Решение по дело №71/2019 на Районен съд - Козлодуй

Номер на акта: 59
Дата: 17 юни 2019 г. (в сила от 20 декември 2019 г.)
Съдия: Жаклин Георгиева Димитрова-Алексиева
Дело: 20191440200071
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 март 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №

 

гр.Козлодуй,17.06.2019г.

 

                                                     В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

            Козлодуйски Районен съд, наказателна колегия в открито заседание на петнадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

              Районен съдия: Жаклин Димитрова

 

при секретаря Стела Димитрова в присъствието на прокурора ……………като разгледа докладваното от съдия Димитрова АНД №71 по описа за 2019г. на Козлодуйски Районен Съд и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Съдебното производство е административно по чл.59 и сл. от ЗАНН.

          Образувано е по жалба от К.М.С., с ЕГН ********** *** срещу наказателно постановление №11/2019г. от 26.02.2019г. година на С.Д. Директор на ТД Дунавска, Агенция Митници-Володя Петров, с което на основание чл.126, ал.1, т.1 ЗАДС му е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1 109.26 лева /хиляда сто и девет лева и двадесет и шест стотинки/ за нарушение на чл.126 ЗАДС, като съгласно чл.124, ал.1 от същия нормативен акт е постановено отнемане в полза на държавата на стоката, предмет на твърдяното нарушение – 74.500 литра етилов алкохол: 34.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 60,0 % vol при 20°С, 1.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 50,0 % vol при 20°С, 13.700 литра с действително алкохолно съдържание по обем 55,0 % vol при 20°С,  25.000 литра с действително алкохолно съдържание по обем 68,0 % vol при 20°С.

          В депозираната жалба са релевирани доводи за незаконосъобразност, необоснованост и неправилност на атакувания санкционен акт, претендират се нарушения на материалния закон, с изложение на аргументи в твърдените насоки, допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, като е отправена молба за цялостната му отмяна.

          В съдебното заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от пълномощник – адв.С.-МАК, който поддържа жалбата, като моли санкционния акт да бъде отменен.Развива подробни доводи в депозирана писмена защита.

            Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от юрисконсулт Каменова, излагаща съображения, касателно неоснователността на аргументите, посочени в жалбата, инициирала настоящото производство. Посочва, че процесната течност е установена по количество, вид и алкохолен градус, поради което намира, че се касае за дестилатен алкохолен продукт, който е годна за консумация акцизна стока. Намира за неоснователни и твърденията на жалбоподателя, че същият не може да е субект на административното нарушение, ситуирано в нормата на чл. 126 ЗАДС, в качеството му на физическо лице. Моли съда да потвърди атакуваното наказателно постановление в неговата цялост.

           

            Районен съд Козлодуй, като разгледа жалбата и изложените в нея твърдения и след като се запозна със събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните по реда на чл. 14, чл. 18 и чл. 107, ал. 5 НПК, намира за установено следното:

            Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирано лице и съдържа всички изискуеми реквизити за нейната редовност, което обуславя пораждането на предвидения в закона суспензивен и деволутивен ефект, а разгледана по същество се явява ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.

 

ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

            На 30.08.2018 г., в с.Бутан, общ.Козлодуй, на ул. "Райко Даскалов" №10 била извършена проверка на имот обитаван от жалбоподателя и семейството му, като, служители на Агенция „Митници”, свидетелите Т. и Цоков установили, че жалбоподателят държи в мазе, находящо се в имота 74.500 литра етилов алкохол: 34.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 60,0 % vol при 20°С, 1.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 50,0 % vol при 20°С, 13.700 литра с действително алкохолно съдържание по обем 55,0 % vol при 20°С,  25.000 литра с действително алкохолно съдържание по обем 68,0 % vol при 20°С, домашна ракия, в различни съдове.Предвид факта, че алкохола  е разпределен в 68 броя съда е взета сборна проба с цифров уред – денситометър – без посочена марка, модел и сериен номер.           За проверката бил съставен Протокол за проверка № 698/**********/30.08.2018 г. С опис на иззети акцизни стоки към протокола за извършена проверка, представляващ неразделна част към цитирания протокол, на основание чл. 107а ЗАДС гореописаните стоки били иззети и задържани.Митническите служители взели проби от съдовете с течности с протокол за вземане на проба, като вземането на пробите е направено в присъствието на жалбоподателя, удостоверено с подписа му, който не е възразил по отношение на начина на вземане на пробите, количеството, маркировката и осигуровката на пробите.

            Била изготвена заявка за анализ/експертиза рег. № 150/30.08.2018г. до Централна митническа лаборатория - София, с която били изпратени 2 бр. опаковки проба по протокол за вземане на проба № 150/30.08.2018г.Видно от резултата от митническа лабораторна експертиза № 10.17.10.2018/08.11.2018г., се установява, че анализираните проби, с оглед на определените физико-химични показатели и експертната оценка, представляват дестилатен алкохолен продукт, с действително алкохолно съдържание по обем 50,7 % vol при 20° С, годен за консумация.

            В хода на митническото разследване било установено, че  по правилата на чл.28, ал.1, т.5 и чл.31, ал.1, т.5 ЗАДС на иззетото количеството алкохол дължимият акциз е в размер на  554.63 лева.

            В акта е отразено, че е нарушена разпоредбата на чл. 126, предл.1-во ЗАДС, като след съставянето му препис от него е връчен на жалбоподателя, който не е имал възражения.

            Въз основа на горепосочения акт е издадено атакуваното наказателно постановление, с което на основание чл. 126, ал.1, т.1 ЗАДС при цялостно възпроизвеждане на фактическите констатации от акта, на жалбоподателя е наложено административно наказание "глоба" в размер на 1109.26 лева /хиляда сто и девет лева и двадесет и четири ст./ за нарушение на чл. 126 ЗАДС, като съгласно чл. 124, ал. 1 от същия нормативен акт е постановено отнемане в полза на държавата на стоката, предмет на твърдяното нарушение – 74.500 литра етилов алкохол: 34.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 60,0 % vol при 20°С, 1.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 50,0 % vol при 20°С, 13.700 литра с действително алкохолно съдържание по обем 55,0 % vol при 20°С,  25.000 литра с действително алкохолно съдържание по обем 68,0 % vol при 20°С.

            Препис от същото е връчен изпратен с писмо с обратна разписка и съответно получен лично от въззивника на 08.03.2019 г., видно от отбелязване в известие за доставяне на наказателно постановление, като жалбата, инициирала производството пред настоящата съдебна инстанция, е депозирана чрез наказващия орган на 11.03.2019г., видно от поставения печат върху нея.

            При проведения непосредствен разпит на актосъставителя и свидетеля Цоков съдът не констатира противоречия с установените в акта фактически положения.Показанията на свидетелите са подробни, задълбочени и вътрешно балансирани, поради което следва да бъдат кредитирани без резерви, имайки предвид, че се подкрепят по еднопосочен начин от приобщените по надлежния ред писмени доказателства и писмени доказателствени средства –протокол за извършена проверка и опис, в които е индивидуализирана иззетата стока, както и изготвената митническа лабораторна експертиза.

            При цялостния задълбочен анализ на инкорпорираните по делото гласни и писмени доказателствени средства този съдебен състав намира, че липсва спор, касателно фактическата обстановка, доказани по несъмнен начин са фактът на извършеното деяние, неговите времеви и пространствени параметри, механизъм и авторство.

 

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

            Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в наказателното постановление /арг. чл. 84 ЗАНН във вр. чл. 14, ал. 2 НПК и т. 7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС/, а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон. В тази връзка на контрол подлежи и самият АУАН по отношение на неговите функции – констатираща, обвинителна и сезираща.

            В настоящия случай АУАН и издаденото, въз основа на него НП са съставени от длъжностни лица в пределите на тяхната компетентност.

            На следващо място, съдът служебно констатира, че са спазени императивните процесуални правила при издаването на АУАН и НП – тяхната форма и задължителни реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 40, 42, 43, ал. 5, чл. 57 и чл. 58, ал. 1 ЗАНН. Налице е пълно съвпадение между установените фактически обстоятелства и тяхното последващо възпроизвеждане в атакуваното НП, като с изискуемата се от закона конкретика административните органи са очертали времето, мястото, механизма на твърдяното нарушение и обстоятелствата, при които същото е намерило проявление в обективната действителност.

            В конкретния случай административнонаказателното производство е образувано със съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН 3-месечен срок от откриване на нарушителя, респективно 2-годишен срок от извършеното нарушение.От своя страна обжалваното наказателното постановление е постановено в изискуемия 6 – месечен срок. Ето защо са спазени всички давностни срокове, визирани в разпоредбата на чл. 34 ЗАНН, досежно законосъобразното ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя от формална страна.

            Предвид изложеното, АУАН и НП са съставени без допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, които да обусловят отмяната на атакуваното наказателно постановление на формално основание.

            Административната отговорност на въззивника е ангажирана за нарушение на чл. 126 ЗАДС, като му наложено административно наказание "глоба" в размер на 1109.26 лева и съгласно чл. 124, ал. 1 ЗАДС е постановено отнемане в полза на държавата на стоката, предмет на твърдяното нарушение.

            По делото се установи по категоричен и безспорен начин, че на 30.08.2018 г., в с.Бутан, общ.Козлодуй, на ул. "Райко Даскалов" №10 била извършена проверка на имот обитаван от жалбоподателя и семейството му, като, служители на Агенция „Митници”, свидетелите Т. и Цоков установили, че жалбоподателят държи в мазе, находящо се в имота 74.500 литра етилов алкохол: 34.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 60,0 % vol при 20°С, 1.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 50,0 % vol при 20°С, 13.700 литра с действително алкохолно съдържание по обем 55,0 % vol при 20°С,  25.000 литра с действително алкохолно съдържание по обем 68,0 % vol при 20°С, домашна ракия, в различни съдове, като не притежавал документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциза.

            От своя страна, административнонаказващият орган обаче, неправилно и незаконосъобразно е приложил санкционната разпоредба на чл. 126, ал.1, т.1 ЗАДС, предвиждаща отговорност за държане на акцизни стоки без документ, удостоверяващ заплащането, начисляването или обезпечаването на дължимия акциз. Жалбоподателят не е регистрирано лице или лицензиран складодържател по смисъла на ЗАДС, поради което той няма задължение да съставя и да разполага с документи, удостоверяващи начисляването, плащането или обезпечаването на акциза и съответно не може да носи отговорност по чл. 126 ЗАДС, доколкото идеята на законодателя е да санкционира по чл.126 ЗАДС лица, които макар и редовно регистрирани по закона (като производители или складодържател и) не изпълняват задължението си да съставят редовни документи, които удостоверяват начисляването, плащането и обезпечаването на акциза, а не да санкционира тези, които изобщо не са се регистрирали като производители или складодържатели, но въпреки това извършват присъщи дейности за такива. Лице, което не е регистрирано като производител или складодържател не може изобщо да произвежда и съхранява стоки на склад и няма как да съставя такива документи изобщо. Такова лице не може и да притежава документи, удостоверяващи начисляването и плащането на акциза, тъй като именно то като производител или складодържател би следвало да ги съставя и държи. Ето защо и такова лице не може да отговаря по чл. 126 от ЗАДС, защото същото няма законова възможност да състави и разполага с редовни книжа за това. Това лице обаче е задължено за плащането на акциза при определени условия, но не и за съставянето на документи, които да установяват това плащане, защото в случая когато нерегистрирано лице е задължено за плащането на акциз, същият се събира в двоен размер на основание чл. 123а от ЗАДС, т.е. без да се съставят предвидените иначе документи по ЗАДС за начисляването и плащането на акциза. В този последен случай обаче нарушението не е липсата на документи, които да удостоверяват плащането, а самото неплащане, което както се посочи е различно от липсата на документи. В процесния случай е безспорно, че жалбоподателят е държал 74.500 литра дестилатен алкохолен продукт, с действително алкохолно съдържание по обем 57,0 % vol при 20°С/съгл. експертизата/ годен за консумация, без да е регистрирано лице или лицензиран складодържател по смисъла на ЗАДС. Поради това той няма задължение да съставя и да разполага с документи, удостоверяващи начисляването, плащането или обезпечаването на акциза, и не може да носи отговорност по чл. 126 ЗАДС. Доколкото е държал акцизни стоки той може да отговаря за това, че като е бил длъжен да се регистрира като производител или да се лицензира като складодържател, не го е сторил, както и за това, че като е бил длъжен да плати акциз, не го е сторил, но това са нарушения различни от нарушението по чл.126 ЗАДС, за което е съставено процесното наказателно постановление. В посочения смисъл е и константната практика на Административен съд В.Т., обективирана в Решение № 119 от 12.04.2018 г., постановено КНАХД № 10109/2018 г.;Решение № 317 от 21.09.2016 г., постановено КНАХД № 10287/2016 г.; Решение № 279 от 23.06.2014 г., постановено КНАХД № 10270/2014 г.; Решение № 216 от 19.05.2014 г., постановено КНАХД № 10173/2014 г.и др.             

            Наказателно постановление година на началник Митница Лом, в частта му, с която са отнети в полза на държавата акцизните стоки следва да бъде потвърдено, с оглед разпоредбата на с чл. 53, ал. 2, б. ”а” НК, във вр. с чл. 84 ЗАНН. Според посочената разпоредба, независимо от административнонаказателната отговорност, се отнемат в полза на държавата вещите, предмет на нарушението, притежаването на които е забранено. Това е така, тъй като макар да не е правилна приетата от АНО  правна квалификация по чл. 126 ЗАДС, а тази по чл. 123а ЗАДС, последният текст също е измежду посочените случаи на нарушения, когато стоките- предмет на нарушението, се отнемат в полза на държавата, независимо от това чия собственост са. Безспорно в конкретния случай е, че въпросните акцизни стоки без заплатен или обезпечен акциз са вещи предмет на нарушението, както и че притежаването им е забранено, поради което и на това основание същите са правилно отнети.

            Съдът констатира, че съобразно изложените фактически и правни доводи атакуваният санкционен акт следва да бъде отменен като неправилен в частта, досежно вмененото нарушение по чл. 126, ал.1, т.1 ЗАДС, респективно потвърден в останалата част като правилен и законосъобразен.

 

          Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.1 и 3 ЗАНН, Районен съд Павликени, V-ти състав

 

Р Е Ш И:      

 ОТМЕНЯ наказателно постановление №11/2019г. от 26.02.2019г. година на С.Д. Директор на ТД Дунавска, Агенция Митници-Володя Петров В ЧАСТТА, с която на основание чл. 126, ал.1, т.1 ЗАДС на жалбоподателя К.М.С., с ЕГН ********** ***  е наложено административно наказание „глоба“ в размер на в размер на 1109.26 лева /хиляда сто и девет лева и двадесет и четири ст./ за нарушение на чл. 126 ЗАДС като неправилно.

 

             ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №11/2019г. от 26.02.2019г. година на С.Д. Директор на ТД Дунавска, Агенция Митници-Володя Петров  В ЧАСТТА, с която на основание чл. 124, ал.1 ЗАДС е постановено отнемане в полза на държавата на 74.500 литра етилов алкохол: 34.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 60,0 % vol при 20°С, 1.400 литра с действително алкохолно съдържание по обем 50,0 % vol при 20°С, 13.700 литра с действително алкохолно съдържание по обем 55,0 % vol при 20°С,  25.000 литра с действително алкохолно съдържание по обем 68,0 % vol при 20°С като правилно и законосъобразно.

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Враца, на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

                                                                                                                                        

                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: