ПРОТОКОЛ
№ 471
гр. Варна, 26.03.2025 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА, IV СЪСТАВ ГО, в публично заседание на
двадесет и четвърти март през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Николай Св. Стоянов
Членове:Златина Ив. Кавърджикова
Константин Д. Иванов
при участието на секретаря Марияна Ив. Иванова
Сложи за разглеждане докладваното от Николай Св. Стоянов Въззивно
гражданско дело № 20253100500162 по описа за 2025 година.
На именното повикване в 15:31 часа се явиха:
Въззивникът И. Д. Х., редовно призован, явява се лично, представлява
се от адв. М. П., редовно упълномощен и приет от съда отпреди.
Въззиваемата М. А. Х., редовно призована, явява се лично,
представлява се от адв. Р. А., редовно упълномощен и приет от съда отпреди.
Контролираща страна ДИРЕКЦИЯ „С.П.“ – В., редовно призована,
представлява се от соц.работник М.Г..
АДВ. П.: Не са налице процесуални пречки. Моля да се даде ход на
делото.
АДВ. А.: Моля да се даде ход на делото.
СЪДЪТ намира, че не са налице процесуални пречки по хода на делото,
поради което
1
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
И
ДОКЛАДВА ВЪЗЗИВНОТО ПРОИЗВОДСТВО
Производството е по реда на чл.258 от ГПК.
Образувано е по въззивна жалба на И. Д. Х., ЕГН **********, срещу
Решение №4385/04.12.2024г. по гр. д. №4107/2024г. на ВРС, 30-ти състав,
само в частта, с която е изменен постановеният с Решение №347 от
30.01.2019г. по гр. дело №********г. на ВРС режим на лични отношения на
бащата И. Д. Х. с детето И.И. Х., ЕГН **********, като е определен нов,
обжалван само в частта по т.1.2., а именно:
- в периода от 15 септември до 30 юни – всеки втори петък от месеца
от 18:00 часа до 20:00 часа на съботния ден и всеки четвърти петък от
месеца от 18:00 часа на петъчния ден до 16:00 часа на неделния ден.
Решението не е обжалвано в останалите му части – изменения режим на
бащата по пунктове 1.1., 2. и 3.
Във въззивната жалба се твърди, че решението, в обжалваните му части,
е неправилно, незаконосъобразно и необосновано. Постановеният седмичен
режим на лични отношения (РЛО) през учебно време е необосновано
ограничен само до съботния ден, с което се нарушават правата на детето и на
бащата за личните им отношения. ВРС е тълкувал неправилно събраните
доказателства и е достигнал до погрешния извод, че успехът на детето в
училище ще намалява, ако прекарва два пъти в месеца и неделния ден с баща
си. Причината момчето да не може да подготвя домашните си при бащата е че
майката не осигурява възможността за това, от което тя не следва да черпи
права. Моли за отмяна на решението в обжалваните му части и за одобряване
на сочения от бащата РЛО (с включен неделен ден два пъти в месеца) с детето,
както и за разноски.
В срока по чл.263, ал.1 от ГПК въззиваемата страна депозира отговор, с
2
който оспорва жалбата. Счита решението на ВРС за правилно и обосновано в
обжалваните му части, за което излага съображения. Оспорва твърденията на
въззивника в жалбата, които счита за неоснователни и некореспондиращи със
събраните по делото доказателства. Акцентира върху липсата на желание и на
условия при бащата да съдейства за обучението на детето, защото бащата не
отдава приоритет на образованието по принцип. Счита, че въззивникът следва
редовно личните си хобита през почивните дни, с което пречи на
пълноценното и разумното прекарване на време със сина му според нуждите
на детето. Моли за потвърждаване на решението в обжалваните му части и за
разноски.
АДВ. П.: Поддържаме жалбата и нямаме възражения по доклада.
АДВ. А.: Оспорваме жалбата, нямаме възражения по доклада.
Страните заявиха, че нямат други искания по доказателствата, освен
допуснатите до събиране.
СЪДЪТ приканва страните към постигане на спогодба и им разяснява
приемуществата на този способ за разрешаване на спора.
АДВ. П.: Пред първа инстанция не пожелахме да създаваме стрес на
детето и както виждате обжалвахме само в ограничена част, не считахме, че
трябва да се ограничава режима заради неразбирателство между родителите за
домашни упражнения, сега получени ли са или не. Спорът е за още една
неделя. Аз бих желал да не се разпитва детето.
АДВ. А.: Учудваме се от упоритостта на бащата да не разбира какво е
нужно за детето, а да поставя като приоритет неговото хоби. Той не иска да си
жертва хобито. Не е възможно да постигнем споразумение по предмета на
спора пред въззивния съд.
СЪДЪТ пристъпва към процедура по личното изслушване на детето
И.И. Х., на осн. чл.15, ал.1 от ЗЗДт и при условията на чл.15, ал.4 от ЗЗДт, в
присъствието на социален работник М.Г. (с представено пълномощно).
3
Социалният работник и детето влизат в съдебната зала.
СЪДЪТ отстранява от съдебната зала родителите и процесуалните
им представители, както и всички останали присъстващи в нея.
ДЕТЕТО И.И. Х. на въпроси на съда:
Казвам се И., на 12 години съм.
Да, малко се притеснявам.
Живея с мама във „Вл.В.“.
Уча в Руското училище. В момента съм 6-ти клас, „6 б“ клас.
Имам трудности в училище по предметите „История“ и „Човек и
природа“. Най – любимите ми предмети са физическото, „Математика“ и
„Изобразително“.
Мама ми помага за домашните, когато имам трудности. Занималня
имахме до 4-ти клас.
На всеки две седмици се виждам с баща ми за по един уикенд. Какво
правим зависи дали е зима или лято. Ако е лято или ако е топло, ако е като
пролет или лято, отиваме на палатка, на катерене, сред природата. Всеки път е
почти различно мястото, на което ходим на палатка. Когато е лято, да обичам
да ходя на палатка, но през училищното време нямам много време след това да
уча.
Когато ходя при тате той не ми помага да уча. Не ми помага да правим
домашните.
В събота, през една седмица, когато съм при мама, ходя на урок.
Когато съм при тате той не ме води на уроци.
Ходя на уроци по Математика, по Български език, по Руски език и по
Английски език.
След седми клас мисля да уча в „Първа“ или „Пета езикова гимназия“.
Когато съм при тате нямам своя стая или кът. При тате нямам собствено
легло, спим на едно легло.
4
Когато през уикенда съм при тате си пиша домашните, когато се прибера
при мама, в неделя вечерта.
Няма къде при тате да си пиша домашните. В кухнята винаги е шумно.
Жилището на тате има кухня, хол, една стая и втора стая.
В кухнята е кухня. В хола е баба ми, в другата стая е сестра ми, а в
другата стая сме аз и баща ми.
Аз имам две по – големи сестри. Само едната живее при баща ми. Тя ще
стане на 25 години.
Сестра ми помагаше за уроците, но това беше когато беше още вкъщи
при мама, а не при тате. Само тогава ми е помагала.
Понякога ми е хубаво да съм с тате, но в повечето време няма какво да
правя. Когато е студено и съм при баща ми или стоим в къщи, или например
тази години сме ходили на ресторант или на разходка в Морската градина.
Когато сме в къщи с тате понякога играем на играта „Генерал“. Това е
игра със зарчета и в повечето пъти аз побеждавам.
Като цяло е трудно в училище. Много ни дават да учим и от уроците
става трудно. Като цяло е трудно.
Довиждане.
В залата влизат родителите и процесуалните им представители.
СЪДЪТ уведомява накратко родителите и техните пълномощници за
проведеното изслушване на детето.
АДВ. П.: Нямам други искания. Представям списък на разноските.
АДВ. А.: Нямам други искания. Представям списък на разноските.
СЪДЪТ намира, че следва да приеме представените списъци и
О П Р Е Д Е Л И:
5
ПРИЕМА И ПРИОБЩАВА по делото представените от процесуалните
представител и на двете страните в днешно съдебно заседание списъци на
разноските, ведно с доказателства за извършването им.
Предвид становищата на страните и отсъствието на направени
доказателствени искания, СЪДЪТ счете делото за изяснено от фактическа
страна, поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ
АДВ. П.: Изложили сме подборни аргументи. Моля да уважите
въззивната жалба, така както е предявена и да измените първоинстанционното
решение.
АДВ. А.: В отговора подробно съм изложил съображенията, си по които
считам, че въззивната жалба е неоснователна. Искам да допълня, т.к.
материалът от тази година, в която детето е 6-ти клас и следващата година, в
която то ще е в 7-ми клас и основата на изпитът, който ще бъде в седми клас
тогава става прием в средните училища и подготовката е от голямо значение
за детето. Почивните дни са особено важни в това отношение. Детето съзнава
отговорността, докато не може да се каже същото за бащата. Той определено
пречи на подготовката му вместо да е пример за отговорно поведение на сина
си. Подготовката на детето за добър резултат на изпита е основание за една
добра последваща реализация на детето, и е в най - добър интерес за него. В
случая говорим за един ден, в който може и да ходи на уроци, и да си почива, а
бащата оспорва решението на първоинстанционния съд с оглед на това, че по
този начин ще му се развали уикенда за двата дни да отидат някъде сред
природата. Този режим забележете е само по отношение само на дните, когато
е на училище и направено с оглед интереса на детето да може да се подготви.
Иначе през другото време, когато е във ваканция през лятното време няма
никакви проблеми, нека да си ходи. По тази причина считам, че решението на
първоинстанционния съд следва да бъде оставено в сила, за което моля да
6
постановите решение.
ВЪЗЗИВНИКЪТ Х.: Присъединявам се към казаното от моя адвокат.
Още нещо – не смятам, че едно момче на тази възраст трябва да бъде отделено
от баща му по този начин. При мен има всякакви условия и да учи, и да му
помагам във всяко едно отношение. Аз така или иначе го правя.
ВЪЗЗИВАЕМАТА Х.: Подкрепям думите, които моя адвокат каза. Да
спомена, че досега не е учено с бащата, което може да видите и от свидетелите
на първото дело, неговите свидетели. Не са виждали детето да учи, когато е
било при баща си. Никой не оспорва времето, въобще не искам да го
ограничавам, но на него наистина му е трудно да се справя с нещата и затова
ходи на уроци. Има нужда от малко повече време за да се справя. Има някой
деца, които запомнят много бързо, има други деца по – бавно, а други още по –
бавно. Той се разсейва от телефони, знаете вече има всичко, интернет и т.н.
Никой не оспорва времето изобщо прекарано дали изобщо да ходи при баща
си, а това внимание започна да бъде обръщана едва, когато заведох дело за
смяна на режима на виждане. За мен е най – важно самото обучение на детето,
защото то иска да влезе в езикова гимназия, а там не се влиза с оценка „3“.
СЪДЪТ счете делото за изяснено от фактическа и правна страна и
ОБЯВИ, че ще се произнесе с решение в законния срок.
Протоколът е изготвен в съдебно заседание, което приключи в
15:49часа.
Председател: _______________________
Секретар: _______________________
7