Решение по дело №120/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 131
Дата: 20 октомври 2022 г. (в сила от 20 октомври 2022 г.)
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700120
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   № 131/20.10.2022г.                

гр. Ямбол

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен състав, в публично заседание на двадесет и девети септември две хиляди и двадесет  и втора година в състав:

                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                ЧЛЕНОВЕ: 1. ВАНЯ СТОЯНОВА

                                                               2.  ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

 

при секретаря Велина Митева и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, разгледа докладваното от съдия В. Стоянова  КАНД №  120 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Касационното производство пред Административен съд - Ямбол е по реда на чл. 63в от ЗАНН и във връзка с чл. 208 - 228 от АПК.

Образувано е по касационна жалба на НАП, представлявана от Изпълнителния директор, чрез гл. юрисконсулт Е. Е., против Решение № 126 от 21.06.2022г.   по анд № 20222330200229 по описа за 2022г. на ЯРС, с което е отменено  Наказателно постановление № 623651-F634052/ 03.02.2022г. на Директор Офис „Обслужване“ Ямбол при ТД НАП Бургас, с което на „*** ****“ ****, грмбол ЕИК *********, на осн. чл. 355, ал.1 КСО е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. за нарушение на чл.5 ал.4 т.1 КСО вр. чл. 4 ал.1 т.1 б.“а“ от Наредба Н-13/17.12.2019г.

  В жалбата се сочи, че обжалваното решение на ЯРС е неправилно. Намира, че не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да са достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление. От друга страна се сочи, че задълженото лице не  е подало като работодател в законоустановения срок до 25.06.2021г. в ТД на НАП, Бургас, офис обслужване, Ямбол декларация образец 1 за дължимите осигурителни вноски  за фондовете на ДОО, ЗДПО и здравно осигуряване за м. май 2021г. за осигурените лица- В.В. К. с вид осигурен 10-договор за  управление и контрол. Твърди се, че декларацията е приета с вх. № 280012131889862 от 16.09.2021г., подадена по интернет с ПИК. Посочено е, че нарушението е установено на 03.11.2021г. при направена справка за  подадени данни. АНО счита, че правилно и законосъобразно е издал НП. Иска се отмяна на обжалваното решение и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, представлява се от юрисконсулт Е., редовно упълномощен. Намира решението на първоинстанционния съд за неправилно, тъй като съдът неправилно е взел предвид това, че е внесена сума по сметката на НАП, но тази сума е внесена без да е подадена декларация. А след като не е подадена декларация, тази сума стои в набирателните сметки на НАП и все едно няма нищо, нищо не се върши. И в случая, ако това дружество е имало задължение тази сума би погасила друго задължение. Поради това приема, че  реално ответника не е подал изисканата декларация в НАП, с която да се покаже, че е изпълнено задължението за подаване на декларация образец 1 и тази сума да бъде обвързана. Моли за отмяна на решението на РС и за потвърждаване на НП, както и  иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

          Ответната страна, редовно призована, не изпраща представител.        Депозира писмен отговор.

Участващият по делото прокурор счита, че касационната жалба е неоснователна. Намира, че действително по безспорен начин се установява допуснатото административно нарушение, но в същото време при съставянето на акта  са допуснати съществени процесуални нарушения, а именно, че не е в присъствието на нарушителя, което нарушение не може да бъде санирано впоследствие от административнонаказващия орган.

Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежна страна, при наличието на правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество, касационната жалба е неоснователна по следните съображения:

Предмет на проверка е Решение № 126 от 21.06.2022г.   по анд № 20222330200229 по описа за 2022г. на ЯРС, с което е отменено  Наказателно постановление № 623651-F634052/ 03.02.2022г. на Директор Офис „Обслужване“ Ямбол при ТД НАП Бургас, с което на „*** ****“ ****, гр.Ямбол ЕИК *********, на осн. чл. 355 ал.1 КСО е наложена имуществена санкция в размер на 500лв. за нарушение на чл.5 ал.4 т.1 КСО вр. чл. 4 ал.1 т.1 б.“а“ от Наредба Н-13/17.12.2019г.

ЯРС е приел за безспорно, че дружеството - жалбоподател, в качеството си на задължено лице - работодател не е подало в срок до 25.06.2021г в ТД „НАП“ Бургас, офис „Обслужване“ Ямбол декларация образец №1 за дължимите осигурителни вноски за фондовете на ДОО, ЗДПО и здравно осигуряване за м.май 2021г. за осигурените лица на В. К.. Декларацията е подадена по интернет с ПИК на 16.09.2021г. , а нарушението е установено на 03.11.2021г. На 3.11.2021г до „*** ****“ **** била изпратена покана за явяване в ТД НАП Бургас, офис Ямбол в 7-дневен срок от получаване на поканата за съставяне/връчване на АУАН. На 04.11.2021г. поканата била връчена по електронен път на адресата си. На 08.11.2021г. в отсъствие на представител на дружеството жалбоподател бил съставен АУАН № F 634052 за нарушение на чл.5 ал.4 т.1 КСО вр. чл. 1 ал.1 т.1 б.“б“ от Наредба Н13/17.12.2020г. Въз основа на така съставения АУАН било издадено Наказателно постановление № 623651-F634052/ 03.02.22г. на Директор Офис „Обслужване“ Ямбол при ТД НАП Бургас, с което на основание чл. 355, ал.1 КСО на „*** ****“ **** била наложена имуществена санкция в размер на 500лв. за нарушение на чл.5 ал.4 т.1 КСО вр. чл. 4 ал.1 т.1 б.“а“ от Наредба Н- 13/17.12.2019г. Наказателното постановление било връчено на законния представител на жалбоподателя на 08.03.22г.

Съобразно установеното от фактическа страна по делото, съдът е изложил правни изводи в насока, че АУАН и НП са  незаконосъобразно издадени, т.к. административонаказателното производство е започнало с допускане на съществени процесуални нарушения, които са достатъчно основание за отмяна на наказателното постановление.

Установено е по делото, че актът за установяване на административно нарушение въз основа на който е издадено наказателното постановление е съставен в отсъствие на нарушителя. Направил е извод, че по делото не са установени нито една от хипотезите, визирани в разпоредбата на чл.40, ал.2 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ за съставяне на акта в отсъствие на нарушителя. Констатираното нарушение на императивно установените правила е основание за отмяна на атакуваното наказателно постановление. Разпоредбата на чл.40, ал.1 от ЗАНН изрично предвижда съставянето на акта за установяване на административно нарушение да се извършва в присъствието на нарушителя. Според ЯРС, изключение от възприетия принцип се допуска при изрично посочени в закона хипотези, а именно когато нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на акта. В конкретния случай съдът счита, че не е налице нито една от посочените хипотези.  В противоречие с така установената процедура в чл. 43 от ЗАНН, при съставяне на процесния акт последният не е бил предоставен за запознаване и подписване от страна на нарушителя. Като не е сторил това, а е издал въз основа на непредявения акт наказателно постановление, същият е допуснал процесуалната незаконосъобразност на акта да се пренесе и върху наказателното постановление.

Решението е правилно.

          ЯАС счита, че действително при съставяне на АУАН са допуснати съществени нарушения на  адм. производствените правила, което е опорочило и издаденото НП. Съгласно разпоредбата на чл.40, ал.1 от ЗАНН, уреждаща процедурата по съставянето на АУАН, акта се съставя в присъствието на нарушителя. Чл.40, ал.2 от ЗАНН предвижда възможност за съставянето на акта в отсъствие на нарушителя - когато е известен, но не може да бъде намерен или след покана не се яви за съставяне на акта. Поканата за съставяне на АУАН е връчена на 04.11.2021г., а АУАН е съставен на 08.11.2021г., т.е. преди изтичане на законоустановения 7 дневен срок, предвиден в ЗАНН, в нарушение на чл. 40, ал.2 от ЗАНН. На следващо място, както и районният съд е посочил, административнонаказващият орган не е следвало да се произнася по преписката,  а след като установи, че акта не е бил предявен на нарушителя, да върне преписката на актосъставителя за предявяване, с оглед чл. 52, ал. 2 от ЗАНН.

Безспорно е, че административно наказателното производство се развива в строго определена последователност. Административно-наказателното производство има силно формализиран характер и  неизвършването на процесуалните действия в определената императивно установена последователност води до нарушаване и на правото на защита на наказаното лице.

            Констатираното съществено нарушение на административно-производствените правила при съставяне на акта е абсолютно основание за отмяна на НП.

Водим от горното, съдът намира, че депозираната касационна жалба е неоснователна, а решението на ЯРС следва да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

 

Предвид горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

         ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 126 от 21.06.2022г.   по анд № 20222330200229 по описа за 2022г. на ЯРС.

 

 

 

 

 

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете                       ЧЛЕНОВЕ:1./п/ не се чете        

 

                                                                                           2. /п/ не се чете