Решение по дело №1878/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2282
Дата: 12 ноември 2019 г. (в сила от 12 ноември 2019 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20197180701878
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юни 2019 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  2282/12.11.2019г.

 

гр. Пловдив,  12.11.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет и трети октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                  

при секретаря СЕВДАЛИНА ДУНКОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1878 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс АПК, във връзка с чл. 211 от Закона за Министерство на вътрешните работи /ЗМВР/.

2. Образувано е по жалба на М.Р.М., ЕГН **********, със съдебен адрес:***, оф. 5, чрез адвокат Д.Г., срещу заповед № 2372з-240/13.06.2019г., издадена от началник отдела „Охранителна полиция“ към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОП към ОДМВР/ – Пловдив, с която на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед и се иска нейната отмяна. Оспорват се констатациите на ответния административен орган. Поддържа се, че не е допуснато вмененото нарушения на служебната дисциплина. Сочи се, че издадената заповед не съдържа конкретен състав на дисциплинарно нарушение, дата, място и обстоятелства, при които да е извършено. Същата е издадена извън законоустановения срок, без да е изслушан наказаният служител и без да се приети писмените му обяснения. Твърди се, че наказващия орган не е обсъдил релевантните за дисциплинарната отговорност факти и обстоятелства, при което е извършил и неправилна правна квалификация на действията на оспорващия при изпълнение на служебните му задължения. Сочи се, че становищата на длъжностните лица, дадени като членове на дисциплинарна комисия, не обвързват наказващия орган по формиране на крайния правен резултата, поради което не следва и да носят отговорност за неправилни предложения за изхода на производството. В тази насока се заявява, че оспорващият не е бил запознат с Инструкция № 8121з-470/27.04.2015г. за организиране на дейността по установяване на дисциплинарните нарушения и налагане на дисциплинарните наказания, събиране и обработката на информация за състоянието и дисциплинарната практика в МВР /обн. ДВ бр. 34/12.05.2015г./, за да му се търси отговорност за неправилна преценка на доказателства при изпълнение на задълженията си като член на дисциплинарната комисия. Иска се присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

3. Ответникът – началник отдела ОП към ОДМВР – Пловдив, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Пенкова, поддържа становище за неоснователност на жалбата.

4. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не взема участие.

ІІ. За допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения за това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Във връзка с данни за това, че полицейските служители не използват безжични микрофони при осъществяване на контрол на пътното движение при контакт с граждани (нарушение на раздел ІІ, т. 6 и т. 9 от заповед рег. № 8121з-1155 от 2017г. на министъра на вътрешните работи), е възложена проверка, за резултатите от която е изготвен протокол рег. № 1030р-25428 от 23.10.2018г. Според констатациите от протокола, по време на прегледа на четири файла с видео информация от АИС ВПК, монтирани на служебен автомобил „КИА Сиид“ с рег. № СВ 7670 КВ, екип на сектор ПП с позивна 229 не използва безжични микрофони и нарушава указанията за работа със системата  АИС – ВПК 2, съгласно глава ІІ, т. 6, т. 9 от заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи.

Изготвена е докладна записка рег. № 1030р-27032 от 09.11.2018г., според която не се вижда полицейските служители младши инспектор П.П.- на длъжност младши автоконтрольор и младши инспектор И.Г.- на длъжност младши автоконтрольор, да използват безжични микрофони, което се явява неизпълнение на посочената по-горе заповед на министъра на вътрешните работи. Направено е предложение да бъде извършена дисциплинарна проверка.

Със заповед рег. № 1030-1406 от 28.11.2018г. на началник сектор „Пътна полиция“  при ОД на МВР – Пловдив е възложено извършване на проверка за изясняване на постъпилите данни дали за времето от 07:00 ч. до 19:00 ч. на 04.09.2018г.  полицейските служители не са използвали безжичните микрофони при осъществяване на контрол на пътното движение при контакт с граждани. Проверката е възложена на комисия в състав председател Х.С.– на длъжност ПИ в група ОДПКПД на сектор ПП при ОД на МВР – гр. Пловдив и членове: М.М. – на длъжност ПИ в група ОДПКПД на сектор ПП при ОД на МВР – гр. Пловдив и В.Б.– на длъжност ПИ в група ОДПКПД на сектор ПП при ОД на МВР – гр. Пловдив.

За изясняване на фактическата обстановка председателят на комисията е отправил писмени покани рег. № 1030р-29750/07.12.2018г., рег. № 1030р-29751/07.12.2018г., рег. № 1030р-29752/07.12.2018г. и рег. № 1030р-29753/07.12.2018г. до служителите П.и Г.. Последните са представили писмени обяснения рег. № 29933 и № 29934 от 11.12.2018г., в които са посочили, че на 04.09.2018г. за времето от 07:00 ч до 19:00 ч са изпълнявали служебните си задължения в наряд 299, в частност от 13:00ч до 16:00 ч за подготовката на по опазване на обществения ред и безопасността на движението били позиционирани на бул. „Копривщица“ с бул. „Марица – юг“ до вход „Б“ – бариера, във връзка с предстоящото Световно първенство по академично гребане на Гребен канал – Пловдив. Безжичните микрофони не били включени, тъй като задачите им не изисквали звукозапис.

За извършената проверка комисията е изготвила протокол рег. № 1030р-29877 от 10.12.2018г., в който е отразено:  „по време на прегледа на информацията от видео файлове от предходно и последващо време се установява, че екипът на сектор ПП с позивна 229, не се забелязва използването на безжични микрофони, което се явява нарушение на заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи“.

Изготвена е също и справка рег. № 1030р-31336 от 21.12.2018г., в обстоятелствената част на която са допуснати очевидни фактически неточности относно самоличността на лицата от наряд 229, но в заключение е посочено, по време на прегледа на всички файлове се наблюдава, че екипът на сектор ПП с позивна 229 се намират на бул. „Копривщица“ и бул. „Марица – Юг“, до бариерата на Гребен канал – Пловдив и е включен в единната разстановка в подготовката по обезпечаването, сигурността, опазването на ООР и БД при провеждането на Световното първенство по академично гребане; с действията или бездействията си полицейските служители П. и Г. не са нарушили указанията за работа със системата АИС – ВПК 2, съгласно глава ІІ, т. 6, т. 9 от заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи, тъй като не изпълняват задълженията си по контрол на пътното движение и не участват в контакт с граждани по отношение на ЗДвП, а участват в опазването на ООР и БД при провеждането на Световното първенство по академично гребане, като указват съдействие на участници и ръководители на това мероприятие. По тези съображения комисията е предложила производството по заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г. да бъде прекратено, тъй като липсват данни за извършено дисциплинарно нарушение от служители в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – гр. Пловдив.

7. Със заповед рег. № 2372з-150 от 29.03.2019г. началникът на отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР – гр. Пловдив, за изясняване на предварителни данни за проявена небрежност от служителите в състава на комисията, назначена със заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г., е назначил дисциплинарна комисия (председател – старши инспектор Д.П.С.и членове: старши инспектор Т.Д.Н.и инспектор С.Н.С.), която да установи допуснати ли са нарушения на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗМВР.

До М.М. е отправена покана рег. № 2372р-5956 от 10.04.2019г. да депозира писмени обяснения във връзка с извършената от него проверка, съгласно заповед № 1030з-1406 от 28.11.2018г. В отговор на поканата е постъпило сведение рег. № УРИ 2372р-5985 от 10.04.2019г., в което се поддържат констатациите в протокола от 21.12.2018г., а именно, че полицейските служители П.и Г. не са нарушили указанията за работа със системата АИС – ВПК 2, посочени в глава ІІ, т. 6, т. 9 на заповед № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи. Служителите са участвали в опазването на ООР и БД при провеждане на Световно първенство по академично гребане, като са указвали съдействие на участници и ръководители на Световното първенство по академично гребане.

В хода на повторната проверка е изготвена справка рег. № 2372р-6761 от 23.04.2019г., адресирана до началника на отдел ОП в ОД на МВР – гр. Пловдив. Съгласно констатациите в справката Х.С., М.М. и В.Б., като част от състава на дисциплинарната комисия, не е изпълнили служебните си задължения, като са проявили небрежност при изпълнение на служебните си задължения. Тримата полицейски служители не са се съобразили с наличните материали по извършваната проверка, като при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение и неговия извършител не са уведомили компетентния дисциплинарно – наказващ орган (ДНО) – началник сектор „Пътна полиция“ към отдел ОП при ОД на МВР – гр. Пловдив –  което е квалифицирано като нарушение на раздел ІІ, чл. 10, във връзка с чл. 11 от инструкция рег. № 8121з-470 от 27.04.2015г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в МВР, издадена от министъра на вътрешните работи. Отбелязано е, че в материалите от извършената проверка по заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г. не е приложена единната разстановка, посочена в извод № 1, а в часови график и ежедневна форма на отчет рег. № 1030р-20834 от 31.08.2018г. за работата на нарядите от ПК при ПП, за дата 04.09.2018г., смяна 07.00ч. – 19.00ч. служебна МПС рег. № СВ 7670 КВ, АП – 229, в състав на наряда мл. Инспектори Г. и П., също не фигурира поставена или отчетена задача, свързана с подготовката по обезпечаване на сигурността, опазването на обществения ред и безопасността на движението при провеждането на Световното първенство по академично гребане. Наред с това, заповед рег. № 317з-3371 от 05.09.2018г. на директора на ОД на МВР – гр. Пловдив, с предмет обезпечаване сигурността, опазването на обществения ред и безопасността на движението при провеждане на Световно първенство по академично гребане от 08.09.2018г. до 16.09.2018г. на Гребен канал – Пловдив, не указва предвидени подготвителни мероприятия относно предстоящата спортна проява за дата 04.09.2018г., за която се отнасят обстоятелствата по заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г. По тези съображения са направени предложения всички служители с полицейски правомощия от сектор „Пътна полиция“ да бъдат запознати срещу подпис с Указания за работа на полицейските служители със система за видео наблюдение, монтирана в служебните автомобили и технически характеристики и правила за работа, утвърдени със заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи; да се планират и проведат занятия по изучаването и прилагането на инструкция рег. № 8121з-470 от 27.04.2015г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в МВР и указания за работа на полицейските служители със система за видео наблюдение, монтирана в автомобили, технически характеристики и правила за работа, утвърдени със заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г.  на министъра на вътрешните работи. По отношение на полицейските служители, обект на проверката, в частност жалбоподателят М., е предложено да бъде наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ на основание чл. 194, ал. 2, тт 1 и 2, чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. 1 и чл. 204, т. 4 от ЗМВР, като срокът на наказанието следва да бъде определен от дисциплинарно наказващия орган след запознаване с кадрова справка на служителя и резултатите от неговата работа.

На 24.04.2019г. проверяваният служител е запознат с изготвената справка рег. № 2372р-6761 от 23.04.2019г., като с покана рег. № 2372р-6775 от 24.04.2019г. му е предоставена възможност да депозира допълнителни обяснения. В указания в поканата срок не са депозирани допълнителни обяснения.

Върху изготвената справка рег. № 2372р-6761 от 23.04.2019г. началникът на отдел ОП при ОД на МВР – гр. Пловдив е поставил резолюция „запознат“ от дата 02.05.2019г.

Със заповед № 2372з-238 от 12.06.2019г. дисциплинарно наказващият орган, за нарушение на чл. 207, ал. 1 във вр.ал. 6, пред. второ от ЗМВР и раздел II, абзац 38 от типова длъжностна характеристика рег. № 3286р-19541/11.11.2015г. на длъжността „полицейски инспектор“ към сектор „Пътна полиция“ при отдел „Охранителна полиция“ – ОДМВР, е наложил на оспорващия  дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца. В мотивите на заповедта е посочено, че инспектор М. не е съобразил и преценил събраните доказателства по проверката, като неправилно се е съгласил с председателя на комисията, да не се търси дисциплинарна  отговорност на проверяваните служители, като по този начин е проявил небрежност и не е докладвал на дисциплинарно наказващия орган, в случая началник на сектор ПП, за извършено дисциплинарно нарушение. За да обоснове извода си ответникът е посочил, че в събраните материали в хода на извършената проверка със заповед № 1030з-1406/28.11.2018 г. и изготвената справка от нея се съдържат данни за допуснати дисциплинарни нарушения, но въпреки това комисията е предложила да не се търси дисциплинарна отговорност на служителите.

Относно срока на наказанието е посочено, че са взети предвид тежестта на нарушението, настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител, обективирано в кадрова справка рег. № 317р-4171 от 10.04.2019г.

8. Към материалите по делото са приложени следните писмени доказателства, в хронологичен ред:  типови длъжностни характеристики рег. № 3286р-19651 от 12.11.2015г. и № 3286р-19541 от 11.11.2015г.; указания за работа на полицейските служители със система за видео наблюдение, монтирана в автомобили, технически характеристики и правила за работа, ведно със заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи за утвърждаването й; заповед № 317з-3371 от 05.09.2018г. на директора на ОД на МВР – гр. Пловдив относно обезпечаване сигурността, опазването на обществения ред и безопасността на движението при провеждането на Световно първенство по академично гребане от 08.09.2018г. до 16.09.2018г. на Гребен канал – Пловдив; кадрова справка за професионалния стаж, получени отличия и награди и наложени дисциплинарни наказания рег. № 4171 от 10.04.2019г.; протокол № 1030р-21729 от 29.09.2017г. за запознаването на държавни служители на група КПДГПА при сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – гр. Пловдив със заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи относно утвърждаване на указания за работа на полицейските служители със системата за видео наблюдение, монтирана в автомобил, технически характеристики, правила за работа; протокол за запознаване на служителите от група ОДПКПД при сектор ПП с указания за работа на полицейските служители със система за видео наблюдение, монтирана в автомобил; часови график за работа на нарядите от ПК при „Пътна полиция“, ОД на МВР – гр. Пловдив за 04.09.2018г. на полицейските служители И.Г.и П.П., ведно с ежедневна ведомост; документи от извършената проверка, съгласно заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г. на началника на сектор ПП при ОД на МВР – гр. Пловдив; писмо от 20.03.2019г. до директора на ОД на МВР – гр. Пловдив.

За удостоверяване компетентността на ответния административен орган, бе представена заповед № 8121К-1249/22.02.2018г., с която министърът на вътрешните работи е преназначил длъжностното лице В.К.М., подписало оспорения административен акт, на длъжност началник на отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив.

9.  В хода на съдебното производство с писмо рег. № 317000-12309/20.09.2019г. от страна на ответния административен орган бе удостоверено, че оспорващият не е бил запознат срещу подпис с  Инструкция № 8121з-470/27.04.2015г.

IV. За правото:

10. Според чл. 194, ал. 1 от ЗМВР държавните служители в МВР, които са нарушили служебната дисциплина, се наказват с предвидените в този закон дисциплинарни наказания. Според ал.2, т. 2 на същата правна норма, неизпълнението на служебните задължения представлява дисциплинарно нарушение. Дисциплинарната отговорност е лична /чл. 194, ал. 4 от ЗМВР/. Редът за налагане на дисциплинарни наказания на държавните служители в МВР е определен в глава осма от ЗМВР и Инструкция № 8121з-470 от 27.04.2015 г. / Обн. ДВ бр. 34 от 12.05.2015 г./.

Дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му /чл.195, ал. 1 от ЗМВР/. Съгласно чл. 196, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя. Дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган /чл. 196, ал.2 от ЗМВР/.

Видовете дисциплинарни наказания са посочени в чл. 197 от ЗМВР, сред които, под т.2 е и наказанието „писмено предупреждение“. Според чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР този вид дисциплинарно наказание се налага за небрежност в служебната дейност, забавено или лошо изпълнение на заповед. Дисциплинарното наказание се налага за срок от три до шест месеца.

Компетентните органи, които могат със заповед да налагат дисциплинарни наказания, са посочени в чл. 204, ал. 1 от ЗМВР:  1) министъра на вътрешните работи - за всички наказания по чл. 197 за държавните служители на висши ръководни, ръководни и изпълнителски длъжности и за стажантите за постъпване на изпълнителски длъжности, без наказанието „уволнение" за главния секретар на МВР;  2) главния секретар на МВР - за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 - 3 за всички държавни служители; 3) ръководителите на структурите по чл. 37 - за всички наказания по чл. 197 за служителите на младши изпълнителски длъжности, за стажантите за постъпване на младши изпълнителски длъжности, а за служителите от висши ръководни, ръководни и изпълнителски длъжности - наказанията по чл. 197, ал.1, т.1 -3; 4) служители на висши ръководни и ръководни длъжности - за наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 - 3.

Областните дирекции на МВР са посочени като част от основните структури по смисъла на чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР.

11. Дисциплинарно производство се образува при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение и за неговия извършител /чл. 205, ал. 1 от ЗМВР/. За изясняване на постъпилите данни и/или установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение дисциплинарно наказващият орган може да разпореди извършване на проверка, като определя срок за нейното приключване /чл. 205, ал. 2 от ЗМВР/.

Според чл. 34 ал. 1- ал. 3 от Инструкция № 8121з-470/27.04.2015 г., дисциплинарното производство за извършено тежко дисциплинарно нарушение по чл. 203, ал. 1, т. 2 - 14 ЗМВР задължително започва с издаването на заповедта за неговото образуване от органа по чл. 207, ал. 1 ЗМВР.  Заповедта за образуване на дисциплинарно производство се изготвя по образец и в нея се посочват постъпилите данни, извършителят, дисциплинарното нарушение, предвиденото наказание, дисциплинарно разследващият орган, на когото се възлага разследването, срокът за извършване на разследването и правата на държавния служител, срещу когото е образувано дисциплинарното производство. Държавният служител, срещу когото се води дисциплинарното производство, адресира своите писмени обяснения или възражения до органа по чл. 207, ал. 1 ЗМВР.  

По аргумент от чл. 207, ал. 2 и ал. 3 от ЗМВР изясняване на постъпилите данни и/или установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение се извършва от дисциплинарно разследващият орган, определен със заповедта за образуване на дисциплинарно производство. При наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение по чл. 198 - 202 от ЗМВР дисциплинарното производство може да започне и без издаване на заповед. В този случай дисциплинарното производство започва с първото действие за установяване на нарушението /чл. 208 от ЗМВР/. Доколкото при тази хипотеза не се издава заповед за образуване на дисциплинарно производство, следва да се приеме, че дисциплинарно разследващият орган ще се счита определен с възлагането му от страна на дисциплинарно наказващия орган да извърши съответни действия за установяване на нарушението. За резултатите от разследването дисциплинарно разследващият орган изготвя обобщена справка. Дисциплинарно разследващият орган приключва дисциплинарното производство в определения му срок, като изготвя становище до органа наличието на основание за реализиране на дисциплинарна отговорност.

По правилото на чл. 207, ал. 3 от ЗМВР дисциплинарно разследващият орган е длъжен да извърши всички процедурни действия по доказване на дисциплинарното нарушение. При осъществяване на функциите си по дисциплинарното производство дисциплинарно разследващите органи са независими и се подчиняват само на закона. Според ал. 6 на същата правна норма в рамките на своите правомощия дисциплинарно разследващият орган самостоятелно решава какви действия трябва да бъдат извършени и носи дисциплинарна отговорност за тяхното своевременно и законосъобразно извършване.

12. Държавният служител, срещу когото се води дисциплинарното производство, има право:  1) да се запознае със заповедта за образуване на дисциплинарното производство (респ. в случаите, когато такава не се издава – акта, с който е извършено първото действие за установяване на нарушението) и с обобщената справка; запознаването се удостоверява с подпис и дата;  2) да участва в производството самостоятелно или да бъде подпомаган в защитата си от посочен от него служител на МВР;  3) да се запознава с материали по производството и да прави необходимите извлечения;  4) да представя доказателства;  5) да прави искания, бележки и възражения;  6)  да дава или да откаже да дава обяснения /чл. 207, ал. 8 от ЗМВР/.

Държавният служител, срещу когото се води дисциплинарното производство, се призовава с покана по образец, за да удостовери с подпис, имена, длъжност, дата и час, че се е запознал с обобщената справка /чл.51 от Инструкция № 8121з-470/27.04.2015 г./. В срок 24 часа след запознаването с обобщената справка държавният служител има право да даде допълнителни обяснения или възражения /чл. 207, ал. 10 от ЗМВР/.

Според чл. 40 от Инструкция № 8121з-470 Органът по чл. 207, ал. 1 от ЗМВР може с писмена заповед, изготвена по образец, да удължи срока на дисциплинарното производство, копие от която се изпраща незабавно в дирекция „Човешки ресурси". Дисциплинарно разследващият орган приключва дисциплинарното производство в определения му срок, като изготвя становище до дисциплинарно наказващия орган за наличието на основание за реализиране на дисциплинарна отговорност. Материалите от дисциплинарното производство се докладват на дисциплинарно наказващия орган чрез директора на дирекция „Човешки ресурси" или чрез съответното звено „Човешки ресурси" /чл.55 от Инструкция № 8121з-470/27.04.2015 г./.

Според чл. 23 и сл. от Инструкция № 8121з-470/27.04.2015 г., след постъпване на данни за извършено дисциплинарно нарушение и за неговия извършител дисциплинарно наказващият орган задължително извършва действията по чл. 206, ал. 1 - 4 ЗМВР. За изслушването на държавния служител, извършил нарушение на служебната дисциплина, се съставя протокол по образец, в който се посочват: 1) дата, час и място на изслушването; 2) орган, осъществил изслушването; 3) данни за присъствали други длъжностни лица;  4) данни за служителя и за това, че е изслушан във връзка с мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението, или се отразява, че е отказал да даде обяснения /чл. 25 от Инструкция № 8121з-470/.

Дисциплинарно наказващият орган не е длъжен да изслуша държавния служител, извършил нарушението, ако той е дал писмени обяснения преди издаване на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание /чл. 26 от Инструкция № 8121з-470/.

Ако държавният служител, срещу когото е образувано дисциплинарно производство, не е дал писмени обяснения по време на дисциплинарното производство извън случаите по чл. 206, ал. 5 ЗМВР, дисциплинарно наказващият орган е длъжен преди налагане на дисциплинарното наказание да го покани да даде писмени обяснения или да го изслуша чрез покана по образец /чл. 57 от Инструкция № 8121з-470/.

Дисциплинарно наказващият орган приема с резолюция даденото от държавния служител писмено обяснение по образец. Отбелязват се датата, длъжността и името на дисциплинарно наказващия орган /чл. 27 от Инструкция № 8121з-470/.

Дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта /чл.210, ал. 1от ЗМВР/.

13. При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспорения административен акт е издаден от материално, териториално и йерархически  компетентен орган, в предписаната от закона форма, но при допуснати съществени  процесуални нарушения, в противоречие с материалноправните норми и целта на закона. Основателни са явяват възраженията на оспорващия за несъответствие на даденото в заповедта фактическо описание на извършеното нарушение и правното основание на наложеното дисциплинарно наказание. Каза се, отговорността на жалбоподателя е ангажирана, за това че не е съобразил и преценил събраните доказателства по проверката, като неправилно се е съгласил с председателя на комисията да не се търси дисциплинарна  отговорност на проверяваните служители, като с действията си е проявил небрежност и не е докладвал на дисциплинарно – наказващия орган, в случая началник на сектор ПП, за извършено дисциплинарно нарушение. В тази насока наказващият орган е приел, че в събраните материали в хода на извършената проверка по заповед № 1030з-1406/28.11.2018 г. и изготвената справка се съдържат данни за допуснати дисциплинарни нарушения, но въпреки това комисията е предложила да не се търси дисциплинарна отговорност на служителите. Описаното деяние от правна страна е квалифицирано като нарушение на задължението на оспорващия, в качеството на дисциплинарно разследващ орган, да извърши всички процесуални действия по доказване на дисциплинарното нарушение, за което неизпълнение именно е ангажирана и дисциплинарната му отговорност с препратка към пределите на нейния обхват по чл. 207, ал. 6, пред. второ от ЗМВР. При така приетата за установена от наказващия орган  фактическа обстановка съдът намира, че неправилно и незаконосъобразно е приложен съставът на санкционната норма. Твърдяната неправилна преценка на доказателствата и съгласието с председателя на комисията не са съставомерни и не представляват нарушение на задължението за извършване на всички процесуални действия по доказване на дисциплинарното нарушение. Според чл. 207, ал. 3, пред. второ от ЗМВР при осъществяване на функциите си по дисциплинарното производство дисциплинарно разследващите органи са независими и се подчиняват само на закона. Иначе казано преценките, становищата и заключенията им в резултата на дейността им следва да почиват на вътрешните им убеждения, изградени въз основан на събраните в хода на производството доказателства. Тази независимост е гарантирана с правилото на чл. 207, ал. 6 от ЗМВР, което дава възможност на дисциплинарно разследващият органи в рамките на своите правомощия самостоятелно да решават какви действия трябва да бъдат извършени. Именно за несвоевременно и незаконосъобразно извършване на тези действия е предвидена и дисциплинарна отговорност за разследващия орган. В случая не е установено М. като член на дисциплинарната комисия да е пропуснал извършването на конкретни и необходими процесуални действия по доказване на дисциплинарното нарушение, респ. да ги е извършил незаконосъобразно или със закъснение. Напротив сочи се, че при събрани в хода на проверката данни за извършено дисциплинарно нарушение е направена неправилна преценка на доказателствата. По своето естество така формираното дисциплинарно обвинение се базира на ревизия върху независимата преценка на дисциплинарно разследващия орган, която се явява в противоречие с правилото на чл. 207, ал. 3 от ЗМВР. В този аспект съдът намира, че не дължи проверка до колко е вярна или не преценката на наказания служител, след като предмет на настоящото производство е въпросът дали същият е допуснал нарушения на задълженията си като дисциплинарно разследващ орган, а не обстоятелството дали служителите от наряд 299 на 04.09.2018г. за времето от 07:00 ч до 19:00 ч са извършили твърдяното дисциплинарно нарушение.

Дори да се приеме, че мотивите на дисциплинарно наказващия орган са допълнени от становището на комисията, отразено в справка рег. № 2372р-6761 от 23.04.2019г., то неуведомяването на компетентния дисциплинарно – наказващ орган – началник сектор „Пътна полиция“ към отдел ОП при ОД на МВР – гр. Пловдив, се отнася като нарушение на чл. 10, във връзка с чл. 11 от инструкция рег. № 8121з-470 от 27.04.2015г., за която липсват доказателства да е била съобщена на жалбоподателя. Самият дисциплинарно наказващ орган не е обвързан от становището на дисциплинарно разследващите органи, поради което при наличието на данни за извършено нарушение не е лишен от възможността, а също така и е длъжен да извърши самостоятелна преценка на събраните доказателства. Да се приеме противното би означавало на дисциплинарно разследващия орган да се вмени задължение да уведомява наказващия орган за наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение, въпреки че по собствената му преценка такива липсват. Една такава постановка се явява в пряко противоречие с принципа за независимост на дисциплинарното разследване. Тук следва да се отбележи, че задължението за уведомяване по чл. 10 от инструкция рег. № 8121з-470 от 27.04.2015г. важи при изпълнение на служебните функции по принцип, а не изключително и само в дейността по дисциплинарно разследване. При това положение, след като оспорващият в качеството на член на дисциплинарната комисия и като лице привлечено към дисциплинарна отговорност еднозначно е потвърдило преценката си по събраните в хода на производството доказателства, а именно че липсват данни за извършено дисциплинарно нарушение, ангажирането на отговорността за нарушение по чл. 10 от инструкция рег. № 8121з-470 от 27.04.2015г., на основание чл. 207, ал. 6 от ЗМВР, се явява извън обхвата на предвидената отговорност на дисциплинарно разследващите органи. Дали извън задълженията му като член на дисциплинарната комисия оспорващия е установил и затаил данни за извършени дисциплинарни нарушения е въпрос, извън предмета на повдигнатото му дисциплинарно обвинение, поради което не е предмет и на настоящия съдебен контрол.

По изложените аргументи, настоящият съдебен състав намира, че жалбоподателят не е извършил дисциплинарно нарушение в служебната си дейност, в качеството му на член на комисията, назначена със заповед № 1030з-1406 от 28.11.2018г. В конкретния случай, като член на комисията, назначена за извършване проверка на действия на полицейски служители по неизпълнение на служебни задължения, М. е изпълнил функциите си на дисциплинарно разследващ орган като е изследвал фактите и обстоятелства, свързани с предмета на проверката за допуснати дисциплинарни нарушения  на 04.09.2018г. Като е кредитирал депозираните от служителите писмени обяснения относно възлагането на допълнителна задача, различна от контрола по безопасност на движението, оспорващия е формирал крайното си становище в рамките на гарнираната му от закона независимост. В този аспект незаконосъобразно отговорността на служителя е ангажирана за неправилно направено предложение за прекратяване на дисциплинарното производство. От друга страна твърдението за  неизвършване или несвоевременно извършване на процесуални действия по проверката не е подкрепено с доказателства. Напротив последното се явява и в противоречие диспозитива на заповедта. Съдът намира, че в производството по налагане на дисциплинарно наказание ответникът е допуснал нарушение на нормите на чл. 35, чл. 36, ал.1, ал. 3 и ал. 4 от АПК и чл. 206, ал. 3 и ал. 4 от МВР, в които законодателят е доразвил основни принципи на административния процес за истинност, служебно начало и самостоятелност - чл. 7, чл. 9 и чл. 10 от АПК. Дисциплинарно наказващият орган не е провел собствено дисциплинарно разследване, а изцяло се е доверил и преповторил констатациите на служителите при ОД на МВР – гр. Пловдив, изготвили справката от 23.04.2019г., като същите не притежават функции и компетенции на дисциплинарно наказващ орган; не е изяснил всички релевантни факти и обстоятелства; не е проверил и преценил самостоятелно и непосредствено събраните доказателства. Липсата на проведено собствено дисциплинарно производство е довело и до нарушаване на чл. 205, ал.3 ЗМВР, уреждащ възможността на държавния служител да участва в производството самостоятелно или да бъде подпомаган в защитата си от друг служител.

14. Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е незаконосъобразен и подлежи на отмяна.

V. За разноските

15. Предвид изхода на делото и своевременно направеното искане, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски, които се доказват в общ размер на 610 лв., в т.ч. за 10 лв. заплатена държавна такса и  600 лв. адвокатско възнаграждение.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ заповед № 2372з-240/13.06.2019г. на началник отдела „Охранителна полиция“ към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи  – Пловдив. ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи  – Пловдив да заплати на М.Р.М., ЕГН **********, със съдебен адрес:***, оф. 5, сумата от общо 610 (шестстотин и десет) лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението не подлежи на обжалване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: