РЕШЕНИЕ №
27.08.2020 год., гр.Велинград
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ВЕЛИНГРАДСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД- НАКАЗАТЕЛНА
КОЛЕГИЯ
В публично
заседание на петнадесети юли през две хиляди и двадесета година в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ВАЛЕНТИНА И.
СЕКРЕТАР: ЦВЕТАНА КОЦЕВА
като разгледа
докладваното от председателя АНХД № 111 по
описа на съда за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 ал.1
от ЗАНН.
Производството е образувано по жалба
на „Арена Хотелс” ЕООД, ЕИК *********, със седА.ще и адрес на управление гр.Велинград,
пл.”Николай Гяуров ” № 1, представлявано от управителя Ю.М.А. Алекур. С тази
жалба се обжалва наказателно постановление № К-0048073 от 27.12.2019г. на Директора на Регионална дирекция на КЗП за областите
Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, със седалище в
гр.Пловдив, с молба същото да бъде отменено като незаконосъобразно, тъй като издадено
в нарушение на материалните и процесуално-правни норми.
Жалбоподателят твърди, че не е
извършил вмененото му нарушение на ЗТ, тъй като много преди датата на съставяне
на акта за нарушението е била стартирана процедура по категоризиране на обекта,
и дори преди издаване на наказателното постановление е издадено удостоверението
за категоризация.
В тази връзка твърди, че е подадено Заявлението
за категоризация на 28.02.2018г. Издадено е от Министерство на туризма временно
удостоверение за открита процедура по категоризиране на туристически обект №
РК-18-8734/2018г. със срок на валидност 09.11.2018г. Последващо е издадено
временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на туристически
обект № РК-18-9005/2018г. със срок на валидност от 09.11.2018г. до 30.06.2019г.
На основание чл.130, ал.1 от ЗТ съответната ЕККТО разглежда
заявления-декларациите и приложените към тях документи в 14-дневен срок от
датата на постъпването им и след като констатира, че представените документи
съответстват на изискванията на чл. 129, ал. 1, 2 или 3, се произнася по тях с
мотивирано предложение до съответния категоризиращ орган или до оправомощено от
него длъжностно лице да открие процедурата по категоризиране на туристическия
обект и да издаде временно удостоверение за откритата процедура по категоризиране.
Временното удостоверение за открита процедура по категоризиране, с изключение
на случаите по чл. 131, е със срок на валидност, определен в ал.4 на чл.131 от
ЗТ. Определянето на вида и категорията се извършва в сроковете по ал. 4. Когато
в срока на издаденото временно удостоверение за открита процедура по
категоризиране на обекта не е извършена проверка на място за съответствието му
с изискванията за заявената категория, по причина, която не се дължи на
хотелиера или ресторантьора, срокът на временното удостоверение може да бъде
еднократно удължен.
В конкретния случай удостоверението за
категоризация за туристическия обект е издадено на 26.09.2019г. /удостоверение №РК-19-12763
на Министерство на туризма/.
Настоява се на това, че жалбоподателя,
като лицето извършващо туристическа дейност е подало заявление за категоризация
на 28.02.2018г. до единствения възможен орган определен със Закона за туризма-
Министерство на туризма. Вместо да се произнесе в определения от закона срок -
4 месеца, според чл.130 ал.4 от ЗТ, компетентния орган се е произнесъл в срок
от 19 месеца. Същевременно срокът на временното удостоверение може да се удължи
само еднократно /чл.131, ад.1 от ЗТ/, което е сторено. Но дори в удължения срок
Министерство на туризма не е категоризирало туристическия обект.
На следващо място не били установени
други нарушения от страна на жалбоподателя. Не били настъпили допълнителни
негативни последици от нарушението, поради което процесното административно
нарушение, за което бил наказан жалбоподателя, представлявало маловажен случай
по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като в незначителна степен били засегнати
правата на потребителите. И тъй като били налице на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, наказващият орган е следвало да приложи тази разпоредба, като не накаже
нарушителя, а го предупреди устно или писмено, че при повторно извършване на
нарушението, ще му бъде наложено административно наказание.
Настоява се и на това, че съгласно
задължителните указания, дадени в ТР № 1 от 12.12.2007г. по т.н.д. № 1/2007 г.,
ОСНК на ВКС, когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са
налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на
наказателното постановление.
В о.с.з. жалбоподателят, чрез
пълномощника си адв.Г. поддържа жалбата.
В о.с.з. АНО оспорва жалбата. Счита
наказателното постановеление за законосъобразно и иска да бъди потвърдено.
От събраните по делото доказателства
съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
На 08.08.2019г. в гр.Пловдив е
съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № К-004073
против "Арена Хотелс" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр.Велинград, пл.”Николай Гяуров ” № 1, представлявано от
управителите М.А.М.Х. и Ю.М.Али Алекур /заедно и попотделно/, за това че при
извършена проверка на 02.08.2019г. в обект „заведение за хранене и развлечение
–бар- спортен център-басеин Здравец“ , находящ се в гр. Велинград, пл.”Николай
Гяуров ” № 1, е установено с Констативен протокол № К-2671936/02.08.2019 г.,
следните обстоятелства – повод за извършената проверка е спазване на
изискванията на ЗТ при педоставяне на туристически услуги. По време на която е
констатирано, че: туристическия обект е в работен режим; в обекта „Бар басейн“ се
предлагат за консумация безалкохолни и алкохолни напитки. Цените на
предлаганите асортименти –напитки, ядки и сандвичи са обявени чрез
меню-ценоразпис. На видно място зад бара е поставено временно удостоверение №
РК-18-9005/2018г. за открита процедура по категоризация на обекта „Бар- спортен
център-басеин Здравец“, със срок на валидност от 09.11.2018г. до 30.06.2019г.
Отразено е още, че в хода на
проверката е предоставено заверено копие на писмо на Министерство на туризма с
изх. № Т-26-А-201 от 02.08.2019г. до „Арена Хотелс” ЕООД в което се посочва, че
лицето извършващо дейност в бар-спорен център-басейн „Здравец”, прилежащ към
хотел „Здравец Уелнес § СПА” гр.Велинград е в открита процедура по
категоризиране и предстои проверка на място за цялостно съответствие със
заявените вид и категория съгласно Закона за туризма и Наредбата за
изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения,
както и че в случай, че се констатира цялостно съответствие със заявените вид и
категория, ще бъде издадено удостоверение с пет годишен срок на действие.
Поради това е прието, че лицето
извършващо туристическа дейност „ресторантьорство” в „бар-спортен център-басейн
„Здравец”-,,Арена Хотелс” ЕООД, предоставя туристически услуги в обект, който
не е категоризиран и на който временното удостоверение за открита процедура по
категоризиране е с изтекъл срок на валидност към момента на
проверката-02.08.2019г., в нарушение на чл.114, т.1 от Закона за туризма.
На 27.12.2019г. е издадено обжалваното
наказателно постановление № К-0048073, в което деянието е описано по начин,
идентичен с описанието в АУАН, посочена е като нарушена нормата на чл. 114, т.1
от Закона за туризма. Поради което и на основание чл.53, във вр. с чл. 83, ал.
1 от ЗАНН и чл. 232, ал. 2 от ЗТ, за нарушение на чл. 114, т.1 от ЗТ на
дружеството – жалбоподател е наложена - на основание чл. 206, ал.1 от ЗТ, имуществена
санкция в размер на 1000,00 лева.
От показанията на актосъставителката С.Г.
и свид.Б.С., се установява, че е извършена проверка на 02.08.2019г. на хотел
„Здравец и прилежащите към него заведения. Била направена проверка и на обекта
„Бар -басеин“ към хотел „Здравец, находящ се в гр.Велинград. По време на проверката е установено, че обекта
„Бар -басеин“, който е на открито работи, като е в работен режим, а и като попитали дали
работи, управителя им казал, че бара работи.
При проверката установили, че за този обект имало издадено временното
удостоверение за открита процедура по категоризиране, но то към момента на
проверката било с изтекъл срок на действие, който бил до 30.06.2019г. Установили
също, че за обекта нямало издадено Удостоверение за утвърдена категория. Освен
това св.С. твърди, че при проверката изискали да им се представи Удостоверение
за категория, но им казали, че са подали документи за категоризация в
Министерството на туризма, но все още нямали нищо. От своя страна актосъставителка
твърди, че след като са установили, че обекта се предоставя туристическа
услуга, и до колкото временното удостоверение е било с изтекъл срок, то този
обект бил не категоризиран, като е без удостоверение за категоризация. Такива
случай се издавал АУАН. Това и било направено. Дали ще бъде издадено НП, това
се решавало от наказващия орган. Твърди също, че когато един обект не е
категоризиран, се издавала заповед за временна забрана за предоставяне на
туристическата услуга от председателя на КЗП. Не била издадена такава заповед,
тъй като търговеца бил получил по-късно удостоверение за категоризация на
обекта.
От показанията на св.В.Г. се
установява, че АУАН е съставен на 08.08.2019г. в гр.Пловдив на адреса на
комисията. Той бил връчен на упълномощено лице на „Арена Хотелс“. В момента на
връчването нямало устни възражения, но било обяснено, че имат право на писмени
такива.
По делото са приети писмени
доказателства: Заповед № 390- ЛС/22.04.2015г. на Председателя на Комисия за
защита на потребителите, с която е
определен служителя С. К. Г. да съставя АУАН при констатирани нарушения на
територията на областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара
Загора; Заповед № 289/22.04.2019 г. на Председателя на Комисия за защита на
потребителите, с която е оправомощил Таня Д.Д. - Директор на РД за областите
Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Ст. Загора към КЗП да налага
адм. наказания и издава наказателни постановления за нарушения по ЗЗП, ЗТ и др.
От тях се установява, че компетентността
на актосътавителя и издателя обжалваното Наказателно постановление.
От представеното временно Удостоверение №
РК-18-9005/2018г. издадено от Министерството на туризма, се установява, че е открита
процедура по категоризация на обекта „Бар- спортен център-басеин Здравец“,
както и това удостоверение да е със срок на валидност от 09.11.2018г. до
30.06.2019г.
От представено заверено копие на писмо
на Министерство на туризма с изх. № Т-26-А-201 от 02.08.2019г. до „Арена Хотелс”
ЕООД в което се посочва, че лицето извършващо дейност в „бар-спорен
център-басейн „Здравец” прилежащ към хотел „Здравец Уелнес § СПА” гр.Велинград
е в открита процедура по категоризиране и предстои проверка на място за
цялостно съответствие със заявените вид и категория съгласно Закона за туризма
и Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене
и развлечения, както и че в случай, че се констатира цялостно съответствие със
заявените вид и категория, ще бъде издадено удостоверение с пет годишен срок на
действие.
От тези доказателства се установява,
че отразеното като фактическо положение в АУАН, отговаря на действителното
такова.
Всъщност констатациите в АУАН, които
са идентични с обжалваното НП, не се и оспорват от жалбоподателя. Тай дори и не
оспорва, че към момента на съставяне на АУАН
и НП № К-0048073 от 27.12.2019г. не
имал издадено удостоверение за категоризация на обекта „бар-спорен
център-басейн Здравец“. Видно от представеното Удостоверение № РК-19-12763 за
категория „три звезди“ обекта „бар-спорен център-басейн“ издадено от
Министерството на туризма, този обект е категоризиран за периода 26.09.2019г.
-26.09.2024г.
Съдът намира неоснователно
възражението на жалбоподателя, че обжалваното НП и АУАН въз основа на който е
издадено са издадени от некомпетентен орган, и от тук при липса на материална компетентност,
тъй като издателя на НП - Т. Д. Д., като директор на РД за областите Пловдив,
Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Ст. Загора към КЗП е оправомощен от председателя
на КЗК, с посочената Заповед № 676/21.08.2019 г. да налага адм. наказания и
издава наказателни постановления за нарушения по ЗЗП, ЗТ и др. А със Заповед № 397- ЛС/22.04.2015г. на
Председателя КЗП е определилено дл. лице от КЗП, което има право да съставят
АУАН, в това число и актосъставителя на АУАН № К- 0048294/04.02.2020г. При
което както обжалваното НП и АУАН въз основа на който е издадено са издадени от
лица с материална компететнтност, т.е от компетентни такива.
Съдът намира жалбата за процесуално
допустима,тъй като НП е връчено на 09.04.2020г., жалбата е подадена на
15.04.2020г. – т.е. в законоустановения срок. Разгледана по съществото си,
същата е НЕОСНОВАТЕЛНА, поради което ще следва да бъде оставена без уважение,
като се постанови съдебно решение, с което се ПОТВЪРДИ обжалваното наказателно
постановление по следните съображения:
Съобразно чл. 114, ал.1, т.1 ЗТ лицето, извършващо
хотелиерство в туристически обект, е длъжно да предоставя туристически услуги в
категоризиран туристически обект или в обект, на който е издадено временно
удостоверение за открита процедура за категоризиране. А по силата на чл. 177,
ал. 2, т. 1 б. "в" ЗТ председателят на Комисията за защита на
потребителите или оправомощени от него длъжностни лица в резултат на контрола
по ал. 1 прилагат принудителна административна мярка "временно затваряне
на туристически обект" по чл. 3, ал. 2, т. 1 - 3 и 7 при предоставяне на
туристически услуги в некатегоризиран туристически обект и в обект със спряна
категория - в случаите по чл. 136 ЗТ.
От събраните по делото доказателства
се установи по несъмнен и безспорен начин, че жалбоподателят „Арена Хотелс”
ЕООД, като лице извършващо туристически услуги в хотел „Здравец и прилежащите
към него заведения, находящ се във Велинград, пл."Н.Гяуров" №1, е
предоставял туристически услуги в обекта „Бар-спорен център-басейн „Здравец”, на
08.08.2019г., когато е извършена проверка от служители на АНО.
В конкретния случай за обект -
„Бар-спорен център-басейн „Здравец” към хотел прилежащ към хотел „Здравец
Уелнес § СПА”, находящ се
в гр.Велинград, пл."Н.Гяуров" №1 е издадено временно удостоверение за
открита процедура по категоризиране на туристически обект № РК-18-9005/2018г. със
срок на валидност до 30.06.2019г. При извършена проверка на обекта от страна на
КЗП е установено, че на 08.08.2019г. в този обект се извършва туристическа
дейност, без да е налице удостоверение за категоризация на същия. Безспорно
установено е по делото, че към момента на проверката: 1. в бара е извършвана
туристическа дейност, като той е работел; 2.срокът на валидност на издаденото
временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на туристически
обект е изтекъл, и 3. дружеството, собственик на „Бар-спорен център-басейн
„Здравец” не е притежавало удостоверение за категория на процесния обект. Без
значение в случая е обстоятелството поради какви причини не е приключила
процедурата за категоризиране. За жалбоподателя е била налице правна възможност
да обжалва мълчалив отказ на съответния компетентен орган, в случай че той не
се произнася в законоустановения срок. Без значение за законосъобразността на
обжалваното НП № К-0048073 от 27.12.2019г.
е и обстоятелството, че към момента на издаването му и към приключване
на устните състезания жалбоподателят вече е притежавал удостоверение за
съответна категория на туристическия обект, издадено на 26.09.2019г. В случая
издаденото удостоверение не може да се приеме за нов факт от значение за делото
по смисъла на чл. 142, ал. 2 АПК, тъй като същият не влияе върху законосъобразността
на обжалвания акт към момента на издаването му.
Въз основа на събраните по делото
доказателства съдът приема, че жалбоподателят е нарушил разпоредбите на чл. 114, т.1 от ЗТ, тъй като е предоставял
туристическа услуга ресторантьорство в некатегоризиран обект.
Нарушението е правилно квалифицирано,
като е приложена и правилната санкционна норма. Съгласно чл. 206, ал. 1 от ЗТ
който предоставя туристически услуги в некатегоризиран туристически обект по
чл. 3, ал. 2, т. 1 - 3, се наказва с глоба в размер от 500 до 5000 лв., а на
едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер
от 1000 до 10 000 лв. В случая за нарушението по чл.114, т.1 от ЗТ е приложена именно тази
санкционна норма. Съгласно чл.3, ал.1, т. 3 от ЗТ "ресторантьорство"
е туристическа дейност, а на основание чл. 3, ал. 2, т. 2 към туристическите
обекти се отнасят и заведенията за хранене и развлечения /самостоятелни и
прилежащи към места за настаняване/ - ресторанти, заведения за бързо обслужване,
питейни заведения, кафе-сладкарници и барове. В §. 1, т. 57 от ДР на ЗТ е
дадена дефиниция на ресторантьорството - предоставяне на туристически услуги
при специфични форми на обслужване съобразно вида на туристическия обект.
Въз основа на гореизложеното съдът
приема за безспорно установено от доказателствата по делото, че жалбоподателят
е извършил нарушението по чл. 114, т.1 от ЗТ, като е предоставял туристическа
услуга в обекта „Бар-спорен център-басейн „Здравец”, без този обект да е бил
категоризиран, за което е ангажирана административно-наказателната му
отговорност.
АНО е определил за нарушението
имуществена санкция в размер на законови минимум -1000,00 лв.
Поради което законосъобразно и
обосновано административно-наказващият орган е наложил – имуществена санкция в
размер на 1000,00 лв., на основание чл. 206, ал.1 от ЗТ.
В ъ з р а ж е н и я т а на жалбоподателя,
че наказателното постановление е несправедливо и незаконосъобразно, тъй както били
налице на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН и наказващият орган е следвало да приложи тази
разпоредба са неоснователни,поради следното:
Действително жалбоподателят е подал
документи за категоризация на обекта, по които документи Министерството на
туризма не спазил законовия срок за издаване или отказ от издаване на
удостоверение за категоризация, а това не било направено дори в удължения срок.
В тази хипотеза за жалбоподателя са били налице възможностите да спре работата
в обекта и да обжалва мълчалив отказ на министерството. Нито едно от тях не е
направено. Нарушението е формално - засяга важни обществени отношения, свързани
със създадените законови гаранции за потребителите при предоставянето на
туристическа услуга само в категоризирани заведения. При формалните нарушения,
каквото е настоящото е без значение дали от нарушението са произтекли някакви
вредни последици. При което правилно АНО не е приложил разпоредбата на чл. 28
от ЗАНН, тъй като деянието не разкрива по-ниска степен на обществена опасност
спрямо типичните случаи на нарушения от този вид. Водим от горното и на основание
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът,
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № К-0048073
от 27.12.2019г., издадено от Таня Д.- Директор на Регионална дирекция на КЗП за
областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, със
седалище в гр.Пловдив, с което на „АРЕНА ХОТЕЛС” ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление гр.Велинград, пл.”Николай Гяуров ” № 1, е
наложена имуществена санкция в размер на 1000,00 лв. /хиляда лева/, на
основание чл. 206, ал.1 от Закона за туризма, за нарушение на чл. 114, т.1 от
Закона за туризма.
Решението подлежи на касационно
обжалване по реда на Глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс
пред Административен съд Пазарджик в 14-дневен срок от съобщението на страните
по делото, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ……………………….
/Валентина И./