Решение по дело №243/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 342
Дата: 6 юли 2023 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20237170700243
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е ШЕНИЕ

№342

гр. Плевен, 06.07.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛЕВЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Х административен състав, в открито съдебно заседание на трети юли две хиляди двадесет и трета година в състав:     

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 

 при секретаря Цветанка Дачева, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА адм.дело №243 по описа на съда за 2023г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 45а от ЗОС във вр. с чл. 7, ал. 4 от Наредба №18 за условията и реда за установяване на жилищни нужди и настаняване в общински жилища, приета от Общински съвет Плевен (реш. № 1248/28.03.2019 г., изм. с реш. № 878/26.04.2022 г.).

Производството е образувано по жалба с вх. № 1892/29.03.2023 г. подадена от Е.М.М. с ЕГН********** ***,  чрез адв. О.Б. ***, против Решение №ЖФ-41/10.03.2023 г. по Протокол № 16/09.03.2023 г. на комисия по чл. 7 от Наредба №18/2019 г. на Общински съвет Плевен, с което е отказано жалбоподателката да бъде картотекирана за установяване на жилищна нужда и настаняване под наем в общинско жилище на основание чл. 4, ал. 2, т. 8 от Наредба №18/2019 г. на Общински съвет Плевен.

Към жалбата административния орган е приложил копие от административната преписка.

Оспорващата моли съда да отмени обжалваното решение като незаконосъобразно. Навежда доводи, че отговаря на всички условия за картотекиране за установяване на жилищна нужда и настаняване под наем в общинско жилище. Претендира възстановяване на сторени деловодни разноски в размер на 810 лв. съгласно представен списък.

Ответната страна, Комисия по чл. 7 от Наредба №18 за условията и реда за установяване на жилищни нужди и настаняване в общински жилища, приета от Общински съвет Плевен (реш. № 1248/28.03.2019 г., изм. с реш. № 878/26.04.2022 г.), редовно призована, не се представлява в заседанието по същество на спора. В депозирано писмено становище оспорва подадената жалба (лист 74).

Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168 ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

От правна страна, редът за картотекиране на лица като такива с жилищни нужди, подлежащи на настаняване в общински жилища в община Плевен, е уреден в глава Пета от Закон за общинската собственост и с Наредба №18 за условията и реда за установяване на жилищни нужди и настаняване в общински жилища, приета от Общински съвет Плевен (реш. № 1248/28.03.2019 г., изм. с реш. № 878/26.04.2022 г.), приета на основание чл. 45а от ЗОС (Наредба №18 на ОбС - Плевен).

Съгласно чл. 43, т. 1 от ЗОС в жилища за отдаване под наем се настаняват лица с жилищни нужди, установени по реда на наредбата по чл. 45а, ал. 1 от закона.

Съгласно чл. 4, ал. 2 от Наредба №18 на ОбС – Плевен право да кандидатстват имат лица, които отговарят едновременно на редица условия, като по т. 8 е предвидено „поне единият от членовете на семейството има адресна регистрация в населено място на територията на град Плевен по постоянен и настоящ адрес пред последните 5 години без прекъсване. По отношение на домакинството, изискванията се прилагат за всеки от членовете му.“.

Според §1, т.1 от ДР на Наредба №18 на ОбС – Плевен „Семейство“ са съпрузите и ненавършилите пълнолетие деца, както и навършилите пълнолетие, ако продължават да учат, до придобиване на средно общо или професионално образование, но не по-късно от навършване на 20 –годишна възраст (родени, припознати, осиновени, доведени, заварени, с изключение на сключилите брак).“

Според т.3 от същия параграф „Домакинство“ са две или повече лица, които живеят заедно в едно жилище“.

Т.е. едно от условията лице да кандидатства за установяване на жилищните нужди и настаняване под наем в общинско жилище е то или поне един член на семейството му да има постоянен и настоящ адрес ***. В наредбата всъщност е посочено, че лицето или член на семейството му следва да има „адресна регистрация в населено място на територията на град Плевен“, което изискване е неясно – населено място, различно от гр. Плевен, на територията на град Плевен няма как да съществува, но не може и да се направи извод, че ОбС – Плевен е имал предвид адресна регистрация на територията на населено място в Община Плевен, защото изрично е посочено „град Плевен“, поради което съдът приема, че условието е поне един член на семейството на лицето да има адресна регистрация в гр.Плевен.

И тази адресна регистрация да е по постоянен и настоящ адрес непрекъсната през последните 5 (пет) години.

Съгласно чл. 100 от  Закона за гражданската регистрация Единната система за гражданска регистрация и административно обслужване на населението (ЕСГРАОН) е национална система за гражданска регистрация на физическите лица в Република България и източник на лични данни за тях.

Съгласно чл. 101, т. 5 от ЗГР една от функциите на ЕСГРАОН създаване и поддържане на националния класификатор на настоящите и постоянните адреси в Република България.

Редът, начинът и образците на документите за функциониране на Единната система за гражданска регистрация се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството, съгласно чл. 113, ал. 1 от ЗГР.

Съгласно чл. 92, ал.1 от ЗГР адресната регистрация се извършва от кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица при заявяване от лицето. Т.е. адресната регистрация не се извършва служебно, а винаги при изрично искане от страна на регистрираното лице.

Дефиниция на „постоянен адрес“ е дадена в чл. 93, ал.1 от ЗГР – това е адресът в населеното място, което лицето избира да бъде вписано в регистъра на населението. А „настоящ адрес“ е адресът, на който лицето живее (чл.94, ал.1 от ЗГР).

Редът за заявяване на постоянен и настоящ адрес е уреден в чл. 95 от ЗГР по следния начин:

Постоянният адрес се заявява чрез подаване на заявление от лицето до органите по чл. 92, ал. 1. Заявяването се извършва лично, а по изключение - от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно. За малолетни и непълнолетни и на поставени под запрещение лица заявяването се извършва от законните им представители.

Настоящ адрес съгласно чл. 96 от ЗГР се заявява чрез подаване на адресна карта от лицето до органите по чл. 92, ал. 1. Заявяването се извършва лично, а по изключение - от упълномощено лице след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно. За малолетни и непълнолетни и на поставени под запрещение лица заявяването се извършва от законните им представители.

Според чл. 98, ал. 1 от ЗГР заявлението за промяна на постоянен адрес се подава до органите по чл. 92, ал. 1 в общината, района, кметството или населеното място, където лицето избира да бъде вписано в регистъра за населението.

Чл. 99, ал. 2 от ЗГР посочва, че адресната карта за промяна на настоящ адрес се подава до органите по чл. 92, ал. 1 в общината, района, кметството или населеното място, където лицето живее.

Т.е. при всички случаи, за да бъде регистрирано едно лице на определен постоянен или настоящ адрес, то трябва лично да е заявило това пред съответния орган по чл. 92, ал. 1 от ЗГР - кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях длъжностни лица -  в населеното място, в което е адресът.

Съдът, след като се запозна с преписката по делото, установи следното от фактическа страна:

Със заявление № ЖФ-41/23.02.2023 г. (лист 10) жалбоподателката Е.М.М. е заявила искане за бъдат установени жилищните ѝ нужди и да бъде включена в картотеката на лица, желаещи да ползват общинско жилище под наем.

Представила е към заявлението декларация относно семейното си положение и жилищното състояние на семейството.

Комисия, назначена със Заповед № 128/25.06.2019 г. от Директор на ОП „Жилфонд“ по реда на чл. 7 от Наредба №18 на ОбС – Плевен (лист 37), е извършила проверка на данните по подадената декларация и представените документи, както и служебна проверка на обстоятелствата по чл. 4, ал. 4 от наредбата. При проверката комисията е установила, че заявителката няма 5 години непрекъсната регистрация по постоянен и настоящ адрес ***.

         В административната преписка е приложено удостоверение за промяна на настоящ адрес №ГР93-1314/23.02.2023 г., от което е видно, че в периода от 17.03.2021 г. до 01.04.2021 г. Е.М.М. е била с адресна регистрация в с. Голема Раковица общ. Елин Пелин, обл. Софийска (лист 19).

         Съдът е изискал от Община Елин Пелин административната преписка по промяна на адресната  регистрация на жалбоподателката.

Представени са по делото адресна карта за настоящ адрес №00029/17.04.2021 г. (лист 92), удостоверение за настоящ адрес №00029 от 17.03.2021 г. (лист 93), декларация по чл. 92, ал. 3 от ЗГР (лист 94).

Жалбоподателката е оспорила истинността на представената карта за настоящ адрес, като твърди, че документът не е попълнен и подписан от нея. Оспорени са също така истинността на удостоверението за настоящ адрес и декларацията по чл. 92, ал. 3 от ЗГР.

Съдът е открил производство по проверка на истинността на оспорените документи.

 По делото е назначено вещо лице,  което е извършило допуснатата съдебно-графическа експертиза, което е представило заключение по поставените въпроси. Съдът кредитира представеното заключение и  същото е прието като доказателство по делото.

Видно от заключението на вещото лице, адресната карта за настоящ адрес не е попълнена и подписана от жалбоподателката.

Съгласно посочените по-горе разпоредби на ЗГР промяна в адресната регистрация може да бъде вписана само по изрично искане на лицето, като заявление за това се подава лично или от надлежно упълномощен представител след представяне на нотариално заверено изрично пълномощно.

Няма данни по делото адресната карта да е попълнена и подписана от пълномощник с нотариално заверено изрично пълномощно.

Следователно не е налице изрично искане на лицето за промяна в настоящия адрес, поради което не е възникнало правомощие на органа по чл. 92, ал. 1 от ЗГР да впише промяната в адресната регистрация на жалбоподателката.

Съдът не разполага с правомощие да се произнася по законосъобразността и валидността на административни актове, административни услуги или действия, които не са предмет на оспорване в същото производство, но при наличие на нищожни акт, услуга или действие, извършени от материално некомпетентен административен орган, съдът следва да се съобрази с нищожността, поради която не са породени правните последици, които са целени с нищожния акт, услуга или действие. В случая не са породени правните последици изразяващи се в промяна на настоящия адрес на жалбоподателката.

С оглед изложеното съдът счита, че е доказано твърдението на жалбоподателката, че настоящият ѝ адрес не е променян в периода 17.03.2021 г. – 01.04.2021 г. извън гр.Плевен.

Съдът установи допуснато от административния орган нарушение при проверка на подаденото заявление за съответствие с условията по наредбата.

Съгласно чл. 4, ал. 2, т. 8 от Наредбата е достатъчно поне един от членовете на семейството да има адресна регистрация в гр.Плевен непрекъснато в период от 5 години, за да бъде налице изискването на по т.8. Очевидно от събраните в хода на административното производство е установено, че семейството на жалбоподателката включва и непълнолетно дете – лист 20, което по дефиницията на §1, т.1 от ДР на Наредбата безспорно е член на семейството на жалбоподателката като заявителка за настаняване в общинско жилище. Комисията не е събрала доказателства за постоянния и настоящ адрес на непълнолетния член на семейството на жалбоподателката през последните пет години. Наредбата изисква поне един от членовете на семейството да е с непрекъсната адресна регистрация в гр.Плевен, без да изисква този член на семейството да бъде подател на заявлението за картотекиране и установяване на жилищните нужди. Административният орган не е проучил предпоставките за всички установени членове на семейството на жалбоподателката.

При така установените обстоятелства, съдът счита, че административният орган е постановил неправилно и незаконосъобразно решение, с което е отказал да картотекира жалбоподателката за настаняване в общинско жилище, без да вземе предвид обстоятелството, че същата в действителност не е променяла адресната си регистрация в периода 17.03.2021 г. – 01.04.2021 г. извън гр.Плевен, както и без да извърши проверка за наличието на условието по чл. 4, ал. 2, т. 8 от Наредбата по отношение на всички членове на семейството на жалбоподателката.

За извършване на действията по чл. 35 от АПК административният орган е разполагал с възможностите и правомощията по чл. 36, чл. 39, чл. 41, чл. 44, чл. 49-51 от АПК.

Като не е изпълнил задължението си служебно да събере и анализира всички относими доказателства, административният орган е постановил решение при неизяснена фактическа обстановка, стигнал е до неправилни изводи и е постановил незаконосъобразно решение за отказ в противоречие с материалните правни норми.

С оглед изложеното съдът счита, че са налице отменителните основания по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган, в писмена форма и мотивирано, съгласно целта на закона, но при неспазване на процесуалните правила, довело до неправилно приложение на материалните норми, поради което следва да се отмени като незаконосъобразно, а преписката да се върне на органа за ново произнасяне по подаденото от жалбоподателката заявление при съобразяване с мотивите на настоящото решение по приложението на закона.

С оглед изхода от спора, следва да се уважи претенцията на жалбоподателката за присъждане на сторените деловодни разноски в размер на 810 лв. – държавна такса 10 лв., адвокатско възнаграждение в минимален размер 500 лв. и депозит за вещо лице от 300 лв. Разноските следва да се възложат на Община Плевен, доколкото ОП „Жилфонд“ не е юридическо лице, а е специализирано звено на общината за изпълнение на местни дейности и услуги, финансирани от общинския бюджет, съгласно разпоредбата на чл. 52 от ЗОС.

Следва са да се признае за неистинска представената адресна карта за настоящ адрес № 0029/17.04.2021 г. и, с оглед установените при проверката на оспорения документ адресна карта за настоящ адрес данни за вероятно извършено престъпление, следва да се изпратят материалите на Районна прокуратура Плевен по компетентност.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, Плевенски административен съд, десети административен състав,

Р  Е  Ш  И:

 

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение №ЖФ-41/10.03.2023 г. по Протокол № 16/09.03.2023 г. на Комисия по чл. 7 от Наредба №18/2019 г. на Общински съвет Плевен, с което е постановен отказ Е.М.М. с ЕГН********** ***, ******** по подадено от нея заявление да бъде картотекирана за установяване на жилищна нужда и настаняване под наем в общинско жилище на основание чл. 4, ал. 2, т. 8 от Наредба №18/2019 г. на Общински съвет Плевен.

ВРЪЩА преписката по Заявление № ЖФ-41/23.02.2023 г., подадено от Е.М.М. с ЕГН********** ***, **********, на административния орган Комисия по чл. 7 от Наредба №18 за условията и реда за установяване на жилищни нужди и настаняване в общински жилища, приета от ОбС - Плевен, за ново произнасяне по подаденото заявление, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА Община Плевен, гр. Плевен, пл. Възраждане №2, ЕИК *********, представлявана от кмет на община, да заплати на Е.М.М. с ЕГН********** ***, **********, сумата от 810 лв. /осемстотин и десет лв./, представляващи сторени деловодни разноски.

ПРИЗНАВА за доказано на основание  чл. 194, ал. 3 във връзка с чл. 193 от ГПК и чл. 144 от АПК оспорването от жалбоподателката на адресна карта за настоящ адрес с вх. № 0029/17.04.2021 г. на Кметство с.Голема Раковица, общ. Елин Пелин, София – област, относно авторството и подписа на жалбоподателката, за които бе доказано, че са неистински.

След влизане на настоящото решение в сила ДА СЕ ИЗПРАТЯТ на Районна прокуратура Плевен копия от материалите по проверка истинността на адресна карта за настоящ адрес № 0029/17.04.2021 г.: приложената с писмо вх.№ 3258/29.05.2023 г. административна преписка, заключение/протокол от вещото лице по допуснатата съдебно-графическа експертиза и препис от настоящото решение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението чрез АдмС – Плевен пред ВАС на РБ.

         Препис от решението да се връчи на страните по делото.

 

                                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/