Решение по дело №601/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 февруари 2020 г. (в сила от 21 февруари 2020 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20197140700601
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 40/03.02.2020г.

 

           Административен съд - Монтана, в публичното съдебно заседание на  тридесет и първи януари ,през две хиляди и двадесета година в състав :  

 

                                                                  Председател:ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

                                                                           Членове:СОНЯ КАМАРАШКА

                                                                                           БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                                                                       

при секретаря……...Антоанета Лазарова …и с участието на прокурора Галя Александрова…….като разгледа докладваното от съдията БОЙЧЕВА…адм.д.№601/2019г. по описа на Административен съд Монтана………………….…………………………..........................................................

 

Съдебното производство е по раздел ІІІ ,глава 10 от АПК/чл.185-196 от АПК/ във връзка с чл.58,ал.4  от Наредба за определяне размера на местните данъци ,приета с решение№25 по протокол№5/07.02.2008г.,изменяна и допълвана многократно , последно с Решение №439 от протокол№47/31.01.2019г. на ОС-Бойчиновци.

Делото е образувано по протест на Галя Александрова  –прокурор при Окръжна Прокуратура-Монтана срещу чл.58,ал.4  от Наредба за определяне размера на местните данъци ,приета с решение№25 по протокол№5//07.02.2008г.,изменяна и допълвана многократно , последно с Решение №439 от протокол№47/31.01.2019г. на ОС-Бойчиновци.В протеста се поддържа ,че оспорената разпоредба от Наредбата възпроизвежда  буквално текста на чл.61с ,ал.4 от ЗМДТ,последния обявен за противоконституционен  с Решение на Конституционния съд №5 от 05.04.2012г. по конст.д.№13/2011г.,при което не се прилага,респ.оспорената разпоредба на чл.58,ал.4 от Наредбата на ОС-Бойчиновци, следва да се отмени на това основание.В съдебно заседание протестиращия прокурор при ОП-Монтана не се явява.

 Ответникът-ОС-Бойчиновци  ,чрез неговия председател -не се явява ,не изпраща процесуален представител и не взема становище .

 Представителят на Окръжна прокуратура-Монтана в съдебно заседание поддържа протеста и моли същия да бъде уважен. Моли за присъждане на разноските по делото.

 Административен съд Монтана , след преценка на събраните по делото писмени доказателства , становищата на страните и въз основа на закона, приема следното:

Доколкото оспорването на подзаконовите нормативни актове не е ограничено със срок, на основание чл.187,ал.1 от АПК и доколкото законът дава право на прокурора да  протестира същите,на основание чл.186,ал.2 от АПК ,протеста е подаден от легитимирано лице и е допустим  за разглеждане. Разгледан по същество е и  основателен, като съображенията за това на съда  са следните:

 По разбиране на настоящата инстанция,основателно в протеста се поддържа,че разпоредбата на чл.58,ал.4 от оспорената наредба  възпроизвежда  текста  на чл.61с ,ал.4 от ЗМДТ,последната обявена за противоконституционна  с Решение на Конституционния съд №5 от 05.04.2012г. по конст.д.№13/2011г.,при което не се прилага,респ.оспорената разпоредба на чл.58,ал.4 от Наредбата на ОС-Бойчиновци, следва да се отмени на това основание

Не се спори по делото ,че по естеството си Наредбата на Общински съвет -Бойчиновци за определяне размера на местните данъци е нормативен акт по определението на чл. 75, ал. 1 от АПК, защото съдържа административни норми, отнася се за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие. В същия смисъл е и дефиницията на чл. 1а от ЗНА. Следователно Наредбата е призвана да регламентира обществени отношения с местно значение, но съобразно нормативни актове от по- висока степен - чл. 76, ал. 3 от АПК и чл. 8 от ЗНА.

Съгласно разпоредбата на чл. 58, ал. 4 от местната наредба, когато сборът на данъка по ал. 2 /туристически данък/ за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се внася от данъчно задълженото лице в приход на бюджета на общината до 1 март на следващата календарна година, независимо дали обектът се използва.Оспорваната норма от местния подзаконов нормативен акт дословно повтаря разпоредбата на чл. 61 с, ал. 4 от Закона за местните данъци и такси.С Решение на КС № 5 от 05.04.2012 година по конст. Дело № 13/2011 година /Държавен вестник , бр. 30/2012 година/ разпоредбите на чл. 61с, ал. 4 и ал. 5 са обявени за противоконституционни. По силата на чл. 151, ал. 2 от Конституцията на Република България решенията на Конституционния съд се обнародват в Държавен вестник в 15-дневен срок от приемането им. Решението влиза в сила три дни след обнародването му. Актът, обявен за противоконституционен, не се прилага от деня на влизането на решението в сила.Смисълът на конституционното правило е, че от посочения момент е преустановено действието на противоконституционните правни норми и макар и изрично да не са отменени от законодателя, не са част от действащото право и не се прилагат.

От друга страна противоконституционността на чл. 61с, ал. 4 от ЗМДТ е прогласено от КС с основен аргумент, че разпоредбата въвежда имуществен, а не туристически данък, респективно противоречи на необходимото разграничение между имуществени подоходни данъци. ЗМДТ в частта туристически данък несъмнено квалифицира конкретния данък като подоходен в зависимост от броя на нощувките.Ето защо от влизане в сила на конституционното решение с туристически данък се облагат само действително осъществените нощувки.

По изложените съображения съдът намира , че оспорената разпоредба от Наредбата на ОС-Бойчиновци е незаконосъобразна, и следва да бъде отменена от съда.

 Съгласно чл.21,ал.2 от ЗМСМА в  изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения.В този смисъл ,наредбата е приета от компетентен орган,в предвидената от закона форма и не е нищожна.Доколкото  обаче протестираната  разпоредба ,възпроизвежда текста на обявената за противоконституционна разпоредба на чл.61с,ал.4 ЗМДТ ,същата се явява материално  незаконосъобразна  и следва да се отмени .Протестът,като основателен, следва да се уважи.

При направено искане за разноски от протестиращия прокурор при ОП-Монтана ,поддържано и от представителя на ОП-Монтана в съдебно заседание ,същите му се дължат с оглед изхода на делото.ОП-Монтана е внесла държавна такса за обнародване на протеста в ДВ в размер на 20лв. ,които следва да й бъдат присъдени.

Водим от гореизложените мотиви, административният съд

 

                                                            Р      Е       Ш      И :

 

ОТМЕНЯ по протест на прокурор при ОП-Монтана разпоредбата  на  чл.58,ал.4  от Наредба за определяне размера на местните данъци ,приета с решение№25по протокол№5/07.02.2008г.,изменяна и допълвана многократно , последно с Решение №439 от протокол№47/31.01.2019г. на ОС-Бойчиновци.

 ОСЪЖДА Общински съвет-Бойчиновци  да заплати на ОП-Монтана разноски по делото в размер на 20/двадесет/лв. ,представляващи държавна такса за обнародване в ДВ  на протеста.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба/протест/ пред ВАС  в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението подлежи на обнародване в Държавен вестник и влиза в сила от деня на обнародването му.

                                                     

                 

 

 

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ :                    

 

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ:1.              

 

                                                                                      

 

                                                                                         2.