Решение по дело №184/2018 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 март 2019 г. (в сила от 7 август 2020 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20187210700184
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е     16

гр. Силистра, 20.03.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

            Силистренският административен съд, в публично заседание на двадесет и първи февруари, две хиляди и деветнадесета година в състав: административен съдия Павлина Георгиева, при секретаря Румяна Пенева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 184 по описа на съда за 2018 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 41, ал.1 от Наредба № 20 от 27.10.2015 г. за прилагане на подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти" от мярка 4. „Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. (Наредба № 20 / 27.10.2015 г.).

„Братя Костадинови" ООД, със седалище и адрес на управление: с. Айдемир, ***ЕИК: *********, представлявано от адвокат В., преупълномощила адв. Г., обжалва Заповед № 03-РД/3039 от 30.07.2018 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие" в частта, с която е отказано одобряване на разходи за финансиране за строително-монтажни работи (СМР) – цех за преработка на плодове в размер на 208 954,12 лв. и разходи за СМР – навес, в размер на 91 163,57 лв. по заявление за подпомагане с индивидуален номер (ИН) № 19/04/2/0/00356 от 14.12.2015 г.

По поддържани доводи за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, липса на мотиви, нарушения  на материалния закон и несъответствие с целта на закона се претендира за отмяна на оспорените части от акта и за присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът - изпълнителен директор на ДФ „Земеделие", чрез писмено становище на юрисконсулт Г. оспорва жалбата като неоснователна. Счита, че процесуалните правила относно изискуемите се по наредбата срокове за публикуване на относимите административни актове, са спазени /л.894/.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установеното следното от фактическа и правна страна:

            Със Заповед № РД 09-781 / 06.11.2015 г. на Министъра на земеделието и храните /л. 895/ е определен период на прием на заявления по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР за периода 2014-2020 г. по реда на наредба № 20 / 2015 г. с началната дата на приема на заявления 30.11.2015 г. и крайна - 18.12.2015 г. включително.

            Заповедта е публикувана на електронната страница на ДФ „Земеделие“ на 09 ноември, 2015 г.,видно от приложеното заверено копие от извадка от изглед на файл в административния панел на страница на ДФ „Земеделие“/л.922/.

            В отговор на съдебно разпореждане, ответникът представя удостоверение от ДФ „Земеделие“, Дирекция „Информационни технологии“ /л. 874/ с приложен към удостоверението „Списък с активи , дейности и услуги, за които са определени референтни разходи при извършване на СМР“ /л. 878/, от което е видно, че приложеният списък е публикуван в електронната страница на ДФ „Земеделие“ на 02 декември, 2015 г. Същият е бланков и не съдържа данни в графите,предназначени за попълване, отнасящи се за референтни разходи за СМР.

            От представената в съдебно заседание от 21.02.2019 г. от жалбоподателя извадка от цитирания в оспорената заповед  линк е видно, че и към момента на принтирането й – 21.02.2019 г., посочените по-горе таблици за референтни стойности са с ненасени с данни. Т.е. списъкът с референтни стойности за СМР, представен от ответника като публикуван на 02.12.2015 г., онагледяващ липса на информация в предвидените графи /л. 878/, е непроменен и към момента на приключването на устните състезания по настоящото дело – 21.02.2019 г.

            Цитираната  в оспорения акт Заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г.на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за определяне на референтни цени  като пределни разходи при извършване на СМР, не се съдържа в административната преписка. Същата е представена в съдебно заседание от 31.01.2019 г., след изрично възложено задължение по силата на съдебно определение. Установено е, че не е публикувана на електронната страница на ДФ „Земеделие“ и не е оповестена по някакъв начин /л. 897/

            Със заявление за подпомагане с ИД № 19/04/2/0/00356 от 18.12.2015 г. ООД „Братя Костадинови“ е заявил инвестиция, представляваща:преустройство и пристрояване на съществуваща складова сграда в цех за преработка на плодове и допълващо застрояване -навес, находящи се в гр. Силистра, УПИ VIII, кв. 4,съставляващ ПИ № 66425.516.35 по КККР на гр.Силистра, на обща стойност 611 579,79 лв. без ДДС. В приложената към заявлението таблица за допустими инвестиции (ТДИ) е заложено перо „СМР - Цех за преработка на плодове“, но не са заложени пера за СМР за навес, доставка и монтаж на кантар и автокантар.

            С т.II от оспорената заповед № 03-РД/3039 от 30.07.2018 г. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е отказал финансиране на разходи за СМР - цех за преработка на плодове до размера от 208 954,12 лева без ДДС, разходи за СМР-навес до размера от 91 163,57 лева без ДДС и разходи за СМР-вертикална планировка до размера от 6 211,20 лева без ДДС , като последните разходи са извън обхвата на жалбата ./л. 855 - 857/

            Като мотиви в акта се сочат следните обстоятелства: „Отхвърлени за финансиране са следните разходи по проектно предложение:

            -Разходи за СМР - цех за преработка на плодове  на обща стойност по проекта в размер на 385 264,62 лева, от които неодобрени за финансиране са 208 954,12 лева, като същите са редуцирани на основание чл. 38, ал. 1, т. 2 /приложим по отношение на заявления за подпомагане, подадени преди влизането в сила на НИД на Наредба № 20 / 2015 г., във вр. с чл. 30, ал. 8 и ал. 10 от Наредба № 20 / 2015 г. за прилагане на подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР за периода  2014-2020 г. във вр. с чл. 48, § 2, б. “д“ от Регламент (ЕС)№ 809/2014 г., вследствие на приложен лимит по референтен код СМР 4В от „Списък с активи,дейности и услуги, за които са определени референтни разходи при извършване на СМР“, публикуван на интернет адрес: http://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-20120/merki-podpomagane и съгласно Заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г. на изпълнителния директор, с която са утвърдени референтни разходи за активи, дейности и услуги;

            -Разходи за СМР - навес на обща стойност по проекта в размер на 165 937,57 лева, от които неодобрени за финансиране са 91 163,57 лева, като същите са редуцирани на основание чл. 38, ал. 1, т. 2 /приложим по отношение на заявления за подпомагане, подадени преди влизането в сила на НИД на Наредба № 20 / 2015 г., във вр. с чл. 30, ал. 8 и ал. 10 от Наредба № 20 / 2015 г. за прилагане на подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР за периода  2014-2020 г. във вр. с чл. 48, § 2, б. „д“ от Регламент (ЕС)№ 809/2014 г., вследствие на приложен лимит по референтен код СМР 6В от „Списък с активи,дейности и услуги, за които са определени референтни разходи при извършване на СМР“, публикуван на интернет адрес: http://www.dfz.bg/bg/prsr-2014-20120/merki-podpomagane и съгласно Заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г. на изпълнителния   директор, с която са утвърдени референтни разходи за активи, дейности и услуги“.

            По делото не се спори, че административната преписка е окомплектована с изискуемите се по приложимата наредба документи, в резултат на което същите са приети за редовни, а проектното предложение, получило 47 точки - за допустимо за финансово подпомагане / л. 860/

            Въз основа на така установените факти, съдът извежда следните правни изводи:

Проверка за отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК:

Оспореният акт е валиден като издаден от материално компетентен орган съгласно чл. 41, ал. 1 от Наредба № 20 / 27.10.2015 г., според който изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" – РА (Разплащателна агенция), се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране по заявления от вида на процесното.

Проверка за отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК - неспазване на установената форма:

Като правно основание за отказа оспорената заповед сочи чл. 30, ал. 8 и ал. 10 от Наредба № 20 / 2015 г., съобразно които Разплащателната агенция извършва оценка на основателността на предложените за финансиране разходи чрез съпоставянето им с определените от Разплащателната агенция референтни разходи за допустими за финансиране активи и услуги. В същата обаче не се съдържа описание за начина, метода, механизма за изчисляване на недопустимите за финансиране разходи, както и конкретизиране на цитираните референтни разходи. По делото се установи, че цитираният в мотивите списък с дейности, активи и услуги съдържа само изброяване на СМР, но не и референтни цени или каквито и да са конкретни данни.

Цитираната в оспорения акт заповед № 03-РД/1634 от 27.08.2015 г. за референтни цени на СМР, не е приложена към  административната преписка, а бе представена в съдебно заседание. Съдържанието й не е възпроизведено в оспорената заповед. Същата не е публикувана и до нея не е осигурен достъп. Следователно, тя не попълва релевантни по преписката фактически обстоятелства. От бланкетното цитиране на правни норми и административни актове не се извлича информация за формирането на фактите и обстоятелствата, които са имали значение за административния орган,за да постанови процесният отказ. Не са посочени нито изходните данни, нито методите за анализирането им, за се осигури възможност за онагледяване на формирането волеизявление. Липсата на този вид описание представлява съществено нарушение,тъй като препятства не само възможността за съдебен контрол спрямо приложението на материалния закон, но и не осигурява възможност на адресата да защити правата си поради липсата на информация.Налице е самостоятелно основание за отмяна на оспорения акт – липса на мотиви.В този смисъл е и непротиворечивата практика на ВАС, обективирана по сходни казуси: Решение № 5626 от 30.04.2018 г. на ВАС по адм. д. № 5441 / 2017 г., IV о; Решение № 13 135 от 01.11.2017 г. по адм.д.№ 6160 / 2017 г., IV о;Решение № 13 258 / 02.11.2017 г. по адм.дело № 14 090 / 2016 г., IV; Решение № 12 656 от 18.10.2018 г. по адм.дело № 285 / 2018 г. IV о; Решение № 14 172 / 21.11.2017 г. по адм.д. № 916 / 2017 г.,IV о.

Проверка за отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК:

Съгласно чл. 30, ал. 9 от Наредба № 20 / 2015 г. списък с активите, дейностите и услугите, за които са определени референтни разходи, се съгласува от министъра на земеделието и храните и се публикува на електронната страница на Разплащателната агенция не по-късно от датата на публикуване на заповедта за определяне на съответния период на прием на заявления за подпомагане. По делото е установено, че посоченият „Списък с дейности, активи и услуги“ е публикуван на интернет страницата на ДФ „Земеделие“ на 02.12.2015 г. при нормативно изискване това да стане не по-късно от 09.11.2015 г. – датата на публикуването на Заповед № РД 09-781 на министъра на земеделието и храните за определяне периода на прием на заявления по процесната подмярка.

„Липсата на обявени към датата на публикуване на заповедта за прием на заявления, референтни разходи, като част от списъка на страницата на фонда, сочи на допуснато от административния орган нарушение на основните принципи в административното производство, налагащи правомощията му да бъдат упражнявани по разумен начин, добросъвестно и справедливо, при своевременно, публично огласяване на критериите, вътрешните правила и установената практика при упражняване на оперативната му самостоятелност по прилагане на закона и постигане на целите му.“ (Решение № 9244 от 06.07.2018 г. по адм. д. № 7675 / 2017 г. на ВАС, 1Уотд.)

Видно от  представената в съдебно заседание от 21.02.2019 г. извадка към датата на заседанието публикуваният на 02.12.2015 г. списък с активи, дейности и услуги  все още не съдържа посочени референтните разходи за СМР. В този вид списъкът не е могъл да изпълни вменената му от нормативния акт функция - да информира потенциалните кандидати за правилата и критериите, които административният орган е приложил при издаването на оспорения акт. Допуснато е нарушение на принципа на последователност и предвидимост, прогласен в чл. 13 АПК.

Обстоятелството, че за кандидата са неизвестни референтните стойности за проектните дейности, означава, че кандидатът не е в състояние да прецени на каква безвъзмездна финансова помощ може да разчита, доколкото субсидията съставлява 50% от общо допустимите разходи, а последните се формират на база референтни цени, когато такива са определени. Респективно - кандидатът не може да прецени какъв допълнителен финансов ресурс трябва да осигури за реализиране на проекта и дали ще бъде в състояние да го осигури и обслужва, което може да застраши изпълнението на целия проект и постигането целите на мярката.

Налице е съществено нарушение на административно-производствените правила, тъй като, ако вмененото задължение за публикуване на референтните цени/разходи е било изпълнено, то адресатите биха могли да се съобразят с него и жалбоподателят би могъл да изготви предложение, което да не получи процесния отказ. Това нарушение рефлектира върху съдържанието на волеизявлението, което е индиция за отменителен порок по чл. 146, т. 3 от АПК.

Съдът следва да извършва проверка за приложението на материалния закон въз основа на фактите, счетени за относими от административния орган.Установената по делото липса на фактически мотиви препятства осъществяването на съдебен контрол за приложението на материалния закон и за спазването целта на закона.

В обобщение, съдът намира, че като не е изложил фактите и обстоятелствата, довели до постановяване на отказа, както и поради допуснатите съществени нарушения на процесуалните правила по чл.30,ал.8,ал.9 и ал.10 от Наредба № 20 / 2015 г., ответникът е постановил незаконосъобразен акт, който следва да се отмени.

            Предвид изхода на спора в тежест на ответника следва да се възложат удостоверените по делото разноски на жалбоподателя – 300 лева за адвокатски хонорар, платени в брой / л. 881/ и 50 лева за държавна такса.

Въз основа на гореизложеното, Административен съд -Силистра

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед № 03-РД/3039 от 30.07.2018 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие" в частта по т. II, с която е отказано одобряване на разходи за финансиране за строително-монтажни работи(СМР) – цех за преработка на плодове в размер на 208 954,12 лв. и разходи за СМР – навес, в размер на 91 163,57 лв. по заявление за подпомагане с индивидуален номер (ИН) № 19/04/2/0/00356 от 14.12.2015 г.

            ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие" за ново произнасяне при спазване на дадените от съда указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОПРЕДЕЛЯ срок за произнасяне на административния орган – 1 месец, считано от влизане в сила на решението.

ОСЪЖДА ДФ „Земеделие" да заплати на „Братя Костадинови" ООД,със седалище и адрес на управление: с. Айдемир, ***ЕИК:********* сумата 350 /триста и петдесет/ лева - разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                                                  СЪДИЯ: