Решение по дело №291/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 ноември 2021 г. (в сила от 18 ноември 2021 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20217250700291
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

142                                18.11.2021 г.                             гр. Търговище

 

                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА                            

 

Административен  съд - Търговище                                               пети състав                          

На шестнадесети ноември                                                              2021 година

В открито  заседание в следния състав:

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Иванка Иванова

Секретар: Гергана Бачева

Като разгледа докладваното от  председателя

Адм. дело № 291 по описа за 2021 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 40, ал. 2 от ЗДОИ.

Делото е образувано по жалбата на К.Д.Р. ЕГН ********** *** имейл: чрез адв. Д.Б. *** от Решение № 1/ 07.10.2021 г. на инж. Я. М. – управител на Водоснабдяване и канализация“ („ВИК“) ООД гр. Търговище, в което е обективиран отказ до обществена информация по т. 1 от Заявление № 2538/ 27.09.2021 г. за предоставяне на достъп до обществена информация относно размера на заплатеното трудово възнаграждение на управителя на „ВИК“ ООД гр. Търговище за периода от 2019 до 26.09.2021 г. (по отделно по месеци и години).

Жалбоподателят сочи, че дружеството е със 100% държавен и/ или общински капитал, финансирано от консолидирания обществен бюджет, съответно то е субект по ЗДОИ по смисъла на закона. Основанията за отказ до достъп до обществена информация законодателят е посочил в разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ. Поисканата от жалбоподателя обществена информация, която му е отказана не попада в тези хипотези. Мотивите за отказа са неоснователни. Налице е надделяващ обществен интерес по смисъла на § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ. Направеният отказ за предоставяне на обществена информация от задължения субект засилва още повече целите за разкриване на корупция и злоупотреба с власт и повишаване на прозрачността и отчетността на задължения субект. За предоставянето на информация за възнагражденията на управители на държавни и общински субекти съществува и съдебна практика. С решение № 652/ 20.01.2016 г. по АД № 9103/ 2015 г. ВАС се е произнесъл по напълно идентичен случай, като е отменил отказ за предоставяне на обществена информация относно размера на възнагражденията на управителя и членовете на съвета на директорите на БНБ.

В съдебно заседания по делото жалбоподателят, редовно призован се явява лично и с адв. Д.Б. ***, който поддържа жалбата и изразява мотивирано становище за отмяна на постановения адм. акт. Пледира за присъждането разноски.

Ответникът по жалбата – управителя на „ВИК“ ООД Търговище, редовно призован се представлява от гл. ю.. Р.М., която счита жалбата за неоснователна и изразява становище за законосъобразност на постановения адм. акт и отхвърляне на подадената жалба

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок от надлежна страна, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество, последната е основателна при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено, че жалбоподателят е подал заявление за достъп до обществена информация вх. № 2538/ 27.09.2021 г., до управителя на „ВИК“ ООД Търговище (преписката), като по т. 1 е поискал предоставянето на следната информация: „ Размер на заплатеното трудово възнаграждение на управителя на „ВИК“ ООД гр. Търговище за периода 2019 до 26.09.2021 г. (по отделно за месеци и години).“

На 07.10.2021 г. управителят на „Водоснабдяване и канализация“ ООД Търговище е издал процесното Решение № 1/ 07.01.2021 г.  за предоставяне на достъп до обществена информация (стр. 2 до 4 от преписката), в което посочил, че на жалбоподателя се отказва достъп до исканата информация по т. 1, тъй като същата не представлява обществена информация, както и че информацията за възнаграждението на управителя попада в определението „лични данни“, поради връзката с личен принос на лицето, заемащо длъжността.

Решението е получено лично от жалбоподателя на 08.10.2021 г., според представеното копие от процесното решение. Жалбата против същото е подадена на 19.10.2021 г. до АС – Търговище.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 3, ал.2 от ЗДОИ, законът се прилага за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява от публично правните субекти, различни от тези по ал. 1, включително публично-правните организации. Според §1, т. 4 от ДР на ЗДОИ „Публично-правна организация“ е ЮЛ, за което е изпълнено някое от следните условия: а) повече от половината от приходите му за предходната бюджетна година се финансират от държантия бюджет, от бюджетите на ДОО или от НЗОК, от общинските бюджети или от възложители по чл. 5, ал. 1 т. 1-14 от ЗОП….

Управленски контрол е налице, когато едно лице може по какъвто и да е начин да упражнява доминиращо влияние върху дейността на друго лице. „ВИК“ ООД гр. Търговище е юридическо лице, обект на управленски контрол от страна обект на възложител по чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки. Съгласно чл. 51, ал. 2 от Закона за общинската собственост общината може да осъществява стопанска дейност чрез търговски дружества с общинско участие в капитала или чрез граждански дружества по Закона за задълженията и договорите. Общината може да осъществява самостоятелно стопанска дейност чрез общински предприятия, създадени по реда на този закон. Съгласно Годишен доклад за 2019 г. на търговското дружество, публикуван в ТРегистър Държавата има дял в него 51 %, Община Търговище – 32 %, Община Омуртаг – 13 % и Община Антоново 4 %. Касае се за дружество по чл. 61 от Търговския закон, в което съдружници са държавата и общини, поради което те осъществяват управлението на това дружество. Статутът на търговското дружество, неговото управление, финансиране и неговият предмет на дейност го определят като специфичен правен субект с белезите на публичноправна организация по смисъла на § 1, т. 4 от ДР на ЗДОИ. В този смисъл Решение № 13809/12.11.2018г. по административно дело 6225/2017г. по описа на ВАС, Решение № 2674/ 22.02.2019 г. на ВАС по АД №7003/ 2017 г.

Предвид наличието на посочени фактически и правни основания за постановяване на оспореното решение, и предвид това, че от тези фактически основания стават ясни юридически факти, от които органът черпи упражненото от него публично субективно право и с оглед наличието на изискуемата от закона писмената форма за акта, съдържащ необходимите реквизити по чл. 59, ал.2 от АПК, настоящият състав на съда прави извод, че е спазена установената форма за издаване на оспорения акт.

Съдът обаче намира, че при постановяването му са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и неправилно е приложен материалният закон- чл. 146, т. 3 и 4 АПК, по следните съображения:

Съгласно чл. 2, ал. 1 ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Според чл. 9, ал. 1 ЗДОИ обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна - официална е информацията, която се съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление при осъществяване на техните правомощия (чл. 10), а служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации (чл. 11). Достъпът до официална информация, която се съдържа в нормативни актове, и до друга официална информация в случаите, когато това е предвидено със закон или по решение на органа, който я е създал, се осигурява чрез обнародването им (чл. 12, ал. 1 и ал. 2), а достъпът до официална информация извън случаите по ал. 1 и 2 е свободен и се осъществява по реда на този закон. Според чл. 13 ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация е свободен и се осъществява по реда на този закон, при спазване на ограниченията по ал. 2 и отчитане на хипотезите по ал. 4 – случаите на надделяващ обществен интерес. В чл. 37, ал. 1 от ЗДОИ е предвидено, че основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато:

1.) исканата информация е класифицирана или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2;

2.) достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес;

3.) исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.

Съдът не споделя становището, че следва да бъде отказан достъп по т. 1 от заявлението на жалбоподателя, поради следното:

Съгласно чл. 13, ал. 4, вр. ал. 2 ЗДОИ, достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес, а такъв, съответно за законовата презумпция по  § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ, е налице винаги, когато чрез исканата информация се цели повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3. Мотивите на органа за постановения отказ са, че исканата информация не е обществена и попада в определението за „лични данни“, поради връзката с личен принос на лицето, което заема длъжността, какъвто в случая не бил налице, тъй като с търсената информация се цели повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3.

Съдът не споделя тези доводи поради следното:

Възнаграждението на управителя на „ВИК“ ООД гр. Търговище не попада в категорията „лични данни“ по смисъла на §1, т. 2 от ДР на ЗДОИ. Според тази норма „лични данни“ е понятието по смисъла на чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните) (ОВ, L 119/1 от 4 май 2016 г.). или според регламента това означава всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано („субект на данни"); физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице;… С данните за полученото възнаграждение, което е обективно съществуващ факт, произтичащ от утвърдени правила и норми не може да бъде индивидуализирано лице по смисъла на Закона за защитата на личните данни.  Отделно от това се касае за достъп до обществена информация, даваща възможност на заявителя да си състави мнение за дейността на задължения субект и конкретно спазват ли се формиране на възнаграждението на ръководния му орган – управителя на дружеството, образувано по реда на чл. 61 от ТЗ от общините на територията на област Търговище и държавата. Следователно исканата информация е свързана с обществения живот в страната и дава възможност на заявителя да си състави собствено мнение относно дейността на задълженото лице във връзка със собствените му решения.

В същото време и налице надделяващ обществен интерес от разкриването на информацията. Съгласно  § 1, т. 6 от ДР на ЗДОИ "надделяващ обществен интерес" е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3. До доказване на противното обществен интерес от разкриването е налице, когато информацията улеснява прозрачността и отчетността на субектите относно вземаните от тях решения; гарантира законосъобразното и целесъобразното изпълнение на законовите им задължения; разкрива лошо управление на държавно или общинско имущество или други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица; когато е свързана със страните, подизпълнителите, предмета, цената, правата и задълженията, условията, сроковете, санкциите, определени в договори, по които едната страна е задължен субект. Следователно, с тази норма законодателят е създал оборима презумпция, че в тези случаи е налице надделяващ обществен интерес. Посочената презумпция има тази правна последица, че обръща тежестта на доказване - не заявителят, а органът следа да установи, че в конкретния случай не е налице надделяващ обществен интерес. За съда е несъмнено, че чрез поисканата информация ще се повиши прозрачността и отчетността на дейността на задължения субект пред обществото, а и в мотивите към оспореното решение не са изложени нужните съображения, които да опровергаят законовата презумпция за наличие на надделяващ обществен интерес. Решението за отказ до достъп до обществена информация не съдържа мотиви, освен посочените, че информацията касае лични данни.

С оглед изложеното, процесното решение в т. 1 следва да се отмени като ненадлежно мотивирано и издадено в противоречие с материалния закон и при нарушение на административно-производствените правила. Доколкото делото не може да се реши по същество, следва да се върне като преписка на органа, за постановяване на ново решение, при съобразяване с указанията по прилагането на процесуалния и материалния закон, дадени в мотивите към настоящето решение.

При този изход на спора, предмет на делото, и на основание чл. 143, ал. 1 АПК правото на разноски е възникнало за жалбоподателя, като то е упражнено в преклузивния за това срок-до приключване на устните състезания по делото, като е поискано присъждането им /чл. 81 ГПК, вр. чл. 144 АПК/, поради което ответникът следва да бъде осъден да заплати направените разноски в размер на 610 лв. съставляващи, внесена ДТ и възнаграждението за един а..

Воден от горното и на основание и на основание чл. 172, ал.2 във връзка с ал.1 от АПК, съдът

 

 Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ т. 1 от Решение № 1/ 07.10.2021 г. на инж. Я. М. – управител на „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. Търговище, в което е обективиран отказ до обществена информация по т. 1 от Заявление № 2538/ 27.09.2021 г. за предоставяне на достъп до обществена информация относно размера на заплатеното трудово възнаграждение на управителя на „ВИК“ ООД гр. Търговище за периода от 2019 до 26.09.2021 г.

ВРЪЩА делото във вид на преписка на управителя на „Водоснабдяване и канализация“ ООД гр. Търговище за ново произнасяне при спазване на мотивите на постановения съдебен акт в 14-дневен срок от влизането му в сила.

ОСЪЖДА „ВИК“ ООД гр.Търговище да възстанови на К.Д.Р. ЕГН ********** *** направените по делото разноски в размер на 610 лв. съставляващи внесена държавна такса и адв. възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: