основание е отказано предоставянето на
безвъзмездна финансова помощ на кандидата, тъй като не е налице спад от поне 20
% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020г. спрямо средния
месечен оборот /нетни приходи от продажби/ през 2019г. и не отговаря на
условието за отчетени поне 30 000 лв. нетни приходи от продажби в ГДД за
2019г.
Жалбоподателят оспорва този фактически и правен извод
на управляващия орган като сочи, че е невярно твърдението за нулев оборот за
2019г. Счита, че отговаря на поставените две изисквания за спад на оборота и за
минимален годишен оборот, като изтъква че не е взет предвид факта, че през
2019г. предприятието на ЕТ „Белла – М.Г.“ е прехвърлено на „Белла“ ЕООД –
Левски като съвкупност от права, задължения и фактически отношения и това е
вписано в търговския регистър и е публично известен факт. Данни за извършеното
прехвърляне на предприятие са налични в приложеното в процедурата пълномощно,
но преди постановяване на отказа не е поискана допълнителна информация от
заявителя.
При регистрация на предложението кандидатът е
уведомен, че при възникване на въпрос от оценителната комисия, своевременно ще
бъде уведомен и ще има възможност за отговор. В хода на разглеждане на
предложението оценителната комисия не е изискала допълнителни уточнения от
заявителя за констатираното несъответствие между декларираните обороти за
2019г. и информацията от НАП. В този смисъл не са били изяснени
правнорелевантните факти преди постановяване на отказа, което представлява
процесуално нарушение. Допуснатото нарушение е съществено тогава, когато, ако не
беше допуснато, щеше да се достигне до друг правен резултат. В случая, ако тази
информация би могла да доведе до извод, че кандидата отговаря на изискванията
за финансиране по програмата.
В хода на съдебното производство са приобщени
допълнителни писмени доказателства от жалбоподателя, изискана е информация от
НАП, назначена е и съдебно-счетоводна експертиза, която да установи спорните
факти относно размера на оборотите и съответствието с изискванията на
програмата за предоставяне на финансовата помощ по посочените в отказа два критерия.
Видно от приобщените допълнителни писмени
доказателства с Договор от 19.06.2019г. предприятието ЕТ „Белла – М.Г.“*** е
прехвърлено на „БЕЛЛА“ ЕООД – Левски като съвкупност от права, задължения и
фактически отношения. Прехвърлянето е вписано на 25.06.2019г. по партидата на
правоприемника в търговския регистър. „Белла“ ЕООД е регистрирано през 2010г.,
респективно дружеството е съществувало и извършвало дейност през 2019г. Данни в
тази насока се съдържат в предоставеното по процедурата пълномощно. Вписванията
в търговския регистър представляват публично известна информация, до която имат
достъп всички лица, включително и административните органи и ръководителят на
управляващия орган е могъл да направи проверка преди издаването на отказа.
За 2019г. дружеството е подало ГДД с Вх. №
1500И0192867/15.04.2020г. Впоследствие е
подало коригираща декларация с Вх. №1500И0207706/30.06.2020г., с която първата
е била анулирана. Корекции по подадена ГДД могат да се правят, както в срока за
подаването й, който съгласно чл. 92 ал.2 ЗКПО през 2020г. за приходи от 2019г.
е бил удължен до 30.06.2020г. с § 25 ал.1 от Закона за мерките и действията по
време на извънредното положение, така и еднократно след този срок до 30
септември на текущата година на осн. чл. 75 ал.3 ЗКПО, а и впоследствие след
този срок в останалите случаи.
Жалбоподателят се е възползвал от тази законово
уредена възможност като е подал коригираща ГДД за 2019г. в срока за подаване на декларацията - 30.06.2020г., с която е анулирана предходната
и според която нетните приходи от продажби за „Белла“ ЕООД за 2019г. са в
размер на 351176,50 лв. Проверката на данните от НАП е извършена на
29.06.2020г., което предхожда крайния срок за подаване и корекция на
декларации, а оценителната комисия е изготвила становището си на 21.09.2020г. –
преди изтичане на крайния срок за поправяне на допуснати счетоводни грешки.
Отказът е издаден на 02.03.2021г., след изтичането на законовите срокове за
подаване и корекция на ГДД за 2019г. и изправяне на констатирани след тези
срокове счетоводни грешки. Но не е било изяснено на какво се дължи несъответствието
между декларираното от кандидата и служебната справка от НАП, нито е изискана
допълнителна информация от кандидата, за да се установят всички
правнорелевантни факти за отпускане на финансовата помощ преди постановяването
на отказа.
Според заключението на приетата съдебно-счетоводна
експертиза – декларираните от „БЕЛЛА“ ЕООД нетни приходи от продажби в ГДД за
2019г. – ГДД вх. № 1500И0192867/15.04.2020г. са 0 лв. и не надвишават
30 000 лв. Впоследствие с подадената коригираща декларация с Вх.
№1500И0207706/30.06.2020г. дружеството е декларирало нетни приходи от продажби
за 2019г. в размер на 351176,50 лв., които съдът счита, че е следвало да се
вземат предвид при издаване на акта, тъй като корекцията е относима към
реализираните нетни приходи от продажби за 2019г. , който факт е от значение за
преценката за отпускане на помощта, и защото корекцията е извършена в срока за
подаване на декларацията и преди издаването на административния акт.
Затова съдът счита, че кандидатът „Белла“ ЕООД
отговаря на изискването декларираните приходи от продажби да са не по-малко от
30 000 лв.
Според заключението нетните приходи от продажби на
„Белла“ ЕООД за април 2020г. са в размер на 99,13 хил. лв. Спрямо
средномесечния оборот на „Белла“ ЕООД за 2019г. – 29,25 хил.лв. / 351 хил. лв. : 12 мес = 29,25 хил.лв../ е
налице увеличение в нетните приходи, а не намаление.
Ако се вземат предвид декларираните приходи от продажби
за 2019г. на ЕТ „Белла – М.Г.“ / 428 хил. лв. – за 6 месеца до датата на
прехвърляне на предприятието/ т.е. средномесечен оборот в размер на 71,33
хил.лв. и се прибавят към декларираните приходи от правоприемника „Белла“ ЕООД за
2019г. т.е. средномесечен оборот в размер на 29,25 хил. лв. общият им
средномесечен оборот за 2019г. е в размер на 100,58 хил. лв. Спрямо нетните приходи от продажби на
дружеството за април 2020г. – 99,13 лв.
е налице намаление от 1,462%, което е незначително.
Следователно кандидатът не отговаря на второто условие
за спад в оборота /нетните приходи от продажби/ от поне 20 % за м. април 2020г.
спрямо средномесечния оборот /нетните приходи от продажби/ за 2019г., поради
което и няма право да получи финансова помощ по програмата. Целта на програмата
е да бъдат подпомагани само действащи предприятия, при които икономическите
ефекти от ковид-кризата са довели до осезаем спад в приходите в резултат на
предприетите от държавата ограничителни мерки спрямо предходната финансова
година.
Затова съдът счита, че констатираното процесуално
нарушение не е от категорията на съществените. Дори органът да беше изяснил
всички релевантни факти преди издаването на акта, това не може да доведе до друг
правен резултат и постановяване на решение за отпускане на финансовата помощ,
тъй като жалбоподателят не отговаря на изискванията за финансиране по
програмата.
Отказът е издаден от компетентен орган, в рамките на
предоставените му правомощия, в необходимата писмена форма, с посочване на правното
и фактическо основание, което го мотивира, при липса на допуснати съществени
процесуални нарушения, не противоречи на материалния закон, както и на целта на
закона и не са налице основанията на чл. 146 АПК за отмяната му.
Поради това жалбата срещу постановения отказ ще следва
да се отхвърли като неоснователна.
При този изход на делото на осн. чл. 78 ал.8 ГПК вр.
чл. 144 от АПК в полза на ответника
следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. съгласно
чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.
Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2
от АПК съдът
Р
Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Белла“ ЕООД- Левски, представлявано от
управителя М.С.Г., чрез адв. Д.П. *** срещу Решение от 02.03.2021г. на
Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ при Министерство на икономиката, с което е отхвърлено
подаденото от дружеството проектно предложение № BG16RFROP002-2.073-26604 по процедура „Подкрепа за микро и малки предприятия
за преодоляване на икономическите последствия от пандемията Covid-19“ по Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020 и отказано предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ.
ОСЪЖДА „Белла“ ЕООД- Левски, представлявано от управителя М.С.Г.
да заплати на Министерство на икономиката
юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лв.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба
пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в
14-дневен срок от съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на
страните.
С Ъ Д И Я : /п/