Решение по дело №93/2022 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 юли 2022 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20227250700093
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                           99                   20.07.2022 г.                 град Търговище

 

 В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Търговище                                            пети състав            

На шести юли                                                                              година 2022

В публично заседание в следния състав:

                                                                        Председател: Иванка Иванова

 

Секретар: Гергана Бачева 

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 93 по описа за 2022 година

За да се произнесе съдът взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК, във връзка с чл. 70 и чл. 118 от  КСО.

Делото е образувано по жалбата на Н.С.Н. ***, ел. поща: .......... против Решение № 2153-25-13/ 14.03.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Търговище, с което са потвърдени Разпореждания №№ 25221861000/ 01.01.2022 г. и № **********/ 03.12.2021 г. за определяне на личната пенсия за ОСВ на жалбоподателя и преизчисление на лична пенсия за ОСВ на основание §7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО.

Жалбоподателят сочи, че постановеното решение е незаконосъобразно и постановено в противоречие с процесуалния закон и е немотивирано. Основното възражение на жалбоподателя е, че незаконосъобразно пенсионният орган не е извършил нужните преизчисления за 2017 г., 2018 г. и 2019 г., каквото е изискването на чл. 68 от КСО. В жалбата са посочени конкретни проценти, които административният орган е следвало да приложи към вече преизчисления по реда на § 7е, ал.1 от ПЗР на КСО размер на пенсията на жалбоподателя. Наведените в жалбата възражения се поддържат и в хода на делото по същество – лично от жалбоподателя, както и в депозирани по делото писмени бележки. Иска се отмяна на оспорваното решение и потвърдените с него разпореждания на пенсионния орган и връщане на преписката на административния орган за ново произнасяне с указания по точното прилагане на закона. Претендира се и присъждане на направените в производството разноски.

Ответникът по оспорването - директорът на ТП на НОИ - Търговище, редовно призован, не се явява, а се представлява от гл. юрк. К., който изразява становище за неоснователност на жалбата и потвърждаване на оспореното решение.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, разгледана по същество е неоснователна поради следното:

От фактическа страна съдът приема за установено, че на жалбоподателя Н. е отпусната пенсия поради ОСВ, определена на основание чл. 70, ал. 1 от КСО в размер на 661, 79 лв. През 2012 г. пенсиите не са осъвременявани по реда на чл. 100 от КСО.  

На основание § 3, ал. 1 от ПЗР на ЗБДОО за 2013 г. пенсията на жалбоподателя Н. е осъвременена х 1, 057% = 962,91 лв.

По реда на чл. 100 от КСО пенсията на жалбоподателя Н. е осъвременявана през 2014 г. (962, 91 лв. х 2,7 % = 988, 91 лв.), през 2015 г. (988, 91 лв. х 1,9% = 1007, 70 лв.), през 2016 г. ( 1007, 70 лв. х 2,6 % = 1033, 90 лв.)

През 2017 г.

През 2017 г. пенсиите за осигурителен стаж и възраст са били преизчислени само с повишаване на тежестта на всяка година осигурителен стаж от 1.1% на 1.126% на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО (в сила от 01.01.2016 г.) във връзка с чл. 70, ал. 1 от КСО. Размерът на новия процент е определен в чл. 11 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2017 г. С Разпореждане № **********/01.07.2017 г. за г-жа Н. е определен нов размер на пенсията, пресметнат по реда на § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 в размер на 835.17 лв. Изчисленията са направени при преизчисляване на осигурителния стаж за определяне размера на пенсията с 1.126%. Всички останали елементи във пенсионната система са запазени.

      (В жалбата си г-жа Н. претендира при преизчисляване на личната й пенсия за ОСВ, на основание § 7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО, да бъде включено увеличение на пенсията ѝ в размер на 2.364%, считано от 01.07.2017 г. Такава сума не е нормативно определена. Тя се получава като процентното увеличение на пенсията й към 01.07.2017 г. (835.17 лв.) спрямо пенсията ѝ, определена към 16.01.2017 г. (816.02 лв.). Така пресметнат процента на увеличение е 2.3468.)

     2018 г.

      През 2018 г. преизчисляването на всички пенсии от 01.07.2018 г. е извършено отново на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г., но нормата е претърпяла промяна с § 3, т. 35 от ПЗР на Закона за бюджета на ДОО за 2018 г. (в сила от 1.01.2018 г.). Преизчисляването на пенсиите за тази година е извършено по смесен начин: 1)чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1.126% на 1.169% на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. Новият процент е определен с чл. 11 от Закона за бюджета на ДОО за 2018 г.; 2) и алтернативно увеличение с 3.8% на размера на пенсията към 31.12.2017 г., на основание § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО /2015 г. като е приет по-високия от двата размера на изчислената пенсия.

На основание § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО (нова) за окончателен месечен размер се приема по-високия размер от изчислената по двата начина пенсия.

В случая с Разпореждане № **********/01.07.2018 г. за жалбоподателя Н. е определен нов размер на пенсията, пресметнат по реда на § 53, ал. 2 и ал. 3 от КСО като по-благоприятен – 866.91 лв., т.е. увеличение с 3.8% спрямо пенсията ѝ към 01.07.2018 г. (835.17 лв. х 1.038). Пенсията ѝ не е увеличена чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1.126% на 1.169%.

(В жалбата си жалбоподателят претендира при преизчисляване на личната му пенсия за ОСВ, на основание § 7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО, да бъде включено увеличение на пенсията ѝ в размер на 3.819%, считано от 01.07.2018 г. Такава сума не е нормативно определена. Процентното увеличение на пенсията й към 01.07.2018 г. (866.91 лв.) спрямо пенсията ѝ, определена към 01.07.2017 г. (835.17 лв.) е 3.8%. )

2019 г.

През 2019 г. пенсиите отново не се осъвременяват по чл. 100 от КСО (§ 7б). Преизчисляването на всички пенсии от 01.07.2019 г. е извършено на основание § 7б, ал. 2 и § 7в на ПЗР на КСО. Преизчисляването на пенсиите е извършено отново по смесен начин:

- 1)    чрез увеличение размера на всички пенсии, отпуснати с начална дата 31 декември 2018 г. с 5.7% считано от 1 юли 2019 г., на основание § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО.

- 2) и алтернативно чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1.169% на 1.2% за всяка година осигурителен стаж и със съответната пропорционална част от този процент а месеците осигурителен стаж. Основанието е § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО. Преизчисляването се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията (ал. 2). Когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер.

И в този случай с Разпореждане № 25191927836/01.07.2019 г. за жалбоподателя Н. е определен нов размер на пенсията, пресметнат по реда на § 7б, ал. 2 и § 7в от ПЗР на КСО като по-благоприятен – 925.55 лв., т.е. увеличение с 5.7% спрямо пенсията му към 03.07.2018 г. (875.64 лв. х 1.057 ). Пенсията му не е увеличена чрез повишаване на тежестта на година осигурителен стаж от 1.169% на 1.2%.

В жалбата си г-жа Н. претендира при преизчисляване на личната й пенсия за ОСВ, на основание § 7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО, да бъде включено увеличение на пенсията ѝ в размер на 5.7%, считано от 01.07.2019 г. Тази сума е нормативно определена. Процентното увеличение на пенсията й към 01.07.2019 г. (925.55 лв.) спрямо пенсията ѝ, определена към 03.07.2018 г. (875.64 лв.) е 5.7%.

По отношение на добавката на основание чл. 84 от КСО.

С Разпореждане № *********/04.01.2022 г. е отпусната добавка от лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на Никола Петров Николов (съприг на жалбоподателя), починал на 10.11.2021 г., считано от 01.12.2021 г. в размер на 190.07 лв. (26.5% от 717.24 лв.) и преизчислена към 25.12.2021 г. на основание § 7е, ал. 1 и 2 от ПЗР на КСО в размер 207.68 лв. (26.5% от 1 158.33 лв.). Добавката е пресметната за общ осигурителен стаж, превърнат към трета категория труд на основание чл. 104 от КСО - 40 години, 11 месеца и 14 дни. Доходът за изчисляване на пенсията е 1 179.36 лв. (631.35 лв.  х 1.868). След това преизчисляването ѝ е направено към две дати:

- към 01.12.2021 г. пенсията е преизчислена в два варианта – по реда на § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО и по реда на § 7б, ал. 2 от КСО. Определен като по-благоприятен е размера на пенсията по втория вариант, т.е. с увеличение от 5.7%, а не чрез прилагане на увеличения процент на осигурителен стаж. След това пенсията е осъвременена съгласно чл. 100 от КСО / 2020 г. с коефициент 1.067 и съгласно чл. 100 от КСО / 2021 г. с коефициент 1.05. Полученият резултат е пенсия в размер на 717.24 лв. От нея е пресметната добавката на г-жа Н. в размер на 190.07 лв. Сумата представлява 26.5% от 717.24 лв.

- към 25.12.2021 г. е приложен по-висок процент за всяка година осигурителен стаж – 1.35%. Получен е процент осигурителен стаж за определяне на пенсията съобразно чл. 70, ал. 1 от КСО в размер на 55.24%. С този процент е преизчислена пенсията по чл. 70, ал. 1 от КСО в размер на 651.48 лв. (1 179.36 лв. х 55.24%). Приложени са осъвременяванията за 2014 г. – с 2.7%, за 2015 г. – с 1.9%, за 2016 г. с 2.6%, за 2020 г. – с 6.7% и за 2021 г. – с 5%. Резултата е нов размер на пенсията в размер на 783.70 лв. От нея е пресметната добавката на г-жа Н. в размер на 207.68 лв. Сумата представлява 26.5% от 783.70 лв.

От правна страна съдът приема Решение № 2153-25-13/ 14.03.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Търговище, за законосъобразен адм. акт, като издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, определени в чл. 117, ал. 1, т. 1 от КСО. Решението е мотивирано и напълно съответства на изискванията за форма на писмен адм. акт съгласно чл. 59 от АПК. Мотивите са изложени в самия адм. акт.

По делото е допусната съдебно-счетоводна експертиза със задача за вещото лице да определи размера на пенсията на жалбоподателя Н.. Съдебният експерт е изготвил заключението си в два варианта, като съдът кредитира втори вариант, съвпадащ с изчисленията на адм. орган.

По отношение съответствието на оспорения акт с материалния закон, съдът намира следното:

За 2017 г.

В тази година пенсията на жалбоподателя Н. е преизчислена на основание § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО (ДВ, бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.). Разпоредбата на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. към 01.07.2017 г., към която дата е извършено преизчисляването на пенсията на жалбоподателя, има следната редакция:

"§ 53. (Обн. - ДВ, бр. 61 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г.) (1) От 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1, 5, пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достига 1, 5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1, изречение второ. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, като коефициентът по чл. 79, ал. 1, т. 1 – 3 се увеличава с процента по чл. 70, ал. 1, изречение второ. "

От своя страна нормата на  чл. 70, ал. 1 от КСО, към която препраща цитираната разпоредба на § 53 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г., към същия момент е със следното съдържание: "Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи със сумата, образувана от: по процент 1, 1 на сто за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от процента за месеците осигурителен стаж. След 31 декември 2016 г. процентът за всяка година осигурителен стаж нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на 1, 5. Процентът се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година на база на използваните при съставянето на бюджета прогнозни стойности за нарастването на осигурителния доход и за индекса на потребителските цени. Ако лицата са придобили право на пенсия по чл. 68, ал. 1 и 2 и продължават да работят след датата на придобиване на правото, без да им е отпусната пенсия, за всяка година осигурителен стаж след тази дата процентът е 3, а от 1 януари 2012 г. - 4, и съответната пропорционална част от тези проценти за месеците осигурителен стаж. Процентът за всяка година осигурителен стаж след датата на придобиване на правото по чл. 68, ал. 1 и 2 се определя за действителен календарен осигурителен стаж, без превръщане, придобит след 31 декември 2006 г. "

С чл. 11 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2017 г. е определен процент по  чл. 70, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване – 1, 126 на сто.

Видно от цитираните разпоредби през 2017 г. пенсиите не са осъвременявани по реда на чл. 100 от КСО, което всъщност не се и спори от страните, а са били преизчислени чрез прилагане на по-висока тежест на всяка година осигурителен стаж във формулата за изчисляване на пенсиите по  чл. 70, ал. 1 от КСО. Така този процент от 1, 1% е станал 1, 126%.

По същата технология е извършено и преизчислението по § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО с разпореждането, потвърдено с оспорваното в настоящото производство решение като обаче е приложен още по-висок процент за всяка година осигурителен стаж – 1, 35% за стажа без превръщане в ІІІ категория и 1, 2% за остатъка, получен от превръщането.

Изложеното сочи, че обективно не е възможно прилагане на преизчислението по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. към вече преизчисления по § 7е, ал. 1 от ПЗР на КСО размер на пенсията.

Налице е именно, така нареченото "поглъщане", тъй като приложеният процент за всяка година осигурителен стаж се покрива и надвишава полагащия се за 2017 г. процент.

С оглед на това правилно пенсионният орган не е приложил това преизчисление по реда на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО.

За 2018 г.

Преизчислението от 01.07.2018 г. е извършено също на основание § 53 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г., но нормата е претърпяла промяна с § 3, т. 35 от ПЗР на Закона за бюджета на ДОО за 2018 г. (ДВ, бр. 99 от 12.12.2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) и за 2018 г. има следната редакция:

"§ 53. (Изм. и доп. - ДВ, бр. бр. 99 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.) (1) От 2017 г. до годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1 достигне 1, 5, пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември на годината, в която процентът по чл. 70, ал. 1, изречение първо достигне 1, 5, се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, следваща годината на отпускането на пенсията, със съответния процент по чл. 70, ал. 1, изречение четвърто. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест се преизчисляват ежегодно от 1 юли на всяка календарна година, като коефициентът по чл. 79, ал. 1, т. 1 – 3 се увеличава с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето. Преизчисленият размер се определя, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща след датата на отпускане на пенсията.

(3) (Нова) Когато преизчисленият по реда на ал. 2 размер на пенсията е по-нисък от размера й преди преизчисляването, увеличен с процента по чл. 70, ал. 1, изречение трето, пенсията се определя в по-високия размер. "

Налице е и промяна в разпоредбата на  чл. 70, ал. 1 от КСО, която към 01.07.2018 г. има следното съдържание: "Размерът на пенсията за осигурителен стаж и възраст се определя, като доходът, от който се изчислява пенсията, се умножи с процент за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. До 31 декември 2016 г. процентът е със стойност 1, 1. След тази дата той нараства от първо число на всяка следваща календарна година с процент, равен или по-голям от процента, определен по правилото на чл. 100, ал. 1, до достигане на стойност 1, 5. Процентът по изречение първо се определя ежегодно със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година на базата на използваните при съставянето на бюджета прогнозни стойности за нарастването на осигурителния доход и за индекса на потребителските цени.

С чл. 11 от Закова за бюджета на ДОО за 2018 г. е определен процентът по  чл. 70, ал. 1, изречение първо от КСО – 1, 169.

Видно от цитираните разпоредби през 2018 г. отново не е налице осъвременяване по реда на чл. 100 от КСО, макар извършените преизчисления да включват в себе си величини, получени по реда на чл. 100 от КСО. От една страна е извършено преизчисление на пенсиите, което е напълно идентично с това през предходната 2017 г., т. е. преизчисление на пенсията с по-висок процент за тежест на всяка година осигурителен стаж. Този процент от 1, 126% през 2017 г. е станал 1, 169% за 2018 г. В тази връзка и по отношение на това преизчисление важат изцяло изложените по-горе в настоящото решение мотиви за това, че посоченото преизчисление е обективно неприложимо при извършеното с разпореждането, потвърдено с оспорваното решение, преизчисление, което както вече се посочи го "поглъща" поради определения с § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО още по-висок процент на тежест на годините осигурителен стаж.

През 2018 г. обаче освен преизчисляването на пенсиите по реда на § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. (в редакцията за 2018 г.) е предвидено и увеличение по реда на новата за 2018 г. разпоредба на § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. като този увеличен размер се съпоставя с размера, изчислен при преизчисляването по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. и на пенсионера се отпуска по-благоприятния от двата размера. Съгласно § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. размерът на пенсията, определен по реда на ал. 2 се сравнява с размер, определен чрез увеличаване на пенсията от преди преизчисляването, т. е. към 30.06.2018 г., с процента по  чл. 70, ал. 1, изречение трето от КСО или с други думи с процента на нарастване на процента за всяка година осигурителен стаж. В случая, както вече се посочи от 1, 126% за 2017 г. процентът за всяка година осигурителен стаж по  чл. 70, ал. 1 от КСО е нараснал до 1, 169% или нарастването е с 3, 8%. Това е и приложеното през 2018 г. увеличение на пенсиите към 30.06.2018 г., с което е сравнен размерът, получен при преизчислението по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. В случая липсва основание за прилагане на посоченото увеличение от пенсионния орган при постановяване на разпореждането, потвърдено с оспореното в настоящото производство решение, като доводите си за този извод, съдът черпи от разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО и съвместното й тълкуване с нормата на § 53 от ПЗР на ЗИДСК0/2015 г. От една страна нормата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО предвижда, че след преизчислението по ал. 1 пенсията "се осъвременява, преизчислява и индексира". Съгласно § 53, ал. 1 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. за 2018 г. не се извършва осъвременяване по чл. 100 от КСО. Разпоредбата на § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. предвижда извършване на преизчисление, за което вече се каза, че е обективно неприложимо след процесното преизчисление по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО. Липсват данни за наличие на основание и прилагане на някакъв вид индексация на пенсиите през 2018 г. Извършването на изчисления на размера на пенсията по реда на § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. не попада в обхвата на разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, тъй като не е нито осъвременяване, нито преизчисление, нито индексация. Самият законодател, за да го разграничи го е регламентирал като "увеличение" и то в отделна разпоредба (алинея), след указанието на прилагане, респективно неприлагане, на осъвременяване и преизчисления за 2018 г.

За 2019 г.

През 2019 г. § 53 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. е отменен § 3, т. 26 от ЗПЗР на Закона за бюджета на ДОО за 2019 г., но едновременно с това (с § 3, т. 25, б. "б") са приети нови разпоредби на § 7б и § 7в от ПЗР на КСО, които са със следното съдържание:

"§ 7б. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) През 2019 г. пенсиите не се осъвременяват по чл. 100.

(2) Размерът към 30 юни 2019 г. на пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се увеличава от 1 юли 2019 г. с процент 5, 7.

§ 7в. (Нов – ДВ, бр. 102 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) (1) Пенсиите, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. с процент 1, 2 за всяка година осигурителен стаж и съответната пропорционална част от този процент за месеците осигурителен стаж. Пенсиите за трудова злополука и професионална болест, отпуснати с начална дата до 31 декември 2018 г., се преизчисляват от 1 юли 2019 г. със съответния коефициент по чл. 79, ал. 1.

(2) Преизчисляването по ал. 1 се извършва, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията, след което тя се осъвременява, преизчислява и индексира съобразно нормативната уредба, действаща от датата на отпускането й до 30 юни 2019 г. включително.

(3) Когато преизчисленият размер на пенсията по ал. 1 и размерът на пенсията по § 7б, ал. 2 не са равни, пенсията се определя в по-високия размер. "

Видно от цитираните разпоредби и през 2019 г. не е извършвано осъвременяване на пенсиите по реда на чл. 100 от КСО, а е извършено двойно изчисляване на пенсиите като по реда на § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО техният размер към 30.06.2019 г. е увеличен с процент 5, 7 и по реда на § 7в, ал. 1 от ПЗР на КСО размерът е преизчислен с по-висок процент за всяка година осигурителен стаж – 1, 2% (при 1, 169% през 2018 г.).

И тук с пълна сила важат изводите, изложени по-горе в настоящото решение, относно преизчислението и увеличението за 2018 г.

Очевидно е, че преизчисляването по § 7в, ал. 2 от ПЗР на КСО се покрива ("поглъща") от преизчислението по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, извършено с разпореждането, потвърдено с оспорваното решение, поради определение с последната разпоредба по-висок процент на тежест на всяка година осигурителен стаж, дори и приложен само по отношение на общия стаж без превръщане. Увеличението по § 7б, ал. 3 от ПЗР на КСО от своя страна, както вече се посочи не попада в обхвата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО поради това, че не представлява осъвременяване, преизчисление или индексация.

В обобщение на всичко изложено до тук, съдът намира, че в настоящия случай правилно пенсионният орган е изпълнил разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО като след преизчислението на пенсията на жалбоподателя по реда на ал. 1 от същия параграф, е приложил само извършените от датата на отпускане на пенсията до 24.12.2021 г. осъвременявания по чл. 100 от КСО, тъй като преизчисленията по § 53, ал. 2 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. за 2017 г. и 2018 г. и по § 7в, ал. 2 от ПЗР на КСО за 2019 г. са обективно неприложими, поради препокриването им от процесното преизчисление по § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО, а увеличенията по § 53, ал. 3 от ПЗР на ЗИДКСО/2015 г. и § 7б, ал. 2 от ПЗР на КСО не се обхващат от разпоредбата на § 7е, ал. 2 от ПЗР на КСО.

С оглед на тези изводи, съдът счита оспореното в настоящото производство Решение № 2153-25-13 от 14.03.2022 г. на Директора на ТП на НОИ – Търговище и потвърдените с него Разпореждания №№ ********** от 03.12.2021 г. и №25221861000 от 01.01.2022 г. на Ръководителя по „ПО“ за законосъобразни, а подадената срещу тях жалба за неоснователна, поради което следва да бъде отхвърлена.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.С.Н. ***, ел. поща: .......... против Решение № 2153-25-13/ 14.03.2022 г. на директора на ТП на НОИ – Търговище, с което са потвърдени Разпореждания №№ 25221861000/ 01.01.2022 г. и № **********/ 03.12.2021 г. за определяне на личната пенсия за ОСВ на жалбоподателя и преизчисление на лична пенсия за ОСВ на основание § 7е, ал. 1 и ал. 2 от ПЗР на КСО.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: