РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
О П Р Е Д Е Л Е
Н И Е
№ 1565/21.6.2023г.
гр. Пловдив 21.06.2023 год.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛОВДИВ,
ХХV състав в закрито заседание на 21.06.2023 година в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
разгледа
докладваното частно административно дело
№ 1358 по описа на Административен съд – гр. Пловдив за 2023 год. и взе предвид следното:
Производство
по чл.134 от ДОПК.
Производството
е образувано по жалба на ЕТ“Вени-Генко Иванов“ ЕИК ********* от гр.Пловдив, бул.“Никола
Вапцаров“ № 38, ет.6, ап.22, представляван от адвокат Б., против Решение №
27/05.05.2023г. на директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при община
Пловдив.
Жалбата е
подадена на 25.05.2023г.,видно от приложения пощенски плик,а оспорваният акт е
връчен на 10.05.2023г. според приложеното по преписката известие за доставяне. Спазен
е 14-дневният преклузивен срок, изтичащ в почивен ден 24.05.2023г. или на 25.05.2023г.
и обжалването е допустимо.
С
оспорваното решение, след като е приел,че Акт за установяване на задължение по
декларация № 2714-1/03.11.2021г. е редовно връчен и е влязъл в сила на
18.12.2021г., ответният административен орган е отказал възобновяване на
административното производство за изменение на определените със същия акт
задължения.
Решението е
постановено в нарушение на процесуалните правила, поради което и е
незаконосъобразно.
Видно от
приложената административна преписка е, че органът е бил сезиран с жалба против
АУЗД № 2714-1/03.11.2021г., с която евентуално е заявено и искане по
чл.133,ал.2,т.1 от ДОПК за изменение на установените задължения. Предпоставка
за провеждане на производството по чл.133 от ДОПК, приложимо на основание чл.4
от ЗМДТ, е наличието на влязъл в сила АУЗД /чл.133 ал.1 от ДОПК/. Следователно,
въпросът относно редовността на връчването на АУЗД и влизането му в сила е
преюдициален на производството по изменение на задълженията по чл.133 от ДОПК.
С оспорваното решение ответникът не се е произнесъл по допустимостта на жалбата
срещу АУЗД, а само е изложил мотиви и директно е пристъпил към произнасяне по
искането по чл.133 от ДОПК. Следвало е, след като приема, че АУЗД е редовно
връчен и е влязъл в сила, органът да постанови акт за оставяне без разглеждане
на жалбата против АУЗД, който акт подлежи на отделен съдебен контрол и едва
след влизането му в сила е възможно провеждането на производство по чл.133 от ДОПК. Така, произнасянето по искането по чл.133 от ДОПК е опорочено като е
преждевременно, преди изпълването на предпоставките за това, а именно наличието
на приключило производство по обжалване на АУЗД, началото на което така или
иначе е сложено с жалбата, с която органът е бил сезиран, независимо от това
дали същата е допустима или не.
Ето защо
обжалваното решение ще следва да се отмени и преписката да се върне на
административния орган с указание за произнасяне с отделен административен акт
по допустимостта,респ. основателността на жалбата против АУЗД, след
евентуалното стабилизиране на който акт да се постанови произнасяне и по допустимостта,респ.
основателността на искането по чл.133 от ДОПК.
Водим от
горното, Съдът
О П Р Е Д Е
Л И :
ОТМЕНЯ Решение
№ 27/05.05.2023г. на директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при община
Пловдив,
с което е отказано възобновяване на административното производство за изменение
на определените с АУЗД № 2714-1/03.11.2021г. задължения за данък върху
превозните средства за периода 01.01.2014г.-31.12.2021г.
ВРЪЩА
ПРЕПИСКАТА на Директора на дирекция „Местни данъци и такси“ при община Пловдив за
произнасяне по жалба с вх.№ 23СГ-125/05.04.2023г. на ЕТ“Вени-Генко Иванов“ ЕИК
********* против АУЗД № 2714-1/03.11.2021г. и след евентуалното стабилизиране
на акта, за ново произнасяне по искането по чл.133 от ДОПК.
Определението
не подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: