РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 700/13.4.2023г.
гр. Пловдив, 13 април
2023 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ
състав, в открито заседание на четиринадесети март през две хиляди двадесет
и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ
ЧЛЕНОВЕ:
ТАТЯНА ПЕТРОВА
ПЕКТЪР КАСАБОВ
при секретаря Б.К.
и участието на прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от чл. съдията ТАТЯНА ПЕТРОВА к.а.н.дело № 285 по описа за 2023 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
І. За характера на производството,
жалбите и становищата на страните :
1. Производството е по реда на Глава Дванадесета
от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от
Закона за административните нарушения и наказания.
2.
Образувано е по
касационна жалба предявена от ОД на МВР гр. Пловдив, представлявана от
процесуалния си представител старши юрисконсулт Гергана Белова, против Решение № 2268 от 02.12.2022 год.
на Пловдивски районен съд, ХХІІІ наказателен състав, постановено по а.н. дело №
4416 по
описа на същия съд за 2022 год., отменящо Електронен фиш серия К № 5626957 на
ОД на МВР гр. Пловдив, с който на Д.Р.Б., с ЕГН **********, с адрес ***, на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП), е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 100
лв., за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон.
Поддържаните касационни основания се
субсумират в изводите, че атакуваното решение е постановено в нарушение на
закона.
Иска се обжалваното решение на
Пловдивски районен съд да бъде отменено, а издаденият електронен фиш (ЕФ) да
бъде потвърден. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
3. Ответникът по касационната жалба – Д.Р.Б.,
не взема конкретно становище относно допустимостта и основателността на касационната
жалба.
4.
Участвалият по делото
прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че
жалбата е основателна.
ІІ. За допустимостта:
5. Касационната жалба е подадена в
предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това
положение същата се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ.
За фактите:
6. Пловдивският районен съд е бил
сезиран с жалба, предявена от Д.Р.Б., срещу Електронен фиш серия К № 5626957 на
ОД на МВР гр. Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1,
т. 3 от ЗДвП, му е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 100
лв., за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон.
На 19.06.2021 г. в 20:16 ч., в гр. Пловдив
ул. „Васил Левски“ до номер 111 посока на движение от север към юг, при отчетен
толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, е заснето с
автоматизирано техническо средство АТСС ТFR1-М 581, движението на МПС лек автомобил
РЕНО КАДЖАР, с рег. № ..., със скорост от 74 км/ч при разрешена 50 км/ч. При
това положение е констатирано превишение на скоростта с 24 км/ч. Въз основа на
заснемането е издаден електронен фиш, в който като нарушител е вписано лицето Д.Р.Б.,
на чието име е регистрирано процесното МПС.
Административното наказание е наложено
при тази фактическа и правна обстановка. Към доказателствения материал по
делото са приобщени снимков материал, Удостоверение за одобрен тип средство за
измерване № 10.02.4835/24.02.2010 г. със срок на валидност 24.02.2020 г. и Протокол
от проверка на мобилна система за видеоконтрол ТFR-1М № 2-33-21/11.03.2021 г.
7. С обжалваното пред настоящата
инстанция решение, Пловдивският районен съд е отменил оспорения пред него
електронен фиш, като е приел, че са нарушени административнопроизводствените
правила във връзка с констатиране на самото нарушение. В тази връзка е
посочено, че по делото е налице справка от КАТ, видно от която собственици на инкриминираното
превозното средство са „СОЖЕЛИЗ – БЪЛГАРИЯ“ ЕООД и С.Д.А., а „ПЛАЗА КАРРЕНТ“
ЕООД е посочено като ползвател. В същото време, по административнонаказателната
преписка е представена декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП от П.Т.М. в качеството
му на собственик на автомобила, с която последният е декларирал, че на
инкриминираната дата МПС - РЕНО КАДЖАР, с рег. № ..., е управлявано от
жалбоподателя. Същевременно не са ангажирани каквито и да било доказателства
въз основа на какво правно основание наказващият орган е приел, че декларатора П.Т.М.
е наистина собственик или законен представител на собственика на превозното
средство. Посочено е още, че твърдяното нарушение е установено посредством автоматизирано
техническо средство № TFR1-M 581, като по делото са ангажирани доказателства,
че същото представлява мобилно такова. В тази връзка, съдът се е позовал на чл.
189, ал. 4 ЗДвП, според която установяването и заснемането на нарушенията могат
да се осъществяват само при отсъствието на водач и контролен орган.
Констатирано е също така, че от данните по делото не се установява да е
изпълнено императивното изискване на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121 з-532 от
12.05.2015 г., а именно да е направена снимка на разположението на мобилната
система за видеоконтрол.
При това положение,
първоинстанционният съд е направил извод, че в настоящия случай посочените
изисквания на закона не са били спазени и по този начин се е стигнало до
издаването на незаконосъобразен електронен фиш, който следва да бъде отменен.
Сочи се още в мотивите на обжалвания
съдебен акт, че от текста на самия електронен фиш по никакъв начин не може да
бъде направен извод относно точното място на реализиране на твърдяното
нарушение и обстоятелствата, при които е извършено.
ІV. За правото:
8.
Решението е неправилно.
9. Необосновано при извършената служебна проверка за
законосъобразност на оспорения ЕФ, първоинстанционният съд е констатирал, че в
хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
В конкретния случай, оспореният фиш е съставен
съобразно правилото възведено в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, според което при
нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен
орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер,
определен за съответното нарушение. Същият съдържа данните, предвидени в
цитираната законова разпоредба, именно за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й
заплащане.
10.
Относно неизпълнението на изискванията на чл. 10, ал. 3 от Наредба №
8121з-532/2015 г. (че представената по делото снимка на разположението
на АТСС по никакъв начин не може да се обвърже с деня на осъществения контрол,
което се приравнява на липса на такава снимка), настоящата съдебна инстанция
възприема този пропуск за несъществен и неоказващ влияние върху констатациите
направени с контролния уред. Действително към протокола е приложена снимка по
чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. (наричана по-долу за краткост само Наредбата) за
разположението на мобилното АТСС, която не може да се обвърже с деня на
осъществения контрол. Това обстоятелство обаче не съставлява достатъчно
основание, за да се приеме, че процедурата по издаване на електронния фиш е
опорочена или че материалният закон е приложен неправилно. Използването на
мобилната АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол (приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. на
МВР, в сила от 16.01.2018 г.), който като годно доказателствено средство
установява точното място за контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за
контролирания участък скоростен режим, режима на измерване, идентификация на
служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната
смяна и номерата на първия и последния запис. Данните в протокола, ведно с
приобщения снимков материал от записа, извършен от мобилната АТСС, доказват, че
нарушението е установено в границите на контролирания участък, при максимално
разрешена скорост за същия от 50 км/ч. и разположението на мобилното АТСС.
Освен това следва да се отбележи, че при използването на АТСС, контролният
орган няма възможност да променя или да влияе върху измерването, регистрирането
и записа на нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано
техническо средство. Измерването и регистрирането на скоростта, както и записът
на доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично. В този
смисъл координатите на мястото, където е измерена, регистрирана и записана
скоростта на движение на МПС не се вписват, а се отпечатват автоматично с
отпечатването на снимковия материал. При това положение следва да се приеме, че
приобщеният по делото доказателствен материал установява от една страна съответствие
между мястото на нарушението, посочено в приложената снимка и мястото на
нарушението, отразено в издадения електронен фиш, а от друга – местоположението
на използваното АТСС.
Казано с
други думи, коментираното нарушение само по себе си не е основание за отмяна на
оспорения ЕФ. За пълнота следва да се добави, че има съдебна практика на
Административен съд Пловдив, при която нарушение от категорията на процесното е
било констатирано от съда, но в съвкупност с други установени в хода на
административната процедура нарушения, което именно е довело до отмяна
електронните фишове предмет на разглеждане в съответните съдебни актове.
11. Изложеното до тук,
не е съобразено от първоинстанционния съд при постановяване на обжалваното в
настоящото производство решение, поради което въпросният съдебен акт се явява
неправилен и като такъв ще следва да бъде отменен изцяло, съответно процесният електронен
фиш ще следва да бъде потвърден.
V. За разноските:
12. При посочения изход на спора, на основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН във
връзка с чл. 143, ал. 3 от АПК, на ОД на МВР - Пловдив се дължи възнаграждение
за осъществената юрисконсултска защита. То се констатира в размер на 80 лв., изчислено съгласно правилото
на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, издадена на основание
чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.
Мотивиран от изложеното, на основание
чл. 221, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ХІХ касационен състав,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 2268 от 02.12.2022
год. на Пловдивски районен съд, ХХІІІ наказателен състав, постановено по АНД № 4416
по описа на същия съд за 2022 год. и вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 5626957 на
ОД на МВР гр. Пловдив, с който на Д.Р.Б., с ЕГН **********, с адрес ***, на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от Закона за движение по
пътищата, е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 100
лв., за нарушение на чл. 21, ал. 1 от същия закон.
ОСЪЖДА Д.Р.Б., с ЕГН **********, с адрес ***,
да заплати на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи гр.
Пловдив, сумата в размер на 80 лв., представляваща възнаграждение за
осъществената юрисконсултска защита.
Решението е окончателно и не подлежи
на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.